:

Vad räknas som en inventarie?

Innehållsförteckning:

  1. Vad räknas som en inventarie?
  2. Var går gränsen för inventarier?
  3. När ska man skriva av inventarier?
  4. Vad är skillnaden mellan maskiner och inventarier?
  5. Är gardiner inventarier?
  6. Måste man bokföra inventarier?
  7. Är inventarier en investering?
  8. Hur gör man inventarier?
  9. Vad menas med 3 års inventarier?
  10. Hur bokför man inventarier?
  11. När bokför man inventarier?

Vad räknas som en inventarie?

Inventarier är tillgångar som köps in med syfte att användas i verksamheten. Exempel på inventarier är verktyg, möbler, bilar, datorer och affärsinredning. Inventarier är avsedda att stadigvarande användas i företaget, medan lagertillgångar är avsedda att förbrukas eller säljas. Kostnaden för inventarier får dras av, men på vilket sätt beror på vilken typ av inventarier som köpts in. Inventarier är antingen anläggningstillgångar som har en förväntad ekonomisk livslängd på minst tre år och som dras av genom avskrivningar eller förbrukningsinventarier som dras av direkt.

Det finns tre olika sätt att få avdrag för sina inventarier på:

  • omedelbart avdrag
  • avdrag genom restvärdesavskrivning
  • avdrag genom räkenskapsenlig avskrivning

Var går gränsen för inventarier?

PokerListings: Berätta om din roll, vad jobbar du med egentligen?

– Jag jobbar på Skatteverkets tekniska enhet i Göteborg, framförallt med de tekniska delarna. Just nu är jag deras mediakontakt och ansvarar för all kommunikation med media.

– Innan jag tillträdde min nuvarande roll arbetade jag som riksprojektledare och styrde de kontroller vi gjorde på pokerspelare. Den första kontrollen gjordes 2003, därefter utfördes ytterligare två, 2007 och 2008.

När ska man skriva av inventarier?

När du använder förenklat årsbokslut får direktavdrag göras vid inköp av inventarier vars kostnad understiger ett halvt av årets prisbasbelopp.

Direktavdrag får även göras för inventarier som har en beräknad användningstid i företaget på högst 3 år oavsett vad de kostar. Med användningstid menas den normala ekonomiska livslängd inventariet kan antas ha i en verksamhet av det slag som företaget bedriver.

Exempelvis anses motorsågar oavsett pris vara direkt avdragsgilla för skogsarbetare genom att användningstiden är högst tre år, men måste - om priset är beloppsgränserna ovan - tas upp på avskrivningsplan i företag som använder sågen vid enstaka tillfällen per år, t ex för att sköta en större tomt på en näringsfastighet.

En skillnad mot gängse räkenskapsenlig avskrivning är att värdering vid förenklat årsbokslut ska ske kollektivt av inventarier som ingår i avskrivningsunderlaget. Det betyder att man t ex vid försäljning av inventarier i sin bokföring av försäljningen inte ska eller får ta hänsyn till redan gjorda avskrivningar på varje enskilt inventarium. Detta sätt att hantera redovisningen av en försäljning av inventarier sköter programmet automatiskt.

Vad är skillnaden mellan maskiner och inventarier?

Idag så finns det massor av spelbolag på nätet som erbjuder spel på både casinospel och oddsspel. Bara på den svenska marknaden så finns det över 200 spelbolag som erbjuder onlinespel till svenska spelare med en svensk spelmiljö och information på svenska. Många av dessa är spelbolag med skattefria vinster men det finns även en del spelbolag som inte har skattefria vinster vilket innebär att man själv behöver redovisa eventuella vinster till skatteverket och sedan själv betala in de skatter som avser dessa vinster. Därför så bör man alltid kontrollera vilka spelbolag det är som har skattefria vinster innan man börjar spela hos spelbolaget. Det gör man enklast genom att kontrollera i vilket land som spelbolaget har sin spellicens utfärdad i. Som tur är så har nästan alla nya bettingsidor som vi skriver om skattefria vinster.

“Dubbelkolla alltid så att spelbolaget har svensk spellicens och därmed även skattefria vinster”

Är gardiner inventarier?

Alla som vinner en miljon eller mer får ett samtal från Svenska Spels vinstambassadör. Det enda han vet innan han ringer är ålder, kön och bostadsort. Och det viktigaste för honom när han lyfter luren är att ta reda på om det är rätt person han talar med.

– Jag säger inte hej hopp och hurra till den som svarar, utan presenterar mig och försäkrar mig om att den är den som spelat som är i telefonen. Och jag ringer alltid från ett mobilnummer eftersom vårt 010-nummer kanske kan få folk att tro att det är ett samtal från ett sjukhus eller handla om nåt annat elände, säger Pierre Jonsson, vinstambassadör på Svenska Spel.

Måste man bokföra inventarier?

Det framgår inte av lagtexten vilka aktiviteter som är godkända som skattefri motion och annan friskvård, men av rättspraxis framgår att vissa förutsättningar ska vara uppfyllda.

För att ett friskvårdsbidrag ska kunna betalas ut skattefritt ska det användas till aktiviteter som innehåller inslag av motion, eller annan enklare friskvård som inte innehåller inslag av motion men som till exempel är avstressande eller avslappnande.

Är inventarier en investering?

       9.1.1 Materiella anläggningstillgångar                 9.1.1.1 Kulturtillgångar       9.1.2 Immateriella anläggningstillgångar                 9.1.2.1 Egenutvecklade immateriells anläggningstillgångar                 9.1.2.2 Kan den egenutvecklade immateriella tillgången                               tas upp i balansräkningen?                 9.1.2.3 Värdering av egenutvecklade immateriella                                anläggningstillgångar                 9.1.2.4 Dokumentation

Anläggningstillgångar redovisas i balansräkningen eftersom de förbrukas under längre tid än under den period de köpts in. För att visa att förbrukningen pågår över tiden tillgångsredovisas tillgången och värdeminskningen skrivs av efter hand som en avskrivningskostnad.

Hur gör man inventarier?

Det framgår inte av lagtexten vilka aktiviteter som är godkända som skattefri motion och annan friskvård, men av rättspraxis framgår att vissa förutsättningar ska vara uppfyllda.

För att ett friskvårdsbidrag ska kunna betalas ut skattefritt ska det användas till aktiviteter som innehåller inslag av motion, eller annan enklare friskvård som inte innehåller inslag av motion men som till exempel är avstressande eller avslappnande.

Vad menas med 3 års inventarier?

Inventarie eller förbrukningsinventarie - vad är skillnaden egentligen? Vilka belopp är det som gäller och hur påverkar det mitt resultat om jag bokför det på olika sätt? Låt mig ge dig några enkla tips på hur du kan tänka. 

En inventarie är ett större inköp för stadigvarande bruk, det vill säga – det ska användas i verksamheten och inte säljas vidare. En inventarie klassas som en anläggningstillgång i balansräkningen och kostnadsförs över tiden (årligen) genom avskrivning. 

Hur bokför man inventarier?

Det framgår inte av lagtexten vilka aktiviteter som är godkända som skattefri motion och annan friskvård, men av rättspraxis framgår att vissa förutsättningar ska vara uppfyllda.

För att ett friskvårdsbidrag ska kunna betalas ut skattefritt ska det användas till aktiviteter som innehåller inslag av motion, eller annan enklare friskvård som inte innehåller inslag av motion men som till exempel är avstressande eller avslappnande.

När bokför man inventarier?

Inventarier och verktyg är materiella anläggningstillgångar som en redovisningsenhet har anskaffat för att bruka stadigvarande i mer än ett år till ändamål för rörelseverksamheten.

Tillgångar är enligt IFRS resurser som kontrolleras av en redovisningsenhet till följd av tidigare händelser från vilka framtida ekonomiska fördelar väntas tillfalla redovisningsenheten. Att stadigvarande bruka en tillgång innebär att syftet med innehavet är användning i en redovisningsenhet under en längre tid (normalt > 1 år).