:

Måste man göra flyttanmälan och adressändring?

Innehållsförteckning:

  1. Måste man göra flyttanmälan och adressändring?
  2. Måste man anmäla flytt till Skatteverket?
  3. Hur lång tid innan flytt ska man Adressändra?
  4. Vilka meddelar Skatteverket vid flytt?
  5. Vad händer om man inte gör adressändring?
  6. Hur gör jag adressändring vid flytt?
  7. Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?
  8. Hur lång tid tar det för Skatteverket att registrera flytt?
  9. Kan man vara folkbokförd på en adress och bo på en annan?
  10. Hur lång tid tar det för Skatteverket att ändra adress?
  11. Måste man betala för adressändring?
  12. Kan man vara folkbokförd på två ställen?
  13. När börjar ny skatt gälla vid flytt?
  14. Är det olagligt att vara skriven på en adress men inte bo där?
  15. Hur mycket kostar flyttanmälan?

Måste man göra flyttanmälan och adressändring?

När du har gjort flyttanmälan sprider Skatteverket din nya adress till många myndigheter, kommuner och regioner, till exempel:

Måste man anmäla flytt till Skatteverket?

  • Anmäl flytt för dig själv och övriga familjemedlemmar som bor på samma fastighet.

Här kan du se Skatteverkets film om hur du gör en flyttanmälan på webben.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket.

Använd tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.

Hur lång tid innan flytt ska man Adressändra?

I Sverige görs en adressändring vanligtvis genom Skatteverket. Via deras webbplats kan privatpersoner skicka in en elektronisk anmälan om sin nya adress med minimal ansträngning. Processen är snabb och enkel, så du kan räkna med att din adress registreras inom någon vecka efter att du skickat in formuläret.

När du ändrar din adress i Sverige är det viktigt att komma ihåg att det är två olika processer som sker: Flyttanmälan och eftersändning av post. Eftersändning innebär att post och andra handlingar som skickas till din gamla adress och vidarebefordras till din nya adress i upp till 12 månader från det att man beställt tjänsten. Anmälan om flytt hos Skatteverket innebär dock att officiella register, t.ex. hos banker och myndigheter, uppdateras med dina nya uppgifter – denna process tar vanligtvis cirka 14 dagar från det att anmälan togs emot. Det är viktigt att notera att denna distinktion finns, annars kan det hända att du går miste om viktiga dokument som skickas till din gamla adress!

Det finns flera olika faktorer som kan påverka tiden det tar att ändra adress. En av de viktigaste faktorerna är vilken typ av adressändring det handlar om. Om du bara ska ändra din adress inom samma kommun kan det ta mindre tid jämfört med om du ska flytta till en annan del av landet eller till ett annat land.

Vilka meddelar Skatteverket vid flytt?

Nordiska medborgare behöver inte ansöka om uppehållstillstånd i ett annat nordiskt land.

EU-medborgare har också rätt att studera, arbeta eller bo i Sverige utan att ansöka om uppehållstillstånd. Men om du inte kan försörja dig själv måste du ansöka om uppehållstillstånd för att få rätt att vistas i det land du flyttar till.

Om du är medborgare i ett tredjeland måste du ansöka om uppehållstillstånd i det land du vill flytta till. Om du har uppehållstillstånd i ett nordiskt land gäller det inte i de andra nordiska länderna. Du ska därför kontakta migrationsmyndigheten i det aktuella landet och ta reda på reglerna för att ansöka om arbets- eller uppehållstillstånd i det landet. Du ska också kontakta Migrationsverket i Sverige för information om huruvida du kan riskera att förlora ditt arbets- eller uppehållstillstånd i Sverige om du flyttar från Sverige eller börjar arbeta i ett annat land.

Om du flyttar från Sverige för mer än ett år ska du anmäla din flytt till både Skatteverket och Försäkringskassan.

Om du flyttar till Danmark, Finland, Island, Norge, Färöarna, Grönland eller Åland är det reglerna i det land du flyttar till som avgör om du registreras som inflyttare i landets folkbokföring. I de flesta länder måste du vara folkbokförd om du ska vistas där i mer än sex månader.

Ta med legitimation och handlingar som styrker ditt medborgarskap (pass eller id-kort) samt meddela ditt personnummer och din tidigare adress i Sverige till folkbokföringsmyndigheten i ditt nya hemland.

Skatteverket i Sverige registrerar adressen du uppger att du ska flytta till i utlandet och vidarebefordrar den till svenska myndigheter, kommuner och regioner samt Statens personregister, SPAR. SPAR förmedlar uppgifterna till sina kunder såsom banker, försäkringsbolag och föreningar.

Tre år efter att du har flyttat från Sverige raderar SPAR uppgifterna om dig. Din adress kommer dock att vara tillgänglig för myndigheter, kommuner och regioner. Kom ihåg att meddela Skatteverket om du byter adress utomlands. Du måste själv informera de företag och organisationer som du anser bör veta vilken adress du kan nås på om du flyttar igen i ditt nya hemland.

Kom ihåg att få din post eftersänd till utlandet eller till någon i din familj och att ändra adress hos banker och andra institutioner.

Om du ska betala skatt i Sverige eller inte påverkas av var Skatteverket anser att du har din skatterättsliga hemvist. Din skatterättsliga hemvist är det land där du bor, betalar skatt och deklarerar din inkomst.

Skatteverket gör en bedömning av om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige när du flyttar.

Vad händer om man inte gör adressändring?

Det kan ibland vara svårt att veta vilken adress du ska vara folkbokförd på. Vi har listat några olika exempel, men är du osäker eller har frågor kan du kontakta oss.

Om du flyttar hemifrån för att plugga på universitet eller högskola ska du göra en flyttanmälan. Det spelar ingen roll om du flyttar in hos en kompis, till ett studentrum eller till en egen lägenhet. Du ska meddela Skatteverket din nya adress oavsett om din nya bostad finns i din hemstad eller på en annan ort.

Hur gör jag adressändring vid flytt?

Vad är en flyttanmälan? Det innebär helt enkelt att du anmäler om att du har flyttat till en annan adress. Detta är en av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg att göra då du flyttar.  Du måste göra en flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och så att din folkbokföring stämmer. För att underlätta din flytt och bespara dig tid samt huvudvärk har vi samlat ihop all information gällande en flyttanmälan på ett och samma ställe.

Den enda obligatoriska flyttanmälan som måste göras är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord. Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress. Vad händer om man inte gör flyttanmälan? Om man bor på en adress över ett år och inte gör en flyttanmälan eller inte bor på den adress man har gjort flyttanmälan till, kan det ses som ett folkbokföringsbrott. Detta kan straffas med böter och i västa fall med fängelse.

Det är gratis att göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du hittar blanketten för flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket. När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen. Korrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress. Många undrar hur snabbt flyttanmälan registreras. Svaret på detta är att det varierar från fall till fall men att det kan upp till två veckor.

Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.

Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser. Om du däremot har behov av att tillfälligt beställa eftersändning av din post, kan du enbart göra detta via Adressändring. Eftersändning innebär att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.

Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Folkbokföringslagen (FOL).

Hur lång tid tar det för Skatteverket att registrera flytt?

När du flyttar ska du lämna en flyttbesked till Skatteverket. Denna procedur är gratis och du kan göra den enkelt genom borttagningsregistreringstjänsten.

Det är viktigt att du registrerar dig innan du flyttar in eller senast en vecka efter att du flyttat in. Om du lämnar in din anmälan senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag då anmälan kom in till skattekontoret.

När din flyttanmälan är behandlad kommer Skatteverket att sprida din nya adress till olika myndigheter, kommuner och landsting, såsom Försäkringskassan, Migrationsverket, Lantmateriet, Transportstyrelsen, Studiestöd Svenska och Svenska Pensionsmyndigheten.

Kan man vara folkbokförd på en adress och bo på en annan?

Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.

I Folkbokföringslagen går det att läsa mer om vilka undantag som finns och mer exakt hur begreppet definieras. Utgångspunkten är däremot att utgå ifrån var du faktiskt bor. Det spelar ingen roll hur du bor, exempelvis om du är inneboende.

Tänk på! Du ska vara folkbokförd där du bor, oavsett om det är du själv som äger bostaden eller inte.

Om du tänker flytta gör du en flyttanmälan för att ändra din folkbokföringsadress. Flyttanmälan görs hos Skatteverket.

Det går även att göra en flyttanmälan på Adressändring.se, men det gäller endast postförsändelser, alltså att din post skickas till ditt nya boende.

I samband med adressändringen får du en blankett som du skickar in till Skatteverket, som är grunden för ditt byte av folkbokföringsadress. Att byta folkbokföringsadress är kostnadsfritt, men för vissa nödvändiga tilläggstjänster kan du få betala en mindre summa.

Hur lång tid tar det för Skatteverket att ändra adress?

När du flyttar ska du lämna en flyttbesked till Skatteverket. Denna procedur är gratis och du kan göra den enkelt genom borttagningsregistreringstjänsten.

Det är viktigt att du registrerar dig innan du flyttar in eller senast en vecka efter att du flyttat in. Om du lämnar in din anmälan senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag då anmälan kom in till skattekontoret.

När din flyttanmälan är behandlad kommer Skatteverket att sprida din nya adress till olika myndigheter, kommuner och landsting, såsom Försäkringskassan, Migrationsverket, Lantmateriet, Transportstyrelsen, Studiestöd Svenska och Svenska Pensionsmyndigheten.

Måste man betala för adressändring?

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Vi använder också analys- och marknadsföringscookies i syfte att analysera besök och målgrupper för att upprätta statistik samt rikta relevant information och marknadsföring till dig. Genom att klicka på ”Jag samtycker till samtliga cookies” accepterar du alla cookies. Vill du inte tillåta vissa typer av cookies kan du enkelt ändra dina cookieinställningar genom att gå in på ”Cookies-inställningar” i Menyn. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter och om vår användning av cookies

Kan man vara folkbokförd på två ställen?

Nu kan man bo på mer än ett ställe, så kallad dubbel bosättning. Då ska man vara folkbokförd där man har sin familj, det vill säga, den äkta hälften eller sambon och/eller hemmavarande barn.

Utan familj går skattemyndigheten, som ansvarar för folkbokföringen, främst efter var arbetsplatsen är belägen, i andra hand utifrån bostadens yta och standard.

När börjar ny skatt gälla vid flytt?

Hej!

Vi köpte vårat hus för 1 år sen den 1/12 och band vårat bottenlån på 1 år så det är dags att göra det igen. I samband med detta tänkte jag prova värdera om huset och se om vi kunde få det högre och på så sätt ta in några andra lån som vi har i bottenlånet. Huset köptes för 1.425.000 och värderades nu till 1.600.000 +/- 100.000 ! Vi har totala lån på dyrgt 1.5 miljoner då ett billån och ett "skräplån" sen tidigare ligger och tickar.

Är det olagligt att vara skriven på en adress men inte bo där?

20 april 2018 kl 10:18 Uppdaterad 13 juli 2021 kl 17:38

Tips & Råd Huvudregeln för var man ska vara skriven är egentligen väldigt enkel – ändå bryter många mot lagen utan att veta om det. Så här gör du rätt och skyddar dig mot bedragare.

Hur mycket kostar flyttanmälan?

  • visar vilket lands socialförsäkringslagstiftning intygsinnehavaren omfattas av
  • visar till vilket land socialförsäkringsavgifterna ska betalas
  • gäller endast EU/EES-länder och Schweiz
  • är ett standardformulär som varje land beviljar på ett språk som är officiellt i landet

När Pensionsskyddscentralen (PSC) beviljar ett A1-intyg omfattas personen av den finländska sociala tryggheten och socialförsäkringsavgifterna betalas endast till Finland under den tid intyget är giltigt.