:

Kan man göra avdrag för renovering?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man göra avdrag för renovering?
  2. Hur mycket kan man dra av för renovering?
  3. Vilka förbättringar får man dra av vid husförsäljning?
  4. Vad kan du dra av på skatten vid husförsäljning?
  5. Vilka renoveringar är avdragsgilla?
  6. Vad kan man dra av i deklarationen?
  7. Kan man dra av hela mäklararvodet?
  8. Får man göra avdrag för Hemnet?
  9. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  10. Kan man dra av hela Mäklararvodet?
  11. Kan man göra avdrag utan kvitton?
  12. Vad räknas som renovering?
  13. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  14. Får man dra av flyttstädning?
  15. Vad är förbättrande reparationer?

Kan man göra avdrag för renovering?

Hej. Jag gjorde en omfattande renovering av min lägenhet på 250.000kr. Renoveringen inkluderade planlösnings ändring, sänkt tak, flytspackling av golv i vardagsrum, nytt kök, ny el( spottar i tak, jordad el, som inte fanns i lägenheten)

Planlösnings ändring, sänkt tak blev gjort på egen hand. Kök installerat själv. EL och VVS blev gjord av företag så har fått rot avdrag från dem. Det arbetet jag gjort själv med planlösnings ändring och sänkt taket. Är det något jag kan göra avdrag för på deklarationen?

Hur mycket kan man dra av för renovering?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då man säljer sin bostad är det vanligt att man gör en kapitalvinst eller kapitalförlust. Om man gör en kapitalvinst ska man betala skatt på denna vinst. För att räkna ur hur stor vinst man har gjort (och hur mycket man därmed ska skatta) tar man värdet man har sålt tillgången för (försäljningspriset) minus omkostnadsbeloppet. Har man ett högt omkostnadsbelopp blir vinsten lägre och har man ett lågt omkostnadsbelopp får man alltså en hög vinst. Omkostnadsbeloppet är vad man har köpt tillgången för (anskaffningsutgift) OCH de utgifter man har haft för att förbättra tillgången. Man räknar alltså samman dessa två kostnader och drar av från försäljningspriset vilket ger en viss kapitalvinst (eller förlust). Detta leder till att försäljningspriset, anskaffningsutgiften och de utgifter man har haft för att förbättra fastigheten påverkar den beskattningsbara vinsten. Höga förbättringsutgifter kommer att leda till en lägre vinst (och mindre att betala skatt på). Vilka förbättringsutgifter man får räkna med har med andra ord en stor betydelse ur skattesynpunkt.

Vilka förbättringar får man dra av vid husförsäljning?

Beroende på om du har sålt ett småhus eller en bostadsrätt får du göra avdrag olika långt tillbaka i tiden.

Klicka på flikarna för att se listor med exempel på sådant som räknas som grundförbättringar för småhus respektive bostadsrätt.

Vad kan du dra av på skatten vid husförsäljning?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.

Vilka renoveringar är avdragsgilla?

Efter varje bostadsförsäljning måste du deklarera den. Det gäller både om du gör förlust eller vinst på den och ska ske året efter det att du sålt ditt boende. När du deklarerar finns det ett antal avdrag du kan göra som minskar summan på den vinstskatt du måste betala, eller summan på det belopp du söker uppskov för skatt på.

Du får dra av vissa kostnader som du haft medan du varit boende i eller ägt din bostad i din deklaration. För det mesta ingår mäklarens hjälp med dessa frågor i det avtal ni skriver men det är givetvis bra att själv ha koll på vilka avdrag du får göra så du kan spara exempelvis kvitton på rätt saker för en lång tid framöver. Har du dessutom sålt bostaden själv är det ju bra att ha stenkoll på dessa saker. Vi går igenom giltiga avdrag nedan.

Vad kan man dra av i deklarationen?

Har du inrett ett rum eller del av ett rum hemma för att jobba i har du som regel inte rätt till något avdrag.

Har du hyrt ett rum utanför din bostad kan du ha rätt till avdrag men då krävs att du kan visa att det finns ett behov, att det avser ett kontorsutrymme som är anpassat för arbetsuppgifterna och att du bara får använda rummet till att arbeta i. Du kan då få avdrag med de kostnader du har haft för att hyra rummet.

Kan man dra av hela mäklararvodet?

När du har sålt en bostad ska du deklarera försäljningen. Det gäller alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Här är en guide som innehåller det du behöver veta och göra när du säljer en bostad.

Räkna ut om försäljningen gick med vinst eller förlust genom att använda beräkningshjälpen. Ju fler uppgifter du har om din försäljning, desto mer exakt kommer din beräkning att bli. Du behöver veta vad du köpte din bostad för och vad du sålde den för.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Om en bostadsrätt anses vara en privatbostadsrätt, näringsbostadsrätt eller oäkta bostadsrätt beror både på den faktiska användningen av bostaden och på egenskaperna hos bostadsföretaget (till exempel bostadsrättsföreningen). Det i sin tur påverkar hur eventuell vinst beskattas och hur du ska deklarera försäljningen.

Med privatbostad menas en bostad vars yta till mer än 50 procent används eller är avsedd att användas av dig som ägare eller dina närstående för permanent boende eller som fritidsbostad. Uppfylls inte kraven är bostaden en så kallad näringsbostadsrätt. Bedömningen av om bostadsrätten är en privatbostad eller inte görs alltid på försäljningsdagen.

En privatbostadsrätt eller näringsbostadsrätt måste vara en del i ett privatbostadsföretag (till exempel en äkta bostadsrättsförening), annars är det en oäkta bostadsrätt, det vill säga en andel i ett oäkta bostadsföretag.

Om du har sålt en privatbostadsrätt kan du använda tjänsten för att beräkna vinst och förlust på din bostadsförsäljning samt hur mycket skatt du behöver betala för din eventuella vinst.

Du räknar ut vinst eller förlust så här:

Försäljningspris- försäljningsutgifter- inköpspris- förbättringsutgifter- kapitaltillskott- andel av inre reparationsfond vid försäljningen+ andel av inre reparationsfond vid köpet+ återföring av uppskovsbelopp= vinst eller förlust

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Kan man dra av hela Mäklararvodet?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Kan man göra avdrag utan kvitton?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Vad räknas som renovering?

Letar du efter en förklaring till vad en omfattande renovering egentligen är så ska du fortsätta att läsa. En omfattande renovering innebär i det stora hela när det utförts en större renovering av en bostad som bidragit till att värdet av bostaden har förändrats, för några tips om renovering kika in denna artikel på mynewsdesk. Med andra ord är en omfattande renovering en renovering som lett till en avsevärd värdeändring. Men vad räknas då in i en omfattande renovering, och hur fungerar detta med att omvärdera en bostad? Här reder vi ut alla potentiella frågor som finns.

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

Deklarationstips 14 avdrag inför deklarationsdagen. Det är det många som stressar upp sig inför 2 maj. Accountors skatteexperter har tagit fram några tips på avdrag att uppmärksamma, avdrag som kan påverka den slutliga skatten.

Om din arbetsgivare inte betalar för ett arbetsredskap som du anser att du behöver för att kunna utföra ditt jobb, till exempel en mobiltelefon, kan du få avdrag i deklarationen om du själv köper in det.

En av förutsättningarna för avdrag är dock att arbetsredskapet är nödvändigt för jobbet. Det ställs i detta fall högre krav än om arbetsgivaren istället hade köpt redskapet. Då krävs bland annat att redskapet är av väsentlig betydelse för att du ska kunna göra ditt jobb. I skattesammanhang är detta en gradskillnad till individens nackdel vid eget inköp.

Är förutsättningarna för avdrag uppfyllda kan du få direktavdrag för anskaffningsutgiften, under förutsättning att denna inte överstiger ett halvt prisbasbelopp (24 150 kr för inkomståret 2022).

Om du har betalat trängselskatt för egen bil som avser inkomståret 2022 och dessutom uppfyller reglerna för avdrag för resor till och från arbetsplatsen kan du få avdrag för trängselskatten. Du får avdrag för den del av dina sammanlagda utgifter för resor och trängselskatt som överstiger 11 000 kr. För hjälp att räkna ut se här. 

Du får dock inget avdrag om du har förmånsbil och fått betala trängselskatt kontant eller via nettolöneavdrag. Arbetsgivaren ska här istället ha reducerat bilförmånsvärdet med det belopp som du har betalat.

Om du kör minst 3 000 mil i tjänsten under ett år kan byte av arbetsgivare medföra att du inte kör fullt antal mil hos respektive arbetsgivare, men att du sammanlagt gör det under kalenderåret. Vardera arbetsgivaren har då redovisat fullt förmånsvärde på kontrolluppgifterna.

I ett sådant fall kan du i inkomstdeklarationen yrka justering av det sammanlagda förmånsvärdet till 75 %. Denna begäran gör du under övriga upplysningar på deklarationen.

Får man dra av flyttstädning?

När man anlitar en flyttfirma för att hjälpa med flytten, kan man använda RUT-avdraget för att reducera arbetskostnaden. Det är viktigt att komma ihåg att avdraget endast gäller arbetskostnad, inte material- eller resekostnader i samband med flytten. RUT-avdraget innebär att man kan dra av upp till 50 procent av arbetskostnaden på fakturan.

För att kunna nyttja RUT-avdraget måste man uppfylla vissa krav som Skatteverket ställer. Här är några av de viktigaste kraven:

  • Man måste vara folkbokförd i Sverige och betala skatt här.
  • Flytthjälp måste utföras av ett företag som är godkänt för F-skatt.
  • Företaget ska ansöka om RUT-avdraget på kundens vägnar.

Några exempel på flyttjänster som berättigar till RUT-avdraget är:

  • Transport av möbler och hushållsartiklar från den gamla bostaden till den nya bostaden.
  • In- och utlastning av flyttgods.
  • Demontering och montering av möbler vid flytt.
  • Packning och uppackning av hushållsartiklar inför och efter flytten.
  • Flyttstädning

Vad är förbättrande reparationer?

Bostad & Fastighet

Hej. Sambon ska köpa in sig i mitt hus och betala halva marknadsvärdet. Jag kommer få dra av halva inköpsvärdet men undrar hur det är med tidigare gjorda renoveringar som man får dra av innan skatt. Får man dra av allt eller bara hälften av det man har kvitto på. Tex hälften av kostnaden för dränering osv. Med vänlig hälsning,