:

Vad innebär ökade levnadskostnader?

Innehållsförteckning:

  1. Vad innebär ökade levnadskostnader?
  2. Hur mycket får man dra av för tjänsteresor?
  3. Vad kan man dra av på övriga utgifter?
  4. Vilka avdrag kan man göra som privatperson?
  5. Hur mycket är rimligt att leva på i månaden?
  6. Vad betyder levnadskostnader?
  7. Kan man göra avdrag för hemmakontor?
  8. Vad kostar det att köra egen bil i tjänsten?
  9. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  10. Får man göra avdrag för begravningskostnader?
  11. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  12. Hur många tjänar över 70 000 i månaden?
  13. Hur mycket pengar bör man ha kvar efter fasta utgifter?
  14. Vad är rimlig Matkostnad för en person?
  15. Hur mycket kan jag dra av för hemmakontor?

Vad innebär ökade levnadskostnader?

Skatteverket har samlad information på sin webbplats om vad du kan göra avdrag för i ditt företag och vilka belopp och procentsatser som gäller. Du kan bland annat ta del av ett avdragslexikon för enskild näringsverksamhet

Hur mycket får man dra av för tjänsteresor?

Har du använt bil i ditt arbete i minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten har du rätt till reseersättning för privat bil i tjänsten. Läs mer om hur det fungerar nedan.

  • Om du har använt egen bil för tjänsteresor kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 18,50 kronor per mil. Har du fått en högre ersättning ska du deklarera det överskjutande beloppet som lön.
  • Har du fått en lägre ersättning än 25 kronor, ska du ta upp ersättningen i deklarationen. Du drar sedan av dina utgifter för tjänsteresor med 25 kronor per mil.

Vad kan man dra av på övriga utgifter?

Det här med deklaration och avdrag är ett ständigt återkommande ämne varje vår. För många går mycket på automatik och den tryckta informationen i deklarationen behöver bara dubbelkollas, men det är inte omöjligt att det finns ett antal avdragsgilla kostnader där ute som du inte vet om.

I den här guiden listar vi 18 avdrag du inte får missa – kanske hittar du något som kan spara dig pengar vid nästa självdeklaration.

Vilka avdrag kan man göra som privatperson?

Deklarationstips 14 avdrag inför deklarationsdagen. Det är det många som stressar upp sig inför 2 maj. Accountors skatteexperter har tagit fram några tips på avdrag att uppmärksamma, avdrag som kan påverka den slutliga skatten.

Om din arbetsgivare inte betalar för ett arbetsredskap som du anser att du behöver för att kunna utföra ditt jobb, till exempel en mobiltelefon, kan du få avdrag i deklarationen om du själv köper in det.

En av förutsättningarna för avdrag är dock att arbetsredskapet är nödvändigt för jobbet. Det ställs i detta fall högre krav än om arbetsgivaren istället hade köpt redskapet. Då krävs bland annat att redskapet är av väsentlig betydelse för att du ska kunna göra ditt jobb. I skattesammanhang är detta en gradskillnad till individens nackdel vid eget inköp.

Är förutsättningarna för avdrag uppfyllda kan du få direktavdrag för anskaffningsutgiften, under förutsättning att denna inte överstiger ett halvt prisbasbelopp (24 150 kr för inkomståret 2022).

Om du har betalat trängselskatt för egen bil som avser inkomståret 2022 och dessutom uppfyller reglerna för avdrag för resor till och från arbetsplatsen kan du få avdrag för trängselskatten. Du får avdrag för den del av dina sammanlagda utgifter för resor och trängselskatt som överstiger 11 000 kr. För hjälp att räkna ut se här. 

Du får dock inget avdrag om du har förmånsbil och fått betala trängselskatt kontant eller via nettolöneavdrag. Arbetsgivaren ska här istället ha reducerat bilförmånsvärdet med det belopp som du har betalat.

Om du kör minst 3 000 mil i tjänsten under ett år kan byte av arbetsgivare medföra att du inte kör fullt antal mil hos respektive arbetsgivare, men att du sammanlagt gör det under kalenderåret. Vardera arbetsgivaren har då redovisat fullt förmånsvärde på kontrolluppgifterna.

I ett sådant fall kan du i inkomstdeklarationen yrka justering av det sammanlagda förmånsvärdet till 75 %. Denna begäran gör du under övriga upplysningar på deklarationen.

Hur mycket är rimligt att leva på i månaden?

Levnadskostnader kan enkelt beskrivas som det sammanlagda priset på de saker och ting du behöver varje dag för att leva ett bra liv. I Sverige görs varje år en beräkning av de vanligaste kostnaderna som ett genomsnittligt svensk hushåll ska stå för, som till exempel mat, el, och kläder. 

Det är Konsumentverket som ansvarar för denna bedömning av levnadskostnaderna för svenska individer och familjer. Deras referensvärden kan tjäna som grund till en budgetkalkyl för dig som vill få bättre grepp om dina levnadskostnader 2023 eller räkna ut hur mycket det kommer att kosta dig att flytta hemifrån. Många långivare använder också Konsumentverkets beräkning för att göra en kvar-att-leva-på-kalkyl på eventuella låntagare.‍

Bland de kostnader som räknas som levnadskostnader i Sverige finns följande: mat och kläder, el, telefon och TV, hygienartiklar, städartiklar och möbler. Det finns dock övriga stora kostnader som inte tas med i Konsumentverkets beräkning - till exempel boende och hyra, arbetsresor och semesterresor eller medicinkostnader.‍

Vad betyder levnadskostnader?

Innehållsförteckning

Levnadskostnaden är beräkningen eller uppskattningen av varor och tjänster som hushållen behöver konsumera för att uppnå en viss grad av tillfredsställelse eller för att nå en viss levnadsstandard.

Kan man göra avdrag för hemmakontor?

För att du ska kunna göra avdrag för hemmakontoret krävs att själva ytan är dedikerad endast till arbete. Den ska i stort sett inte vara möjlig att använda till något annat och i princip krävs egen ingång. 

– Det känns orimligt att någon skulle ha byggt om så pass mycket som det skulle krävas för att få göra avdrag, säger Schauman. 

Skatteverket har av anledning av pandemin listat flera arbetsrelaterade punkter som folk undrar om de får göra avdrag för. En av dem är frukt och kaffe, som många tidigare tog för givet att de kunde få gratis på jobbet. 

Vad kostar det att köra egen bil i tjänsten?

Får du ta ett extrajobb? Det finns inget i lagen som hindrar dig att jobba extra (såvida du inte jobbar statligt), men kolla igenom ditt anställningsavtal och  kollektivavtal så att det inte finns några konkurrensklausuler eller andra skrivelser som förhindrar dig att ta ett extraknäck.

Det kan stå dig mycket dyrt om du tar jobb som anses konkurrera med din nuvarande arbetsgivare – förutom att du riskerar bli av med jobbet kan du råka på skadestånd om du döms för brott mot lojalitetsplikten.

Ett bra tips är att prata med din huvudarbetsgivare om att du ämnar ta extrajobb, för att ha ryggen fri.

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Får man göra avdrag för begravningskostnader?

Begravningsavgift betalas av de som är folkbokförda i Sverige den 1 november året före inkomståret.

Vilken avgiftssats som gäller för dig, beror på i vilken kommun du var folkbokförd den 1 november året före inkomståret.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

Arbetsgivaren måste enligt lag dra skatt från din lön. Du betalar skatt om du tjänar 20 008 kronor eller mer under år 2020. Skatten beräknas då på hela beloppet, inte bara den del som överstiger gränsvärdet på 20 008 kr.

Hur många tjänar över 70 000 i månaden?

När vi jämför inkomster tittar vi här på medianinkomsten. Det betyder den mittersta inkomsten när alla inkomster sorterats i stigande ordning. År 2021 var medianbeloppet för den sammanräknade förvärvsinkomsten i åldersgruppen 20–64 år 325 500 kronor för kvinnor och 390 400 kronor för män.

För alla personer i åldrarna 20–64 år var medianinkomsten 356 900 kronor. Kvinnors inkomster ligger därmed på 83 procent av mäns inkomster. Sedan år 2000 har inkomsten för kvinnor ökat med 47 procent fram till 2021, medan männens inkomster har ökat med 35 procent samma period. Då har vi räknat bort effekterna av inflationen, vilket innebär att vi tänker oss att den allmänna prisnivån har varit konstant under perioden.

Tittar man på hur skillnaderna ser ut mellan könen i olika åldrar så är skillnaderna minst för 20-åringar, där kvinnor har 6 procent högre inkomst än män. Mellan 20–29 år ökar medianinkomsten snabbt, men mer för män än för kvinnor, vilket leder till ökade inkomstskillnader. I åldrarna kring 30 år ligger kvinnors inkomst på cirka 78 procent av mäns inkomst. Skillnaderna minskar därefter successivt fram till 60 års ålder, då andelen ligger på 86 procent. Därefter ökar skillnaden igen.

Hur mycket pengar bör man ha kvar efter fasta utgifter?

60/20/20-regeln är ett bra mål att sträva efter eftersom den garanterar att du kan betala dina räkningar, ha lite kul och bygga upp ett sparande samtidigt.

Den går ut på att du skall lägga 60% av din inkomst på levnadskostnader (hem, mat, barn, etc.), 20% på nöjen (semester, aktiviteter, restaurangbesök, bio, etc.) och 20% på sparande (buffertsparande, fondsparande, barnspar, etc).

Det finns ännu fler goda nyheter! När du väl har uppnått denna nivå av ekonomisk trygghet finns det många små ändringar du kan göra som kommer att öka dina kontanter avsevärt.

Vad är rimlig Matkostnad för en person?

Konsumentverket gör varje år kostnadsberäkningar på vad maten kostar för hushåll i Sverige. De beräknar matkostnader som ska täcka dagsbehovet av vad du behöver få i dig när det gäller näring och energi. 

I den här artikeln ska vi gå igenom exakt hur stor en matbudget bör vara för två vuxna och ge dig exempel. Vi kommer även ge dig konkreta tips på hur du kan sänka din matkostnader.

  • 2 vuxna som lagar all mat hemma: 4 980 kr – 5 900 kr / mån
  • 2 vuxna som lagar all mat hemma förutom luncherna: 3 780 kr – 4 480 kr / mån
  • 2 vuxna som lagar all mat hemma förutom luncherna som de äter på restaurang och betalar själva samt äter ute två kvällar: 10 580 kr – 11 500 kr / mån

Konsumentverket har tagit fram en budget för matkostnader för vuxna baserat på en 4-veckors matsedel.

Enligt Konsumentverket så kan en vuxen som lagar all mat hemma räkna med matkostnader på 2 490 kr – 2 950 kr per månad, beroende på ålder. Det ger en total matbudget på 4 980 kr – 5 900 kr per månad för 2 vuxna som lagar all sin mat hemma och aldrig äter ute på restaurang. 

Hur mycket kan jag dra av för hemmakontor?

Är du egenföretagare och använder en del av hemmet som kontor? Då kan du, under vissa förutsättningar, ha rätt att göra avdrag för dina kostnader.

Den som driver ett företag och är tvungen att använda en del av sitt hem som kontor har nästan alltid rätt att dra av en del av sina boendekostnader i deklarationen. Enklast är att använda ett schablonavdrag, men för det krävs att man har arbetat hemma ett visst antal timmar under året. Om du tar hjälp med bokföringen av en redovisningsbyrå så räcker det att du fyller i hur stort ditt arbetsrum är och vad din månadskostnad är för boendet, så sköter vi resten.