:

Hur fylla i blankett K5?

Innehållsförteckning:

  1. Hur fylla i blankett K5?
  2. När ska man lämna in K5?
  3. Kan man skicka in K5 digitalt?
  4. Var kan jag hämta deklarationsblanketter?
  5. Måste båda deklarera bostadsförsäljning?
  6. Måste man ha kvitton för avdrag?
  7. Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?
  8. Hur beställer man en deklarationsblankett?
  9. Hur får jag min deklaration i pappersform?
  10. Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?
  11. Hur får man tag på kvitton?
  12. Kan man dra av för renovering i deklarationen?
  13. Kan man få deklarationen på papper?
  14. När får man sin deklarationsblankett?
  15. Kan man få Pappersdeklaration?

Hur fylla i blankett K5?

Den skattefria räntan på skattekontot höjs och ligger långt över storbankernas sparränta. Och även om det inte är tänkt att användas som ett sparkonto, finns det inga hinder. SvD går igenom hur det funkar.

När ska man lämna in K5?

Det är viktigt att tänka på att fakturans utformning skiljer sig beroende på om du skickar en faktura till dina kunder eller om du mottar en faktura från någon av dina leverantörer.

Har du momsbefriad verksamhet och skickar faktura till kund så ska ingen moms redovisas på fakturan. När du skapar en faktura i Bokio så väljer du momssats 0% på artikelraderna. Har du redan sparat eller importerat artiklar så går det att ändra momsen på dessa till 0%. Klicka på Lägg till ny rad och välj eller skapa en ny artikel.

Kan man skicka in K5 digitalt?

Det är i huvudsak tre faktorer som är avgörande för hur momsen ska hanteras när du fakturerar utländska kunder:

  • Om du säljer till företag eller privatperson.
  • Om du säljer en vara eller en tjänst.
  • Om kunden finns inom eller utanför EU.

Den största skillnaden ligger i om du säljer något till ett företag (eller annan beskattningsbar person) eller om du säljer till en privatperson (eller annan icke beskattningsbar person). Vi går först igenom vad du behöver tänka på när ditt företag säljer till andra företag, för att sedan adressera försäljning till privatpersoner.

Om du säljer varor till företag i ett annat EU land, ska det normalt inte vara någon moms på fakturan. Men för att du ska kunna sälja varorna utan att lägga på moms på fakturan behöver nedan krav uppfyllas:

  • din köpare ska vid förvärvet uppge ett giltigt momsregistreringsnummer (kundens VAT nummer) i ett annat EU land.
  • du som säljare måste lämna en periodisk sammanställning med korrekta uppgifter om den unionsinterna leveransen.
  • du som säljare måste kunna visa handlingar som styrker att varan har transporterats till ett annat EU land.

Huvudregeln när du säljer tjänster inom EU till en beskattningsbar person (tillexempel ett företag) är att tjänsterna ska beskattas i det land där köparen har etablerat sin verksamhet. Du ska då inte ta ut moms, utan köparen (företaget) måste redovisa momsen i sitt land.

För att detta ska gälla behöver du kontrollera att köparen är en beskattningsbar person, exempelvis genom ett VAT-nummer (momsregistreringsnummer) och att köparen är etablerad utomlands.

Det finns dock en mängd undantag till huvudregeln. Bland annat vad gäller fastighetstjänster, persontransporter och restaurang- och cateringtjänster. För dessa är utgångspunkten att tjänsterna anses omsatta i de land där de fysiskt utförs.

Var kan jag hämta deklarationsblanketter?

Momslagen reglerar fakturans innehåll för att momslyft ska medges när det gäller handel mellan företag. Detta gäller såklart även när du handlar på nätet.

Fakturan måste exempelvis innehålla både köparens och säljarens namn och adress, momssats, datum mm. Du bör därför vara väldigt tydlig med att ange att det är företaget som gör inköpet och inte du som privatperson. Reglerna för faktura till privatpersoner är nämligen inte alls lika omfattande.

Måste båda deklarera bostadsförsäljning?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Om du under din boendetid bygger om och/eller lägger till något som tidigare inte fanns i bostaden så är detta avdragsgillt oavsett ålder så länge kostnaderna för åtgärderna totalt uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma kalenderår. Dvs om du bygger en altan och det inte fanns någon altan där tidigare så får du dra av denna kostnad oavsett om altanen är 5, 10 eller 15 år gammal.

För att få göra avdrag i denna kategori krävs det att åtgärden är en grundförbättring för bostaden. Det kan vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare i bostaden.

Många gör en ”fuling” och drar av sådant som egentligen borde ligga under renoveringar/förbättringar som ny- till- och ombyggnad. Om man exempelvis köpt en ny tvättmaskin som vid försäljningen är över 5 år gammal så kan man ju egentligen inte dra av den kostnaden. Då kan man ju dock köra en ”fuling” och hävda att det inte fanns någon tvättmaskin i bostaden när man köpte den. Då räknas ju tvättmaskinen som ett tillägg till bostaden.

Måste man ha kvitton för avdrag?

Prenumerera

Hej, precis fått min enskilda firma registrerad och börjar i sommar jobba lite vid sidan om inom idrott/hälsa (har en annan fast anställning på 80%). Valt att inte registera mig för moms än då jag inte kommer tjäna mer än 15-20 000 i år.

Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?

Är du intresserad av att få bättre koll på bokföring? Då har du kommit helt rätt. Lär dig skillnaderna mellan bokföring och redovisning, få en inblick i vad du lär dig på en utbildning och ta reda på vilka egenskaper en bokförare bör ha. Här går vi på utbildning.se igenom bokföring för nybörjare.

Bokföring ingår i den dagliga verksamheten på alla ekonomiavdelningar, oavsett bolagsform. Om du ska jobba med bokföring gäller det att du har rätt kunskaper och egenskaper för att utföra arbetet på bästa sätt. Idag finns det mängder av utbildningar som riktar in sig på bokföring. Många i arbetslivet kommer kunna dra nytta av en utbildning för att få en förståelse för bokföringens grunder. Efter en utbildning kommer du ha lärt att bokföra korrekt och kunna dra ekonomiska slutsatser utifrån bokföringen. 

Hur beställer man en deklarationsblankett?

Företaget har sålt varor till ett annat svenskt företag för 10 000 kr inklusive moms. Momsen är 2 000 kr (25%) och värdet på varorna är 8 000 kr. 

Hur får jag min deklaration i pappersform?

Moms, eller mervärdesskatt, är en konsumtionsskatt som betalas på de flesta varor och tjänster.

Alla företag måste betala moms, eller mervärdesskatt som det egentligen heter. Alla privatpersoner och företag betalar moms för varor och moms för tjänster. Här är det absolut viktigaste du måste tänka på när det gäller moms när du är egenanställd och fakturerar utan företag som privatperson:

I princip alla tjänster och varor är momsbelagda i Sverige. Momsen är en del av fakturans värde du inte kan räkna som dina pengar – de betalas alltid in till staten som skatt. När du fakturerar som egenanställd fakturerar du genom Cool Company och det är Cool Companys momsuppgifter som står angiven på fakturorna

 Cool Company ansvarar för att betala in rätt momsbelopp till Skatteverket för hela sin verksamhet, inklusive den från alla egenanställdas fakturor. Som egenanställd behöver du inte göra någonting. När du är egenanställd, fakturerar utan företag och plockar ut lön genom Cool Company kommer du i kontakt med moms vid två tillfällen: När du fakturerar då du anger dina priser exklusive moms. När du hanterar kostnader för utlägg eller ersättningar för resor eller traktamente då du anger kostnaderna inklusive moms.

Som egenanställd sätter du alltid ditt pris innan moms läggs till beloppet, det man brukar kalla pris exklusive moms. Momsen påverkar inte din vinst och är inte heller någon kostnad eller intäkt.

När du skickar fakturan till din kund, finns momsbeloppet redan med i fakturamallen som du använder i webbtjänsten. På så vis ser din kund hur mycket som är ditt pris och hur mycket som är moms. Kontrollera att du använder rätt momssats för dina tjänster eller produkter som du säljer. Du hittar mer information om olika momssatser för olika tjänster längre ner i den här guiden.

Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?

Moms är en skatt som betalas på nästan all konsumtion av varor och tjänster. Som företagare betalar du in moms till staten, men momsen är ingen kostnad. Du betalar visserligen moms på dina inköp (exempelvis om du köper en ny kontorsstol) men i de flesta fall har du rätt att göra avdrag för samma moms.

Enkelt förklarat ska du betala in skillnaden mellan den moms du lägger till på utgående försäljning (utgående moms) och den moms du betalar när du köper in någonting (ingående moms).

Hur får man tag på kvitton?

Du som har en försäljning på under 30 000 kronor om året är inte skyldig att vara momsregistrerad. Vi förklarar vad momsbefrielse innebär, hur du räknar ut beloppsgränsen och vad som är viktigt att tänka på.

Reglerna innebär att organisationer eller företag som är etablerade i Sverige, och har en försäljning inom landet som uppgår till högst 30 000 kronor, inte behöver vara registrerade för moms. De nya reglerna för momsbefrielse trädde i kraft 2017. Befrielsen gäller om skyldigheten att betala moms uppkommit från den 1 januari 2017 eller senare. 

Kan man dra av för renovering i deklarationen?

Moms ska betalas på majoriteten av alla varor och tjänster. Den som driver eget företag ska betala och redovisa moms till staten genom Skatteverket, och måste anmäla sig för att bli momsregistrerad. Vid en momsregistrering får företaget ett momsregistreringsnummer av Skatteverket.

Det finns två typer av moms, ingående moms och utgående moms. Ingående moms är momsen på det ett företag köper och det är den moms du som företagare har rätt att få tillbaka. Den utgående momsen är den moms som läggs på de varor och tjänster en företagare säljer. Momssatsen varierar beroende på typ av vara och tjänst, men den är antingen 6 procent, 12 procent eller 25 procent. Det är den utgående momsen du som företagare måste redovisa till Skatteverket. Mellanskillnaden, det vill säga skillnaden mellan den ingående momsen och den utgående momsen, ska företagaren antingen betala till Skatteverket eller få tillbaka från Skatteverket.

Momsen kan redovisas med hjälp av två olika metoder, bokslutsmetoden (kallas även kontantmetoden) och faktureringsmetoden. Bokslutsmetoden får ett företag använda om det har en årsomsättning på mindre än tre miljoner kronor. Metoden innebär att företaget bokför när det får betalt från kunden eller betalar för ett inköp. Faktureringsmetoden måste användas om företaget har en omsättning som är större än tre miljoner kronor per år. Faktureringsmetoden innebär att företaget måste bokföra dels när det får eller skickar en faktura, och dels när betalning sker.

 Relaterad läsning: Bokföring – allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra

Kan man få deklarationen på papper?

Det finns många gränsdragningar mellan momspliktiga och momsfria tjänster inom det finansiella området. Vi hjälper dig att kontrollera vad som gäller för din verksamhet.

Undantag från moms inom bank och finans gäller för bank- och finansieringstjänster samt handel med värdepapper. Vissa andra tjänster, exempelvis kreditupplysning, inkassotjänster och rådgivning beläggs däremot med 25 procents moms. Det finns också tjänster som behöver delas upp eftersom de omfattar både momsbelagda och momsbefriade delar.

När får man sin deklarationsblankett?

Momslagen reglerar fakturans innehåll för att momslyft ska medges när det gäller handel mellan företag. Detta gäller såklart även när du handlar på nätet.

Fakturan måste exempelvis innehålla både köparens och säljarens namn och adress, momssats, datum mm. Du bör därför vara väldigt tydlig med att ange att det är företaget som gör inköpet och inte du som privatperson. Reglerna för faktura till privatpersoner är nämligen inte alls lika omfattande.

Kan man få Pappersdeklaration?

För det första, håll dig lugn. Det är mänskligt att göra fel och du är knappast den enda företagaren som glömt bort skattedeklarationen, bland alla hundra andra måsten i ett företag. Det kan finnas giltiga skäl till att du inte hunnit deklarera din årliga moms, därför bör du hjälpa Skatteverket förstå din situation genom att snarast ringa dem på 0771–567 567 och berätta hur det ligger till.

Inkomstdeklaration är inte samma sak som skattedeklaration. Skattedeklaration är den deklaration av moms och arbetsgivaravgifter som svenska näringsidkare månadsvis lämnar till Skatteverket. Inkomstdeklaration , även kallad självdeklaration eller bara deklaration, är en årlig handling där inkomsttagare, privatpersoner och företag, redovisar hur mycket som intjänats under föregående år och hur mycket skatt som ska betalas. Du som vet att du kommer ha en försenad deklaration kan begära uppskov hos Skatteverket: Begära uppskov/anstånd med deklaration  – så gör du