:

Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?
  2. Hur anmäler man flytt till Skatteverket?
  3. Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?
  4. Hur anmäler man adressändring?
  5. Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?
  6. Vad kostar en flyttanmälan?
  7. Hur lång tid tar en flyttanmälan Skatteverket?
  8. Vad händer om jag inte anmäler flytt?
  9. Vad kostar det att göra flyttanmälan?
  10. Hur gör man lättast en adressändring?
  11. Måste man Adressändra på både Skatteverket och adressändring?
  12. Kan man vara folkbokförd på en adress och bo på en annan?
  13. Måste man Adressändra på både Skatteverket och Adressändring?
  14. Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?
  15. Är det olagligt att vara skriven på en adress men inte bo där?

Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?

Adressändring är en tjänst från Svensk Adressändring AB som gör det enkelt att anmäla flytt och samtidigt meddela postutdelare om att du har bytt adress – oavsett om det gäller permanent eller under en begränsad period.

På adressändring.se kan du göra adressändring gratis samtidigt som Svensk Adressändring AB meddelar skatteverket att du ska flytta. Det Svensk Adressändring AB tjänar pengar på är när man som privatperson eller företag beställer eftersändning av post, pausar posten eller beställer tillfällig adressändring.

Svensk Adressändring AB erbjuder även gratistjänsten Adresslåset, vilket skyddar dig mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post.

Hur anmäler man flytt till Skatteverket?

En person som har flyttat in från utlandet och uppfyller förutsättningarna för folkbokföring är skyldig att anmäla flytten till Skatteverket. En sådan anmälan ska vara skriftlig och göras inom en vecka efter det att personen har vistats i landet i tre månader (23 § FOL och 26 § första stycket FOL). Skyldigheten att anmäla flytt enligt 26 § första stycket FOL omfattar samtliga personer som flyttar in från utlandet och som ska folkbokföras med stöd av 3 § FOL, d.v.s.

  • personer som anses bosatta i Sverige
  • personer med dubbel bosättning med egentlig hemvist i Sverige.

Den som är under 18 år och flyttar till Sverige är part i ärendet om flytt. Barn kan dock inte – om det inte är särskilt reglerat - företräda sig själva i ärendet eftersom de saknar rättslig handlingsförmåga (9 kap. 1 § FB). När det gäller ärenden om flytt till Sverige finns emellertid särskild reglering om att ett barn som har fyllt 16 år har rätt att självt göra en anmälan enligt 26 § FOL och företräda sig självt i ärendet (30 § FOL).

Om barnet inte företräder sig självt måste det företrädas av någon annan. I de flesta fall företräds barnet av hens vårdnadshavare. Om barnet har två vårdnadshavare ska anmälan göras gemensamt av dem båda. En vårdnadshavare kan med stöd av de allmänna fullmaktsreglerna vara ombud för den andra vårdnadshavaren.

Om barnet som flyttar till Sverige är ensamkommande kan det företrädas av en god man enligt lagen (2005:429) om god man för ensamkommande barn. Den gode mannen ska i vårdnadshavarnas ställe ansvara för barnets personliga förhållanden och sköta dess angelägenheter innan barnet har fått uppehållstillstånd. När barnet får uppehållstillstånd ska istället en särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 a § FB förordnas för barnet. Om en särskild vårdnadshavare utses så upphör godmanskapet. Godmanskapet ska också upphöra om någon av barnets föräldrar eller någon annan vuxen person som trätt i föräldrarnas ställe anländer till Sverige och kan vara barnets vårdnadshavare och förmyndare (2, 5 och 10 §§ lagen [2005:429] om god man för ensamkommande barn).

Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?

Från och med fredag 8 september kl 12.00 till och med måndag 11 september kl 08.00 gör vi planerat tekniskt underhåll av våra system. Under den tiden går det inte att göra några beställningar via kundservice eller på webben.

När du flyttar behöver du tänka på att anmäla detta hos både Adressändring och Skatteverket. Adressändring ser till att du får posten till rätt adress och att ditt nya liv inte hamnar på din gamla adress när brev skickas till din gamla postadress. Hos Adressändring kan du välja att ta med posten till din nya adress med tjänsten Eftersändning eller säga nej tack och låta all post till din gamla adress skickas tillbaka till avsändaren.

Hur anmäler man adressändring?

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Vi använder också analys- och marknadsföringscookies i syfte att analysera besök och målgrupper för att upprätta statistik samt rikta relevant information och marknadsföring till dig. Genom att klicka på ”Jag samtycker till samtliga cookies” accepterar du alla cookies. Vill du inte tillåta vissa typer av cookies kan du enkelt ändra dina cookieinställningar genom att gå in på ”Cookies-inställningar” i Menyn. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter och om vår användning av cookies

Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?

Mariam och hennes man fryser i höstregnet. De har precis blivit utkastade från sitt senaste akutboende. Nu är de på väg till tågstationen i skånska Kävlinge med blöta väskor lastade på en cykel. ­Mariam är gravid med parets andra barn. Sedan en tid har de skrivit sig hos en kompis i Malmö. En praktisk detalj som kommer att få enorma konsekvenser. Men det har Mariam ingen aning om just nu. Hon kan bara tänka på var de ska sova i natt. – Jag kände mig så otroligt hjälplös. Min man frågade mig om och om igen: är det så här vi ska ha det? Jag var bara tyst för jag visste inte vad jag skulle svara.

Tjugofem mil norrut, i Göteborg, sitter Fatin på spårvagnen in mot stan. Det är tidig morgon och hon är kallad till förhör på Skatteverket. Dagen innan har hon provåkt sträckan för att vara säker på att hitta rätt. Väl framme tas hon till ett förhörsrum. Två utredare vill veta varför hon har varit skriven på ett postboxkontor och hon försöker förtvivlat förklara sig. Hon ville bara kunna ta emot post. Men det hjälper inte. Utredarna berättar att hon är misstänkt för folkbokföringsbrott. – Jag trodde inte att det var så allvarligt. Jag förstod ingenting. Hela ­tiden tänkte jag: sätter de mig i fängelse nu?

Vad kostar en flyttanmälan?

Med de här enkla stegen beställer du eftersändning och adressändrar när du flyttar. Om du tillfälligt ska bo någon annanstans, till exempel åka till sommarstället eller på en resa, så ska du beställa tillfällig eftersändning.

Hur lång tid tar en flyttanmälan Skatteverket?

  • Flyttanmälan görs elektroniskt hos Skatteverket. Alternativt kan du skriva ut Skatteverkets flyttanmälansblankett och skicka den per post eller besöka ett servicekontor för att fylla i blanketten.
  • Om du väljer den elektroniska vägen sker registreringen snabbare, i regel samma dag. Per post kan det däremot behövas några arbetsdagar.
  • Anmälan är kostnadsfri och ska göras senast en vecka efter flyttdatum.
  • Om du anmäler i tid gäller din nya adress från och med din inflyttningsdag, om du överskrider tidsgränsen gäller adressen från och med anmälningsdagen.
  • Dina nya adressuppgifter förmedlas härifrån vidare till vissa centrala myndigheter, exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket och Centrala studiestödsnämnden.
  • Därtill får många företag, såsom större banker och försäkringsbolag dina nya uppgifter. Se ändå till att själv kontakta företag, organisationer och privatpersoner, för att meddela dem om din adressändring.

Flyttanmälan ska göras senast en vecka efter flytten och det hela är avgiftsfritt. Gör du anmälan inom den här tidsperioden gäller din nya adress från dagen du flyttade in. Överskrider du tidsgränsen i fråga gäller den nya adressen från och med anmälningsdagen.

Vad händer om jag inte anmäler flytt?

Vad händer om jag anmäler flytt för sent?

Om din flyttanmälan inte kommer in i tid, det vill säga senare än en vecka från anmäld flyttningsdag, gäller din nya folkbokföring istället från och med det datum som din anmälan kom in till Skatteverket.

Vad kostar det att göra flyttanmälan?

Att anmäla en adressändring till Svensk Adressändring AB (SvAAB) är gratis. Däremot är lagring eller eftersändning av post till den nya adressen avgiftsbelagd. Adressändring kan även göras hos skattemyndigheten men dessa uppgifter når inte postoperatörerna.

Det är viktigt att anmäla adressändring när man flyttar. Att anmäla adressändring till Skatteverket (ändring av folkbokföringsadress) kostar ingenting.

Hur gör man lättast en adressändring?

  • Anmäl flytt för dig själv och övriga familjemedlemmar som bor på samma fastighet.

Här kan du se Skatteverkets film om hur du gör en flyttanmälan på webben.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket.

Använd tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.

Måste man Adressändra på både Skatteverket och adressändring?

När du har gjort flyttanmälan sprider Skatteverket din nya adress till många myndigheter, kommuner och regioner, till exempel:

Kan man vara folkbokförd på en adress och bo på en annan?

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Det är olagligt att folkboföra sig på fel adress

Måste man Adressändra på både Skatteverket och Adressändring?

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Det är olagligt att folkboföra sig på fel adress

Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?

I Sverige görs en adressändring vanligtvis genom Skatteverket. Via deras webbplats kan privatpersoner skicka in en elektronisk anmälan om sin nya adress med minimal ansträngning. Processen är snabb och enkel, så du kan räkna med att din adress registreras inom någon vecka efter att du skickat in formuläret.

När du ändrar din adress i Sverige är det viktigt att komma ihåg att det är två olika processer som sker: Flyttanmälan och eftersändning av post. Eftersändning innebär att post och andra handlingar som skickas till din gamla adress och vidarebefordras till din nya adress i upp till 12 månader från det att man beställt tjänsten. Anmälan om flytt hos Skatteverket innebär dock att officiella register, t.ex. hos banker och myndigheter, uppdateras med dina nya uppgifter – denna process tar vanligtvis cirka 14 dagar från det att anmälan togs emot. Det är viktigt att notera att denna distinktion finns, annars kan det hända att du går miste om viktiga dokument som skickas till din gamla adress!

Det finns flera olika faktorer som kan påverka tiden det tar att ändra adress. En av de viktigaste faktorerna är vilken typ av adressändring det handlar om. Om du bara ska ändra din adress inom samma kommun kan det ta mindre tid jämfört med om du ska flytta till en annan del av landet eller till ett annat land.

Är det olagligt att vara skriven på en adress men inte bo där?

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Det är olagligt att folkboföra sig på fel adress