:

Vad är debiterad preliminär skatt?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är debiterad preliminär skatt?
  2. Varför får man debiterad preliminärskatt?
  3. Får man tillbaka debiterad preliminärskatt?
  4. Hur bokför man debiterad preliminärskatt?
  5. Hur ändrar man debiterad preliminärskatt?
  6. Hur mycket ska man betala i preliminärskatt?
  7. Vad händer om man inte betalar in skatten i tid företag?
  8. Hur bokför man betalning till Skatteverket?
  9. Måste man ändra preliminärskatt?
  10. Vill inte betala preliminärskatt?
  11. Varför ska jag betala preliminärskatt?
  12. Hur mycket minus kan man ha på skattekontot?
  13. Kan man betala skatten senare?
  14. Hur bokföra preliminärskatt Bokio?
  15. Hur bokföra debiterad preliminärskatt enskild firma?

Vad är debiterad preliminär skatt?

När du registrerar ditt företag ska du samtidigt lämna uppgift om underlag för debiterad preliminärskatt. Om verksamheten inte beräknas ge ett överskott första året fyller du i noll i rutan för verksamhetens överskott i tjänsten eller på blanketten. Utifrån de uppgifter du lämnar fattar Skatteverket ett beslut om debiterad preliminärskatt.

Om det senare visar sig att din beräkning inte längre stämmer kan du enkelt ändra din debiterade preliminärskatt genom att lämna nya uppgifter i e-tjänsten Preliminär inkomstdeklaration. Du får ett nytt beslut efter att Skatteverket har räknat om din debiterade skatt.

Det kan vara svårt att uppskatta sitt överskott. Här har vi samlat sådant som kan vara till hjälp vid uppskattningen.

Varför får man debiterad preliminärskatt?

I slutet av augusti 2023 får juridiska personer, som till exempel aktiebolag, handelsbolag och föreningar, med bokslut mellan 1 juli–31 augusti 2024, beslut om sin preliminärskatt. Beslutet gäller den skatt som den juridiska personen ska betala varje månad. Vi skickar beslutet till den juridiska personens digitala brevlåda under vecka 34, eller på papper i början av september 2023.

Om skatten i beslutet inte stämmer med det resultat som den juridiska personen räknar med ska preliminärskatten ändras. Om du är registrerad som ensam firmatecknare, vd eller deklarationsombud för en juridisk person lämnar du enklast nya uppgifter i tjänsten Preliminär inkomstdeklaration. Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du skicka in blanketten Preliminär inkomstdeklaration 2 för juridiska personer, SKV 4313.

Orsaker till att skatten inte stämmer kan exempelvis vara att:

Inför ett nytt beskattningsår bör du lämna en preliminär inkomstdeklaration, där du uppskattar verksamhetens resultat för kommande år. Utifrån de uppgifter du lämnar beräknar Skatteverket sedan hur mycket du eller ditt företag ska betala i debiterad preliminärskatt under året.

Du som är enskild näringsidkare, ensam firmatecknare för ett företag eller deklarationsombud kan lämna en preliminär inkomstdeklaration via tjänsten Preliminär inkomstdeklaration.

Om du inte skickar in en preliminär inkomstdeklaration beräknar Skatteverket din debiterade preliminärskatt utifrån en schablon.

Får man tillbaka debiterad preliminärskatt?

När du avslutar ditt företag ändras inte din debiterade preliminärskatt automatiskt. Du behöver därför ta ställning till om den behöver ändras och vid behov lämna in en preliminär inkomstdeklaration. Skatteverket kommer alltså inte, utan uppgift från dig, ändra din debiterade preliminärskatt för det beskattningsår då du avslutar din verksamhet.

I den preliminära inkomstdeklarationen behöver du fylla i vilket överskott du beräknar för ditt sista beskattningsår samt eventuella övriga uppgifter som vi behöver för att göra ett korrekt beslut om debiterad preliminärskatt. Skriv under "Övriga upplysningar" att verksamheten ska eller har avslutas. Tänk också på att det vid avslut av verksamhet blir aktuellt att återföra eventuella periodiseringsfonder.

Hur bokför man debiterad preliminärskatt?

This website protects your privacy by adhering to the European Union General Data Protection Regulation (GDPR). You can grant your consent(s) to use your data for specific purposes below or by clicking "Agree to all".

Analytics

Hur ändrar man debiterad preliminärskatt?

Allow the use of cookies from Facebook on this browser?

We use cookies and similar technologies to help provide and improve content on Meta Products. We also use them to provide a safer experience by using information we receive from cookies on and off Facebook, and to provide and improve Meta Products for people who have an account.

Hur mycket ska man betala i preliminärskatt?

Du som är företagare betalar din skatt genom att betala in preliminärskatt varje månad till Skatteverket. När du ansöker om att bli godkänd för F-skatt

räknar Skatteverket ut hur mycket du ska betala i skatt varje månad och du får besked om detta. Därefter får du i början av varje år ett beslut av Skatteverket på hur mycket du ska betala in varje månad för nästa år.

Vad händer om man inte betalar in skatten i tid företag?

Skulle du eller ditt företag inte betala en eller flera skulder, kan detta leda till en betalningsanmärkning. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag som ofta har fått informationen från Kronofogdemyndigheten. Den här informationen är sen synlig för alla som tar en kreditupplysning på en potentiell kund, vilket ofta innebär att kreditmöjligheterna begränsas, eller försvinner helt. 

För en privatperson tas betalningsanmärkningen bort senast efter tre år, men för företag gäller normalt en regel på fem år. 

Viktigt att komma ihåg är att även om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat ett utslag, registreras ändå anmärkningen. 

Hur bokför man betalning till Skatteverket?

Alla företag har ett skattekonto hos Skatteverket där transaktioner registreras. Att bokföra det kan vara krångligt. Här är mina tips på hur du ska göra.

Skattekontot kan jämföras med ett bankkonto – alla poster ska konteras och bokföras löpande. Du ska kunna stämma av saldot i bokföringen mot saldot på skattekontot hos Skatteverket. Du bokför skattekontot efter ett skattekontoutdrag som du kan få per post, men mer troligt är att du loggar in på Skatteverkets hemsida och skriver ut det själv.

Måste man ändra preliminärskatt?

Preliminärskatt är fundamentet för hur företag betalar skatt i Sverige. Den består av inkomstskatt (dvs. kommunalskatt och om tillämpligt statlig skatt) samt socialavgifter (egenavgifter/SLP-särskild löneskatt på pensions premier). Skatten bygger på företagarens egen uppskattning om förväntat resultat och betalas in månadsvis (samma år som intäkterna uppstår). Summan som ska betalas in varje månad beräknas av Skatteverket utifrån en preliminär inkomstdeklaration. Denna kan skickas in i pappersform (SKV 4313 för juridiska personer eller SKV 4314 för fysiska personer) alternativt via e-tjänsten.

Om företaget inte beräknas gå med vinst i startskedet anges noll kronor i resultat och ingen preliminärskatt debiteras. Situationen kan förändras under året och företaget kan därmed ha betalat för mycket eller för lite preliminärskatt; i så fall ska en ny preliminär inkomstdeklaration skickas in. Detta kan göras flera gånger under året.  

Vill inte betala preliminärskatt?

ska du ansöka om att bli godkänd för F-skatt. Driver du ett företag av säsongskaraktär betalar du F-skatt bara under de månader som du har en inkomst. I tjänsten kan du också registrera företaget för moms och som arbetsgivare.

Om du ska sälja varor eller tjänster i ditt företag behöver du anmäla dig för momsregistrering. Det gör du på samma sida som du ansöker om att bli godkänd för F-skatt.

Varför ska jag betala preliminärskatt?

Preliminärskatten är baserad på den summa som antas intjänas under det kommande året. Det betyder att i början av varje inkomstår ska budgeten gås igenom och den förväntade inkomsten och möjligt överskott ska beräknas. När summan har uppgetts till Skatteverket räknar myndigheten ut hur mycket preliminärskatt som ska betalas och debiterar sedan en tolftedel varje månad.

Om du är anställd och har A-skatt är det din arbetsgivare som ska räkna ut och göra avdraget från din lön. Är du både anställd och driver egen firma ska du däremot använda dig av FA-skatt, som innebär att arbetsgivaren drar av skatten på din lön samtidigt som du själv ska betala preliminärskatten av din egen näringsverksamhet.

Hur mycket minus kan man ha på skattekontot?

Visste du att...

Alla som ska betala någon form av skatt eller avgift till Skatteverket har ett skattekonto. Men hur fungerar det egentligen och vad är bra att känna till?

Kan man betala skatten senare?

Coronakrisen: Hur fort kan företag få tillbaka pengar vid retroaktivt anstånd? Kan jag ansöka om anstånd innan redovisningsperioden tagit slut? Hur lång tid tar handläggningen och hur bedöms om man brutit mot bestämmelserna?

Här besvaras några vanliga frågor kring hur det kommer fungera med anstånd på skatten med anledning av coronakrisen. Frågan är besvarad våren 2020.

Hur bokföra preliminärskatt Bokio?

Krångligt med bokföringskonton, debet och kredit? Med Bokios mallar blir det enkelt, på riktigt. Välj bokföring utan ångest!

Hur bokföra debiterad preliminärskatt enskild firma?

Alla juridiska personer har ett skattekonto. Som privatperson är det där du hanterar händelser som exempelvis utbetalningar av skatteåterbäring, restskatt med mera. Skattekontot för en privatperson är dock ett konto som du som privatperson hanterar mer sällan än ett företag. 

För företag är det vanligare att hantera skattekontot, och det händer även betydligt mer. Men framförallt skall det också bokföras för att bolagsformer som är egna juridiska personer (exempelvis aktiebolag, handelsbolag, mfl.). På skattekontot samlas inbetalningar för moms, preliminärskatt, arbetsgivaravgifter med mera. Ofta kan det också uppstå förvirring kring hur det skall bokföras. 

När du driver ett företag så kommer du förr eller senare i kontakt med skatteverket. Det är preliminärskatt som ska betalas, så även moms. Har du anställda eller tar ut lön från ditt aktiebolag så är det även personalskatt och sociala avgifter som ska redovisas och betalas.

Som en enskild firma är ditt privata skattekonto även företagets. Har du en enskild firma så behöver du inte reflektera kring det, det är nämligen samma skattekonto som används för din privata skatt och behöver därmed inte särredovisas i bokföringen. Du bokför istället endast bara betalningarna som görs till skattekontot direkt mot vad de berör. När du bokför momsutbetalningen från ditt företagskonto bokför de flesta det mot 2650, redovisningskonto för moms. Din preliminärskatt kan du bokföra mot konto 2012, egna skatter. Däremot blir bokföring av ditt skattekonto som enskild firma mer avancerad om du har någon anställd i den. Då kommer du behöver bokföra den skatt och arbetsgivaravgifter du betalar för den anställda på samma sätt som ett aktiebolag behöver. Vad som är viktigt att tänka på är dock att du behöver använda 2012, egna skatter, istället för 1630, skattekonto som i förklaringen nedan.

När du har ett aktiebolag, handelsbolag eller en momsregistrerad förening ses organisationens skattekonto som ett tillgångskonto, som vi beskrev här ovanför. Anledningen till det är att pengarna finns på skattekontot tills dess att de dras från det. Skulle du föra över mer pengar än vad skatteverket kommer dra från kontot kommer de alltså ligga kvar som medel på det. Vill du kan du i så fall föra tillbaka pengarna till ditt skattekonto. I SpeedLedger kan du enkelt importera dina skattekontohändelser till bokföringen. Läs mer om det här.