:

Kan mitt företag betala min hyra?

Innehållsförteckning:

  1. Kan mitt företag betala min hyra?
  2. Hur beskattas kostnadsersättning?
  3. Är kostnadsersättningar skattefria?
  4. Är hyra avdragsgillt?
  5. Hur stor del av lönen ska gå till hyra?
  6. Får man driva företag hemma?
  7. Vilka är de två vanligaste kostnadsersättning?
  8. Vad är skillnaden mellan utlägg och kostnadsersättningar?
  9. Hur deklarera Hyresersättning?
  10. Hur mycket skatt betalar man på hyresintäkter?
  11. Vilka kostnader kan man ta på företaget?
  12. Vad är en rimlig månadshyra?
  13. Hur hög hyra är rimligt?
  14. Hur mycket får man tjäna utan att ha eget företag?
  15. Hur mycket får man tjäna privat utan att betala skatt?

Kan mitt företag betala min hyra?

Som nämnt innan skiljer det sig mellan att hyra kontor av sig själv om man driver enskild firma jämfört med aktiebolag. Har du en enskild firma och jobbar hemifrån finns det två olika sätt att välja för att dra av kostnaderna.

Om du bedriver ett aktiebolag och jobbar hemifrån kan du låta bolaget betala en del av hyran. Men precis som för dig som driver enskild firma finns det flera regler att följa för att skatteverket ska godkänna det. Det första som måste ske är att man sätter en marknadsmässig hyra för kontoret/lokalen som man använder. Gör man inte det och sätter för hög hyra kallas det för överhyra. Vilket betyder att du kommer beskattas som lön på det överskjutande beloppet.

Det andra som måste ses över är om man redan har en lokal eller inte till verksamheten. Du är inte tillåten att hyra ut ett rum till dig själv i din egna bostad om behovet inte finns i verksamheten. Exempelvis skulle en frisör som har en salong där hen klipper kunna hyra ett rum i sin egen bostad för att sköta administrationen om sånt utrymme inte finns på salongen. Rummet behöver även vara särskilt avgränsat och inte vara en del av den privata bostaden. Syftet får endast vara att använda rummet för verksamheten och inget annat. Till exempel ett garage, förråd eller avgränsat rum.

Att hyra kontor eller lokal av sig själv medför sina utmaningar när det kommer till regler och krav men är fullt möjligt. Vi hoppas att denna blogg har gett dig bättre förståelse kring vad som gäller om man driver enskild firma och vad som gäller om man driver aktiebolag. Har du fler frågor gällande att hyra kontor/lokal är du varmt välkommen att kontakta oss på HQV.

Hur beskattas kostnadsersättning?

Bakgrund

I början av september lämnade Finansdepartementet en lagrådsremiss med förslag att tillfälliga anställningar och uppdrag på annan ort i vissa fall ska jämställas med tjänsteresor när det gäller möjligheten att göra avdrag för ökade levnadskostnader, så kallad kostnadsersättning. Begreppet kostnadsersättning omfattar bland annat traktamentsersättning och ersättning för resa och boende. Enligt nuvarande regler redovisas kostnadsersättning på olika sätt beroende på om mottagaren är på tjänsteresa eller om det är fråga om en tillfällig anställning eller uppdrag på annan ort. Hur kostnadsersättning ska beskattas och redovisas beror på var arbets- eller uppdragstagaren har sitt tjänsteställe.

Är kostnadsersättningar skattefria?

Kostnadsersättningar ska anmälas med anmälan om löneuppgifter med egna inkomstslag oberoende av om penninglönen har anmälts som ett totalbelopp eller specificerad. Undantag utgörs av kostnadsersättningar som betalats i samband med en arbetsersättning. Dessa behandlas senare i anvisningen.

Till inkomstregistret ska anmälas skattefria och skattepliktiga kostnadsersättningar. En del skattepliktiga kostnadsersättningar kan betalas utan verkställande av förskottsinnehållning. Kostnadsersättningar kan betalas av till exempel arbetsgivare, föreningar och även hushåll.

Är hyra avdragsgillt?

Bostad & Fastighet

Hej. Ifall jag äger 100% av en bostadsrätt och har haft den i över ett år och hyr ut den till någon person i max 2år med godkännande av bostadsrättsföreningen med ett års kontrakt åt gången mellan varje uthyrning så gäller schablonavdraget + övriga avdrag.

Hur stor del av lönen ska gå till hyra?

När bopriserna ligger så pass högt som idag blir boendet lätt en gökunge i boet. Det tränger undan vad du får kvar att lägga på annat. Vad är då rimligt att du lägger på ditt boende? Ibland pratas det om att man kan tänka i procentandelar. Till exempel skulle det kunna vara 30% till boende, 30% till mat, 30% till annat och 10% till sparande.

Men förutsättningarna varierar så mycket. Var du bor, om ni är flera i hushållet, vilken inkomst du har, hur mycket pengar du vill ha att röra dig med i övrigt och att du kanske behöver ha bil? Allt detta spelar roll och ger olika svar. En generell tumregel kanske inte finns. Men låt oss titta närmare på olika exempel och hur det ser ut i verkligheten. Häng med här och tänk dig in i dina egna förutsättningar!

Får man driva företag hemma?

En del vet inte ens om att det faktiskt numera kan vara en möjlighet att låta bolaget köpa bostaden. Detta var tidigare förbjudet i vissa fall enligt särskilda stoppregler för fåmansföretag. Men dessa stoppregler är numera slopade sedan många år. Det är således ett alternativ som är möjligt.

Det finns dock ofta en vanföreställning om att det alltid skulle vara förmånligt skattemässigt att låta bolaget betala inköpet av bostaden. Men det är inte alls säkert. Tvärtom finns det en hel del som man både bör känna till och följa om företagets bostadsköp för ägaren inte ska bli en negativ överraskning. Det gäller både administration och skattekonsekvenser.

Vilka är de två vanligaste kostnadsersättning?

Om utbetald ersättning i princip motsvarar utgifter i tjänsten som är avdragsgilla för den anställda, under "Övriga utgifter" under inkomst av tjänst, behöver arbetsgivaren inte innehålla skatt eller betala arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaren måste ändå ha ett underlag för att kunna bedöma och beräkna den anställdas utgifter. Utbetald ersättning ska redovisas i arbetsgivardeklarationen på individnivå.

Vad är skillnaden mellan utlägg och kostnadsersättningar?

Det finns två typer av utlägg, eget utlägg och utlägg för anställda. Egna utlägg innebär att en anställd eller delägare lägger ut privata pengar för arbetsrelaterande kostnader som exempelvis transportkostnader och tjänsteresor. Till utlägg för anställda räknas kostnader som en arbetsgivare betalar för den anställdes privata utgifter. Det är viktigt att poängtera att utlägg inte är samma sak som egna uttag.

Hur deklarera Hyresersättning?

Det förekommer att arbetsgivare betalar ut ersättning för att hyra utrymmen som den anställda upplåter i den egna bostaden. Huvudregeln är att detta är sådan ersättning som är skattepliktig som inkomst av tjänst (eller näringsverksamhet). Ersättningen kan dock beskattas som hyresersättning i inkomstslaget kapital om vissa förutsättningar är uppfyllda.

Hur mycket skatt betalar man på hyresintäkter?

När du hyr ut din bostad får du ett schablonavdrag på 40 000 kr per kalenderår. Du får dessutom göra avdrag för den avgift som du betalar för den del du hyr ut om det är en bostadsrätt. Vid uthyrning av småhus får du göra avdrag med 20 % av hyresintäkten utöver det schablonmässiga avdraget på 40 000 kr per år. Överskottet på hyresinkomsten minus avdragen beskattas som inkomst av kapital vilket i dagsläget är 30 %. Det här är något som man själv tar upp i sin deklaration och inget som vi rapporterar till skatteverket.

Här kommer ett exempel:

Vilka kostnader kan man ta på företaget?

Begreppet avdragsgill används oftast när man pratar om avdragsgill kostnad, och betyder en kostnad som kan dras av från årets resultat i syfte att få skattemässiga fördelar. Avdragsgill innebär alltså att man, genom att göra avdrag, minskar företagets vinst. Detta leder till att även skatten blir lägre. 

Dock finns det regler för vad ett företag kan räkna som avdragsgill kostnad.

Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster. Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget och vara förenlig med företagets verksamhet. Vad som anses vara avdragsgillt i verksamheten och hur stora belopp det rör sig om, avgörs alltid av Skatteverket. Det kan vara utgifter för till exempel dubbel bosättning, representation, julgåvor, tjänsteresor eller friskvård. 

Vad är en rimlig månadshyra?

Statistiknyheter. Hyrorna varierar i olika delar av landet, i genomsnitt kostar en lägenhet på tre rum 7 753 kr i månaden. Hyrorna ökade med i genomsnitt 1,7% mellan 2021 och 2022. Visa hela svaret

Hur hög hyra är rimligt?

  • Hyran måste vara skälig och inte avvika för mycket mot liknande lägenheter i samma område som också hyrs ut i första hand.  

  • Det är okej att hyran avviker med cirka 4–5 procent jämfört med en likvärdig lägenhet. 

  • Om du anser att din hyra är för hög är det bra att i första hand informera hyresvärden om det. Skulle ni inte vara överens om hyran kan du vända dig till Hyresnämnden för att få en prövning av frågan.

Hur mycket får man tjäna utan att ha eget företag?

Om du har en hobby som kan ge dig pengar finns det inget som hindrar att du tjänar en hacka på det du kan. Det kan till exempel handla om hemslöjd, biodling – eller något helt annat.

För att det du gör ska räknas som en hobby ska det vara:

Hur mycket får man tjäna privat utan att betala skatt?

är att den utövas på fritiden av hobbyidkaren själv och att vinstsyfte saknas.

Hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport och kulturell verksamhet är exempel på möjliga hobbyverksamheter. Det handlar om något som