:

Hur bokför man värdeminskning?

Innehållsförteckning:

  1. Hur bokför man värdeminskning?
  2. Hur ska inventarier bokföras?
  3. Var går gränsen för Förbrukningsinventarier?
  4. Vad bokförs på 5410?
  5. Hur bokförs en nedskrivning?
  6. Vad gör man med avskrivna inventarier?
  7. Hur bokförs inköp av inventarier?
  8. Vilket konto bokför man inventarier?
  9. Vilket är gränsbeloppet mellan inventarier och Förbrukningsinventarier?
  10. Måste man bokföra som inventarie?
  11. Vad bokförs på 6990?
  12. Vad bokförs på konto 7690?
  13. Hur bokförs nedskrivning av värdepapper?
  14. Vilka nedskrivningar är avdragsgilla?
  15. Hur bokför man avskrivningar på inventarier?
  16. Hur bokförs inventarier och verktyg?
  17. Vad är inventarier av mindre värde?
  18. Vad är en förbrukningsinventarie?
  19. Vad är inventarier och verktyg?
  20. Hur bokförs inventarier och verktyg?
  21. Vad är inventarier av mindre värde?
  22. Vad är en förbrukningsinventarie?
  23. Vad är inventarier och verktyg?

Hur bokför man värdeminskning?

När du köpt en tillgång som du kommer använda under en längre tid (flera år) skall du fördela kostnaden för tillgången över en längre period. En sådan typ av tillgång kallas för inventarie. Kostnaden fördelas med hjälp av avskrivningar som är en bokföringsmässig åtgärd och innebär att du visar värdeminskningen som användandet av tillgången leder till.

Tänk såhär: Om du köper en maskin idag så kommer den inte vara lika mycket värd om 5 år. Värdet på maskinen har alltså minskat i verkligheten och genom avskrivning minskar vi värdet på tillgången i bokföringen också. När avskrivningsperioden är slut så är tillgången inte längre en kostnad för företaget.  

Hur ska inventarier bokföras?

Inventarie eller förbrukningsinventarie - vad är skillnaden egentligen? Vilka belopp är det som gäller och hur påverkar det mitt resultat om jag bokför det på olika sätt? Låt mig ge dig några enkla tips på hur du kan tänka. 

En inventarie är ett större inköp för stadigvarande bruk, det vill säga – det ska användas i verksamheten och inte säljas vidare. En inventarie klassas som en anläggningstillgång i balansräkningen och kostnadsförs över tiden (årligen) genom avskrivning. 

Var går gränsen för Förbrukningsinventarier?

En förbrukningsinventarie är en är inventarie med kort ekonomisk livslängd. Det är "lite dyrare saker" som inte kommer vara värda speciellt mycket efter 3 år som externa hårddiskar, datorer, mobiler, dammsugare, defibrillator (hjärtstartare), datortillbehör, mus till datorn, router, tangentbord, kaffebryggare, vattenkokare, mikrovågsugn, tangentbord, skrivare, datorskärm, kamera, mötesutrustning t.ex. projektor, bokhylla, värmeelement, AC, verktyg, kassaskrin, kundkorg, lamineringsmaskin, golvlampa, bordslampa och taklampa men värdet måste understiga 23650 Kr (2020) eller 23250 Kr (2019) för att du ska få bokföra hela kostnaden direkt. Är det dyrare saker måste du lägga upp det som en anläggningstillgång som ska skrivas av. 

Om det rör sig om inköp av flera liknande förbrukningsinventarier som stolar och bord ska den totala kostnaden för inköpet avgöra om det kommer över gränsen för vad som är tillåtet att kostnadsföra direkt.

En förbrukningsinventarie har en ekonomisk livslängd på 1-3 år.

Vad bokförs på 5410?

Förbrukningsinventarier är en typ inventarier av lägre värde, med kortare livslängd än 3 år men högre än 1 år. Om inventarien har en uppskattad livslängd kortare än 1 år är det istället frågan om förbrukningsmaterial.

Hur bokförs en nedskrivning?

En nedskrivning är en sorts avskrivning men för nedskrivningen görs ingen plan. En nedskrivning av en tillgång görs då det reella värdet på tillgången är avsevärt lägre än det bokföringsmässiga värdet, och detta förhållande kan antas vara bestående.

Ett syfte med att göra nedskrivningar är att uppfylla redovisningsprincipen gällande rättvisande bild.

Nedskrivningar kan alltså sägas göras då den ursprungliga avskrivningsplanen visat sig inte motsvara verkligheten. Under vilka förutsättningar och på vilket sätt nedskrivningar får och bör göras är något vi rekommenderar bör diskuteras med kunnig fackman, exempelvis en revisor (se revision).

Vad gör man med avskrivna inventarier?

Ibland gör företag större inköp som är viktiga för bolagets fortsatta verksamhet. Du kanske köper in tillverkningsmaskiner, fordon eller datorer, till exempel. Dessa inköp kommer att leda till att du tjänar pengar över tid, men om man tittar enbart på själva köpesumman kan de komma att påverka årets resultat negativt.

För att motverka detta kan man använda sig av en bokföringsteknisk lösning som kallas avskrivning. Inköpen avser nämligen så kallade anläggningstillgångar – det vill säga en tillgång som är avsedd att användas i verksamheten under en längre tid – vilket betyder att man kan skriva av kostnaden i sin bokföring.

>> I den här artikeln kan du läsa mer om anläggningstillgångar. <<

Hur bokförs inköp av inventarier?

Inventarier och verktyg är materiella anläggningstillgångar som en redovisningsenhet har anskaffat för att bruka stadigvarande i mer än ett år till ändamål för rörelseverksamheten.

Tillgångar är enligt IFRS resurser som kontrolleras av en redovisningsenhet till följd av tidigare händelser från vilka framtida ekonomiska fördelar väntas tillfalla redovisningsenheten. Att stadigvarande bruka en tillgång innebär att syftet med innehavet är användning i en redovisningsenhet under en längre tid (normalt > 1 år).

Vilket konto bokför man inventarier?

Förbrukningsinventarier är inventarier med kort livslängd (< 3 år) eller med obetydligt värde som får skrivas av omedelbart (direktavskrivning) i enlighet med inkomstskattelagen (1999:1229).

Utgifter för inventarier skall i normalfallet redovisas som tillgångar i balansräkningen, för vilka en redovisningsenhet systematiskt gör avskrivningar över den beräknade nyttjandeperioden. I inkomstskattelagen finns det en möjlighet att omedelbart kostnadsföra utgifter för inventarier med kort livslängd (< 3 år) eller med obetydligt värde som förbrukningsinventarier.

Vilket är gränsbeloppet mellan inventarier och Förbrukningsinventarier?

Vi närmar oss årsskiftet 2022/23. Varje årsskifte innebär att företagarna behöver tänka på vissa skattemässiga frågor. Det handlar om de vanliga funderingarna – ska företaget göra avsättning till periodiseringsfond? Planerade inköp av förbrukningsinventarier kanske kan tidigareläggas så att de görs innan årsskiftet. Även större inventarieköp drar ned vinsten om de görs innan årsskiftet, dock bara med årets avdragsgilla värdeminskningsavdrag. I den här artikeln lyfts skattemässiga frågor som är bra att ha koll på.

Om man har möjlighet att påverka sin inkomst, t.ex. den som är anställd i sitt eget aktiebolag kan fundera på om man har tagit ut lön ur aktiebolaget upp till gränsen för statlig skatt och om man räknar med att ta ut högre lön nästa år. Det kan löna sig att ta ut lön upp till gränsen före årsskiftet. Brytpunkten för när man börjar betala 20 procent statlig skatt är 554 900 kronor för inkomståret 2022 (ungefär 46 200 kronor per månad).

Måste man bokföra som inventarie?

En förbrukningsinventarie har en uppskattad ekonomisk livslängd på mellan ett och tre år. Har den kortare livslängd än ett år klassas det som förbrukningsmaterial enligt ovan. Precis som förbrukningsmaterial kan något klassificeras som en förbrukningsinventarier om det är av "obetydligt värde".

Vad bokförs på 6990?

Påminnelseavgifter från leverantörer bokförs vanligen på konto 6990, och på konto 3591 när du själv skickat en påminnelseavgift som din kund betalar.

Vad bokförs på konto 7690?

Skatteverket tillåter att man drar av hela kostnaden för terminalglasögon dvs glasögon du behöver för att sköta ditt jobb, givet att du spenderar jobbet framför en dator. Bokföringen sker med debet på konto 7690 Övriga personalkostnader mot kredit på konto 1930 Kassa samt debet på 2640 Ingående moms. Se utförligt exempel nedan.

Skatteverket stipulerar att avdrag får ske för såväl terminalglasögon som tillhörande synundersökning. Då synundersökningen inte är momspliktig sker den enklast i egen bokföringspost.

Hur bokförs nedskrivning av värdepapper?

De grundläggande principerna om hur man redovisar anläggningstillgångar finns i ÅRL. I redovisningsnormgivningen förtydligas när en anläggningstillgång ska tas upp och hur den ska värderas i företaget. Redovisningsnormgivningen preciserar och begränsar i vissa fall bestämmelserna i ÅRL. Läs mer under respektive normgivning nedan.

En av tankarna bakom de redovisningsregler som en enskild näringsidkare ska använda när ett förenklat årsbokslut upprättas är att det bokförda resultatet så långt som möjligt ska överensstämma med det resultat som beskattningen grundar sig på (BFNAR 2006:1 Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut). Eftersom beskattningsreglerna till viss del har fått genomslagskraft i redovisningsreglerna, gäller olika redovisningsregler beroende på vilken slags anläggningstillgång det handlar om.

Vilka nedskrivningar är avdragsgilla?

En redovisningsenhet som vid bokslut misstänker att tillgångar i balansräkningen har ett lägre verkligt värde jämfört redovisat värde måste göra en nedskrivningsprövning för att bedöma behovet av nedskrivningar.

En nedskrivningsprövning innebär att en redovisningsenhet beräknar återvinningsvärdet för en eller flera tillgångar och jämför detta återvinningsvärde med det redovisade värdet. Om återvinningsvärdet är lägre än det redovisade värdet skall en nedskrivning göras till återvinningsvärdet.

Hur bokför man avskrivningar på inventarier?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

Hur bokförs inventarier och verktyg?

av inventarier och verktyg bokförs genom att ett konto i kontogrupp 12 krediteras samtidigt som ett konto i kontogrupp 77 debeteras. En uppskrivning av inventarier och verktyg bokförs genom att ett konto i kontogrupp 12 debeteras samtidigt som ett konto i kontogrupp 20 krediteras.

Vad är inventarier av mindre värde?

Inventarier av mindre värde är inventarier med ett obetydligt värde som utgör förbrukningsinventarier och som får skrivas av omedelbart (direktavskrivning) i enlighet med inkomstskattelagen ().

Vad är en förbrukningsinventarie?

En förbrukningsinventarie är en inventarie med kort livslängd, vilket alltså betyder att den inte ska finnas i verksamheten för stadigvarande bruk.

Vad är inventarier och verktyg?

Bokföra inventarier och verktyg (bokföring med exempel) Inventarier och verktyg är materiella anläggningstillgångar som en redovisningsenhet har anskaffat för att bruka stadigvarande i mer än ett år till ändamål för rörelseverksamheten. Tillgångar är enligt IFRS resurser som kontrolleras av en redovisningsenhet till

Hur bokförs inventarier och verktyg?

  • av inventarier och verktyg bokförs genom att ett konto i kontogrupp 12 krediteras samtidigt som ett konto i kontogrupp 77 debeteras. En uppskrivning av inventarier och verktyg bokförs genom att ett konto i kontogrupp 12 debeteras samtidigt som ett konto i kontogrupp 20 krediteras.

Vad är inventarier av mindre värde?

  • Inventarier av mindre värde är inventarier med ett obetydligt värde som utgör förbrukningsinventarier och som får skrivas av omedelbart (direktavskrivning) i enlighet med inkomstskattelagen ().

Vad är en förbrukningsinventarie?

  • En förbrukningsinventarie är en inventarie med kort livslängd, vilket alltså betyder att den inte ska finnas i verksamheten för stadigvarande bruk.

Vad är inventarier och verktyg?

  • Bokföra inventarier och verktyg (bokföring med exempel) Inventarier och verktyg är materiella anläggningstillgångar som en redovisningsenhet har anskaffat för att bruka stadigvarande i mer än ett år till ändamål för rörelseverksamheten. Tillgångar är enligt IFRS resurser som kontrolleras av en redovisningsenhet till