:

Får man dra moms på sponsring?

Innehållsförteckning:

  1. Får man dra moms på sponsring?
  2. Hur fakturerar man sponsring?
  3. Hur beskattas sponsring?
  4. Hur ska man bokföra sponsring?
  5. Måste man skatta på sponsring?
  6. Hur mycket får företag dra av för sponsring?
  7. Är det skatt på sponsring?
  8. Vad är avdragsgill sponsring?
  9. Vad bokförs på 6993?
  10. När är sponsring avdragsgill?
  11. Måste man skatta sponsorpengar?
  12. Vad bokförs på 6991?
  13. Vad bokförs på 6990?
  14. När används konto 6992?
  15. Vad bokförs på 6992?

Får man dra moms på sponsring?

Företaget sponsrar en idrottsförening med 10 000 kr och får en annons i matchprogrammet som motprestation. Om normalpriset för samma annons är 8 000 kr så blir det avdrag med endast 8 000 kr.

Ibland kan motprestationen bestå av tillgång till konferenslokaler eller inträde på matcher.

Om företaget inte har konfererat i lokalerna eller tittat på matcherna så blir det inget avdrag för den delen av sponsringen, oavsett marknadsvärdet på biljetter och lokalhyran. Om motprestationen är ett sponsorpaket, kanske en blandning av annonser, biljetter, grenen till en golfbana, lokaler och arrangemang är det bra om det finns ett tydligt sponsoravtal som beskriver vad som ingår och vad varje del kostar. Det kan då bli avdrag med marknadsvärdet på varje del.

Hur fakturerar man sponsring?

Du köper en matchboll till den lokala fotbollsklubben för 1 000 kr. Pengarna tar du ur kassan [1910]. Du bokför momsen [2641] 200 kr och kostnaden för sponsringen [5980].

För att kostnader för sponsring ska vara avdragsgilla får det inte vara fråga om gåvor, eftersom sådana inte är avdragsgilla. Företaget måste ha ekonomisk nytta av sponsringen, även om detta är väldigt svårt att mäta. Ett annat sätt att uttrycka det är att den som sponsras normalt måste utföra en motprestation för att det inte ska klassas som gåva.

Hur beskattas sponsring?

Det förekommer att utbetalningar betecknas som bidrag, anslag eller stöd. Det kan vara fråga om t.ex. driftbidrag, reklambidrag, näringsbidrag, lokaliseringsstöd eller sponsring. Bidraget kan vara förenat med vissa villkor eller viss motprestation gentemot bidragsgivaren eller annan. Om det är fråga om ett oberoende bidrag utan motprestation ska transaktionen inte momsbeskattas. Om det däremot är fråga om bidrag som innebär en motprestation i form av t.ex. reklamtjänster eller sponsring m.m. utgör transaktionen en omsättning i momshänseende. Om denna omsättning görs i en ekonomisk verksamhet och därmed skattskyldighet uppkommer, ska moms redovisas på sponsorpengarna.

Hur ska man bokföra sponsring?

Du köper en matchboll till den lokala fotbollsklubben för 1 000 kr. Pengarna tar du ur kassan [1910]. Du bokför momsen [2641] 200 kr och kostnaden för sponsringen [5980].

För att kostnader för sponsring ska vara avdragsgilla får det inte vara fråga om gåvor, eftersom sådana inte är avdragsgilla. Företaget måste ha ekonomisk nytta av sponsringen, även om detta är väldigt svårt att mäta. Ett annat sätt att uttrycka det är att den som sponsras normalt måste utföra en motprestation för att det inte ska klassas som gåva.

Måste man skatta på sponsring?

Det finns många fördelar med att sponsra en organisation eller ett evenemang, bland annat är det ett utmärkt sätt att öka varumärkeskännedom eftersom ditt varumärke kommer att marknadsföras direkt till målgruppen, som redan är intresserad av idrottslaget, välgörenhetsorganisationen eller evenemanget. Detta kan bidra till att ditt företag och varumärke få en stor exponering vilket förväntas medföra en ökning av försäljningen. Om du stöder ett lokalt idrottslag eller en välgörenhetsorganisation kan detta bidra till att öka kundlojaliteten då kunderna kommer att förknippa ditt företag med den positiva känsla de får av att stödja dessa organisationer.

Men sponsring medför även risker, då det är en investering, och precis som alla andra investeringar bör du tänka på avkastningen och beroende på vad du väljer att sponsra och under hur lång tid du gör det kan sponsring vara kostsamt och kanske inte ge några nya affärer. Du bör se till att du väljer något som passar in i din övergripande marknadsföringsstrategi och att din budget tillåter det. Det bästa sättet att göra detta är att beräkna kostnaden per kontakt eller kostnaden per tusen (CPM). Detta beror på hur många personer du riktar dig till och vad du försöker uppnå.

Om det är ett engångsevenemang är kostnaden per kontakt lätt att beräkna. Om din totala sponsring till exempel uppgår till 3 000 kr och 3 000 personer deltar i evenemanget (inklusive barn) är din CPM 1 kr. Om det handlar om en 12-månaders sponsring av en lokal idrottsklubb med två lag och 200 medlemmar måste du ta hänsyn till hur många matcher varje lag spelar under ett år samt hur många träningspass som hålls, hur många åskådare som kommer till varje match och hur ofta varje medlem kommer i kontakt med ditt varumärke.

Hur mycket får företag dra av för sponsring?

Det finns många fördelar med att sponsra en organisation eller ett evenemang, bland annat är det ett utmärkt sätt att öka varumärkeskännedom eftersom ditt varumärke kommer att marknadsföras direkt till målgruppen, som redan är intresserad av idrottslaget, välgörenhetsorganisationen eller evenemanget. Detta kan bidra till att ditt företag och varumärke få en stor exponering vilket förväntas medföra en ökning av försäljningen. Om du stöder ett lokalt idrottslag eller en välgörenhetsorganisation kan detta bidra till att öka kundlojaliteten då kunderna kommer att förknippa ditt företag med den positiva känsla de får av att stödja dessa organisationer.

Men sponsring medför även risker, då det är en investering, och precis som alla andra investeringar bör du tänka på avkastningen och beroende på vad du väljer att sponsra och under hur lång tid du gör det kan sponsring vara kostsamt och kanske inte ge några nya affärer. Du bör se till att du väljer något som passar in i din övergripande marknadsföringsstrategi och att din budget tillåter det. Det bästa sättet att göra detta är att beräkna kostnaden per kontakt eller kostnaden per tusen (CPM). Detta beror på hur många personer du riktar dig till och vad du försöker uppnå.

Om det är ett engångsevenemang är kostnaden per kontakt lätt att beräkna. Om din totala sponsring till exempel uppgår till 3 000 kr och 3 000 personer deltar i evenemanget (inklusive barn) är din CPM 1 kr. Om det handlar om en 12-månaders sponsring av en lokal idrottsklubb med två lag och 200 medlemmar måste du ta hänsyn till hur många matcher varje lag spelar under ett år samt hur många träningspass som hålls, hur många åskådare som kommer till varje match och hur ofta varje medlem kommer i kontakt med ditt varumärke.

Är det skatt på sponsring?

Företaget sponsrar en idrottsförening med 10 000 kr och får en annons i matchprogrammet som motprestation. Om normalpriset för samma annons är 8 000 kr så blir det avdrag med endast 8 000 kr.

Ibland kan motprestationen bestå av tillgång till konferenslokaler eller inträde på matcher.

Om företaget inte har konfererat i lokalerna eller tittat på matcherna så blir det inget avdrag för den delen av sponsringen, oavsett marknadsvärdet på biljetter och lokalhyran. Om motprestationen är ett sponsorpaket, kanske en blandning av annonser, biljetter, grenen till en golfbana, lokaler och arrangemang är det bra om det finns ett tydligt sponsoravtal som beskriver vad som ingår och vad varje del kostar. Det kan då bli avdrag med marknadsvärdet på varje del.

Vad är avdragsgill sponsring?

Det finns ingen särskild reglering för avdragsrätten för reklam och sponsring. Rätten till avdrag får därför prövas enligt huvudregeln i 16 kap. 1 § IL om avdrag för intäkternas förvärvande och bibehållande.

Vad bokförs på 6993?

Bokföring av olika affärshändelser

Vi ger dig tips på hur olika affärshändelser i din verksamhet kan bokföras. Tänk på att det är generella tips och att det kan finnas undantag – dubbelkolla därför med en sakkunnig om du är osäker på något.

När är sponsring avdragsgill?

Det finns ingen särskild reglering för avdragsrätten för reklam och sponsring. Rätten till avdrag får därför prövas enligt huvudregeln i 16 kap. 1 § IL om avdrag för intäkternas förvärvande och bibehållande.

Måste man skatta sponsorpengar?

Företaget sponsrar en idrottsförening med 10 000 kr och får en annons i matchprogrammet som motprestation. Om normalpriset för samma annons är 8 000 kr så blir det avdrag med endast 8 000 kr.

Ibland kan motprestationen bestå av tillgång till konferenslokaler eller inträde på matcher.

Om företaget inte har konfererat i lokalerna eller tittat på matcherna så blir det inget avdrag för den delen av sponsringen, oavsett marknadsvärdet på biljetter och lokalhyran. Om motprestationen är ett sponsorpaket, kanske en blandning av annonser, biljetter, grenen till en golfbana, lokaler och arrangemang är det bra om det finns ett tydligt sponsoravtal som beskriver vad som ingår och vad varje del kostar. Det kan då bli avdrag med marknadsvärdet på varje del.

Vad bokförs på 6991?

    konto 6990,6991,6992 2009-11-08 13:13 hade lagt upp diverse kostnader i konto 6990 externa kostnader, såg sedan att det fanns konto 6991 -II- -II- avdragsgilla, samt 6992 -II- -II- ej avdragsgilla

flyttade då mina kostnader till konto 6991, för att känna mig säker på att det är avdragsgillt ,

Vad bokförs på 6990?

Utgifter för avdragsgilla inköp av mindre belopp kan debiteras konto 6991 Övriga externa kostnader, avdragsgilla. Utgifter för icke avdragsgilla inköp debiteras konto 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla.

När används konto 6992?

Hyreskostnader och övriga kostnader för rörelsefastigheter i egen användning, inklusive hyror för maskiner och anläggningar samt bl. a. fusionsförluster, försäkrings- och andra säkerhetskostnader, tillsyns-, inspektions- och medlemsavgifter och andra kostnader som inte är hänförliga till någon annan post.

Vad bokförs på 6992?

Hyreskostnader och övriga kostnader för rörelsefastigheter i egen användning, inklusive hyror för maskiner och anläggningar samt bl. a. fusionsförluster, försäkrings- och andra säkerhetskostnader, tillsyns-, inspektions- och medlemsavgifter och andra kostnader som inte är hänförliga till någon annan post.