:

Hur bokföra nedskrivning av lager?

Innehållsförteckning:

  1. Hur bokföra nedskrivning av lager?
  2. Måste man ha Inkuransavdrag på lager?
  3. När är 97 %- regeln tillåten vid beräkning av lagervärdet?
  4. Vart redovisas nedskrivning av varulager?
  5. Hur gör man en nedskrivning?
  6. Hur bokför man Förändring av lager?
  7. Måste man bokföra lager?
  8. Är lager en anläggningstillgång?
  9. Hur räknar man ut lagervärde?
  10. Vad är schablonmetoden vid lagervärdering?
  11. Är nedskrivning avdragsgill?
  12. När ska nedskrivning göras?
  13. Hur påverkar varulager resultatet?
  14. Hur bokför jag lager?
  15. Hur ska man värdera lager?

Hur bokföra nedskrivning av lager?

Ett varulager utgörs av varor som skall omsättas i en redovisningsenhets normala rörelseverksamhet som innehas utan syfte att stadigvarande brukas under en längre tid.

Vilka varor som ingår i ett varulager beror på en redovisningsenhets verksamhetsbeskrivning och syftet med innehavet av varorna. Syftet med varor som klassificeras som varulager är att de skall omsättas i den normala rörelseverksamheten och därmed inte stadigvarande brukas i rörelseverksamheten. Värdepapper, fastigheter, djur, personbilar och maskiner kan vara varor i lager om syftet med varorna är att de skall omsättas i den normala rörelseverksamheten.

Måste man ha Inkuransavdrag på lager?

Hem > M > Måste Man Göra Inkuransavdrag På Lager?

Värderas lagret till anskaffningsvärdet gör man inget inkuransavdrag, anskaffningsvärdet används ograverat för samtliga lagertillgångar. I detta alternativ finns en skatteregel som säger att lagret får värderas till 97% av det samlade anskaffningsvärdet. Den regeln kan användas även civilrättsligt i bokföringen.

När är 97 %- regeln tillåten vid beräkning av lagervärdet?

Varulager är en omsättningstillgång, vilket innebär att avsikten är att det ska omsättas i verksamheten. För att det ska vara varulager krävs även att något av kriterierna nedan är uppfyllt;

  • Det är färdiga varor där avsikten är en försäljning inom den normala verksamheten
  • Omsättningstillgången är under tillverkning för att bli en färdig vara
  • Omsättningstillgången används vid tillverkningen av en färdig vara eller vid tillhandahållandet av en tjänst

Det finns ett antal rubriker som är vanliga i en balansräkning vad gäller varulager. Det handlar främst om råvaror och förnödenheter, varor under tillverkning, färdiga varor och handelsvaror, pågående arbete för annans räkning samt förskott till leverantörer.

Det finns ett flertal frågor att tänka på vid värdering av varulager. En fråga är om post-för-post-värdering eller kollektiv värdering ska användas. Det är även viktigt att ta hänsyn till lägsta värdets princip. Dessa värderingsfrågor beskrivs närmare nedan.

Huvudregeln är att värdering ska ske post för post - att varje vara i varulagret ska värderas för sig.

Vart redovisas nedskrivning av varulager?

Du ska värdera lagret som det ser ut på sista dagen av ditt företags räkenskapsår (balansdagen) genom en inventering. En inventering ska enligt lag göras minst en gång per år och det innebär i korthet att du räknar fram det totala anskaffnings­värdet av ditt varulager genom att anteckna värdet för varje tillgång i lagret, post för post. Du ska skriva under inventeringslistorna på heder och samvete.

Hur gör man en nedskrivning?

De grundläggande principerna om hur man redovisar anläggningstillgångar finns i ÅRL. I redovisningsnormgivningen förtydligas när en anläggningstillgång ska tas upp och hur den ska värderas i företaget. Redovisningsnormgivningen preciserar och begränsar i vissa fall bestämmelserna i ÅRL. Läs mer under respektive normgivning nedan.

En av tankarna bakom de redovisningsregler som en enskild näringsidkare ska använda när ett förenklat årsbokslut upprättas är att det bokförda resultatet så långt som möjligt ska överensstämma med det resultat som beskattningen grundar sig på (BFNAR 2006:1 Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut). Eftersom beskattningsreglerna till viss del har fått genomslagskraft i redovisningsreglerna, gäller olika redovisningsregler beroende på vilken slags anläggningstillgång det handlar om.

Hur bokför man Förändring av lager?

När du fakturerar lagervaror som ska belasta en resultatenhet eller ett projekt i bokföringen är det alltid kalkylpriset som blir kostnad på resultatenheten eller projektet. Detta görs för att kostnaden inte ska påverkas av hur inköpspriset har varit på just den lagerartikel som bokförs bort från lagret. Kalkylpriset hämtas från fliken Inköp i artikelregistret. Vill du ändra kalkylpriset för den aktuella försäljningen gör du det direkt på fakturan i kolumnen Kalkylpris till höger på artikelraden. Skillnaden mellan kalkylpriset och FIFO-priset bokförs på lagerförändringskontot utan resultatenhet eller projekt. I lagerförändringsjournalen kan det se ut så här:

Kalkylpriset på lagervaran är 2 550 kronor och priset enligt FIFO-värderingen 2 139 kronor (inköpspriset för den äldsta artikeln i lagret). Att det är kalkylpriset i stället för FIFO-värderingen som belastar resultatenheten ger många fördelar. Kostnaden varierar inte beroende på hur länge sedan just den artikeln köptes in eller i vilken kvantitet den köptes in. Dessutom kan du lägga materialpålägg eller andra kostnader i kalkylpriset och på så sätt få med det i resultatet på resultatenheten eller projektet. Genom att bokföra mellanskillnaden på lagerförändringskontot, men utan resultatenhet eller projekt, blir själva lageruttaget i bokföringen korrekt enligt FIFO.

Vid resultatuppföljningen vill många ha det senaste inköpspriset i uppföljningen på resultatenheter och projekt eftersom det visar vad det kostar att ersätta den uttagna varan. Det gör du genom att med jämna mellanrum räkna om kalkylpriserna grundat på senaste inköpspris.

Måste man bokföra lager?

När du fakturerar lagervaror som ska belasta en resultatenhet eller ett projekt i bokföringen är det alltid kalkylpriset som blir kostnad på resultatenheten eller projektet. Detta görs för att kostnaden inte ska påverkas av hur inköpspriset har varit på just den lagerartikel som bokförs bort från lagret. Kalkylpriset hämtas från fliken Inköp i artikelregistret. Vill du ändra kalkylpriset för den aktuella försäljningen gör du det direkt på fakturan i kolumnen Kalkylpris till höger på artikelraden. Skillnaden mellan kalkylpriset och FIFO-priset bokförs på lagerförändringskontot utan resultatenhet eller projekt. I lagerförändringsjournalen kan det se ut så här:

Kalkylpriset på lagervaran är 2 550 kronor och priset enligt FIFO-värderingen 2 139 kronor (inköpspriset för den äldsta artikeln i lagret). Att det är kalkylpriset i stället för FIFO-värderingen som belastar resultatenheten ger många fördelar. Kostnaden varierar inte beroende på hur länge sedan just den artikeln köptes in eller i vilken kvantitet den köptes in. Dessutom kan du lägga materialpålägg eller andra kostnader i kalkylpriset och på så sätt få med det i resultatet på resultatenheten eller projektet. Genom att bokföra mellanskillnaden på lagerförändringskontot, men utan resultatenhet eller projekt, blir själva lageruttaget i bokföringen korrekt enligt FIFO.

Vid resultatuppföljningen vill många ha det senaste inköpspriset i uppföljningen på resultatenheter och projekt eftersom det visar vad det kostar att ersätta den uttagna varan. Det gör du genom att med jämna mellanrum räkna om kalkylpriserna grundat på senaste inköpspris.

Är lager en anläggningstillgång?

Vinst eller förlust vid försäljning av finansiella anläggningstillgångar redovisas i någon av posterna Resultat från andelar i koncernföretag, Resultat från intresseföretag och gemensamt styrda företag, Resultat från övriga företag som det finns ett ägarintresse i eller Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar.

Hur räknar man ut lagervärde?

Du ska värdera lagret som det ser ut på sista dagen av ditt företags räkenskapsår (balansdagen) genom en inventering. En inventering ska enligt lag göras minst en gång per år och det innebär i korthet att du räknar fram det totala anskaffnings­värdet av ditt varulager genom att anteckna värdet för varje tillgång i lagret, post för post. Du ska skriva under inventeringslistorna på heder och samvete.

Vad är schablonmetoden vid lagervärdering?

I slutet av räkenskapsåret ska varulager inventeras och värderas. Ett varulager är materiella tillgångar som har för avsikt att säljas, som är under tillverkning eller som ska användas i produktionen av varor eller tjänster. Det finns flera typer av lagervärdering beroende på vilken typ av metod som väljs för värderingen. Ett varulager kan väljas att värderas på det verkliga värdet, återanskaffningsvärdet och anskaffningsvärdet. Det verkliga värdet kallas även för nettoförsäljningsvärdet och är en varas beräknade försäljningsvärde minus eventuella försäljningskostnader. Med beräkning av denna metod räknas inte eventuellt svinn, så kallad inkurans, med.

Återanskaffningsvärdet är värdet som varan hade haft om balansdagens priser hade gällt, alltså vad det skulle ha kostat att återskaffa varan. Här räknas inkuransen med om en sådan existerar. Anskaffningsvärdet är vad det har kostat att färdigställa varan. Här beräknas inte inkuransen, men lagret kan värderas till endast 97 procent av det sammanlagda anskaffningsvärdet, vilket då ger ett inkuransavdrag på tre procent. Det vanligaste är att det är anskaffningsvärdet och det verkliga värdet som används vid lagervärdering.

Är nedskrivning avdragsgill?

Med fordringar avses i denna anvisning lånefordringar, kundfordringar samt hyresfordringar och andra fordringar som kan likställas med kundfordringar.

Som förluster betraktas i denna anvisning belastningar som hänför sig till ekonomisk verksamhet och som orsakas av att risker som anknyter till näringsverksamheten förverkligas, men inte motsvaras av en avdragsgill anskaffningsutgift. Det är inte fråga om utgifter som avser vederlag som betalas för nyttigheter och tjänster. En värdenedgång av en köpt fordran är också skattemässigt sett en förlust. Förluster kan också i form av en kreditförlust eller en försnillning hänföra sig till finansieringstillgångarna, men bland annat vissa garantiförluster har också karaktären av en förlust.

I beskattningen bildas den centrala gruppen av förluster av värdenedgångar av fordringar. Värdenedgångar realiseras i allmänhet genom avstående från skuld (ackord), gäldenärens insolvens eller överlåtelse av fordran till ett värde som underskrider dess nominella värde.

Enligt skattesystemet i Finland beräknas den skattepliktiga inkomsten separat för varje förvärvskälla. Det finns tre förvärvskällor: näringsförvärvskälla, jordbruksförvärvskälla och förvärvskälla för annan verksamhet. Indelningen av förvärvskällorna är kopplad till valet av lag som ska tillämpas: resultatet för förvärvskällan för näringsverksamhet beräknas enligt NärSkL, resultatet för förvärvskällan för jordbruk enligt GårdSkL och resultatet för förvärvskällan för annan verksamhet (så kallad personlig förvärvskälla) enligt ISkL.

Tillämpningsområdena för dessa lagar bestäms enligt karaktären av verksamheten för inkomstens förvärvande. Principen är att inkomsttagarens juridiska form inte har någon betydelse.

När ska nedskrivning göras?

Om innehavet är kortfristigt, det vill säga är ett innehav som är avsett att avyttras inom tolv månader efter balansdagen, gäller alltid lägsta värdets princip. Lägsta värdets princip innebär att nedskrivningen görs till det lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde (nettoförsäljningsvärdet). 

Huvudregeln är att värdering görs post för post, men det är tillåtet för företag att värdera sina kortfristiga placeringar som en värdepappersportfölj. För att en värdepappersportfölj ska anses vara en kortfristig placering måste hela värdepappersportföljen planeras att avyttras inom 12 månader.  

Hur påverkar varulager resultatet?

Prenumerera

Hej, Jag sitter med vår deklaration för företaget och jag vill inte att varulagret ska påverka företagets resultat. Det gör det just nu. Hur gör man för att det inte ska göra det? Hur bokför man det?

Hur bokför jag lager?

För att kunna fastställa lagervärde vid årets slut är det viktigt att föra bok under hela inkomståret. Att föra bok är helt enkelt att bokföra, och att bokföra är att registrera inkomster och utgifter som rör verksamheten.

Alla inköp (varor, material et cetera) som lagerförs innan de säljs ska normalt sett redovisas i kategorin “Varor och material”, eftersom de räknas som utgifter och påverkar årets resultat. Eventuella varor som finns kvar i lager vid årsslutet får räknas som en kostnad det år de säljs. Därför är det extra viktigt att göra en noggrann inventering (förteckning) över företagets lagerstatus inför varje årsbokslut, då det är enda sättet att göra en korrekt värdering och för att eventuella justeringar ska kunna spegla verkligheten.

I den löpande bokföringen ska man alltid ange inköpspriset på en vara, alltså anskaffningsvärdet. Detta gäller även halvfabrikat och råvaror samt egentillverkade produkter. Saknas utgifter ska inget värde alls anges i bokföringen. Exempel på företagare/producenter som generellt sett inte omfattas av materialinköp för att producera är bi- och grönsaksodlare. Företagare som har ett lager som består av djur (exempelvis vid jordbruk) eller bedriver renskötsel får värdera sitt lager enligt Skatteverkets anvisningar samt inkomstlagen.

Hur ska man värdera lager?

Om lagret värderas till anskaffningsvärdet får du skattemässigt göra en schablonmässig nedskrivning av varulagret med 3%, vilket innebär att lagret tas upp till 97% av anskaffningsvärdet.

Lager ska värderas enligt FIFU-metoden, först in-först ut. Vid lagervärderingen ska man alltså anta att de varor som finns i lagret är de som anskaffats senast.