:

Kan man skjuta upp skatten företag?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man skjuta upp skatten företag?
  2. Kan man göra avbetalning på skatteskuld?
  3. Kan man få anstånd med moms?
  4. Vad händer om man inte betalar in skatten i tid företag?
  5. Hur länge kan man skjuta upp skatten?
  6. Hur undviker företag skatt?
  7. Har inte råd att betala skatten?
  8. Kan man få avbetalningsplan med Skatteverket?
  9. Kan man skjuta på vinstskatt?
  10. Kan man slippa betala moms?
  11. Kan man ha företag utan F-skatt?
  12. Vad händer om ett aktiebolag går minus?
  13. Vad kostar det att skjuta upp vinstskatt?
  14. Vad kostar det att ha ett slutligt uppskov?
  15. Hur gör man skattefusk?

Kan man skjuta upp skatten företag?

Regeringen föreslog i ändringsbudgeten att företag ska kunna skjuta upp betalningen av arbetsgivaravgifter och anställdas preliminärskatt till Skatteverket i upp till ett år.

Det är ett drag som känns igen från finanskrisen.

Konkret innebär det att företag kan vänta med att betala in arbetsgivaravgiften och avdragen preliminärskatt för en period på två månader i upp till ett års tid.

Kan man göra avbetalning på skatteskuld?

Du måste göra ansökan om betalningsarrangemang själv. Du kan få ett betalningsarrangemang endast om

  • dina betalningssvårigheter är tillfälliga
  • du har betalat de skatter för vilka Skatteförvaltningen tidigare beviljat betalningsarrangemang
  • du inte har skatter i utsökning
  • du har lämnat in alla skattedeklarationer och de anmälningar som ska lämnas till inkomstregistret (anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar)

Skatteförvaltningen kan avslå din ansökan om betalningsarrangemang. Om din ansökan avslås får du ett brev per post och i MinSkatt. Om du har tagit i bruk elektronisk kommunikation med myndigheterna, det vill säga Suomi.fi-meddelanden, får du brevet endast i MinSkatt. Du får ett e-postmeddelande om det. I brevet berättas varför din ansökan har avslagits.

Ansök om betalningsarrangemang i MinSkatt. Läs anvisningen: Så här ansöker du om betalningsarrangemang i MinSkatt.

Om du inte kan använda MinSkatt, kan du ansöka om betalningsarrangemang genom att ringa servicenumret 029 497 029 (samtalspris, lna/msa).

Kan man få anstånd med moms?

Pandemin har lett till att många företag kämpar med ekonomin. För att underlätta har Skatteverket i omgångar möjliggjort att skjuta upp inbetalningen av moms, arbetsgivaravgifter och skatt genom tillfälliga anstånd. I samband med att det tillfälliga anståndet upphör finns det möjlighet att ansöka om förlängning i ytterligare ett år.

Inbetalningar sker beroende på vilken redovisningsperiod företaget har. Huvudregeln är redovisningsperioden en kalendermånad, men beskattningsunderlagets omfattning kan medföra även längre perioder. Eftersom perioderna för när företagen ska betala varierar så är det även olika antal perioder som företagen kan få tillfälligt anstånd för. Grundprincipen vid tillfälligt anstånd är att betalningen kan skjutas upp i ett år från beslutsdatumet. Tillfälligt anstånd kan medges för nio perioder för månadsredovisning som arbetsgivardeklaration och månatlig momsredovisning, tre för de som redovisar moms per kvartal och två perioder för de som redovisar moms på årsbasis.

Vad händer om man inte betalar in skatten i tid företag?

Det är viktigt att du betalar det belopp som behövs när företaget har fått en uppmaning eller ett krav från Skatteverket. Skulden kan i vissa fall lämnas över till Kronofogden för indrivning.

Hur länge kan man skjuta upp skatten?

Om du har gått med ekonomisk vinst vid din bostadsförsäljning kan det vara en god idé att ansöka om uppskov hos Skatteverket. Med uppskov menas att man skjuter fram betalningen av skatten. Numera utan kostnad. Dock kan regelverket kring uppskov upplevas som snårigt – varför Mäklarringen här reder ut hur du som säljare kan tänka kring skatter och deklaration.

Skatteverkets riktlinjer

Hur undviker företag skatt?

Ordet skatteplanerat är laddat och många tycker att det är lika med lagbrott eller moraliskt fel. Att planera skatten behöver dock inte vara vare sig ett lagbrott eller omoraliskt. Delar av vår svenska lagstiftning antar att företag ska planera sin skatt, exempelvis planera när de ska förlägga stora investeringar och reparationer av lokaler.

En del svenska stora företag betalar in stora summor i bolagsskatt som Hennes & Mauritz som betalade 2,7 miljarder kronor i 2014. Under skatteåret 2014 nolltaxerade emellertid flera bolag som Electrolux, Sandvik och Skanska. Detta är några av de största svenska företagen som svarar för en stor andel av svensk export.

Har inte råd att betala skatten?

Om ditt företag har en obetalad skuld kan den som företaget är skyldig pengar ansöka om ett betalningsföreläggande

hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Kan man få avbetalningsplan med Skatteverket?

Den som har skatt eller avgift att betala är skyldig att betala skatten eller avgiften även om beslutet inte har vunnit laga kraft. Skatteverket kan under vissa förutsättningar bevilja anstånd med betalningen.

Kan man skjuta på vinstskatt?

Hur söker du uppskov på din reavinst, och när ska du betala den egentligen? Vi har samlat de viktigaste frågorna och svaren kring uppskov.

Ja, det kan du, men bara om du har köpt en ny bostad. Att få uppskov på reavinstskatten innebär inte att du slipper den – istället betalar du vinstskatten på bostad 1 när du säljer bostad 2 (se bild ovan). Om du sedan köper en ny bostad i samband med att du säljer bostad 2 med vinst har du möjlighet att få ett nytt uppskov, men då bara för den vinst du gjort i samband med den sistnämna försäljningen.

Kan man slippa betala moms?

Moms – mervärdesskatt eller mervärdesomsättningsskatt – är en skatt som ska betalas till staten vid köp av varor och tjänster. 

Både privatpersoner och företag betalar moms, men det är du som driver företag som märker av att den existerar. För privatpersoner är momsen alltid inkluderad i priset och man behöver inte göra någonting mer än att betala totalsumman för sin vara eller tjänst.

Själva momsinbetalningen – och hur stor den blir – tar nämligen du som företagare, eller näringsidkare, hand om i samband med din momsdeklaration. Företagare kan nämligen kvitta momsen på sina inköp mot momsen på sin försäljning. Därför brukar man ofta presentera priset exklusive moms när man vet att det är företag som ska handla.

I Sverige använder vi oss av olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst som avses. På de allra flesta varor eller tjänster gäller 25 % moms, det vill säga att du som näringsidkare lägger på 25 % på ditt pris. Det finns dock undantag.

För till exempel livsmedel, restaurangbesök, hotell samt konstverk som köps direkt från konstnären gäller istället 12 % moms, medan tidningar, böcker, konserter samt  taxi-, buss-, flyg- och tågresor inom Sverige enbart beläggs med 6 % moms. 

Vissa branscher är dessutom undantagna från momsplikt helt och hållet. För sjukvård, tandvård, social omsorg, skolverksamhet och bank- och försäkringstjänster betalas exempelvis ingen moms alls.‍

Kan man ha företag utan F-skatt?

F-skatt står för företagsskatt. I Sverige behöver man registrera sig och betala företagsskatt för att bedriva egen verksamhet i eget företag. Som bevis för att man betalar F-skatt har man sitt F-skattebevis, eller F-skattsedel som det också kallas. 

Här har vi sammanställt en lista med information om och saker att tänka på vid F-skatt:

  • F-skatt står för företagsskatt och den behöver ansökas om och bli godkänd av Skatteverket. Det är kostnadsfritt att ansöka.
  • När F-skatten är godkänd har du en F-skattsedel.
  • F-skatt är en preliminärskatt som ska vara på samma belopp varje månad. Om inkomsterna av någon anledning ändras under året ska det rapporteras till Skatteverket.
  • Om du har blivit godkänd för F-skatt betalar du in dina egna skatter på de inkomster du har inom näringsverksamheten månadsvis. Exempelvis betalar du in din preliminärskatt och dina sociala avgifter på egen hand.
  • Om du har en F-skattsedel betyder det alltså att den som anlitar dig inte betalar in dessa avgifter för dig, det gör du själv och redovisar det genom att ange det på alla dina fakturor.
  • En F-skattsedel kan bli återkallad om avgifter inte betalas, redovisas eller om du inte inkomstdeklarerar.
  • Det finns registrerat att du har en godkänd F-skattsedel hos Skatteverket.

Om man ska bedriva verksamhet i Sverige måste man betala företagsskatt och ha en så kallad F-skattsedel. Men genom att vara egenanställd går man under Cool Companys F-skatt och kan därmed fakturera som privatperson utan F-skatt.

Många väljer att vara egenanställda när de ska testa en affärsidé under en tid, eller prova vattnet som frilansare. Men det är också många som väljer att driva sin verksamhet som egenanställd i många år då man slipper hantera det administrativa som t.ex. att betala in skatter och sociala avgifter själv.

Om du blir egenanställd kan du driva din konsult- eller frilansverksamhet som om du hade ett eget företag genom att du fakturerar genom Cool Companys F-skattsedel.

Vad händer om ett aktiebolag går minus?

Prenumerera

Hej, Ny medlem här, såg sidan och gillade alla svar ifrån duktiga personer så jag tänkte jag provar jag med. Jag är ny i näringslivet och man hör ju en del så tänkte jag kollar här. I början sägs det att ett företag (eget) går minus/back och jag undrar, hur länge "får" man göra det eller hur länge kan man göra det? Jag provade söka via sökfunktionen men gick bet.

Vad kostar det att skjuta upp vinstskatt?

Om du går med vinst när du säljer din bostad behöver du betala en skatt på vinsten, även kallat reavinstskatt. Du kan skjuta upp hela skatten, eller en del av den, genom att ansöka om uppskov.

Om du väljer att skjuta upp vinstskatten kan du använda pengarna till annat - en kontantinsats på en ny bostad till exempel. På så sätt behöver du inte låna lika mycket pengar av banken.

Tidigare var man tvungen att betala en ränta på uppskovet till staten, men den togs bort den 1 januari 2021. Det kostar ingenting att skjuta upp betalningen om du har sålt en bostad som du deklarerar för under 2022, eller senare.

Vad kostar det att ha ett slutligt uppskov?

Du betalar den årliga skatten på ditt nuvarande bostadsuppskov till och med inkomståret 2020, som du deklarerar 2021. Sedan upphör den.

Skatten tas ut genom en schablonintäkt som Skatteverket fyller i, i din inkomstdeklaration. Schablonintäkten är en kapitalinkomst.

Hur gör man skattefusk?

skattefusk Digital ekonomi, internationellt skattefusk och brott mot välfärdssystemen. Det är några av de områden där Skatteverket kommer att förstärka sitt arbete under året.

Fokus under 2018 kommer för Skatteverket bland annat ligga på att utöka kontrollerna av så kallad välfärdsbrottslighet, det vill säga bland annat bedrägerier med bidrag från olika myndigheter. Det var ett av beskeden under ett seminarium som myndigheten idag höll för journalister.