:

Får man köra privat med firmabil?

Innehållsförteckning:

  1. Får man köra privat med firmabil?
  2. Vad kostar det att köra företagsbil privat?
  3. Hur mycket får man använda företagsbil privat?
  4. Får man tanka privat bil med företagskort?
  5. Måste man ha körjournal på företagsbil?
  6. Är det värt att ha förmånsbil 2023?
  7. Måste man föra körjournal på företagsbil?
  8. Vem betalar elen till elbilar tjänstebil?
  9. Vad händer om jag inte har körjournal?
  10. Får chefen kolla min körjournal?
  11. Vad kostar en förmånsbil mig i månaden?
  12. När lönar det sig att ha förmånsbil?
  13. Får man ladda elbil gratis på jobbet?
  14. Måste man ha körjournal på firmabil?
  15. Måste man ha körjournal enskild firma?

Får man köra privat med firmabil?

Ja, du får köra firmabil till och från jobbet. Har du tillgång till en firmabil som du inte förmånsbeskattas för så får du använda bilen för privat bruk "i ringa omfattning". Kommer ditt arbete däremot kräva att det görs mer eller mindre regelbundet, så rekommenderar vi att du läser det längre svaret på denna frågan.

Läs mer: Privat användning av servicebil - regler för firmabil

Det finns många regler för firmabil som ska följas, och som man ska vara medveten om. Om du har tillgång till en firmabil som du inte beskattas för som förmånsbil bör du därför ha koll på vad som gäller. Det är nämligen som regel alltid ditt ansvar att kunna bevisa att du inte använt bilen för privat bruk "i mer än ringa omfattning". 

Vad kostar det att köra företagsbil privat?

Fördelen med att köpa en företagsbil, istället för att köpa bilen privat, är att du kan hålla nere kostnaderna. Det är företaget som står för bilens kostnader och kan i sin tur göra momsavdrag för driftkostnader och i vissa fall själva köpet av tjänstebil. Du har även möjlighet att använda bilen utanför jobbet.

Hur mycket får man använda företagsbil privat?

  • bilens nybilspris
  • extrautrustning som inte ingår i nybilspriset, till exempel metalliclack och vinterdäck
  • om bilen är miljöbil
  • om den anställda kör minst 3 000 mil i tjänsten
  • fordonsskatten (gäller bilar med tillverkningsår 2018 eller senare som har tagits i trafik första gången den 1 juli 2018 eller senare).

Får man tanka privat bil med företagskort?

En körjournal är ett bra sätt för dig att visa hur du använt din förmånsbil så att du bara beskattas för det drivmedel som används till privat körning. Kan du inte visa hur bilen har använts så ska du beskattas för allt drivmedel som har använts till förmånsbilen under inkomståret.

Måste man ha körjournal på företagsbil?

  • mätarställning vid årets början
  • mätarställning vid årets slut.

Utöver det bör körjournalen även ha följande uppgifter:

Är det värt att ha förmånsbil 2023?

När en anställd tar del av en förmånsbil uppstår det alltså en beskattningsbar förmån. Det betyder att du är skyldig att betala inkomstskatt på det värde som bilen representerar, det vill säga dess förmånsvärde. Förmånsvärdet räknas ut schablonmässigt, alltså enligt en fast mall med förutbestämda belopp. Det hela är ordentligt krångligt, men mer om det längre ner.

Måste man föra körjournal på företagsbil?

En företagsbil kan underlätta många moment i arbetslivet, både för företaget och för dig som är anställd.  

Under 2018 fanns det cirka 300 000 tjänstebilar registrerade i Sverige. Det är många som anser att tjänstebilen är en nödvändighet för att klara jobbet och hålla kontakten med kunder såväl som leverantörer.

Vem betalar elen till elbilar tjänstebil?

Innan vi tittar närmare på hur det fungerar att använda en elbil som företagsbil och vilka bonusar du kan ta del av ska vi gå igenom vilka fördelarna med eldrivna fordon faktiskt är.

Vad händer om jag inte har körjournal?

  Om du vid revision ska få dra av dina utgifter för förflyttning i tjänsten krävs det verifikationer som styrker dina transporter med fordon. Det finns inga lagar som reglerar hur dessa verifikationer ska se ut. Begreppet ”körjournal” är ett som skatteverket anammat och valt som samlingsbegrepp på de loggfiler/verifikationer som ska styrka fordonets använding i tjänsten vid en kontroll av skatteverket.

Generellt kan sägas att skatteverket är betydligt mer noga med fordon som ägs av företaget än med privata fordon som används i tjänsten där man får ta ut s.k. skattefri milersättning. Ofta får man rådet från redovisningsbyråer att man bör helst äga fordonet privat som används i tjänsten. Detta för att det finns färre regler och blir enklare att följa bestämmelser från skatteverket. För många mindre företag kan det dock kännas märkligt att tvingas köpa ett fordon privat som är till för företaget enbart för att man ska kunna följa de överdrivet hårda krav som finns på dokumentation för fordon som ägs och framför i företaget.

Får chefen kolla min körjournal?

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Åkeri. Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell tycker att det är bra att reglerna från mobilitetspaketet finns på plats, men med nya regler är det en massa barnsjukdomar och ett regelverk som tolkas olika över hela Europa.

Åkeri. Från den 31 augusti är maxlängden på lastbilar förlängd till 34,5 meter. Det gäller på vissa utpekade vägar. Målet är bland annat att gynna klimatet.

Vad kostar en förmånsbil mig i månaden?

  • bilens nybilspris
  • extrautrustning som inte ingår i nybilspriset, till exempel metalliclack och vinterdäck
  • om bilen är miljöbil
  • om den anställda kör minst 3 000 mil i tjänsten
  • fordonsskatten (gäller bilar med tillverkningsår 2018 eller senare som har tagits i trafik första gången den 1 juli 2018 eller senare).

När lönar det sig att ha förmånsbil?

Senast förra veckan fick jag frågan från en företagare som stod i begrepp att köpa ny bil. Hon ville veta vad som skulle vara mest fördelaktigast. Att köpa bilen privat eller i företaget? En enkel fråga kan tyckas men där det inte alltid finns ett enkelt svar. Som med mycket annat finns det flera saker att ta hänsyn till. Med privatbil betalar du själv alla kostnader förknippat med bilen privat. Det vill säga inköp av bilen, skatt, försäkring och reparation och underhåll. Med tjänstebil är det företaget som köper eller leasar bilen och som också står för alla kostnader förknippat med den. Tjänstebilen används uteslutande för körning i tjänsten men om du använder tjänstebilen även för privat körning, mer än tio tillfällen per år eller mer än 100 mil, ska du förmånsbeskattas. Därmed blir tjänstebilen en förmånsbil.

Drivmedlet för förmånsbilen kan du välja att betala privat och då får du ta ut milersättning för de mil du kör i tjänsten. Det andra alternativet är att företaget betalar allt drivmedel men då ska du också förmånsbeskattas med 120% av marknadsvärdet av drivmedlet för de mil du kör privat. Detta avskräcker många och de väljer istället att själv betala drivmedlet och ta ut milersättning för de mil de kör i tjänsten. Om förmånsbil eller privatbil är mest fördelaktigt för just dig beror bland annat på vilken bil det är och hur många mil du kör privat och i företaget. Det är svårt att säga ett exakt milantal när de olika alternativen är mest fördelaktiga, men generellt kan man säga att ju mer du kör desto mer fördelaktigt är det med förmånsbil. Tanken med förmånsbeskattning är att det ska vara kostnadsneutralt om man kör ”normalt” antal mil (ca 1500 mil totalt) per år. Det vill säga att det ska kosta lika mycket om du väljer privatbil eller förmånsbil. Införandet av Bonus Malus under 2018 gör också att fordonsskatten numera räknas in när man beräknar förmånsvärdet. Dock gäller det bara bilar som registrerats efter 1 juli 2018.

Får man ladda elbil gratis på jobbet?

Om en anställd får sitt drivmedel för privat bruk betald av sin arbetsgivare ses det som en löneförmån och beläggs förmånsskatt.

Så har inte bara varit fallet för anställda som får sina kvitton från bensinmacken betalda, utan även för de som laddar sina el- och hybridfordon gratis på jobbet.

Måste man ha körjournal på firmabil?

  • mätarställning vid årets början
  • mätarställning vid årets slut.

Utöver det bör körjournalen även ha följande uppgifter:

Måste man ha körjournal enskild firma?

Det finns goda skäl för att ha GPS i sin privatbil – men än mer i en företagsbil. Framförallt eftersom det underlättar förandet av en körjournal, Journalen är i stort sett ett outtalat redovisningskrav från skatteverken och ett viktigt bevis då man ska göra bedömningar kring bilförmåner. Här går vi igenom vad som gäller.

Det blir allt vanligare mer körjournaler på svenska arbetsplatser där bilen är ett viktigt arbetsredskap. Extra viktigt är det för tre grupper: de som främst använder bilen i tjänsten och lite privat, de som kör mer än 3000 mil i tjänsten per år och de som har fritt drivmedel i samband med bilförmån. Med journalerna blir det möjligt att redovisa på vilket sätt ett tjänstefordon används. Allt detta blir självklart lättare att hålla reda på om det finns en GPS med möjlighet att föra en logg. Då är det enkelt att gå tillbaka och titta om något blir bortglömt. Pålitlig GPS-lösningar för företag hittar du, till exempel, hos traxet.