:

Vad betyder allmänna avdrag?

Innehållsförteckning:

  1. Vad betyder allmänna avdrag?
  2. Vad är allmänna avdrag och grundavdrag?
  3. Vad kan man göra avdrag för i deklarationen?
  4. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  5. Vad är skillnaden mellan skattereduktion och avdrag?
  6. Vilka avdrag kan man göra 2023?
  7. Hur mycket får man i grundavdrag?
  8. Hur mycket är grundavdraget i deklarationen?
  9. Vilka avdrag får man göra 2023?
  10. Vad är grundavdraget i deklarationen?
  11. Vad är inte avdragsgillt?
  12. Hur vet man om man har skattereduktion?
  13. När har man rätt till skattereduktion?
  14. Måste man ha kvitton för avdrag?
  15. Hur högt är grundavdraget 2023?

Vad betyder allmänna avdrag?

Arbetsgivare som har installerat laddstolpar eller som kanske hyr garage- eller parkeringsplatser med laddstolpar måste vara särskilt uppmärksamma. Förmån av fri parkering för den som har tjänstebil är normalt skattefri samtidigt som arbetsgivaren har fullt momsavdrag för dessa parkeringskostnader.

Men hur blir det om den anställde väljer att ladda sin tjänstebil med arbetsgivarens laddstolpe? Hur ska arbetsgivaren i sin tur hantera sina elfakturor och installationskostnaden av laddstolparna?

Vad är allmänna avdrag och grundavdrag?

Det är du själv som ansvarar för att tillräckligt mycket skatt dras på din totala inkomst. Ju fler utbetalare du har, desto större är risken för att det totala skatteavdraget blir för lågt. Vi förklarar hur det fungerar och ger dig tips för att undvika kvarskatt.

Om du tar ut hela din allmänna pension från Pensionsmyndigheten kommer vi att göra ett skatteavdrag enligt den skattetabell som gäller för din kommun. Om du samtidigt tar ut tjänstepension dras endast 30 procent på dina tjänstepensioner.

Om du endast tar ut en del av din pension, drar vi 30 procent eftersom vi anser oss vara sidoarbetsgivare och att din arbetsgivare eller annan ska dra skatt enligt tabell.  

Från det år du fyller 67 år är du berättigad till ett förhöjt grundavdrag vilket innebär att du betalar lägre skatt på din pension.

Vad kan man göra avdrag för i deklarationen?

– Förra året befarade vi ändrade fåmansföretagsregler, men de har vi inte sett till ännu. Det kan mycket väl bero på det ändrade världsläget och det faktum att vi ännu inte helt har sluppit pandemin. Det hindrar emellertid inte att ägare av fåmansföretag behöver förbereda sig på att fundera över om inte reglerna kommer att bli hårdare vad gäller beskattningen av utdelning. Fortfarande är skattesatsen 20 procent på belopp motsvarande det s.k. gränsbeloppet och på all annan utdelning är skattesatsen samma som för lön i inkomst av tjänst. Vi får se vad som händer det närmaste året.

– Det allra bästa är att själv försöka få tid att sätta sig in i den egna ekonomin och hur man kan planera för en rimlig skatt på de egna inkomsterna. För många företagare med lite enklare förhållanden går det alldeles utmärkt att använda Visma eEkonomi tillsammans med deklarationstillvalet.

– Den företagare som inte tycker sig ha tid med detta kan få många tips genom att anlita en duktig skatterådgivare istället. Det brukar alltid finnas pengar att tjäna på att gå igenom sin egen och företagets skattesituation minst en gång om året.

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

Om du reser till, från eller i jobbet så kan du ha rätt till skattefri reseersättning. För att få göra ett reseavdrag måste du uppfylla följande tre krav:

För att få din reseersättning för pendling till och från jobbet så ansöker du om detta i och med att du skickar in din deklaration. Du gör det enkelt genom att fylla i ett reseavdrag för den summa som du har spenderat på din pendling under årets gång. Reseersättningen betalas sedan ut i samband med att deklarationen godkänns.

Tänk på att spara alla kvitton eftersom du behöver dem vid din deklaration. Då kan du räkna ut hur mycket pengar du har förbrukat samt bevisa att du har tankat din bil inför pendlingen etcetera. Du behöver inte skicka in dina kvitton i samband med att du ansöker om reseavdraget i din inkomstdeklaration. Du ska dock kunna göra det om Skatteverket kontaktar dig för att få se dem.

Du ska även kunna visa att ditt fordon har rullat det antal mil som du uppger att du har pendlat till och från jobbet. Det är extra viktigt att tänka på om du byter bil eller lånar en bil av familj och vänner.

Vad är skillnaden mellan skattereduktion och avdrag?

Många svenskar gör avdrag för resor till och från jobbet men närmare hälften av dessa blir fel. Här får du tips på hur du enkelt gör rätt reseavdrag i din deklaration.

Många utnyttjar rättigheten att göra avdrag för resor till och från jobbet. Avdraget är populärt men blir ofta fel. Så många som hälften av alla reseavdrag bedöms som felaktiga enligt Skatteverket.

Vilka avdrag kan man göra 2023?

En flyttanmälan ändrar din folkbokföringsadress, vilket påverkar myndighetsutskick. Det kan exempelvis vara från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din bostadsort påverkar ofta din skatt eftersom du betalar kommunalskatt i kommunen där du bor. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Hur mycket får man i grundavdrag?

Vad gäller egentligen kring adressändring vid flytt och hur kan du ta kontroll över var din post hamnar? Det finns olika aktörer som assisterar vid adressändring och flyttanmälan, men vad gör dessa aktörer och hur påverkar detta dig och din flytt? Vi leder dig genom de ringlade labyrinter inom folkbokföring, eftersändning och adressändring!

Få saker är så spännande som att flytta. Som experter på flytthjälp och med många anslutna flyttfirmor pratar vi månatligen med tusentals personer som ska flytta adress och adressändra. De olika boenden man har genom åren, agerar ofta de milstolpar som ramar in livet. Uppväxten i barndomshemmet, flytten hemifrån, första egna lägenheten, ett gemensamt hem att dela med den person som också delar ens liv. Att flytta är spännande och ett startskott för en ny period i livet. Men bara för att man är på väg till något nytt, bör man inte lämna för mycket bakom sig. En av de viktigaste sakerna att få med är posten. Räkningar, kallelser, information från vården, skola etc. skickas ut till folkbokföringsadressen.

Hur mycket är grundavdraget i deklarationen?

En flyttanmälan ändrar din folkbokföringsadress, vilket påverkar myndighetsutskick. Det kan exempelvis vara från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din bostadsort påverkar ofta din skatt eftersom du betalar kommunalskatt i kommunen där du bor. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Vilka avdrag får man göra 2023?

Vår webbplats använder cookies för att erbjuda dig en personlig upplevelse. Om du väljer att acceptera dessa cookies kan vi (eller våra tredjepartspartner) samla in och dela data om dina handlingar på vår webbplats. Om du vill veta mer om cookies eller justera dina inställningar, klicka på ”Avancerade sekretessinställningar”. Du kan också ändra dina cookieinställningar när som helst genom att klicka på länken ”Cookieinställningar" längst ned på sidan.

Godkänn alla cookies

Vad är grundavdraget i deklarationen?

När du har gjort flyttanmälan sprider Skatteverket din nya adress till många myndigheter, kommuner och regioner, till exempel:

Vad är inte avdragsgillt?

Ett begrepp som ofta dyker upp i bokföringssammanhang är avdragsgillt. Men vad är det? Vad betyder avdragsgill? Hur vet jag om något är avdragsgillt eller inte?

När du registrerade ditt företag fick du registrera ett område som företaget är verksamt inom. Det området innebär också att ditt företag fick en s.k. SNI-kod. SNI betyder Svensk NäringsIndelning, och är indelad i olika kategorier och undergrupper. Koden innehåller alltid fem siffror, och den kod ditt företag har skall också ge en bild av vilket område företaget är verksamt inom.

Jag tänkte att vi skall börja med att kika på vad avdragsgillt betyder för att börja svara på den frågan.

Avdragsgilla kostnader betyder att du kan dra av den kostnaden från ditt företags resultat. Att du “drar av” något från ditt resultat innebär i sin tur att du gör mindre i vinst, vilket leder till att du betalar mindre skatt. Kanon, kan man tycka!

Men du kan inte dra av vad som helst från ditt resultat. För att något skall vara avdragsgillt behöver kostnaden vara förenlig med företagets verksamhet. 

Kommer du ihåg SNI-koderna vi pratade om i början av artikeln? 

Just det. SNI-koderna beskriver som vi nämnde vad ditt företag skall syssla med. För att du som företagare skall kunna dra av “rätt” kostnader behöver den typen av kostnad kunna “passa in” i din SNI-kod. Även kostnader som som är nödvändiga för att driva verksamheten får tas upp som avdragsgilla. Det kan vara till exempel kontorshyra, elräkning för lokal och så vidare. 

Hur vet man om man har skattereduktion?

Vad är en flyttanmälan? Det innebär helt enkelt att du anmäler om att du har flyttat till en annan adress. Detta är en av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg att göra då du flyttar.  Du måste göra en flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och så att din folkbokföring stämmer. För att underlätta din flytt och bespara dig tid samt huvudvärk har vi samlat ihop all information gällande en flyttanmälan på ett och samma ställe.

Den enda obligatoriska flyttanmälan som måste göras är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord. Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress. Vad händer om man inte gör flyttanmälan? Om man bor på en adress över ett år och inte gör en flyttanmälan eller inte bor på den adress man har gjort flyttanmälan till, kan det ses som ett folkbokföringsbrott. Detta kan straffas med böter och i västa fall med fängelse.

Det är gratis att göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du hittar blanketten för flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket. När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen. Korrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress. Många undrar hur snabbt flyttanmälan registreras. Svaret på detta är att det varierar från fall till fall men att det kan upp till två veckor.

Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.

Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser. Om du däremot har behov av att tillfälligt beställa eftersändning av din post, kan du enbart göra detta via Adressändring. Eftersändning innebär att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.

När har man rätt till skattereduktion?

Ska du byta eller har du nyligen bytt bostad? Adressändring och eftersändning sker via Adressändring.

Med Eftersändning vid flytt får du möjlighet att eftersända din post under 12 månader. Vill du eftersända din post under en kortare period? Välj då istället Tillfällig eftersändning.

Du kan få all din post eftersänd, men det är inte möjligt att eftersända paket- och pallförsändelser.

Måste man ha kvitton för avdrag?

Vad är en flyttanmälan? Det innebär helt enkelt att du anmäler om att du har flyttat till en annan adress. Detta är en av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg att göra då du flyttar.  Du måste göra en flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och så att din folkbokföring stämmer. För att underlätta din flytt och bespara dig tid samt huvudvärk har vi samlat ihop all information gällande en flyttanmälan på ett och samma ställe.

Den enda obligatoriska flyttanmälan som måste göras är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord. Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress. Vad händer om man inte gör flyttanmälan? Om man bor på en adress över ett år och inte gör en flyttanmälan eller inte bor på den adress man har gjort flyttanmälan till, kan det ses som ett folkbokföringsbrott. Detta kan straffas med böter och i västa fall med fängelse.

Det är gratis att göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du hittar blanketten för flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket. När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen. Korrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress. Många undrar hur snabbt flyttanmälan registreras. Svaret på detta är att det varierar från fall till fall men att det kan upp till två veckor.

Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.

Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser. Om du däremot har behov av att tillfälligt beställa eftersändning av din post, kan du enbart göra detta via Adressändring. Eftersändning innebär att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.

Hur högt är grundavdraget 2023?

Det har förekommit vissa felaktiga och överdrivna uppgifter i medierapporteringen kring att hotade kvinnor syns i söktjänster på nätet. Många som bor eller har bott på kvinnojour kan ha blivit oroliga för sin säkerhet i onödan. SKR har talat med Ratsits VD Anders Johansson som bekräftat vår teori kring vilka uppgifter som blir synliga i företagets söktjänst.

En felaktighet som spridits är att sekretessbelagda uppgifter blivit synliga. Dessutom har det inte framgått att det endast är ett fåtal personer det rör sig om, utan snarare framstått som ett systemfel. SKR bedömer att det inte finns anledning till oro för personer som bor på någon av SKR:s kvinnojourer uppmanar media att gå ett med en rättelse för att inte skapa onödig rädsla.