:

Får man köpa dator på företaget?

Innehållsförteckning:

  1. Får man köpa dator på företaget?
  2. Måste man ha kvitton för avdrag?
  3. Måste man skriva av en dator?
  4. Får man dra av för hemmakontor på skatten?
  5. Hur bokför jag inköp av dator?
  6. Hur bokför jag en dator?
  7. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  8. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  9. Hur gör man avdrag för dator?
  10. Är dator förbrukningsmaterial?
  11. Vilka avdrag får man inte missa?
  12. Hur mycket kan jag dra av för hemmakontor?
  13. Är dator en tillgång?
  14. Måste man bokföra digitalt?
  15. Är Visningsstäd avdragsgillt?

Får man köpa dator på företaget?

Om du köper en riktigt bra dator idag så kommer den inte vara lika mycket värd om några år. Värdet på datorn minskar i verkligheten och genom att göra avskrivningar minskar även  värdet på tillgången i din bokföring. Avskrivningar är något som görs för att fördela en tillgångs kostnad över tid och för att du löpande ska ha ett aktuellt bokfört värde på tillgången.  Läs mer i inlägget Vad är avskrivningar? Längre ner i tipset visar vi konteringen för hur du bokför avskrivningar. 

Måste man ha kvitton för avdrag?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.

Måste man skriva av en dator?

Det här är en svår avvägning, speciellt i enskilda firmor där datorn ofta inte står på ett kontor utan finns i hemmet. När används den privat och när används den till arbetet? För en modern frilansare eller digital entreprenör kan gränsen mellan det privata och företaget vara väldigt luddig. Det är inte direkt så att man kan sitta och logga nu svarade jag på ett jobbmail och nu surfade jag in på en sida för firmans räkning. Så lite schablonmässigt finns därför en princip som även rekommenderas av Skatteverket. Det är att se fördelningen som 50/50. Hälften privat och hälften i företaget. Men det finns inget formellt hinder att göra andra fördelningar t.ex. 75% jobb/25% privat eller 2⁄3% jobb och 1⁄3% privat, om du kan motivera det.

Får man dra av för hemmakontor på skatten?

Reglerna är tydliga. Du kan inte dra av på din deklaration för kontorsutrustning du köper in till ditt hemmakontor, inte heller för att du inrättar en arbetsplats i hemmet, för bredband, kaffe eller frukt.

Om du är i behov av ett nytt skrivbord bör du istället se till att din arbetsgivare tillhandahåller det, antingen genom att låna från kontoret, eller genom att köpa ett skrivbord till dig som du kan använda hemma. Utrustning som arbetsgivaren lånar ut blir inte förmånsbeskattad. Men kravet är att utrustningen lämnas tillbaka.

– Arbetsgivaren har ju ett eget intresse och ansvar för att se till att arbetstagarna har en god arbetsmiljö. Jag upplever också att de allra flesta arbetsgivare har den inställningen, att man får låna hem den utrustning man behöver, säger Johan Schauman.

Hur bokför jag inköp av dator?

Per Granqvist från Skatteverket reder ut begreppen och förklarar hur du som företagare ska redovisa datorer och mobiler i din verksamhet. Du får bland annat veta vilka regler som gäller om du även använder datorn och mobilen privat, och att det är det skillnad om du har aktiebolag eller enskild firma.

Hur bokför jag en dator?

Utgifter för datorer och bärbara datorer kan skattemässigt klassificeras som anläggningstillgångar, varulager eller förbrukningsinventarier.

Utgifter för anläggningstillgångar kostnadsförs med systematiska avskrivningar, utgifter för varulager kostnadsförs direkt och utgifter för förbrukningsinventarier får skattemässigt skrivas av omedelbart. Utgifter för datorer får klassificeras som förbrukningsinventarier om den ekonomiska livslängden är högst 3 år eller om utgiften exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp (< 26 250 SEK för år 2023).

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avdrag för förbättringsutgifter får i vissa fall göras i deklarationen vid försäljning av bland annat bostadsrätter. Ett första krav för dig som sålt din bostadsrätt år 2020, är att förbättringen måste ha gjorts under åren 2015-2020. Detta krav har du således uppfyllt.

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

Deklarationstips 14 avdrag inför deklarationsdagen. Det är det många som stressar upp sig inför 2 maj. Accountors skatteexperter har tagit fram några tips på avdrag att uppmärksamma, avdrag som kan påverka den slutliga skatten.

Om din arbetsgivare inte betalar för ett arbetsredskap som du anser att du behöver för att kunna utföra ditt jobb, till exempel en mobiltelefon, kan du få avdrag i deklarationen om du själv köper in det.

En av förutsättningarna för avdrag är dock att arbetsredskapet är nödvändigt för jobbet. Det ställs i detta fall högre krav än om arbetsgivaren istället hade köpt redskapet. Då krävs bland annat att redskapet är av väsentlig betydelse för att du ska kunna göra ditt jobb. I skattesammanhang är detta en gradskillnad till individens nackdel vid eget inköp.

Är förutsättningarna för avdrag uppfyllda kan du få direktavdrag för anskaffningsutgiften, under förutsättning att denna inte överstiger ett halvt prisbasbelopp (24 150 kr för inkomståret 2022).

Om du har betalat trängselskatt för egen bil som avser inkomståret 2022 och dessutom uppfyller reglerna för avdrag för resor till och från arbetsplatsen kan du få avdrag för trängselskatten. Du får avdrag för den del av dina sammanlagda utgifter för resor och trängselskatt som överstiger 11 000 kr. För hjälp att räkna ut se här. 

Du får dock inget avdrag om du har förmånsbil och fått betala trängselskatt kontant eller via nettolöneavdrag. Arbetsgivaren ska här istället ha reducerat bilförmånsvärdet med det belopp som du har betalat.

Om du kör minst 3 000 mil i tjänsten under ett år kan byte av arbetsgivare medföra att du inte kör fullt antal mil hos respektive arbetsgivare, men att du sammanlagt gör det under kalenderåret. Vardera arbetsgivaren har då redovisat fullt förmånsvärde på kontrolluppgifterna.

I ett sådant fall kan du i inkomstdeklarationen yrka justering av det sammanlagda förmånsvärdet till 75 %. Denna begäran gör du under övriga upplysningar på deklarationen.

Hur gör man avdrag för dator?

Bredband är i grunden en privat levnadskostnad, säger Skatteverket. Om du driver verksamheten från hemmaplan är det tveksamt om du kan göra avdrag för en del av denna kostnad. Om du däremot drar in ett kraftigare bredband för att din verksamhet kräver detta kan du göra en fördelning mellan dig och företaget.

Peter Lindholm, rättslig expert på Skatteverket, förklarar: ”Bredband är i dag en privat levnadskostnad. Vissa företagare behöver kanske en bättre bandbredd för att driva sin verksamhet, då kan man föra ett resonemang som innebär att man kan låta företaget bära en del av kostnaden.”

Är dator förbrukningsmaterial?

Datorer och datorutrustning kan räknas till företagets anläggningstillgångar och bokförs i så fall som inventarier, maskiner och inventarier, inköp. Här kan konto 1250 Datorer användas. Om datorer och datorutrustning däremot räknas som korttidsinventarier eller inventarier av mindre värde utgör de i stället förbrukningsinventarier och bokförs i kontogrupp 54 Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial. Mindre datortillbehör som t.ex. usb-minnen, modem och dvd-skivor kan för enkelhetens skull också bokföras som kontorsmateriel och trycksaker. Om dator och datorutrustning leasas kostnadsförs leasingavgifterna normalt på konto 5250 Hyra av datorer.

Vilka avdrag får man inte missa?

– Förra året befarade vi ändrade fåmansföretagsregler, men de har vi inte sett till ännu. Det kan mycket väl bero på det ändrade världsläget och det faktum att vi ännu inte helt har sluppit pandemin. Det hindrar emellertid inte att ägare av fåmansföretag behöver förbereda sig på att fundera över om inte reglerna kommer att bli hårdare vad gäller beskattningen av utdelning. Fortfarande är skattesatsen 20 procent på belopp motsvarande det s.k. gränsbeloppet och på all annan utdelning är skattesatsen samma som för lön i inkomst av tjänst. Vi får se vad som händer det närmaste året.

– Det allra bästa är att själv försöka få tid att sätta sig in i den egna ekonomin och hur man kan planera för en rimlig skatt på de egna inkomsterna. För många företagare med lite enklare förhållanden går det alldeles utmärkt att använda Visma eEkonomi tillsammans med deklarationstillvalet.

– Den företagare som inte tycker sig ha tid med detta kan få många tips genom att anlita en duktig skatterådgivare istället. Det brukar alltid finnas pengar att tjäna på att gå igenom sin egen och företagets skattesituation minst en gång om året.

Hur mycket kan jag dra av för hemmakontor?

Har du lokalen hemma, dvs i din lägenhet eller i din fastighet, blir reglerna speciella. Har du aktiebolag är det inget problem. Då hyr du ut till företaget och beskattas för hyran (minskat med ett rimligt avdrag för uthyrningen = 1 000–3 000 kr/år för ett kontorsrum eller ett garage) i inkomstslaget kapital med 30% skatt så länge den är marknadsmässig. Eventuell överhyra beskattas du för som lön.

Har du enskild firma har du två sätt att välja mellan för att dra av kostnaderna. Det vanligaste sättet är att du har en särskilt inrättad lokal i bostaden eller näringsfastigheten/bostadsrätten. Denna metod beskrivs utförligt nedan. Det andra sättet är att dra av enligt schablon. För att få göra det måste du ha arbetat i bostaden minst 800 timmar under året.

Är dator en tillgång?

En förbrukningsinventarie har en uppskattad ekonomisk livslängd på mellan ett och tre år. Har den kortare livslängd än ett år klassas det som förbrukningsmaterial enligt ovan. Precis som förbrukningsmaterial kan något klassificeras som en förbrukningsinventarier om det är av "obetydligt värde".

Måste man bokföra digitalt?

Visst går det att arbeta digitalt och följa bokföringslagen men i vissa fall behöver vi höja blicken och se vilka andra saker som påverkas förutom hanteringen av till exempel fotade kvitton och skannade leverantörsfakturor. Vi ska i den här artikeln berätta om några saker som kan vara bra att tänka på.

När det gäller frågan om vad som är räkenskapsinformation och i vilken form den ska sparas skiljer bokföringslagen på räkenskapsinformation som företaget har tagit emot från någon annan och den som företaget har upprättat självt. När det gäller till exempel fakturor och kvitton som företaget tar emot från någon annan ska dessa alltid sparas i den form som de togs emot. Det innebär att om fakturan tas emot på papper ska den sparas på papper och om den tas emot i elektronisk form ska den sparas i elektronisk form. Enligt 7 kap. 6 § bokföringslagen får företaget efter tre år dock kasta pappersfakturan om den skannats in. Regeln i bokföringslagen som innebär att pappersfakturan eller papperskvittot inte kan kastas direkt kritiseras ofta eftersom många företag arbetar med att skanna fakturor eller med appar där anställda enkelt kan fota sina kvitton och lämna in dem tillsammans med reseräkningen. Det är också en fråga som regeringen genom Justitiedepartementet lyft för diskussion och har för avsikt att se över.

Är Visningsstäd avdragsgillt?

Det är storleken på bostaden som avgör vad städningen inför visningen kommer att kosta. En lägenhet på 50 kvm kan kosta omkring 1500 kronor efter RUT-avdrag. Det kan bli mer eller mindre beroende på vilken städfirma du anlitar. Dessutom kan du ju få attraktiva erbjudanden av ett städbolag som du använder regelbundet eller som du anlitar för kommande flyttstädning.

Har du en bostad som är större än 200 kvm bör en seriös städfirma ge dig en offert. De kommer och ser på bostaden om de inte känner till den sedan tidigare. Ni får då också möjlighet att prata om vad som kommer att göras. Räkna med en nota på minst 2000 kronor för en större bostad!

Städbolag som har god erfarenhet av att genomföra visningsstädningar kan också erbjuda viss home staging. Det betyder att de kan tala om för dig vilka möbler som kan vara klokt att få bort för mer yta och hur du på andra sätt kan dekorera för att göra bostaden attraktivare. De kan ställa ut ljus och hänga upp tavlor för att göra bostaden finare att se på.