:

Hur söker man anstånd med deklarationen?

Innehållsförteckning:

  1. Hur söker man anstånd med deklarationen?
  2. Hur länge kan man få anstånd med skatten?
  3. Vad är anstånd Skatteverket?
  4. Kan man få uppskov med Restskatt?
  5. Vem kan hjälpa mig med deklarationen?
  6. Vad menas med att begära anstånd?
  7. När kan man begära anstånd?
  8. Vad innebär ansöka om anstånd?
  9. När får man inte göra uppskov?
  10. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  11. Hur vet man om man blir granskad av Skatteverket?
  12. Kan man dela upp sin skatteskuld?
  13. Vad innebär att begära anstånd?
  14. Kan man göra avbetalning på skatteskuld?
  15. När ska man senast ansöka om uppskov?

Hur söker man anstånd med deklarationen?

Du kan enkelt ansöka om anstånd med att lämna inkomstdeklarationen på Mina sidor. Då kan du lämna deklarationen senast den 16 maj istället för den 2 maj. Ansök senast den 2 maj.

Hur länge kan man få anstånd med skatten?

Om ditt företag drabbas av likviditetsproblem på grund av följderna av coronapandemin, så har du möjligheten att ansöka om tillfälligt anstånd med betalning. Anstånd innebär att du skjuter upp betalningen av din skatt och i stället betalar den senare. Du betalar en kostnadsränta och en anståndsavgift på anståndsbeloppet. 

Du som är registrerad som arbetsgivare eller registrerad för moms (mervärdesskatt) kan ansöka om tillfälligt anstånd. Du kan få anstånd med följande skatter och avgifter:

Du kan få anstånd för redovisningsperioder januari 2020−januari 2021, oktober till december 2021, samt april till juni 2022. Med det menas moms som du redovisar för de här månaderna. Den första månaden du kan få anstånd för är januari 2020, det vill säga den moms du redovisade senast 12 mars (om du redovisar varje månad). Det är alltså inte när skatten och avgifterna betalas som avgör om du kan få anstånd med den, utan vilken månad den avser.

Vad är anstånd Skatteverket?

Skatteverket kan bevilja s.k. tillfälliga anstånd med avdragen skatt, arbetsgivaravgifter och mervärdesskatt enligt lag (2009:99) om anstånd med inbetalning av skatt i vissa fall. Möjligheten till tillfälligt anstånd har införts för företag som drabbats av likviditetsproblem på grund av följderna av coronaviruset. Anståndet ska beviljas om inte särskilda skäl talar emot det. Särskilda skäl är exempelvis att den skattskyldiga har mer än försumbara skulder som är överlämnade för indrivning.

Det finns också möjlighet att beviljas anstånd vid tillfälliga betalningsproblem enligt bestämmelserna i SFL.

Kan man få uppskov med Restskatt?

Kalkylatorn hjälper dig att räkna ut hur stor del av din vinst du kan skjuta upp och hur mycket som måste beskattas.

Tänk på att vinst + eventuellt gammalt uppskov uppgå till minst 50 000 kr för att uppskov skall kunna göras.

Tänk även på att uppskovstaket är på 3 miljoner kr per bostad. Omden nya bostaden ägs ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

Att göra uppskov betyder att du väntar med att betala vinstskatten på försäljning av en bostad. I stället för att betala in hela skatten direkt kan du skjuta upp det till ett senare tillfälle. Du kan skjuta upp vinsten ända fram tills du dör så länge du uppfyller reglerna för uppskov. Du kan begära uppskov hos Skatteverket när du deklarerar försäljningen av en bostad, vilket alltså blir året efter att du sålt din bostad.

Att göra uppskov innebär inte att du slipper betala skatten utan att du skjuter fram betalningenEtt uppskov räknas alltså som en skatteskuld. Sedan uppskovsräntan togs bort får man dock ha den skatteskulden helt räntefritt vilket såklart är mycket fördelaktigt.

Vem kan hjälpa mig med deklarationen?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Vad menas med att begära anstånd?

AnståndAtt begära anstånd innebär helt enkelt att du ber domstolen att inte göra någonting till dess att du har hunnit komma in med de handlingar du vill. Det är domstolen som bestämmer om du får anstånd eller inte. Anstånd på upp till en månad i ärenden där det är du som har överklagat ett beslut brukar inte vara några problem att få. Du begär anstånd genom att kontakta domstolen, vanligen genom telefon eller mail. Du kan också skicka vanlig post eller faxa.

Avskrivning Domstolen låter bli att pröva överklagandet eftersom det har förlorat sin betydelse. Detta kan bero på att du har meddelat domstolen att du inte längre vill att det ska prövas.

När kan man begära anstånd?

Nej. Ett överklagande måste komma in inom den föreskrivna tiden. Men du kan begära anstånd med att komplettera överklagandet.

Skicka gärna överklagandet med e-post.

Vad innebär ansöka om anstånd?

Vi ser dock att många företagare är osäkra på vad som egentligen gäller. Det beror dels på att beskeden från regeringen har ändrats under de senaste två veckorna, dels på att befintlig lagstiftning redan tillåter anstånd på vissa grunder. Det är således två olika lagar för anstånd på grund av coronakrisen som har diskuterats från regeringen och Skatteverket.

Företagarnas skattepolitiska expert Patrick Krassén reder ut begreppen och förklarar hur allt hänger ihop.

När får man inte göra uppskov?

Året efter försäljningen av din bostad ska du ta upp den i deklarationen. Du behöver deklarera försäljningen för alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Om du säljer din bostad med vinst behöver du betala vinstskatt. Vinstskatt för privatbostäder är för närvarande 22 procent. När du räknar fram vinstskatt tänk på att du får göra avdrag för dina förbättringsutgifter, det vill säga dra av kostnader om du till exempel renoverat eller byggt ut. Läs gärna mer på Skatteverkets webbplats hur du ska räkna ut vinstskatt.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Hur vet man om man blir granskad av Skatteverket?

Hem > H > Hur Långt Bak I Tiden Kan Skatteverket Granska?

Har man inte lämnat uppgift alls om inkomsten eller om man angett fel information i deklarationen kan Skatteverket gå tillbaka fem år och upptaxera (under 2015 kan Skatteverket gå tillbaka till 2009 och upptaxera).

Kan man dela upp sin skatteskuld?

I Sverige betalar vi preliminärskatt på våra inkomster varje år. Det innebär att en ungefärlig skatt dras baserat på hur mycket du kommer att tjäna under hela året. Vid deklarationen sammanställs sedan dina inkomster för hela året och Skatteverket kan räkna ut exakt hur mycket skatt du ska betala.

Vanligt är att du betalat för lite skatt och att du får pengar tillbaka genom skatteåterbäring. Men det motsatta kan också hända, alltså att du betalar för lite pengar i skatt under året. Då ska du i stället betala tillbaka pengar till staten – och det är det som kallas restskatt eller kvarskatt.

Restskatt och kvarskatt är olika ord för samma sak. I folkmun är nog restskatt det vanligaste ordet, men kvarskatt är det Skatteverket normalt använder. Det formella begreppet är nå “kvarstående skatt”.

Att få beskedet under våren att man ska betala ännu mer i skatt känns såklart inte så kul. Men förklaringen ligger då i att du skattat mindre än du egentligen skulle ha gjort tidigare under året.

Att du får betala restskatt kan ha flera förklaringar. Här är några vanliga.

Vad innebär att begära anstånd?

Coronakrisen: Hur fort kan företag få tillbaka pengar vid retroaktivt anstånd? Kan jag ansöka om anstånd innan redovisningsperioden tagit slut? Hur lång tid tar handläggningen och hur bedöms om man brutit mot bestämmelserna?

Här besvaras några vanliga frågor kring hur det kommer fungera med anstånd på skatten med anledning av coronakrisen. Frågan är besvarad våren 2020.

Kan man göra avbetalning på skatteskuld?

I samband med ett fordonsköp är det viktigt att kontrollera att det inte finns obetalda fordonsrelaterade skulder för det fordon som du tänker köpa.

Den som bäst kan lämna information om eventuella obetalda fordonsrelaterade skulder är fordonets säljare. Vi rekommenderar därför köparen att diskutera frågan med säljaren i samband med affären.

Varken Transportstyrelsen eller Kronofogden kan lämna en fullständigt uppdaterad bild över alla fordonsrelaterade skulder som finns för ett visst fordon. Det beror på att det tar tid innan vissa skulder uppdateras eller registreras i vägtrafikregistret. Till exempel fattas inte skattebeslut om trängselskatter förrän månaden efter att passagerna är gjorda. I vissa fall tar det cirka en vecka innan en parkeringsanmärkning registreras i vägtrafikregistret efter att den har utfärdats.

När ska man senast ansöka om uppskov?

I Sverige betalar du vinstskatt på alla bostadsförsäljningar där du får ut mer pengar än du gav för bostaden. Skatten kallas reavinstskatt och är alltid 22 % på privatbostäder.

Om du har för avsikt att köpa en ny bostad kan du ansöka om uppskov på skatten för att istället använda pengarna som kontantinsats till ditt nya bostadsköp. Ju högre kontantinsats du har, desto lägre blir ditt bolån, vilket alltid är positivt.

Du ansöker om uppskov hos Skatteverket. Villkoren för att du ska kunna få uppskov är följande:

  • Uppskovsbeloppet måste vara minst 50 000 kronor.
  • Din sålda bostad och den du köper måste vara en privatbostad i antingen Sverige eller ett EES-land.
  • Din sålda bostad måste ha varit ditt permanentboende och din folkbokföringsadress.
  • Den nya bostaden måste vara köpt året innan eller året efter försäljningen av din tidigare bostad. Om du köper 2023 måste du alltså ha sålt din gamla bostad tidigast 1 januari 2021 och senast 31 december 2024.
  • Du måste ha bott i den gamla bostaden i minst ett år innan du skriver på kontraktet för bostaden du köper. Har du ägt bostaden länge måste du ha bott där i minst tre av de senaste fem åren. Tiden du bor i din gamla bostad innan nästa ägare flyttar in räknas inte.
  • Du måste flytta in i din nya bostad senast 2 maj andra året efter att du sålt din gamla bostad. Säljer du 2023 kan du alltså vänta till 2 maj 2025 med att flytta in.