:

Vilka inventarier får man skattereduktion för?

Innehållsförteckning:

  1. Vilka inventarier får man skattereduktion för?
  2. Hur gör man för att få skattereduktion?
  3. Hur bokför man skattereduktion på inventarier?
  4. Hur mycket är skattereduktion?
  5. Hur mycket får man skriva av inventarier?
  6. Vad är skillnaden mellan skattereduktion och avdrag?
  7. När har man rätt till skattereduktion?
  8. Hur bokför man avskrivning på inventarier?
  9. Hur beskattas inventarier?
  10. Vad är skattemässigt värde på inventarier?
  11. Hur funkar det med skattereduktion?
  12. När försvinner skattereduktion?
  13. Är avskrivning avdragsgill?
  14. Vad gör man med avskrivna inventarier?
  15. Får man kostnadsföra inventarier?

Vilka inventarier får man skattereduktion för?

Vi har i tidigare TaxNews skrivit om förslaget om en tillfällig skattereduktion för investeringar i inventarier. Riksdagen har idag fattat beslut i frågan och en skattereduktion blir verklighet i deklarationen för beskattningsår som avslutas 31 december 2022 eller senare för inventarier anskaffade under kalenderår 2021.

Skattereduktionen uppgår enligt den tillfälliga lagen till 3,9 procent av ett på visst sätt beräknat underlag och gäller såväl fysiska som juridiska personer i inkomstslaget näringsverksamhet, om anskaffningen görs under 2021 och behålls viss tid. Reduktionen föreslås kunna göras mot inkomstskatt, kommunal fastighetsavgift och statlig fastighetsskatt. 

Hur gör man för att få skattereduktion?

Dalarnas län: Avesta, Gagnefs, Hedemora, Leksands, Ludvika, Malung-Sälens, Mora, Orsa, Rättviks, Smedjebackens, Säters, Vansbro och Älvdalens kommuner.

Gävleborgs län: Bollnäs, Hudiksvalls, Ljusdals, Nordanstigs, Ockelbo, Ovanåkers och Söderhamns kommuner.

Hur bokför man skattereduktion på inventarier?

Under pandemin drog många företag ner på sina investeringar. Som en åtgärd för att öka investeringarna och också påverka företag att tidigarelägga planerade investeringar, lämnade regeringen en proposition om skattereduktion för investeringar i inventarier anskaffade kalenderår 2021. Denna lag antogs senare av Riksdagen. 

Hur mycket är skattereduktion?

Ränteavdraget innebär att du får göra avdrag med 30 % av räntekostnaderna upp till 100 000 kr på den totala skatten. Har du haft högre räntekostnader än så under året så är avdraget istället 21 % på den del som överstiger 100 000 kronor. Det finns dock en del villkor som måste uppfyllas för att du ska få göra ränteavdrag på ditt bolån. Du måste:

  • ha betalat skatt och ränta under det år du vill göra avdrag för.
  • ha ett underskott i kapital, alltså måste dina räntekostnader vara större än dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • vara betalningsansvarig för lånet. Om någon mer står med på lånet – se Flytta ränteavdrag mellan sambos.
  • ha räntekostnader på minst 1000 kr.

Beloppet betalas ut en gång per år i samband med din skatteåterbäringen, om du inte väljer att jämka din skatt. Du kan även göra ränteavdrag om du har en privat långivare som till exempel en släkting. Då uppger du bara långivarens namn eller personnummer under Övriga uppgifter i inkomstdeklarationen.

Om du uppfyller kraven ovan återstår bara en fråga: hur gör man skatteavdraget? Det korta svaret på det är genom att signera och lämna in din inkomstdeklaration. Vanligtvis brukar det vara så smidigt att din bank, kreditinstitut eller långivare redan har gett Skatteverket kontrolluppgifter på dig som låntagare, så att dessa siffror redan är förifyllda i din deklaration. Det enda du behöver göra då är att lämna in den.

Om det inte finns några förifyllda siffror på din deklaration, eller om du vill uppskatta siffran innan deklarationsåret är slut, räknar du ut skattereduktionen på ditt bolån såhär:

  • Kolla hur mycket ränta du betalat under inkomståret du deklarerar för. En enkel övning för dig som har fast ränta, och lite mer tålamodskrävande om du har rörlig.
  • Se över dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • Dra sedan bort dina räntekostnader från dina kapitalinkomster.
  • Om du får ett underskott, alltså mindre än noll, får du göra ränteavdrag och kan skriva in resultatsiffran i din deklaration.

Hur mycket får man skriva av inventarier?

En avskrivning är en bokföringsmässig åtgärd som i praktiken innebär att man redogör för värdeminskningen av en anläggningstillgång, till exempel på en kopieringsmaskin. En kopieringsmaskin som man köper idag är inte lika mycket värd om fem år, utan värdet minskar under tiden som den förbrukas. Att avskriva kopieringsmaskinen är alltså ett sätt att fördela kostnaderna av kopieringsmaskinen under de åren som maskinen kommer att användas. 

Avskrivningar minskar resultatet i resultaträkningen och då blir också den beskattningsbara vinsten för räkenskapsåret mindre. Man kan också tänka sig att kostnaden för ”investeringen” fördelas på de åren som den bidrar till intäkter. Avskrivningarna görs för varje år i praktiken så länge som maskinen har kvar av sin ekonomiska livslängd, så istället för att avdra hela utgiften ”direkt” fördelas den alltså på flera år.

Alla inventarier eller anläggningstillgångar med begränsad livslängd och substantiellt värde ska avskrivas. Med begränsad livslängd menas över 3 år, och med substantiellt värde menas ett anskaffningsvärde som överstiger ett halvt prisbasbelopp. För räkenskapsår som påbörjas under 2020 innebär detta minsta anskaffningsvärde på 23 649 kr (föregående år 23 249 kr), exklusive moms.

Maskiner och inventarier som inte omsätts i verksamheten men som används för att driva affärsverksamhet räknas till företagets anläggningstillgångar (ÅRL 4 kap 1§). Skatteverkets exempel på inventarier: ”t.ex. maskiner som tillverkar olika produkter, verktyg, möbler, bilar, instrument, datorer eller en affärsinredning.”

Vad är skillnaden mellan skattereduktion och avdrag?

Exempel på skattereduktioner i Sverige är jobbskatteavdraget,[2], allmänna pensionen ROT-programmet, RUT-avdraget och ränteavdraget.

Skattereduktion ska ej förblandas med skatteavdrag, som innebär att summan undantas från de resurser som är skattepliktiga, medan skattereduktion avser en faktisk minskning av skattebördan (t. ex. 10 % på en skattepliktig inkomst på 9750 kr, vilket innebär en skatt om 9750 - 975 eller 8775 kr). Jobbskatteavdraget är alltså i realiteten en skattereduktion, inte ett avdrag. Med avdragsgillt avses endast en utgift som kan dras av från den sammanlagda slutgiltiga skattebördan (t. ex. ett avdrag av moms på resekostnad för resa i tjänst om 225 kr varav 33 % moms och bensinskatt, varav 225 kr kan dras av från den sammanlagda skattebördan. Om skatteavdrag endast gällt moms och punktskatter, hade endast 75 kr fått avdras).

När har man rätt till skattereduktion?

Svenska Röda Korset och våra samarbets­partners sparar information på din enhet för att kunna erbjuda anpassad funktionalitet, samla in besöks­statistik och möjliggöra personaliserad marknads­föring. Du väljer vilka typer av cookies som du accepterar utöver de nödvändiga som behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa cookies behövs för att webbplatsen ska fungera tekniskt och funktionellt och måste därför accepteras för att kunna besöka sidan.

Hur bokför man avskrivning på inventarier?

Om du köper en riktigt bra dator idag så kommer den inte vara lika mycket värd om några år. Värdet på datorn minskar i verkligheten och genom att göra avskrivningar minskar även  värdet på tillgången i din bokföring. Avskrivningar är något som görs för att fördela en tillgångs kostnad över tid och för att du löpande ska ha ett aktuellt bokfört värde på tillgången.  Läs mer i inlägget Vad är avskrivningar? Längre ner i tipset visar vi konteringen för hur du bokför avskrivningar. 

Hur beskattas inventarier?

Den 13 oktober 2021 fattade riksdagen beslut om att anta en tillfällig lag om skattereduktion vid förvärv av maskiner och inventarier.

De nya bestämmelserna innebär att skattereduktion medges för investeringar i inventarier som anskaffas under år 2021, om vissa förutsättningar är uppfyllda. Skattereduktionen uppgår till 3,9 procent av underlaget, som utgörs av anskaffningsvärdet för inventarier som anskaffas mellan den 1 januari och 31 december 2021. Utgifterna för anskaffningen ska dras av genom årliga värdeminskningsavdrag. Rätt till skattereduktionen har fysiska och juridiska personer med inkomst av näringsverksamhet.

Vad är skattemässigt värde på inventarier?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det skattemässiga restvärdet innebär ofta ett lägre värde än det så kallade planenliga restvärdet. Planenlig avskrivning innebär att en tillgång skrivs av linjärt. Det vill säga med lika mycket varje år utifrån dess ekonomiska livslängd. Ett exempel är om ett företag köper en maskin med en livslängd på fem år för 100 000, då ska 20 000 kostnadsföras varje år som planenlig avskrivning. Det medför att det planenliga restvärdet enligt exemplet ovan är 80 000 efter ett år och 60 000 efter 2 år och så vidare.

Hur funkar det med skattereduktion?

Arturo Arques är privatekonom på Swedbank och sparbankerna. Vi låter honom svara på de vanligaste frågorna om rut och rot.

Det pratas om rot och rut i lite olika sammanhang – men vad står de för egentligen? – Rot är en förkortning för reparation, ombyggnad och tillbyggnad. Rut stod en gång i tiden för "rengöring, underhåll och tvätt". Idag omfattar ju avdraget betydligt mer än så, men de är båda skatteavdrag som man kan få göra för tjänster som utförs i eller i nära anslutning till hemmet.

När försvinner skattereduktion?

Dalarnas län: Avesta, Gagnefs, Hedemora, Leksands, Ludvika, Malung-Sälens, Mora, Orsa, Rättviks, Smedjebackens, Säters, Vansbro och Älvdalens kommuner.

Gävleborgs län: Bollnäs, Hudiksvalls, Ljusdals, Nordanstigs, Ockelbo, Ovanåkers och Söderhamns kommuner.

Är avskrivning avdragsgill?

Affärsvärde, dvs. goodwill Det affärsvärde som ingår i inköpspriset på en affär minskas via linjära avskrivningar under högst en 10 års period. En lämplig tid kunde vara 5 år.

Avskrivningar Avskrivningar av anläggningstillgångarna görs endera som utgiftsrests- (procent av värdet) eller linjära avskrivningar (jämnt fördelad enigt brukstiden). Uträknandet av avskrivningarna börjar från det år då de har tagits i bruk (inte från anskaffningsåret). I ett framgångsrikt företag är betalningstiden för lån som har lyfts för anskaffning av nämnd egendom den samma som avskrivningstiden.

Vad gör man med avskrivna inventarier?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

Får man kostnadsföra inventarier?

Ett företag får dra av anskaffningsutgiften för inventarier genom årliga värdeminskningsavdrag (18 kap. 3 § IL) eller omedelbart vid anskaffningstillfället, om förutsättningarna för det är uppfyllda (18 kap. 4 § IL).

Anskaffningsutgiften för inventarier som är av mindre värde eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år (korttidsinventarier) får dras av omedelbart vid anskaffningstillfället (18 kap. 4 § IL). Regeln gäller dock inte för sådana immateriella tillgångar som avses i 18 kap. 1 § andra stycket IL.