:

Vad är en Samlingsplan?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är en Samlingsplan?
  2. Vad ska ingå i systemdokumentation?
  3. Vad menas med systemdokumentation?
  4. Vad är Behandlingshistorik?
  5. Hur ofta ska man bokföra?
  6. Vad ska en Bokföringsorder innehålla?
  7. Hur ska en verifikation se ut?
  8. Vad kostar en bokförare i timmen?
  9. Varför får man inte bokföra i Excel?
  10. Måste man skriva ut alla verifikationer?
  11. Måste man kontera på verifikationen?
  12. Måste man spara fakturor i pappersform?
  13. Vad är rimligt att betala för bokföring?
  14. Måste man bokföra varje dag?
  15. Måste man bokföra varje månad?

Vad är en Samlingsplan?

Enligt Reko ska en samlingsplan upprättas för varje kund. I Visma Byråstöd finns stöd för att du på ett enkelt sätt ska kunna skapa dessa samlingsplaner och sedan skicka dem till din kund.

Nu öppnas en guide som består av fem steg där du ställer in vilka program du använder i arbetet med din kund.

Vad ska ingå i systemdokumentation?

Instruktioner för systemdokumentation Här beskrivs systemet ur systemteknisk synvinkel. Dokumentet är riktat till den eller de personer som har underhållsansvar och utgår ifrån att läsaren har adb-utbildning bakom sig. Systemdokumentationen beskriver systemet mer ingående både ur logisk och fysisk synvinkel och tanken är att det här skall stå allt vad man behöver känna till för sköta systemunderhåll och vid behov förbättra eller bygga ut systemet.Pärmsida, sidhuvud och -fot Det som står i de allmänna instruktionerna om pärmsida och sidhuvud och -fot gäller även för systemdokumentationen. Se här.

1 Inledning 1.1 Syfte och... Ger en översikt över program-varan och dess betydelse för verksamheten och föver den tekniska plattformen som systemet vilar på.

Vad menas med systemdokumentation?

Huvudregeln är att alla företag ska ha en systemdokumentation (5 kap. 11 § BFL). För företag med enkla bokföringssystem finns dock ett undantag från de grundläggande kraven på systemdokumentation (BFNAR 2013:2 punkt 9.2). Läs mer om undantaget för företag med enkla bokföringsprogram.

Företag som bedriver gemensam verksamhet och som har gemensam bokföring enligt 4 kap. 5 § BFL får ha en gemensam systemdokumentation för den gemensamma bokföringen (BFNAR 2013:2 punkt 9.14).

De grundläggande kraven som enligt BFNAR 2013:2 punkt 9.2 ställs på systemdokumentation är att den ska innehålla

  • en kontoplan
  • en beskrivning av hur konton används och hur de sammanställs när bokslut eller årsredovisning upprättas, om detta inte framgår av kontoplanen
  • en samlingsplan
  • en arkivplan.

Vad är Behandlingshistorik?

Behandlingshistorik är ett system för den dokumentation som krävs för att man i efterhand ska kunna följa vissa tillämpade behandlingsregler för diverse bokföringsposter. Till exempel så kan man med hjälp av behandlingshistoriken ta fram rapporter som visar vilka systemparametrar och generella parametrar som har använts under årets gång.

Förutom dokumentationen som förevisar hur saker står till vid årets slut så ska även förändringar under åren kunna följas. Behandlingshistoriken har ett syfte och den följer endast sin funktion när den utformas så att man vid eventuella behov, kan konstatera vilken version av till exempel behandlingsregler, samlingsplan, kontoplan och liknande som gällde vid en specifik tidpunkt. Behandlingshistoriken bör alltså hållas aktuell.

Hur ofta ska man bokföra?

När du startar din verksamhet blir du bokföringsskyldig enligt lag. Det gäller alla företagsformer och storlekar. Bokföringen ger dig upplysningar om företagets affärshändelser, ekonomiska ställning och lönsamhet, samt att det är en kontrollfunktion som utgör underlag för beskattning. Det ger dig också ett bra beslutsunderlag i många frågor som rör företagets verksamhet.

Det gäller att du skapar rutiner från början. Det första du behöver göra är att bestämma dig för ett redovisningsprogram.

Vad ska en Bokföringsorder innehålla?

En verifikation ska dokumentera en affärshändelse eller en vidtagen justering i bokföringen och får inte samtidigt utgöra grundbok eller huvudbok. Det innebär att det inte räcker med att spara fakturor i en pärm för att bokföringsplikten ska ha fullgjorts, oavsett vilka anteckningar som görs på fakturorna.[2]

Om företaget inte tagit emot någon uppgift om affärshändelsen ska företaget självt sammanställa en verifikation, en så kallad bokföringsorder.

En verifikation ska enligt bokföringslagen innefatta uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller och vilken motpart den berör. I förekommande fall ska verifikationen även innefatta upplysning om handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen samt var dessa finns tillgängliga.[3]

Hur ska en verifikation se ut?

Verifikationer är affärshändelser i ditt företag och kan vara kvitton, fakturor, utbetalningsbesked, inbetalningsavier, m.m. Det kan vara pappersdokument men det kan också vara elektroniska uppgifter, till exempel erhållna via e-post.

Affärshändelser är allt som påverkar ekonomin i verksamheten – en förändring av en tillgång eller skuld eller en åtgärd som orsakar en kostnad eller ger en intäkt. Du gör till exempel en utbetalning från bankkontot, betalar hyran för den lokal där verksamheten bedrivs, betalar lön, köper material eller säljer en vara. Samtliga affärshändelser ska dokumenteras. De uppgifter som visar sådana händelser i din rörelse kallas verifikationer. Det måste finnas en verifikation för varje affärshändelse. De utgör underlag för bokföringen.

Vad kostar en bokförare i timmen?

Vi arbetar företrädesvis med en fast prisstruktur. Detta ger dig som kund en stor trygghet. Vårt fast pris kan antingen omfatta samtliga löpande tjänster du normalt behöver under ett år, eller bara valda delar. Efter överenskommelse kan vårt fasta pris även omfatta kostnadsfria möten under året. Tillkommer extra uppdrag får du självklart ett fast pris även för detta. För en indikativ prisnivå kan man utgå från följande struktur:

För aktiebolag där vi hanterar all löpande redovisning blir kostnaden per månad ca 1 950 kr + 10 kr per transaktion. Vid enskild firma eller handelsbolag sjunker kostnader med ca 400 kr per månad.

Varför får man inte bokföra i Excel?

fungerar och hur du får koll på ditt företags ekonomi (2:18 min).

Bokföring är det praktiska arbetet med att löpande registrera olika händelser, till exempel inköp och försäljning, på olika konton. Det är ett system för att ordna och behandla ekonomiska händelser (affärshändelser) i ett företag.

Innan du bokför ordnar du dina underlag till affärshändelserna som kvitton, fakturor och andra underlag så att du kan registrera och redovisa affärshändelserna.

Måste man skriva ut alla verifikationer?

Enligt bokföringslagen ska räkenskapsinformation arkiveras (sparas) i sju års tid – och i den form den hade när den kom till företaget. Får exempelvis ett företag in material på papper ska det också arkiveras på papper och har det kommit in elektroniskt ska det arkiveras elektroniskt. Det går däremot inte att skanna in pappersfakturor och sedan slänga fakturorna när allt är inskannat. Man får inte heller skriva ut elektroniska fakturor och sedan bara arkivera dem på papper, de måste även arkiveras digitalt.

Väljer du att skanna in en pappersfaktura säger dock bokföringslagen att du bara behöver arkivera pappersfakturan (originalet) i tre år och den inskannade kopian i sju år.

Måste man kontera på verifikationen?

En verifikation innehåller uppgifter som dokumenterar en affärshändelse eller en justering i bokföringen (5 kap. 6 och 10 §§ BFL). Verifikationen ska säkerställa att det finns bevis för att affärshändelsen har inträffat och ska dokumentera dess innebörd. Verifikationer ska även finnas för andra bokföringsposter, t.ex. rättelser och bokslutstransaktioner (5 kap. 10 § BFL).

En verifikation kan vara uppgifter som finns i en faktura, följesedel eller andra handlingar som upprättas i samband med en affärshändelse. En verifikation kan antingen tas emot av företaget eller upprättas inom företaget.

Måste man spara fakturor i pappersform?

Enligt bokföringslagen ska räkenskapsinformation arkiveras (sparas) i sju års tid – och i den form den hade när den kom till företaget. Får exempelvis ett företag in material på papper ska det också arkiveras på papper och har det kommit in elektroniskt ska det arkiveras elektroniskt. Det går däremot inte att skanna in pappersfakturor och sedan slänga fakturorna när allt är inskannat. Man får inte heller skriva ut elektroniska fakturor och sedan bara arkivera dem på papper, de måste även arkiveras digitalt.

Väljer du att skanna in en pappersfaktura säger dock bokföringslagen att du bara behöver arkivera pappersfakturan (originalet) i tre år och den inskannade kopian i sju år.

Vad är rimligt att betala för bokföring?

Ge företaget en möjlighet att på förhand veta vilka kostnaderna för redovisning blir. Betala per minut eller en fast månatlig avgift. Läs mer om uppläggen här nedan.

Väljer du att betala per minut debiteras du bara för de minuter du använder, inte per halvtimme eller påbörjad timme. I ditt eget hjälpcenter kan du se hur många minuter du har använt så att det inte uppstår några överraskningar när månaden är slut.

Medeltalet timmar som över 1000 kunder spenderat per månad är 2,44 timmar.

Betala ett fast pris utifrån hur många kvitton du har varje månad. I det fasta priset ingår allt från bokföring till bankavstämning, lön och lagstadgad dokumentation av saldo. Fast pris erbjuds endast om du väljer att ta hjälp med hela redovisningen.

Måste man bokföra varje dag?

Normgivningen innehåller bestämmelser om löpande bokföring, verifikationer, arkivering av räkenskapsinformation samt systemdokumentation och behandlingshistorik och ska tillämpas av alla som är bokföringsskyldiga enligt bokföringslagen (1999:1078), BFL med några få angivna undantag. I samband med antagandet fattades beslut om upphävande av ett antal andra normer:

Den nya vägledningen ersätter med andra ord en hel del av den tidigare normgivningen. En utgångspunkt har varit att inte göra några ändringar i sak av de regler som funnits. Men det blir en del nyheter, framförallt på grund av att Bokföringsnämnden (BFN) nu tolkar de ändringar som genomfördes redan 2011 i BFL med anledning av propositionen Enklare redovisning. I normgivningen får vi nu äntligen svar på hur lagändringen avseende tidpunkt för redovisning ska tolkas. En del andra förändringar och förtydliganden kommer också. Jag har i denna artikel sammanställt en del av vad den nya vägledningen innehåller.

Måste man bokföra varje månad?

Alla företag ska varje år göra ett bokslut. Men vad innebär det egentligen? Vi reder ut begreppet och ger dig svar på tre vanliga och viktiga frågor. 

Alla företag, både enskilda firmor och aktiebolag, ska efter ett räkenskapsår göra ett bokslut. Det är en sammanställning av bokföringen, det vill säga de affärshändelser som bokförts under året, det som berättar hur det gått för företaget och hur ekonomin ser ut vid räkenskapsårets slut. Det är sedan bokslutet som ligger till grund för hur mycket skatt företaget ska betala.