:

Hur redovisas kundförluster?

Innehållsförteckning:

  1. Hur redovisas kundförluster?
  2. Hur ska man bokför konstaterade kundförluster?
  3. När är en kundförlust konstaterad?
  4. Hur bokför man en kundfordran?
  5. Hur bokförs befarad kundförlust?
  6. Är kundfordringar en inkomst?
  7. Hur bokför jag en återbetalning till kund?
  8. Vad är en befarad kundförlust?
  9. Är en kundfordran en tillgång?
  10. Är kundfordran debet eller kredit?
  11. Hur bokförs en förlust?
  12. Hur bokför jag en Kundfaktura?
  13. Hur stämmer man av kundfordringar?
  14. Hur bokför man utan kvitto?
  15. Hur bokför man osäkra kundfordringar?

Hur redovisas kundförluster?

Om en förlust uppkommer på säljarens fordran som avser ersättning för en vara eller tjänst (kundförlust) får säljaren minska beskattningsunderlaget med beloppet av förlusten (7 kap. 6 § fjärde stycket ML). Bestämmelserna förutsätter inte att säljaren ställer ut en kreditnota för att få minska sitt beskattningsunderlag.

För att beskattningsunderlaget ska få sättas ned på grund av en kundförlust krävs att säljaren kan visa att det är sannolikt att betalning inte kommer att fås för en fordran. Det kan bero på att kunden saknar betalningsförmåga eller, i undantagsfall, att fordringen av andra skäl i praktiken är omöjlig att driva in. En nedsättning av priset i efterhand är inte en kundförlust och det är heller inte fråga om en kundförlust när betalningen uteblir därför att fordringen är tvistig, t.ex. på grund av att säljaren och köparen är oense om betalningens storlek (Skatteverkets ställningstagande Ändring av utgående och ingående skatt vid kundförluster och prisnedsättningar i efterhand).

Skatteverket anser att det är säljaren som ska göra sannolikt att det är fråga om en konstaterad kundförlust. Bedömningen av om en kundförlust är konstaterad ska göras för varje specifik kundfordran. Någon kollektiv nedskrivning av beskattningsunderlaget får därför inte göras. Vid bedömningen av om det gjorts sannolikt att kundförlusten är konstaterad ska hänsyn tas till samtliga relevanta omständigheter i det enskilda fallet. Som huvudregel ska säljaren kunna göra sannolikt att kunden saknar möjlighet att betala sin skuld. Så är normalt fallet bland annat om köparen försätts i konkurs. Så kan också vara fallet om säljaren har överlämnat sin fordran till Kronofogden som därefter har upprättat en utredningsrapport av vilken det framgår att köparen saknar tillgångar till full betalning av skulden. Att köparen har andra och större skulder hos Kronofogden som inte har betalats behöver inte betyda att köparen saknar möjlighet att betala sin skuld till säljaren. Det krävs även i sådana fall att tillgångsundersökningen resulterar i en utredningsrapport som visar att köparen saknar tillgångar till full betalning av skulden.

Skatteverket anser vidare att i undantagsfall kan en kundförlust föreligga även om säljaren inte har kunnat göra sannolikt att köparen saknar möjlighet att betala men fordran ändå i praktiken är omöjlig att driva in. Detta kan enligt Skatteverkets bedömning främst bli aktuellt när det gäller kundfordringar av mindre värde.

Enligt Skatteverkets bedömning bör obetalda fordringar som understiger 1 000 kr få behandlas som kundförluster även om säljaren inte har kunnat visa att köparen saknar möjlighet att betala. Det krävs dock att det har gått minst 8 månader sedan fordran förföll till betalning samt att både en betalningspåminnelse och ett inkassokrav har skickats ut. I ett sådant fall kan säljarens kostnad för att administrera och ansöka om betalningsföreläggande komma att överstiga fordrans nominella värde. Eftersom det under sådana förhållanden inte är ekonomiskt försvarbart att vidta ytterligare åtgärder för att driva in fordran får den enligt Skatteverkets bedömning ses som i praktiken omöjlig att driva in.

Det kan förekomma att betalning inte inflyter för själva mervärdesskattebeloppet i en faktura. Hela den utgående skatten kan i sådana fall inte minskas eftersom betalningen får anses inkludera mervärdesskatt. Nedsättning av tidigare redovisad utgående skatt får därför endast ske med ett belopp som motsvarar beräknad mervärdesskatt på den konstaterade kundförlusten.

Hur ska man bokför konstaterade kundförluster?

Ladda ner din gratis bokföringsguide och lär dig grunderna för att kunna göra din egen bokföring!

När är en kundförlust konstaterad?

Kundförluster uppstår på grund av bristande betalningsförmåga hos de kunder som har fått kundfaktura från företaget. Kundförluster kan delas upp i befarade kundförluster och konstaterade kundförluster.

När en en kundfaktura inte har betalats vidtar en redovisningsenhet de åtgärder som krävs för att få in betalningen. De innebär att skicka påminnelser, inkassokrav, hot om utmätning och även att försätta den betalningsskyldiga kunden i konkurs.

 Relaterad läsning: Konkurs, vad är det och hur undviker du obestånd?

Befarad kundförlust uppstår när en kundfaktura inte har blivit betald vid förfallodatum eller dragit ut på tiden med ett visst antal dagar.

För att konstatera en kundförlust så krävs det att det finns starka skäl till att tro att fakturan inte kommer att bli betald. De krav som finns för att det ska räknas som en konstaterad kundförlust är att kunden ska ha gått i konkurs, fått ackord eller varit utsatt för en utmätning.

Hur bokför man en kundfordran?

Enligt Förordning om hantering av statliga fordringar kan en myndighet besluta att indrivning ska avbrytas om indrivningsåtgärderna framstår som utsiktslösa (t .x. vid konkurs) eller om de inte är försvarliga med hänsyn till kostnaderna. Indrivningsåtgärder ska vidtas i den omfattning som är motiverat med hänsyn till fordringens belopp, gäldenärens betalningsförmåga och omständigheter i övrigt. Framstår det som omöjligt eller olämpligt att driva in fordran kan den skrivas av, dvs. kostnadsföras. Fordran kostnadsförs efter överenskommelse med ekonomiavdelningen. Underlaget ska undertecknas av prefekt/administrativ chef och innehålla tydlig förklaring till avskrivningen.

Beloppet bokförs som konstaterad kundförlust genom att kreditera den tidigare uppbokningen på 1518 (Osäkra kundfordringar) mot konto 5441 (Konstaterad kundförlust, varor) eller konto 5451 (Konstaterad kundförlust, tjänster). Samtidigt återförs den tidigare bokningen på konto 1519 (Värdereglering kundfordringar) mot konto 5442 (Befarade kundförluster, varor) eller konto 5452 (Befarade kundförluster, tjänster). Eventuell moms bokas på konto 2572 (Utgående moms) i debet. Om moms vänds tillbaka på en konstaterad kundförlust, meddelas ekonomiavdelningen, så att momsen kan stämmas av på ett korrekt sätt!

Nedan ett exempel på bokföring av en konstaterad kundförlust där den ursprungliga kundfordran var 100 (varav moms 20). Förutsättningen är att man bokat enligt vad som ovan beskrivits.

Hur bokförs befarad kundförlust?

Kundförluster uppstår när kunder som fått en faktura av dig inte kan betala den på grund av bristande betalningsförmåga.

En redovisningsenhet kan minska risken för kundförluster genom att göra kreditupplysningar på de kunder man säljer till och kräva förskottsbetalning från de kunder som inte är tillräckligt kreditvärdiga.

Är kundfordringar en inkomst?

Om näringsbidrag ska tas upp som intäkt eller inte beror på till vilket ändamål bidraget betalats ut. Har du använt bidraget till en utgift som du inte får göra avdrag för (varken direkt eller genom värdeminskning) ska du inte ta upp bidraget som intäkt. Avser bidraget däremot något som du får göra avdrag för ska bidraget tas upp som intäkt. Bidraget ska redovisas på olika sätt beroende på vad det är avsett att användas till.

Hur bokför jag en återbetalning till kund?

Om du gjort en kreditfaktura till kunden så att en skuld till kunden uppkommit får kreditfakturan i fakturaöversikten statusen Inte återbetald. Då kan återbetalningen i programmet hanteras på likartat sätt som när man bokför en vanlig faktura som betald.

Om du står i översikten över fakturorna i programmet kan du markera en kreditfaktura med statusen Inte återbetald och klicka på knappen Bokför som betald. Då skapas en kassabokspost av typen Återbetalning till kund m m.

Du kan också starta med att skapa en kassabokspost av typen Återbetalning till kund m m. Sedan kan du klicka på knappen Hämta obetald faktura. Då visas en lista på kreditfakturorna som har statusen Inte återbetald och där väljer du den kreditfaktura som ska återbetalas.

Vad är en befarad kundförlust?

Om du har anledning att tro att en kund inte kommer att betala, kan du boka din kundfordran som en befarad kundförlust. Vid inkomstbeskattningen får företaget avdrag för kundförlusten om du kan göra det troligt att det finns ett nedskrivningsbehov. Detta är normalt fallet först vid en konstaterad förlust, t ex vi konkurs eller offentligt ackord. Du kan dock få avdrag för förlusten även om den inte är konstaterad om det finns ett sannolikt nedskrivningsbehov. Enligt Skatteverket ska nedskrivningsbehovet prövas utifrån en samlad bedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

Tecken på att det finns ett nedskrivningsbehov av en kundfordran kan vara (förutom fordrans ålder i relation till normal kredittid) att den trots upprepade krav inte har betalats.

Är en kundfordran en tillgång?

En kundfordran uppstår när ett företag har utfört en tjänst eller levererat en vara till en kund men ännu inte fått betalt.

När ett företag har utfört en tjänst eller levererat en vara till en kund men inte erhållit betalning för produkten kallas det kundfordran. Säljaren har med andra ord ett tillgodohavande hos köparen. Fordringen finns kvar tills den är betald, vanligtvis genom en faktura med en bestämd betalningstid. Betalningstiden, kredittiden, på en kundfordran är vanligtvis 30 dagar. Kundfordringar där det bedöms finnas en risk att kunden inte kommer att betala kallas för osäkra kundfordringar. En kundfordran som med största sannolikhet bedöms inte kommer att betalas, till exempel vid en konkurs, kallas för konstaterad kundförlust. Kundförluster är både kostsamma och tidskrävande för ett företag. Att agera snabbt med påminnelser är viktigt, och fungerar inte detta kan man vända sig till ett inkassoföretag. Vill man undvika problemet kan man ta en kreditupplysning på kunden för att bedöma kundens kreditvärdighet innan köpet. En del företag arbetar även med förskottsbetalningar.

Är kundfordran debet eller kredit?

Här går Ulf Bokelund Svensson på Björn Lundén igenom när en kundförlust är befarad och när den är konstaterad och hur konteringarna ska se ut. 

Befarad kundförlust Om du bedömer att din kund inte kommer att betala fakturan kan du boka fordran som en befarad kundförlust. Nedskrivningen är skattemässigt avdragsgill om det verkligen rör sig om en osäker fordran. 

Hur bokförs en förlust?

Den del av vinsten i ett aktiebolag eller en ekonomisk förening som ej sätts av till fonder eller delas ut debiteras konto 2098 Vinst eller förlust från föregående år och krediteras konto 2091 Balanserad vinst eller förlust. Vid förlust bokförs tvärtom. I enskild firma och handelsbolag överförs årets resultat till ägarnas/delägarnas egen/egna kapitalkonton, se konto 2010-2040, någon balansering av resultatet görs inte.

I stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund görs omföringen mellan konto 2068 Vinst eller förlust från föregående år till konto 2067 Balanserad vinst eller förlust/Balanserat kapital. I vissa fall görs även en omföring till konto 2070 Ändamålsbestämda medel.

Hur bokför jag en Kundfaktura?

Fakturametoden är en metod för den löpande bokföringen som innebär att man bokför inkomster när kundfakturor skapas och utgifter när leverantörsfakturor inkommer.

Fakturametoden skall användas för din löpande bokföring om du inte vill eller inte får använda kontantmetoden. Fakturametoden innebär att du får kundfordringar och leverantörsskulder i din bokföring. Fakturametoden ger en mer rättvis och kontrollerbar bokföring än kontantmetoden.

Hur stämmer man av kundfordringar?

Om din bokföring inte stämmer överens med reskontran, kan du gå igenom följande och eventuellt hitta felet:

  • Gå tillbaka i månaderna för att se när din reskontra och bokföring inte stämmer överens.
  • Gå igenom din reskontra och kontrollera att det är rätt fakturor som är med på journalerna. För att se vilka fakturor som finns med på journalen kan du skriva ut de gamla journalerna. De gamla journalerna hittar du under Bokföring - Gamla Journaler. För att enklast kontrollera vilka fakturor som ligger i din reskontra kan du skriva ut kund- eller leverantörsreskontralista eller kundfordringar respektive leverantörsskulder. Här sätter du ett t o m datum som är samma datum som du försöker stämma av.
  • Saknar du någon faktura i reskontran som ska vara med, kan det bero på att fakturadatumet är felaktigt på fakturan eller att det finns en betalning på fakturan med felaktigt datum.
  • Finns det fakturor som inte ska vara med i reskontran, beror det troligtvis på att betaldatumet är felaktigt eller att det saknas en betalning på fakturan. Gå in på fakturan under fliken Spårning för att se på de betalningar som finns. När det gäller leverantörsfakturor finns de under fliken Betalningar mm.

Hur bokför man utan kvitto?

Hej Eva, varje affärshändelse ska dokumenteras genom en verifikation. En verifikation kan vara ett kvitto, en faktura, ett kontoutdrag eller annat underlag som innehåller information om affärshändelsen.

Verifikationen ska minst innehålla följande uppgifter: - köpare - säljare - datum när verifikationen sammanställdes - datum när affärshändelsen inträffade - vad affärshändelsen avser - beloppet med moms specificerad

Hur bokför man osäkra kundfordringar?

Varje gång ditt företag säljer en vara eller utför en tjänst ska du få betalt kontant, med kort eller med faktura.

På senare tid har det blivit mycket vanligare att handla på internet än i fysisk butik. Och då väljer de flesta att betala med faktura. En av anledningarna till detta är att du får 14 dagar på dig för att få hem beställningen, undersöka den och sedan betala.

Varje gång ditt företag säljer en vara eller utför en tjänst ska du få betalt kontant, med kort eller med faktura.

På senare tid har det blivit mycket vanligare att handla på internet än i fysisk butik. Och då väljer de flesta att betala med faktura. En av anledningarna till detta är att du får 14 dagar på dig för att få hem beställningen, undersöka den och sedan betala.

När du efter försäljningstillfället utfärdar fakturan har du skapat en kundfordring – du har alltså pengar att fordra (kräva) från kunden.