:

Kan man få uppskov med momsen?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man få uppskov med momsen?
  2. Hur länge kan man få anstånd med moms?
  3. När kan man begära anstånd?
  4. Kan man få anstånd med skatt?
  5. Vad krävs för att få uppskov?
  6. När får man inte göra uppskov?
  7. Hur mycket moms kan man få tillbaka?
  8. När behöver man inte betala moms?
  9. Hur ansöker man om uppskov?
  10. Vad händer om man inte betalar in skatten i tid företag?
  11. När ska moms betalas 2023?
  12. Är moms men inte skatt?
  13. Är det bra att göra uppskov?
  14. Hur mycket får man ha i uppskov?
  15. Kan man få tillbaka moms som privatperson?

Kan man få uppskov med momsen?

Tidigare var det möjligt att söka anstånd med inbetalning av avdragen preliminär skatt på lön, arbetsgivaravgifter och mervärdesskatt som redovisats månadsvis eller kvartalsvis för redovisningsperioder som infallit under januari 2020 – januari 2021. Anstånd med inbetalning av nu aktuella skatter och avgifter kan sedan februari 2022 även beviljas för redovisningsperioder som infaller under oktober–december 2021.

Hur länge kan man få anstånd med moms?

Coronakrisen: Hur fort kan företag få tillbaka pengar vid retroaktivt anstånd? Kan jag ansöka om anstånd innan redovisningsperioden tagit slut? Hur lång tid tar handläggningen och hur bedöms om man brutit mot bestämmelserna?

Här besvaras några vanliga frågor kring hur det kommer fungera med anstånd på skatten med anledning av coronakrisen. Frågan är besvarad våren 2020.

När kan man begära anstånd?

Om ditt företag drabbas av likviditetsproblem på grund av följderna av coronapandemin, så har du möjligheten att ansöka om tillfälligt anstånd med betalning. Anstånd innebär att du skjuter upp betalningen av din skatt och i stället betalar den senare. Du betalar en kostnadsränta och en anståndsavgift på anståndsbeloppet. 

Du som är registrerad som arbetsgivare eller registrerad för moms (mervärdesskatt) kan ansöka om tillfälligt anstånd. Du kan få anstånd med följande skatter och avgifter:

Du kan få anstånd för redovisningsperioder januari 2020−januari 2021, oktober till december 2021, samt april till juni 2022. Med det menas moms som du redovisar för de här månaderna. Den första månaden du kan få anstånd för är januari 2020, det vill säga den moms du redovisade senast 12 mars (om du redovisar varje månad). Det är alltså inte när skatten och avgifterna betalas som avgör om du kan få anstånd med den, utan vilken månad den avser.

Kan man få anstånd med skatt?

Har ditt företag svårt att betala skatter och avgifter i tid på grund av COVID-19? Setterwalls uppdaterar här informationen om vad som gäller angående möjligheten att ansöka om tillfälligt anstånd med skattebetalningar enligt regeringens krispaket.

Först publicerad 8 april 2020, uppdaterad den 16 april och 8 juni 2020. 

Vad krävs för att få uppskov?

För att du ska kunna få uppskov med beskattning av vinsten, måste uppskovsbeloppet vara minst 50 000 kronor. Om ni är två eller flera som äger en bostaden tillsammans, behöver uppskovsbeloppet vara minst 50 000 kronor per delägare.

  • En privatbostad är ett småhus (till exempel villa eller radhus), en ägarlägenhet eller en bostadsrätt där du och dina närstående har använt mer än halva ytan till permanent- eller fritidsboende. Har småhuset två bostäder räcker det att ni har använt 40 procent av ytan till permanent- eller fritidsboende.
  • Bostadsrätten ska vara en andel i ett privatbostadsföretag (en så kallad äkta bostadsrätt) den 1 januari försäljningsåret. Är bostadsföretaget oäkta den 1 januari, måste det ha blivit ett privatbostadsföretag när du och köparen skriver på köpekontraktet för att det ska vara möjligt att begära uppskov.

Har du sålt en andelslägenhet kan du inte få uppskov. Ett andelshus är ett hyreshus.

När får man inte göra uppskov?

Den 1 januari i år slopades uppskovsräntan på uppskjuten vinstskatt vilket innebär att man nu kan skjuta upp att betala vinstskatten utan att behöva betala någonting. De nya reglerna gäller även retroaktivt, eftersom man har rätt att begära uppskov upp till 6 år efter försäljningen som gav vinsten. Så vad betyder det här för dig om du har sålt din bostad med vinst? Och kan det löna sig att begära retroaktivt uppskov om du valde att betala in vinstskatten direkt? 

Vi börjar med att backa tillbaka bandet lite och gå igenom grunderna och hur det funkar med vinstskatt och uppskov. 

Hur mycket moms kan man få tillbaka?

Moms – mervärdesskatt eller mervärdesomsättningsskatt – är en skatt som ska betalas till staten vid köp av varor och tjänster. 

Både privatpersoner och företag betalar moms, men det är du som driver företag som märker av att den existerar. För privatpersoner är momsen alltid inkluderad i priset och man behöver inte göra någonting mer än att betala totalsumman för sin vara eller tjänst.

Själva momsinbetalningen – och hur stor den blir – tar nämligen du som företagare, eller näringsidkare, hand om i samband med din momsdeklaration. Företagare kan nämligen kvitta momsen på sina inköp mot momsen på sin försäljning. Därför brukar man ofta presentera priset exklusive moms när man vet att det är företag som ska handla.

I Sverige använder vi oss av olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst som avses. På de allra flesta varor eller tjänster gäller 25 % moms, det vill säga att du som näringsidkare lägger på 25 % på ditt pris. Det finns dock undantag.

För till exempel livsmedel, restaurangbesök, hotell samt konstverk som köps direkt från konstnären gäller istället 12 % moms, medan tidningar, böcker, konserter samt  taxi-, buss-, flyg- och tågresor inom Sverige enbart beläggs med 6 % moms. 

Vissa branscher är dessutom undantagna från momsplikt helt och hållet. För sjukvård, tandvård, social omsorg, skolverksamhet och bank- och försäkringstjänster betalas exempelvis ingen moms alls.‍

När behöver man inte betala moms?

Moms – mervärdesskatt eller mervärdesomsättningsskatt – är en skatt som ska betalas till staten vid köp av varor och tjänster. 

Både privatpersoner och företag betalar moms, men det är du som driver företag som märker av att den existerar. För privatpersoner är momsen alltid inkluderad i priset och man behöver inte göra någonting mer än att betala totalsumman för sin vara eller tjänst.

Själva momsinbetalningen – och hur stor den blir – tar nämligen du som företagare, eller näringsidkare, hand om i samband med din momsdeklaration. Företagare kan nämligen kvitta momsen på sina inköp mot momsen på sin försäljning. Därför brukar man ofta presentera priset exklusive moms när man vet att det är företag som ska handla.

I Sverige använder vi oss av olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst som avses. På de allra flesta varor eller tjänster gäller 25 % moms, det vill säga att du som näringsidkare lägger på 25 % på ditt pris. Det finns dock undantag.

För till exempel livsmedel, restaurangbesök, hotell samt konstverk som köps direkt från konstnären gäller istället 12 % moms, medan tidningar, böcker, konserter samt  taxi-, buss-, flyg- och tågresor inom Sverige enbart beläggs med 6 % moms. 

Vissa branscher är dessutom undantagna från momsplikt helt och hållet. För sjukvård, tandvård, social omsorg, skolverksamhet och bank- och försäkringstjänster betalas exempelvis ingen moms alls.‍

Hur ansöker man om uppskov?

Om du går med vinst när du säljer din bostad behöver du betala en skatt på vinsten, även kallat reavinstskatt. Du kan skjuta upp hela skatten, eller en del av den, genom att ansöka om uppskov.

Om du väljer att skjuta upp vinstskatten kan du använda pengarna till annat - en kontantinsats på en ny bostad till exempel. På så sätt behöver du inte låna lika mycket pengar av banken.

Tidigare var man tvungen att betala en ränta på uppskovet till staten, men den togs bort den 1 januari 2021. Det kostar ingenting att skjuta upp betalningen om du har sålt en bostad som du deklarerar för under 2022, eller senare.

Vad händer om man inte betalar in skatten i tid företag?

Om ditt företag har en obetalad skuld kan den som företaget är skyldig pengar ansöka om ett betalningsföreläggande

hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

När ska moms betalas 2023?

Är du redan momsregistrerad är det snabbaste sättet att ta reda på när du ska deklarera att logga in i tjänsten Lämna momsdeklaration.

Du kan också se datumen i Viktiga datum.

Är moms men inte skatt?

När du säljer vissa varor och tjänster ska du inte ta ut 25 procents moms utan i stället 12 eller 6 procent. I vissa fall ska du inte ta ut någon moms alls.

Här kan du läsa om vilka varor och tjänster det inte är 25 procents moms på.

Är det bra att göra uppskov?

Har nu sålt bostaden och gjorde en vinst på 400000.

Vi kommer köpa ny bostad direkt där vi skulle kunna ha nytta av pengarna som ska skattas för att göra renoveringar.

Hur mycket får man ha i uppskov?

I Sverige betalar du vinstskatt på alla bostadsförsäljningar där du får ut mer pengar än du gav för bostaden. Skatten kallas reavinstskatt och är alltid 22 % på privatbostäder.

Om du har för avsikt att köpa en ny bostad kan du ansöka om uppskov på skatten för att istället använda pengarna som kontantinsats till ditt nya bostadsköp. Ju högre kontantinsats du har, desto lägre blir ditt bolån, vilket alltid är positivt.

Du ansöker om uppskov hos Skatteverket. Villkoren för att du ska kunna få uppskov är följande:

  • Uppskovsbeloppet måste vara minst 50 000 kronor.
  • Din sålda bostad och den du köper måste vara en privatbostad i antingen Sverige eller ett EES-land.
  • Din sålda bostad måste ha varit ditt permanentboende och din folkbokföringsadress.
  • Den nya bostaden måste vara köpt året innan eller året efter försäljningen av din tidigare bostad. Om du köper 2023 måste du alltså ha sålt din gamla bostad tidigast 1 januari 2021 och senast 31 december 2024.
  • Du måste ha bott i den gamla bostaden i minst ett år innan du skriver på kontraktet för bostaden du köper. Har du ägt bostaden länge måste du ha bott där i minst tre av de senaste fem åren. Tiden du bor i din gamla bostad innan nästa ägare flyttar in räknas inte.
  • Du måste flytta in i din nya bostad senast 2 maj andra året efter att du sålt din gamla bostad. Säljer du 2023 kan du alltså vänta till 2 maj 2025 med att flytta in.

Kan man få tillbaka moms som privatperson?

Om du har blandad verksamhet, det vill säga att du säljer både momsfria och momspliktiga varor eller tjänster, fungerar det så här:

Om du bara använder varan eller tjänsten i den delen av verksamheten som är momsfri får du inte dra av någon moms.