:

Vad ska man tänka på när man säljer ett hus?

Innehållsförteckning:

  1. Vad ska man tänka på när man säljer ett hus?
  2. Vad är skatten på vinst vid försäljning av hus?
  3. Vad kan man dra av vid försäljning av hus?
  4. Måste jag betala skatt när jag säljer mitt hus?
  5. Hur undviker man vinstskatt?
  6. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  7. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  8. Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?
  9. Får man dra av hela mäklararvodet?
  10. Får man dra av renovering vid försäljning?
  11. Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?
  12. Får man dra av lagfart vid försäljning?
  13. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  14. Kan man dra av hela Mäklararvodet?

Vad ska man tänka på när man säljer ett hus?

Här hittar du vår steg för steg-guide när det är dags att sälja din bostad.

En av de vanligaste funderingarna när det är dags att byta bostad är om du ska köpa eller sälja först. Vår generella rekommendation är att du säljer din bostad först, men allt beror förstås på din situation och vad som passar just dig.

Vad är skatten på vinst vid försäljning av hus?

Oavsett om din försäljning av bostad har gått med vinst eller förlust ska du när du säljer den deklarera din försäljning. Du ska deklarera din försäljning av bostad året efter det år du skrev på köpeavtalet (överlåtelseavtalet). Säljer du din bostad eller tomt 2023 deklarerar du alltså för försäljningen i inkomstdeklarationen 2024. Vid vinst på din försäljning betalar du vinstskatt och vid förlust kan du göra avdrag och få tillbaka en del av förlusten.

Vid försäljning av bostad betalar man 22% (30% på 22/30-delar) i vinstskatt på den vinst som blir kvar efter alla avdrag. Avdragen som får göras kan du läsa mer om nedan.

Vad kan man dra av vid försäljning av hus?

Reavinst eller realisationsvinst är det äldre uttrycket för kapitalvinst, det vill säga den vinst du gör när du säljer en bostad för mer än du köpte den för. Och för kapitalvinsten betalar du (rea)vinstskatt . Om du istället sålde din bostad för mindre än du köpte den för har du däremot gjort en reaförlust, och det kan du läsa mer om längre ner. Oavsett om du gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

När du har deklarerat din kapitalvinst måste du betala vinstskatt på den. Här råder ofta förvirring kring om det är 22 % eller 30 % skatt som gäller. Så låt oss räta ut alla frågetecken – vinstskatten på privatbostäder är 22 %. Du kan läsa mer detaljerat om den längre ner under Om du har sålt med vinst.

Måste jag betala skatt när jag säljer mitt hus?

Skatten vid bostadsförsäljning är 22 procent av vinsten. Det första du måste göra är därför att beräkna din vinst eller förlust. Det här beräknas olika för bostadsrätter respektive villa och småhus.

Med hjälp av våra kalkylatorer kan du beräkna beskattningen vid försäljning av bostadsrätt respektive villa/småhus. Olika faktorer påverkar den slutgiltiga skatten beroende på vilken typ av bostad du säljer. Kalkylatorerna fungerar tyvärr inte om du gjort förlust på bostaden.

Hur beskattningen räknas ut för vinst och för förlust förklaras närmare längre ner på sidan. Där kan du också läsa om vilka avdrag som kan bli aktuella.

Den vinst som du har gjort på försäljningen ska kvoteras till 22/30 om det är en privatbostadsfastighet. Det innebär att endast tjugotvå trettiondelar tas upp till beskattning. Den delen beskattas sedan med 30 procent. Det ger en effektiv skatt på 22 procent (30 procent * 22/30 = 22 procent).

Exempel: Daniel säljer en bostadsrätt som han har bott i de senaste 3 åren. Han köpte bostadsrätten för 200 000 kronor och har inte reparerat den under de åren han bott där. Försäljningspriset uppgår till 300 000 kr, vilket innebär att han har gjort 100 000 kr i vinst. Denna summa ska då kvoteras till 22/30, kvar blir då (100 000 * 22/30) = 73 333. På denna summa ska Daniel därefter betala 30 % i skatt vilket blir (30 % * 73 333) = 22 000.

Hur undviker man vinstskatt?

Bostad & Fastighet

Hej, Jag är delägare i en fastighet med totalt tre delägare. Jag är överens med övriga delägare (syskon) om att jag ska bli ensam ägare. Huset har ett mycket lågt uppskattat anskaffningsvärde, vilket innebär att nästan hela värdet ska beskattas med reavinstskatt. Taxeringsvärdet är 507 000 kr och värdet på fastigheten är 1.050.000 kr. Min fråga gäller om det går att skriva ett gåvobrev där övriga delägare ger fastigheten i gåva för att på så sätt skjuta upp reavinstskatten till den dagen jag säljer fastigheten? Jag skulle då betala varje delägare 350 tkr minus reavinstskatten. Risken är att gåvan inte skulle anses vara en gåva, men går det att göra på något sätt så att hela reavinstskatten skjuts på framtiden?  

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Olika regler för privatpersoner och företag Privatpersoner Att få flyttkostnader avdragsgilla för privatpersoner kan vara svårt, men det är möjligt i vissa fall. För att göra avdrag för flyttkostnader, måste du ha ett befintligt arbete med anställningskontrakt och arbetsgivaren bör begära att du flyttar.  Se även vilka regler som gäller för flyttbidrag. Vilka flyttkostnader är…

Att få flyttkostnader avdragsgilla för privatpersoner kan vara svårt, men det är möjligt i vissa fall. För att göra avdrag för flyttkostnader, måste du ha ett befintligt arbete med anställningskontrakt och arbetsgivaren bör begära att du flyttar. 

Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Får man dra av hela mäklararvodet?

Även om du går plus på en försäljning får du även räkna med en del nödvändiga utgifter i samband med bostadsförsäljningen, bland annat mäklararvodet för bostadsförsäljningen. Förbättringsutgifter och försäljningsutgifter, så som mäklararvode, får du göra avdrag för vid försäljningen av bostaden.

När du sålt en bostad behöver du deklarera detta hos Skatteverket. Innan du skickar iväg din deklaration bör du dock gå igenom vad du har möjlighet att göra avdrag för avseende bostadsförsäljningen. Det är flera kostnader som är avdragsgilla, bland annat många delar som rör mäklaren. Till exempel får du dra av kostnader som:

Får man dra av renovering vid försäljning?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! På din fråga är jordabalken (JB) samt inkomstskattelagen (IL) tillämplig. För tydlighetens skull kommer jag först gå igenom hur beskattningen ska ske vid en försäljning av en privatbostad, och sedan vilka möjligheter det finns att göra avdrag för förbättringsutgifter. Avdraget är en skattelättnad på den kostnad du haft och innebär att du inte behöver betala lika mycket i skatt.

Hur stor är skattesatsen? Vid försäljning av bostad behöver man ta upp eventuell vinst eller förlust i deklarationen (44 kap. 26 § IL). Vid vinst är skattesatsen 22/30 av beloppet (45 kap. 33 § IL), vilket innebär 22 % av vinstbeloppet. Om ni går med förlust vid försäljningen är 50% av förlusten avdragsgill (45 kap. 33 § 2 stycket IL).

Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?

För kostnader för om-, ny- eller tillbyggnader som har gjorts under tiden man ägt en bostad har man alltid avdragsrätt vid en försäljning, oavsett när om-, ny- eller tillbyggnaden gjordes.

– Dit räknas större förändringar i utnyttjandet av bostadens yta, till exempel om man flyttar ett kök till ett annat rum. Det ska vara väsentliga förändringar, inte bara att man renoverar köket, säger Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker.

För reparationer är kostnader avdragsgilla om reparationerna har inneburit en förbättring av standarden i bostaden, jämfört med hur det var när man köpte den. Och dessa kostnader är endast avdragsgilla om arbetet gjorts under försäljningsåret eller de senaste fem åren före försäljningen.

Får man dra av lagfart vid försäljning?

När du köper ett hus ansöker du om att bli registrerad som fastighetens ägare hos Lantmäteriet. Lagfarten är själva beviset på att du äger din fastighet. Kostnaden för en lagfart kallas för stämpelskatt. Den ligger på 1,5 % av köpeskillingen eller taxeringsvärdet, beroende på vilket som är högst. Du betalar också en avgift för ansökan på 825 kronor. Banken brukar hjälpa till med ansökan om lagfart.

När du tar ett lån hos banken för ditt hus kan du behöva använda fastigheten som pant, som säkerhet för lånet. Banken sköter i de flesta fall ansökan om inteckning. Pantbrevet är själva beviset på att inteckning beviljats. Ett bevis på att banken äger en del av din bostad, den del som är belånad. De gör att om du missköter betalningen av dina lån kan banken kräva att du säljer bostaden för att de ska få tillbaka det utlånade beloppet. Om säljaren redan har lån på huset kan det finnas pantbrev som du kan ta över. Då är det mellanskillnaden mellan befintliga pantbrev och ditt bolån som behöver intecknas. Det är alltså ekonomiskt fördelaktigt om det redan finns pantbrev på huset. Nya pantbrev kostar två procent i stämpelskatt av pantbrevets belopp samt en avgift på 375 kronor. Banken kan ofta hjälpa till med uttag av nya pantbrev.

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.

Kan man dra av hela Mäklararvodet?

Normalt sett ligger mäklararvodet någonstans mellan 0,50 – 7 procent av slutpriset i den grundläggande delen. Det vanligaste ersättningsmodellen bygger på provision i procent - men fasta mäklararvoden är också vanligt förekommande. Räkna lite på det och jämför olika mäklare och deras arvoden. Då är du trygg med vad som blir bäst för dig. 

Vad ingår i priset? När du jämför mäklare och deras pris ska du komma ihåg att också jämföra vad som ingår i tjänsten. Mäklararvodet är främst till för att täcka omkostnader för försäljningen av din bostad,  exempelvis marknadsföring och fotografering. Mäklarens arvode är alltså inte detsamma som mäklarens lön.  

En förhandling mellan mäklare och uppdragsgivare om priset (och vad som ska ingå) är positivt för dig som uppdragsgivare. Därför är det viktigt att jämföra och förhandla när du väljer mäklare.