:

Var kan man söka efter avlidna personer?

Innehållsförteckning:

  1. Var kan man söka efter avlidna personer?
  2. Hur får Skatteverket reda på dödsfall?
  3. Hur får man reda på dödsdatum?
  4. Kan man beställa dödsfallsintyg på nätet?
  5. Hur hittar man avlidna personer i Sverige?
  6. Vad sägs upp automatiskt vid dödsfall?
  7. Kan man se vilka som dött?
  8. Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?
  9. Hur gör jag om jag vill läsa en avliden anhörigs journal?
  10. Varför hittar jag inte dödsannonsen?
  11. Var förvaras avlidna?
  12. Vad händer med hemförsäkring vid dödsfall?
  13. Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?
  14. När någon har dött?
  15. Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

Var kan man söka efter avlidna personer?

De flesta personer som avlidit har möjlighet att få en dödsannons och en minnessida. Genom att söka igenom Sveriges största databaser med dödsannonser så kan du enkelt hitta rätt person. Nedan hittar du de vanligaste alternativen för att söka efter en avliden person.

Fonus minnessidor är en digital tjänst som gör det möjligt för användare att skapa en dedikerad webbsida för en avliden person. På minnessidan kan man lägga upp bilder, videoklipp, minnen och kondoleanser från vänner och familj. Minnessidorna är tillgängliga för allmänheten, vilket gör det enkelt för vänner och familj som inte kunde delta i begravningen att delta i sorgearbetet på distans.

Fonus är ett företag som tillhandahåller begravningstjänster till anhöriga, till som har gått bort. De erbjuder en mängd olika tjänster, inklusive skapandet av personliga minnessidor, till minnen av den älskade och bortgångna.

Fonus minnessidor erbjuder en mängd olika tjänster till dem som sörjer. Fonus skapar personliga minnessidor med minnen och foton som kan delas på sociala medier, tidning eller e-post. Sidorna är utformade för att dela livsberättelsen och arvet efter den älskade med vänner, familj och andra sörjande som kanske inte kan närvara vid deras begravning.

Hur får Skatteverket reda på dödsfall?

Den första adressändringen efter dödsfallet kan göras av:

  • Dödsbodelägare
  • Boutredningsman
  • Bouppteckningsförrättare
  • Begravningsbyrå
  • Annan behörig person förutsatt att den personen företräder dödsboet

Om dödsboet vill ändra adressen vid ett senare tillfälle måste anmälan vara undertecknad av:

Hur får man reda på dödsdatum?

Det finns endast en sökruta där du kan söka på följande sökord:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Dödsdatum, dödsår
  • Födelsedatum, födelseår

Sökfunktionen ger ett resultat som innehåller sökordet eller något av sökorden. Söker man på t.ex ”Ann” så får du träff på både ”Ann” och ”Anna”.

Kan man beställa dödsfallsintyg på nätet?

Ett dödsfallsintyg med släktutredning är en handling som utfärdas av Skatteverket. Dödsfallsintyget innehåller information om när en person har avlidit, och vilka efterlevande som finns. Här talar man t.ex. om vem som är nuvarande och eventuellt tidigare maka eller make, och vilka den avlidnes barn är. Om inga av barnen finns kvar i livet så presenteras istället barnbarnen, om det finns några.

Det händer att man behöver styrka att man är ett syskon till den avlidne. Då får man beställa ett utdrag från folkbokföringen på Skatteverket på ens gemensamma föräldrar, där man kan se deras barn. På så sätt kan man bevisa att man är syskon.

När någon dör ska alltid en läkare tillkallas. Han eller hon skriver två intyg. Ett dödsbevis, som skickas till Skatteverket som i sin tur meddelar andra myndigheter. Det andra intyget är ett dödsorsaksintyg som skickas till Socialstyrelsen. Som anhörig behöver man aldrig kontakta någon myndighet.

Det finns ett undantag: Enligt begravningslagen ska, om förhållandena vid dödsfallet är sådana att det kan finnas skäl för en rättsmedicinsk undersökning enligt lagen om obduktion m.m. skall den läkare som fastställt att döden inträtt eller som i annat fall ska utfärda dödsbeviset snarast möjligt anmäla dödsfallet till Polismyndigheten.

Istället för Skatteverket ska då dödsbeviset lämnas till polisen. Polisen meddelar Skatteverket om dödsfallet och efter utredningen, om den görs, lämnar man dödsbeviset till Skatteverket tillsammans med ett tillstånd för gravsättning eller kremering.

Hur hittar man avlidna personer i Sverige?

De flesta personer som avlidit har möjlighet att få en dödsannons och en minnessida. Genom att söka igenom Sveriges största databaser med dödsannonser så kan du enkelt hitta rätt person. Nedan hittar du de vanligaste alternativen för att söka efter en avliden person.

Fonus minnessidor är en digital tjänst som gör det möjligt för användare att skapa en dedikerad webbsida för en avliden person. På minnessidan kan man lägga upp bilder, videoklipp, minnen och kondoleanser från vänner och familj. Minnessidorna är tillgängliga för allmänheten, vilket gör det enkelt för vänner och familj som inte kunde delta i begravningen att delta i sorgearbetet på distans.

Fonus är ett företag som tillhandahåller begravningstjänster till anhöriga, till som har gått bort. De erbjuder en mängd olika tjänster, inklusive skapandet av personliga minnessidor, till minnen av den älskade och bortgångna.

Fonus minnessidor erbjuder en mängd olika tjänster till dem som sörjer. Fonus skapar personliga minnessidor med minnen och foton som kan delas på sociala medier, tidning eller e-post. Sidorna är utformade för att dela livsberättelsen och arvet efter den älskade med vänner, familj och andra sörjande som kanske inte kan närvara vid deras begravning.

Vad sägs upp automatiskt vid dödsfall?

Du som anhörig behöver inte meddela dödsfallet till oss om den avlidna var bosatt i Sverige. Den informationen får vi från Skatteverket.

Kan man se vilka som dött?

De flesta personer som avlidit har möjlighet att få en dödsannons och en minnessida. Genom att söka igenom Sveriges största databaser med dödsannonser så kan du enkelt hitta rätt person. Nedan hittar du de vanligaste alternativen för att söka efter en avliden person.

Fonus minnessidor är en digital tjänst som gör det möjligt för användare att skapa en dedikerad webbsida för en avliden person. På minnessidan kan man lägga upp bilder, videoklipp, minnen och kondoleanser från vänner och familj. Minnessidorna är tillgängliga för allmänheten, vilket gör det enkelt för vänner och familj som inte kunde delta i begravningen att delta i sorgearbetet på distans.

Fonus är ett företag som tillhandahåller begravningstjänster till anhöriga, till som har gått bort. De erbjuder en mängd olika tjänster, inklusive skapandet av personliga minnessidor, till minnen av den älskade och bortgångna.

Fonus minnessidor erbjuder en mängd olika tjänster till dem som sörjer. Fonus skapar personliga minnessidor med minnen och foton som kan delas på sociala medier, tidning eller e-post. Sidorna är utformade för att dela livsberättelsen och arvet efter den älskade med vänner, familj och andra sörjande som kanske inte kan närvara vid deras begravning.

Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?

Vi ska strax kika på de olika stegen för hur man avvecklar ett dödsbo, men innan vi gör det så finns det en sak som är bra att känna till. Ni som dödsbodelägare kan göra i princip vad som helst – så länge som ni är överens.

De steg som anges nedan motsvarar alltså inte en turordning som måste följas. Det finns dock två saker som ni bara kan göra i en viss ordning och det är följande:

  • Vad gäller bostad (fastighet och bostadsrätt, inte hyresrätt) så kan den nya ägaren inte få tillträde förrän bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket. Däremot är det möjligt att tömma bostaden och lägga ut den för försäljning innan bouppteckningen är registrerad. Det är alltså bara själva tillträdet som måste vänta.
  • Vad gäller bankmedel så kan ingen få tillgång till dessa förrän bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket.

Det första som kan vara bra att ta tag i är att säga upp olika typer av avtal. Detta för att slippa extra kostnader. Vanliga avtal att hålla koll på är följande:

  • Värt att känna till är att en månads uppsägningstid gäller vid dödsfall för hyreslägenheter, under förutsättning att ni säger upp lägenheten inom en månad från dödsdagen.
  • IT och telefoni.
  • El, vatten och värme. Dessa ska dock sägas upp till avflyttningsdagen. Detta för att det ska vara möjligt att städa m.m.

Hur gör jag om jag vill läsa en avliden anhörigs journal?

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

För att man ska kunna ta del av en avliden anhörigs journal så måste man först beställa ett så kallat dödsfallsintyg med släktutredning. Mer om dessa intyg och hur du beställer ett sådant går att hitta på Skatteverkets hemsida.

Varför hittar jag inte dödsannonsen?

Det finns endast en sökruta där du kan söka på följande sökord:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Dödsdatum, dödsår
  • Födelsedatum, födelseår

Sökfunktionen ger ett resultat som innehåller sökordet eller något av sökorden. Söker man på t.ex ”Ann” så får du träff på både ”Ann” och ”Anna”.

Var förvaras avlidna?

Oavsett var döden inträffar, ska en läkare utfärda ett dödsbevis och skicka till det Skatteverket, som utfärdar ett intyg att gravsättning/kremering kan ske.

Den avlidne sveps, läggs i en kista och transporteras till bisättningsrum, en lokal där den döda förvaras och även kan visas, i väntan på begravningsceremoni och gravsättning.

Kistläggning och transport av den avlidne från bårhus till bisättningsrum beställs av dödsboet och utförs normalt av begravningsbyråerna.

Vad händer med hemförsäkring vid dödsfall?

Mitt uppe i sorgen när en närstående har avlidit finns det många praktiska saker att ta hand om. Det kan vara svårt att känna till allt som behöver göras vid ett dödsfall och i vilken ordning.

Här får du veta hur vi i Folksam hanterar försäkringar i ett dödsbo, vilka dokument och intyg vi behöver när någon avlidit och när du kan ändra eller säga upp försäkringarna.

Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?

När en person avlider övergår tillgångarna och skulderna till dennes dödsbo. Dödsboet är en juridisk person som själv kan ha rättigheter och skyldigheter. Dödsboet företräds av efterlevande sambo eller maka, där sådan finns, och den avlidnes arvingar enligt lag och/eller på grund av testamente. Tidigare avliden makas arvingar kan i vissa fall också vara dödsbodelägare. Alla dödsbodelägare företräder dödsboet gemensamt i alla ärenden. 

När en person avlider ska en bouppteckning göras som utvisar vem eller vilka som är dödsbodelägare samt den avlidnes tillgångar och skulder. Normalt ska bouppteckningen göras inom tre månader efter dödsfallet, men anstånd kan sökas hos Skatteverket inom samma tid.

När någon har dött?

Det oväntade har inträffat och någon i din närhet har dött. Oavsett om personen dör av ålder, sjukdom eller plötsligt är man nästan aldrig förberedd på döden när den väl kommer. Döden och begravningar är ett område som man oftast inte har stor kunskap om och ibland känner sig lite rädd för. När du är i sorg fungerar heller inte hjärnan som den brukar och du kan känna dig trött, glömsk och i ett tillstånd av overklighet. Tänk på att ta hand om dig själv. Allt behöver inte göras på en gång och många saker kan vänta.

Grindstolpen har tagit fram en check-lista där det mesta står som du behöver tänka på när någon dött:

Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

När någon avlider ska dennes tillgångar och skulder sammanställas i en bouppteckning. Man kan säga att bouppteckningen är en sammanfattning av hur den avlidnes ekonomi såg ut – med både tillgångar och skulder. I bouppteckningen ska det även tydligt framgå vem som ska ärva eventuella tillgångar från den avlidne. 

Både den avlidnes tillgångar och skulder ska finnas med i bouppteckningen. Det kan vara mer än vad man tänker på vid en första anblick. Om du vill läsa mer detaljerat om vad bouppteckningen i sin helhet ska innehålla kan du klicka här.