:

Vad är kallelse på okända borgenärer?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är kallelse på okända borgenärer?
  2. Hur lång tid tar en frivillig likvidation?
  3. Hur avslutas en likvidation?
  4. Vad händer med bolagets tillgångar vid likvidation?
  5. Hur mycket kostar en likvidation?
  6. Vad kostar det att lägga ner ett aktiebolag?
  7. Vad kostar en frivillig likvidation?
  8. Måste man ha likvidator vid frivillig likvidation?
  9. Vad händer efter en likvidation?
  10. När är en likvidation avslutad?
  11. Vad händer med aktieägare vid likvidation?
  12. Måste man ha revisor vid likvidation?
  13. Vem betalar en likvidator?
  14. Vem betalar likvidator?
  15. Kan man bli personligt ansvarig i ett aktiebolag?

Vad är kallelse på okända borgenärer?

Det nya bidraget för energieffektivisering av småhus är för att förbättra husets värmesystem, till exempel med en värmepump, eller förbättra klimatskalet, till exempel genom tilläggsisolering. Bidraget är tänkt för att skynda på omställningen till en mer hållbar elförbrukning – både för din plånbok och för miljön. Du kan även söka retroaktivt sen 8 november 2022.

Vill du ha hjälp med energieffektivisering av ditt hus i Stockholm?Prata med våra energiproffs för kostnadsfri rådgivningDryft hjälper dig hela vägen från att förstå vad som passar för ditt hus till att utföra renoveringen.

  • Bidraget är uppdelat i två delar, ett för värmesystemet och ett för klimatskalet. För vardera del ges bidrag för 50% av materialkostnaderna upp till 30 000 kr. Så totalt 60 000 kr i bidrag kan fås för att energieffektivisera huset. Dock kan endast bidrag för klimatskalsåtgärder endast beviljas de husägare som också har erhållit bidrag för åtgärder av värmesystem för samma hus efter den 8 november 2022. 

    Inom värmesystem får du bidrag för följande: - Anslutning till fjärrvärme- Installation av en reglerbar värmepump för frånluft, luft-vatten, berg-, sjö- eller jordvärme- Installation av en eller flera reglerbara luft-luftvärmepumpar- Installation av en anordning för uppvärmning med hjälp av biobränsle

    Inom klimatskal får du bidrag för följande: - Tillägsisolering av klimatskalet- Byte av dörrar och fönster- Isolerglas till befintliga fönster

  • Bidraget ges till hus där minst 50% av uppvärmningen och varmvattnet idag görs med el eller gas. För eluppvärmning kan det vara till exempel direktverkande el eller vattenburen värme genom en elpanna.
  • För att få delen av bidraget som är för förbättring av klimatskalet så behöver huset vara byggt före 1990.

Bidraget ges till privatägda småhus, där mer än 50% av uppvärmningen av bostaden och av tappvarmvattnet sker genom el eller gas. Bidraget omfattar kostnader för material för installation av ett energieffektivare värmesystem och åtgärder för att förbättra husets klimatskärm för att minska husets energiförluster och därmed energibehov. Med klimatskärm, eller klimatskal som det också kallas, menas till exempel tilläggsisolering, fönster och ytterdörrar. Delen av bidraget som är för att förbättra klimatskärmen gäller för hus byggda före 1990. 

Småhusen skall vara permanentbostäder, fritidshus omfattas alltså inte av bidraget. Vidare ges inte bidraget till utrymmen i huset som inte tidigare har varit uppvärmda, man kan till exempel inte få bidrag för att bygga till. En förutsättning för bidraget är att man anlitar ett företag med F-skattsedel, så bidraget ges inte om man utför renoveringen själv.

Bidraget täcker upp till 50 % av materialkostnaderna, sammantaget dock högst 60 000 kronor per hus, fördelat på högst 30 000 kronor för nytt värmesystem och högst 30 000 kronor för klimatskärmsåtgärder. Bidraget betalas bara ut om beloppet för bidraget är minst 10 000 kr. Så det gäller att göra en åtgärd som har minst 20 000 kr (där halva kostnaden då blir bidrag) för att ta del av bidraget.

Hur lång tid tar en frivillig likvidation?

Det nya bidraget för energieffektivisering av småhus är för att förbättra husets värmesystem, till exempel med en värmepump, eller förbättra klimatskalet, till exempel genom tilläggsisolering. Bidraget är tänkt för att skynda på omställningen till en mer hållbar elförbrukning – både för din plånbok och för miljön. Du kan även söka retroaktivt sen 8 november 2022.

Vill du ha hjälp med energieffektivisering av ditt hus i Stockholm?Prata med våra energiproffs för kostnadsfri rådgivningDryft hjälper dig hela vägen från att förstå vad som passar för ditt hus till att utföra renoveringen.

  • Bidraget är uppdelat i två delar, ett för värmesystemet och ett för klimatskalet. För vardera del ges bidrag för 50% av materialkostnaderna upp till 30 000 kr. Så totalt 60 000 kr i bidrag kan fås för att energieffektivisera huset. Dock kan endast bidrag för klimatskalsåtgärder endast beviljas de husägare som också har erhållit bidrag för åtgärder av värmesystem för samma hus efter den 8 november 2022. 

    Inom värmesystem får du bidrag för följande: - Anslutning till fjärrvärme- Installation av en reglerbar värmepump för frånluft, luft-vatten, berg-, sjö- eller jordvärme- Installation av en eller flera reglerbara luft-luftvärmepumpar- Installation av en anordning för uppvärmning med hjälp av biobränsle

    Inom klimatskal får du bidrag för följande: - Tillägsisolering av klimatskalet- Byte av dörrar och fönster- Isolerglas till befintliga fönster

  • Bidraget ges till hus där minst 50% av uppvärmningen och varmvattnet idag görs med el eller gas. För eluppvärmning kan det vara till exempel direktverkande el eller vattenburen värme genom en elpanna.
  • För att få delen av bidraget som är för förbättring av klimatskalet så behöver huset vara byggt före 1990.

Bidraget ges till privatägda småhus, där mer än 50% av uppvärmningen av bostaden och av tappvarmvattnet sker genom el eller gas. Bidraget omfattar kostnader för material för installation av ett energieffektivare värmesystem och åtgärder för att förbättra husets klimatskärm för att minska husets energiförluster och därmed energibehov. Med klimatskärm, eller klimatskal som det också kallas, menas till exempel tilläggsisolering, fönster och ytterdörrar. Delen av bidraget som är för att förbättra klimatskärmen gäller för hus byggda före 1990. 

Småhusen skall vara permanentbostäder, fritidshus omfattas alltså inte av bidraget. Vidare ges inte bidraget till utrymmen i huset som inte tidigare har varit uppvärmda, man kan till exempel inte få bidrag för att bygga till. En förutsättning för bidraget är att man anlitar ett företag med F-skattsedel, så bidraget ges inte om man utför renoveringen själv.

Bidraget täcker upp till 50 % av materialkostnaderna, sammantaget dock högst 60 000 kronor per hus, fördelat på högst 30 000 kronor för nytt värmesystem och högst 30 000 kronor för klimatskärmsåtgärder. Bidraget betalas bara ut om beloppet för bidraget är minst 10 000 kr. Så det gäller att göra en åtgärd som har minst 20 000 kr (där halva kostnaden då blir bidrag) för att ta del av bidraget.

Hur avslutas en likvidation?

Att ha förbrukat mer än halva aktiekapitalet är en vanligt förekommande utmaning som vi stöter på här på Citadellet Likvidationer AB. Det brukar dock i princip alltid lösa sig på ett smidigt sätt genom en enkel rekonstruktion som vi hjälper er med. Oftast lättare än vad företagaren hade kunnat tänka sig.

Om ert bolag har gjort en förlust och som till exempel har finansierats genom att ni har lånat ut pengar till bolaget kan denna utlåning genom en enkel handling rekonstruera bolaget. Detta kan ske genom att bolagets skuld till er omvandlas till ett så kallat aktieägartillskott. På så vis kan vi kanske undvika att ni behöver skjuta till ytterligare pengar för att återställa förbrukat aktiekapital.

Alla situationer är olika men vi är helt övertygade om att vi kommer att hjälpa er och hitta den absolut optimala lösningen.

Kort och gott kan man säga att snabbavveckling är precis vad det låter som – för dig som inte vill ha kvar ditt bolag. Det är en lösning som tillåter dig som företagare att snabbt lämna ditt bolag och allt ansvar det innebär (administration, redovisning avgifter etc). En snabbavveckling går väldigt fort, om du har ordning på alla handlingar kan den ske ”på dagen”.

Vad det i praktiken innebär är att vi köper bolaget av dig och tar över allt ansvar. Du får betalt för ditt bolag direkt och kan släppa allt som har med bolaget att göra. Vår likvidator tillträder och ersätter den befintliga styrelsen samtidigt som förvärvet sker.

Vi äger därefter bolaget och sköter likvidationen, en process som tar 7-8 månader innan bolaget är helt upplöst.

Hur mycket vi betalar för ditt bolag är helt beroende på hur det ”ser ut”. Vi behöver ta del av en resultat- och balansrapport på bolaget för att kunna lämna en formell offert. Det enda som kan fastställas med säkerhet utan att se resultat- och balansrapport är att offerten från oss kommer vara konkurrenskraftig och utan gömda eller tillkommande avgifter!

För att ge ett exempel på vad vi betalar kommer här två ganska vanliga typer och bolag samt en indikation  om vad vi betalar för dessa.

Vi sätter bolaget i frivillig likvidation samma dag som vi köper det av dig, dvs vår likvidator tillträder och styrelsen väljs ut. Bolagsverket kallar sedan på okända borgenärer i 6 månader och efter 7-8 månader upplöses bolaget när likvidationen avslutas. För dig är affären dock redan avslutad när vi köper bolaget av dig och övertar allt ansvar.

Vad händer med bolagets tillgångar vid likvidation?

Om man vill likvidera ett aktiebolag genom en frivillig likvidation måste bolaget först uppfylla alla sina rättsliga skyldigheter, såsom att betala skatter och avgifter, rapportera till myndigheter och upprätta årsredovisningar. Sedan måste ägarna hålla en stämma där de fattar beslutet att likvidera bolaget och sedan påbörjar själva likvidationen.

Detta är oftast ett medvetet val som ägarna gör, exempelvis för att bolaget har nått sin livslängd eller har andra skäl för att lägga ner verksamheten, såsom dålig lönsamhet eller stora skulder.

Hur mycket kostar en likvidation?

Om arbetstagaren är en utländsk medborgare ska du till exempel fylla i inkomsttagarens medborgarskap, arbetsland eller utländska skatteregistreringsnummer på kontrolluppgiften eller arbetsgivardeklarationen. Då ska du använda dessa landskoder.

Vad kostar det att lägga ner ett aktiebolag?

DEGIRO är den första grossisthandelsförmedlaren för privata investerare. Handelsplattformen är skapad för alla typer av investerare. DEGIRO ger sina kunder möjlighet att investera över hela världen till rekordlåga avgifter, utöver det gör DEGIRO det möjligt för alla att investera internationellt. Tidigare var investeringar i finansiella instrument något som var förbehållet börserna i Europa eller USA. Genom en enda plattform ges alla som investerar via DEGIRO åtkomst till börser och produkter över hela världen. Detta betyder att privata investerare nu kan sprida sina placeringar mycket bättre. DEGIRO passar investerare som hanterar sina affärer online. Hos oss behöver kunderna inte betala lönen för överflödig personal och DEGIRO eliminerar därmed den sista skillnaden mellan den professionella och den privata investeraren; skillnaden på courtage, något som är viktigt för avkastningen för privatkunder.

Copyright © 2023 DEGIRO Med ensamrätt.

Vad kostar en frivillig likvidation?

DEGIRO är den första grossisthandelsförmedlaren för privata investerare. Handelsplattformen är skapad för alla typer av investerare. DEGIRO ger sina kunder möjlighet att investera över hela världen till rekordlåga avgifter, utöver det gör DEGIRO det möjligt för alla att investera internationellt. Tidigare var investeringar i finansiella instrument något som var förbehållet börserna i Europa eller USA. Genom en enda plattform ges alla som investerar via DEGIRO åtkomst till börser och produkter över hela världen. Detta betyder att privata investerare nu kan sprida sina placeringar mycket bättre. DEGIRO passar investerare som hanterar sina affärer online. Hos oss behöver kunderna inte betala lönen för överflödig personal och DEGIRO eliminerar därmed den sista skillnaden mellan den professionella och den privata investeraren; skillnaden på courtage, något som är viktigt för avkastningen för privatkunder.

Copyright © 2023 DEGIRO Med ensamrätt.

Måste man ha likvidator vid frivillig likvidation?

Ett momsregistreringsnummer, även kallat momsnummer, momsregnr eller VAT-nummer (internationellt), är ett nummer som alla som registrerar sig för moms får av Skatteverket. Momsregistreringsnumret ska enligt mervärdesskattelagen anges på fakturor och kvitton. Momsregistreringsnummer i Sverige är uppbyggda på följande sätt beroende på bolagsform. 

Anta att ett svenskt aktiebolags organisationsnummer är 9999999999. För att organisationsnumret ska bli ett momsregistreringsnummer anges Sveriges landskod SE innan första siffran, och avslutas med 01.

Vad händer efter en likvidation?

Att ha förbrukat mer än halva aktiekapitalet är en vanligt förekommande utmaning som vi stöter på här på Citadellet Likvidationer AB. Det brukar dock i princip alltid lösa sig på ett smidigt sätt genom en enkel rekonstruktion som vi hjälper er med. Oftast lättare än vad företagaren hade kunnat tänka sig.

Om ert bolag har gjort en förlust och som till exempel har finansierats genom att ni har lånat ut pengar till bolaget kan denna utlåning genom en enkel handling rekonstruera bolaget. Detta kan ske genom att bolagets skuld till er omvandlas till ett så kallat aktieägartillskott. På så vis kan vi kanske undvika att ni behöver skjuta till ytterligare pengar för att återställa förbrukat aktiekapital.

Alla situationer är olika men vi är helt övertygade om att vi kommer att hjälpa er och hitta den absolut optimala lösningen.

Kort och gott kan man säga att snabbavveckling är precis vad det låter som – för dig som inte vill ha kvar ditt bolag. Det är en lösning som tillåter dig som företagare att snabbt lämna ditt bolag och allt ansvar det innebär (administration, redovisning avgifter etc). En snabbavveckling går väldigt fort, om du har ordning på alla handlingar kan den ske ”på dagen”.

Vad det i praktiken innebär är att vi köper bolaget av dig och tar över allt ansvar. Du får betalt för ditt bolag direkt och kan släppa allt som har med bolaget att göra. Vår likvidator tillträder och ersätter den befintliga styrelsen samtidigt som förvärvet sker.

Vi äger därefter bolaget och sköter likvidationen, en process som tar 7-8 månader innan bolaget är helt upplöst.

Hur mycket vi betalar för ditt bolag är helt beroende på hur det ”ser ut”. Vi behöver ta del av en resultat- och balansrapport på bolaget för att kunna lämna en formell offert. Det enda som kan fastställas med säkerhet utan att se resultat- och balansrapport är att offerten från oss kommer vara konkurrenskraftig och utan gömda eller tillkommande avgifter!

För att ge ett exempel på vad vi betalar kommer här två ganska vanliga typer och bolag samt en indikation  om vad vi betalar för dessa.

Vi sätter bolaget i frivillig likvidation samma dag som vi köper det av dig, dvs vår likvidator tillträder och styrelsen väljs ut. Bolagsverket kallar sedan på okända borgenärer i 6 månader och efter 7-8 månader upplöses bolaget när likvidationen avslutas. För dig är affären dock redan avslutad när vi köper bolaget av dig och övertar allt ansvar.

När är en likvidation avslutad?

Here you can find information on the personal identity code in Finland.

The personal identity code is a means of identification that is more specific than a name. Personal identity codes are meant to be permanent, but in some cases you can get a Finnish personal identity code even if your stay in Finland is temporary. 

Vad händer med aktieägare vid likvidation?

Tenn är en formbar, smidig, kristallin metall. Den är beständig i syre och salt, sött och destillerat vatten (den skyddas av en oxidfilm), men kan angripas av baser, syror och surt salt. Då smält tenn stelnar, uppstår så kallad β-tenn, som är stabilt ner till 13 °C. Då tennföremål förvaras i låga temperaturer, kommer grå förhöjda partier att uppstå på ytan. Man säger att föremålet drabbats av tennpest. Detta kan förhindras genom att man legerar tennet med antimon eller vismut.

Den kristallina strukturen i gjutna tennföremål gör att tennskrik uppstår vid böjning av ett tennföremål. Tennskrik är hörbart med blotta örat och kommer sig av att materialet undergår så kallad mekanisk tvillingbildning (det vill säga att metallgittret skjuvas om med ljudets hastighet i materialet). Ljudvågen från tvillingbildningen går med ljudets hastighet och mikroskopiska ljudbangar kan höras. Se även akustisk emission.

Tenn är en av de få metaller, som varit i användning ända sedan förhistorisk tid, och synes i äldsta tider ha erhållits dels från Indien, dels från det inre Asien. Under bronsålder hämtas stor del av det europeiska tennet från England. De brittiska öarna kallades av fenicierna för tennöarna. Genom gravfynd i Egypten vet man att tennet varit i allmänt bruk redan 4000-3000 f.Kr. Det har anträffats i schweiziska pålbyggnader och var bekant i Kina och Indien åtminstone 1800 f.Kr. I 4 Mos. 31:22 uppräknas tenn tillsammans med metallerna guld, silver, koppar, järn och bly.

Tenn har använts av människan under lång tid, framförallt i legering med koppar, vilket kallas brons. De forntida högstående kulturerna i Egypten, Mesopotamien, Kina och Grekland byggde i stora delar sin kultur kring bronset, det användes till vapen, smycken och byggnadsdetaljer. I antika världen vid den tiden, från 3500 f.Kr. sammansmältes inte de rena metallerna till en legering utan det var snarare så att man genom smältning av tennhaltig kopparmalm fick fram brons. Det var inte förrän cirka 600 f.Kr. som man började använda rent tenn. I England däremot, började man redan under äldre bronsålder, cirka 1800 f.Kr. utvinna tenn för att använda vid bronstillverkning. Man använde den dock inte utifrån vad som är känt till några föremål i rent tenn.

Den romerske författaren Plinius benämnde tennet plumbum album (”vitt bly”; bly kallade han för plumbum nigrum = ”svart bly”). Romarna hade också benämningar som plumbum candidum (”glänsande bly”), stannum och stangnum. Den svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius använde det latinska stannum när han 1812 gav metallen dess kemiska beteckning Sn. Ordet tenn har ett germanskt ursprung, troligen från ord som ”stång” eller ”ten”, och på tyska heter det zinn, engelska tin och på franska användes ordet tain för metallen redan på 1200-talet, detta blev vår tids étain.

Måste man ha revisor vid likvidation?

  • ^ Exempelvis Frankrike: Förslag till avgörande av generaladvokat Jean Mischo, föredraget den 13 mars 2003, Mål C-9/02, Hughes de Lasteyrie du Saillant mot Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie
  • Vem betalar en likvidator?

  • ^ Exempelvis Frankrike: Förslag till avgörande av generaladvokat Jean Mischo, föredraget den 13 mars 2003, Mål C-9/02, Hughes de Lasteyrie du Saillant mot Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie
  • Vem betalar likvidator?

    Att ha förbrukat mer än halva aktiekapitalet är en vanligt förekommande utmaning som vi stöter på här på Citadellet Likvidationer AB. Det brukar dock i princip alltid lösa sig på ett smidigt sätt genom en enkel rekonstruktion som vi hjälper er med. Oftast lättare än vad företagaren hade kunnat tänka sig.

    Om ert bolag har gjort en förlust och som till exempel har finansierats genom att ni har lånat ut pengar till bolaget kan denna utlåning genom en enkel handling rekonstruera bolaget. Detta kan ske genom att bolagets skuld till er omvandlas till ett så kallat aktieägartillskott. På så vis kan vi kanske undvika att ni behöver skjuta till ytterligare pengar för att återställa förbrukat aktiekapital.

    Alla situationer är olika men vi är helt övertygade om att vi kommer att hjälpa er och hitta den absolut optimala lösningen.

    Kort och gott kan man säga att snabbavveckling är precis vad det låter som – för dig som inte vill ha kvar ditt bolag. Det är en lösning som tillåter dig som företagare att snabbt lämna ditt bolag och allt ansvar det innebär (administration, redovisning avgifter etc). En snabbavveckling går väldigt fort, om du har ordning på alla handlingar kan den ske ”på dagen”.

    Vad det i praktiken innebär är att vi köper bolaget av dig och tar över allt ansvar. Du får betalt för ditt bolag direkt och kan släppa allt som har med bolaget att göra. Vår likvidator tillträder och ersätter den befintliga styrelsen samtidigt som förvärvet sker.

    Vi äger därefter bolaget och sköter likvidationen, en process som tar 7-8 månader innan bolaget är helt upplöst.

    Hur mycket vi betalar för ditt bolag är helt beroende på hur det ”ser ut”. Vi behöver ta del av en resultat- och balansrapport på bolaget för att kunna lämna en formell offert. Det enda som kan fastställas med säkerhet utan att se resultat- och balansrapport är att offerten från oss kommer vara konkurrenskraftig och utan gömda eller tillkommande avgifter!

    För att ge ett exempel på vad vi betalar kommer här två ganska vanliga typer och bolag samt en indikation  om vad vi betalar för dessa.

    Vi sätter bolaget i frivillig likvidation samma dag som vi köper det av dig, dvs vår likvidator tillträder och styrelsen väljs ut. Bolagsverket kallar sedan på okända borgenärer i 6 månader och efter 7-8 månader upplöses bolaget när likvidationen avslutas. För dig är affären dock redan avslutad när vi köper bolaget av dig och övertar allt ansvar.

    Kan man bli personligt ansvarig i ett aktiebolag?

    VAT står för Value Added Tax och är den internationella beteckningen av momsregistreringsnummer (momsnummer). Det är unikt för varje företag och visar att företaget är registrerat för moms i sitt land.

    Varje gång du skickar en faktura är det viktigt att VAT-numret är synligt och korrekt angivet. Här får du lära dig mer om VAT-nummer och varför det är nödvändigt att ha.

    För varje vara eller tjänst du köper betalar du moms som är inräknad i priset. Det märker du inte som privatperson, men är du däremot företagare finns det andra regler att följa. När du säljer en produkt ska du ta moms från kunden som du sedan ska redovisa och betala till staten.

    Om din firma ska bedriva försäljning av momspliktiga varor eller tjänster ska du momsregistrera den senast 2 veckor innan du börjar din verksamhet. Det kan du göra på två sätt: