:

Vad är en Bouppgivare?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är en Bouppgivare?
  2. Hur blir man Bouppgivare?
  3. Kan Bouppgivare och Förrättningsman vara samma person?
  4. Måste Bouppgivare närvara vid bouppteckning?
  5. Vad händer om man inte gör en bouppteckning?
  6. Vem ska betala för bouppteckning?
  7. Måste man ha jurist vid bouppteckning?
  8. Vad är skillnaden mellan en bouppteckning och en dödsboanmälan?
  9. Måste alla arvtagare vara med på bouppteckning?
  10. Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?
  11. Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?
  12. Måste man ange lösöre i bouppteckning?
  13. Hur får man ut pengar efter bouppteckning?
  14. Hur lång tid tar det innan man får pengar efter bouppteckning?
  15. Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?

Vad är en Bouppgivare?

Bo­upp­gi­va­re kallas den person som vid ett boupp­teck­nings­mö­te går igenom upp­gif­ter­na om döds­bo­et för döds­bo­de­lä­gar­na. Många gånger är bo­upp­gi­va­ren också själv döds­bo­de­lä­ga­re. 

Ofta är den av­lid­nes till­gång­ar enkla att över­blic­ka och som an­hö­rig kan du göra boupp­teck­ning­en själv. Är det mer om­fat­tan­de kan det vara lite svå­ra­re. Oav­sett om­fatt­ning är det vik­tigt att allt finns med för att boupp­teck­ning­en ska bli kor­rekt. Här har en bo­upp­gi­va­re en viktig roll. 

Sköt boupp­teck­ning­en inom fa­mil­jen. Prova gratis och betala först när du börjar bli klar.

Bo­upp­gi­va­rens roll är att ge en riktig bild av det som finns i döds­bo­et. I slutän­dan an­vän­der man upp­gif­ter­na till att betala ut arvet. Det är därför vik­tigt att alla upp­gif­ter är med.

För att kunna ge full­stän­di­ga upp­gif­ter bör bo­upp­gi­va­ren gärna vara någon som kände den av­lid­ne väl och hade god in­blick i den av­lid­nes eko­no­mi. Bo­upp­gi­va­re är därför van­ligt­vis den av­li­dens make, maka eller sambo. Om per­so­nen inte hade någon part­ner är det oftast ett barn till den av­lid­ne som är bo­upp­gi­va­re.

Läsvärt! Hur lång tid tar en boupp­teck­ning och vad kostar det att göra boupp­teck­ning?

Hur blir man Bouppgivare?

Hur man gör en bouppteckning påverkas av om du bestämmer dig för att göra den själv, eller anlita hjälp. En bouppteckning regleras av specifika bestämmelser och rutiner. I de flesta fall kan dödsbodelägarna själva genomföra bouppteckningen. Men om dödsboet upplevs som komplicerat eller överväldigande kan det vara fördelaktigt att ta hjälp av någon du litar på. Detta skulle kunna vara en jurist eller begravningsbyrå som har möjlighet att underlätta i processen. Det skulle även kunna vara en utomstående person som du känner dig trygg att lämna över ansvaret på. 

Att göra en bouppteckning själv behöver inte vara svårt. Däremot finns det vissa delar du inte får glömma bort – för att den ska gå rätt till. Vi guidar dig till hur man gör en bouppteckning själv, med hjälp av vår checklista. 

Kan Bouppgivare och Förrättningsman vara samma person?

Den person som vårdar den avlidnas egendom, eller i övrigt bäst känner till dödsboets egendom, utses till bouppgivare. Bouppgivaren ska lämna uppgifter om dödsboet inför bouppteckningen.

Bouppgivaren ska även utse två utomstående förrättningsmän. Förrättningsmännen ska vara personer som inte på grund av lag eller testamente har rätt att ärva den avlidne. Förrättningsmännen ska intyga att det som har antecknats i bouppteckningen är riktigt och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

En boutredningsman eller en testamentsexekutor kan inte vara förrättningsman.

Måste Bouppgivare närvara vid bouppteckning?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör bouppteckning och regler om detta finns i 20 kap. ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Vad händer om man inte gör en bouppteckning?

När någon har avlidit måste man göra en bouppteckning. Nedan finner du 10 av de mest grundläggande sakerna du bör känna till om bouppteckningsarbetet.

Den person som har mest insyn över den avlidnes ekonomi – vanligtvis efterlevande make/maka/partner eller sambo – har ansvaret att bouppteckningen blir utförd. Om det är oklart vem som är närmast anhörig, så är det dödsbodelägarna tillsammans som har ansvaret för att bouppteckningen utförs. Att man har ansvar för att bouppteckningen innebär inte att man måste utföra allt själv. Personen som har ansvaret har rätt att beställa bouppteckningstjänster för att bli klar med bouppteckningen. Dessa kostnader bekostas av dödsboet och behöver inte godkännas av övriga dödsbodelägare. Om det saknas dödsbodelägare, kan Skatteverket utse en särskild bouppteckningsförrättare. Den utsedda förrättaren får då betalt av dödsboet för sitt uppdrag.

Vem ska betala för bouppteckning?

Det är döds­bo­de­lä­gar­na som till­sam­mans ska se till att en boupp­teck­ning blir gjord. Döds­bo­de­lä­gar­na kan själva välja att göra boupp­teck­ning­en. Det är då enklast att den person som bäst känner till den av­lid­nes eko­no­mi och ägande gör sam­man­ställ­ning­en. Det kan ex­em­pel­vis vara part­ner eller en bröstar­vinge. Det är oftast inte sär­skilt svårt och det finns mycket stöd att få om det skulle be­hö­vas. 

Det går också att anlita en jurist eller ta hjälp av be­grav­nings­by­rå som ofta har en egen jurist eller sam­ar­be­te med en ju­rist­by­rå. Du kan också välja att låta någon annan ut­om­stå­en­de som du litar på göra boupp­teck­ning­en. 

Insikt: Nor­disk studie: En­kel­het vik­tigt för svens­kar när dom gör boupp­teck­ning

Kost­nad för boupp­teck­ning kan va­ri­e­ra stort och beror på vem du väljer att anlita och den tid som krävs för ar­be­tet. Det kan ta olika lång tid be­ro­en­de på hur till­gång­ar och skul­der i dödsbo ser ut, om det finns mycket att gå igenom och reda ut.

Om ett dödsbo har många döds­bo­de­lä­ga­re kan det också be­hö­vas extra tid för att ta reda på vem som ska ärva, jäm­fört med ett dödsbo som bara har en eller ett par nära ar­ving­ar. 

En jurist tar i regel från 1 500–1 600 kr i timmen, och även en enkla­re boupp­teck­ning tar åt­minsto­ne några timmar. Kost­nad för boupp­teck­ning kan därför börja på runt 4 000 kr och kosta upp mot det dubbla eller mer om det är kom­pli­ce­rat. 

Måste man ha jurist vid bouppteckning?

  • Enkelt och prisvärt

  • Vägledning steg för steg

  • Från 1 975 kr

En bouppteckning kan variera i omfattning beroende på om det till exempel är många dödsbodelägare, finns egendom utomlands eller mycket tillgångar i dödsboet. Därför är det svårt att säga ett fast pris. Vid första mötet med juristen får du en bättre uppfattning om vad det kommer att kosta och du kan då bestämma om du vill gå vidare eller inte.  

En bouppteckning är en skriftlig sammanställning som visar vilka tillgångar och skulder den avlidna hade på dödsdagen, och vem eller vilka som ska ärva personen. Ofta brukar bouppteckningen kallas för ”livets bokslut”. 

Enligt lag måste alltid en bouppteckning göras om dödsboet har tillgångar kvar efter att kostnaden för begravning har betalats och om den avlidna ägde en fastighet. Om det inte finns tillräckligt med tillgångar för att täcka begravningskostnaderna kan bouppteckningen ersättas av en dödsboanmälan. 

Vad är skillnaden mellan en bouppteckning och en dödsboanmälan?

Den dödsbodelägare som har närmast tillgång till dödsboet, vanligtvis en efterlevande partner eller ett barn, ansvarar för att ansöka om att en dödsboanmälan ska ersätta bouppteckning. Det görs hos hemkommunens socialförvaltning.

En dödsboanmälan är en handling som i vissa fall ersätter en bouppteckning. Du gör en dödsboanmälan om den avlidnes tillgångar endast täcker begravningskostnader och andra utgifter i samband med dödsfallet. Den avlidne får inte heller ha någon fast egendom eller tomträtt i Sverige eller utomlands.

Man kan göra en dödsboanmälan om den avlidnas tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet. Om den avlidna var gift räknar man även med hens eventuella andel i den efterlevande makens eller makans giftorättsgods till tillgångarna (20 kap.

Måste alla arvtagare vara med på bouppteckning?

En bouppteckning kan göras privat. Då ska en av er efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet.

Bouppgivaren ska också utse två utomstående förrättningsmän. Det är två personer som inte på grund av lag eller testamente har rätt till att ärva den avlidna. Förrättningsmännen intygar att allt har blivit riktigt antecknat och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

Om ni har bett någon utomstående förvalta dödsboet, exempelvis en boutredningsman eller en testamentsexekutor kan inte samma person agera som förrättningsman.

Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

När bouppteckningen upprättas är det mycket viktigt att alla moment går rätt till, och detta för att inga konflikter eller praktiska problem ska uppstå. Bouppteckningen är också en handling som får betydelse i framtiden. Så säkerställ att den blir korrekt för att undvika framtida problem.

Fyll i formuläret så återkommer vi så snart som möjligt.

Joachim Erman är en av våra duktiga jurister som du kan komma i kontakt med.

Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?

En del i att göra boupp­teck­ning hand­lar om att ta reda på vilka som är döds­bo­de­lä­ga­re och ska ärva. 

Det är inte ovan­ligt att man miss­tar sig för att vara ensam ar­vinge vid boupp­teck­ning och den ende som ska ärva. Låt oss gå igenom tre fall för detta.

Det går inte att vara helt säker på att det inte finns andra ar­ving­ar vid boupp­teck­ning och arv­skif­te. Tes­ta­men­te måste till ex­em­pel inte re­gi­stre­ras i Sve­ri­ge och släkt­skap är sällan heller of­fi­ci­ellt fast­slag­na.

Där­e­mot kan du se till att du verk­li­gen för­står arvs­reg­ler­na rätt. Fråga runt och i övrigt un­der­sök, fram­förallt om det kan finnas något tes­ta­men­te.

💡 När du gör boupp­teck­ning med Aatos hjäl­per tjäns­ten dig att ta reda på om du är ensam ar­vinge rent släkt­mäs­sigt. Det sker genom att du svarar på några frågor om din familj. 

Måste man ange lösöre i bouppteckning?

När någon avlider ska dennes tillgångar och skulder sammanställas i en bouppteckning. Man kan säga att bouppteckningen är en sammanfattning av hur den avlidnes ekonomi såg ut – med både tillgångar och skulder. I bouppteckningen ska det även tydligt framgå vem som ska ärva eventuella tillgångar från den avlidne. 

Både den avlidnes tillgångar och skulder ska finnas med i bouppteckningen. Det kan vara mer än vad man tänker på vid en första anblick. Om du vill läsa mer detaljerat om vad bouppteckningen i sin helhet ska innehålla kan du klicka här.

Hur får man ut pengar efter bouppteckning?

Har den avlidna haft tillgångar i banken i form av pengar görs en överföring till dödsbodelägarna. Om det har varit andra tillgångar, exempelvis aktier eller liknande kan dödsbodelägarna välja att sälja aktierna eller fördela aktierna så som de är. Har den avlidna placerat pengar i fondkonto eller ISK behöver du som dödsbodelägare även öppna sådana konton.

För att banken ska kunna göra en utbetalning av arvskifte och fördela pengarna, värdepapper m.m. till dödsbodelägarna behöver du boka tid och besöka ett bankkontor. Du måste även ta med dig vissa handlingar.

Hur lång tid tar det innan man får pengar efter bouppteckning?

En boupp­teck­ning är ett do­ku­ment som för­kla­rar vilka skul­der och till­gång­ar den av­lid­ne hade och vem eller vilka som ska ärva dem. Boupp­teck­ning­en är viktig för att allt ska gå rätt till för er som arv­ta­ga­re men också för att Skat­te­ver­ket ska kunna kon­trol­le­ra att den av­lid­nes egen­dom blir re­do­vi­sad som den ska.

Att göra boupp­teck­ning in­ne­bär dels att sam­man­stäl­la upp­gif­ter­na som krävs, och dels att pre­sen­te­ra boupp­teck­ning vid ett för­rätt­nings­mö­te. Två för­rätt­nings­män ska sedan grans­ka och skriva under innan du kan skicka den till Skat­te­ver­ket för re­gi­stre­ring.

Hur lång tid det tar beror helt på dig eller den som gör boupp­teck­ning­en. Ibland kan du också behöva extra tid för att ex­em­pel­vis låta mäk­la­re vär­de­ra ett hus. Är det fler än en döds­bo­de­lä­ga­re be­hö­ver du också ge tid för att de andra ar­ving­ar­na ska hinna komma till för­rätt­nings­mö­tet.  

Boupp­teck­ning­en ska vara av­slu­tad senast tre må­na­der efter döds­da­gen. Boupp­teck­ning­en är av­slu­tad när den för­rät­tats, alltså när del­ta­gar­na på boupp­teck­nings­mö­tet god­känt in­ne­hål­let.

Det finns ingen for­mell tids­frist för när ni måste börja med boupp­teck­ning­en. Det är dock en bra idé att starta så snart ni har möj­lig­het om något ovän­tat skulle dyka upp.

💡 Om du be­hö­ver en ti­di­ga­re boupp­teck­ning kan du be­stäl­la en kopia hos Skat­te­ver­ket. 

Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?

Juridik vid dödsfall

Jag avser att inte närvara vid en bouppteckning men räknar med att jag kan behöva kräva en ändring av värderingen av tillgångarna. Hur går jag tillväga? Vilken tidsfrist gäller. Klagar jag hos förrättningsmannen eller tingsrätten? Blir det en civil tvist mellan dödsboet och mig i tingsrätten som kan kosta mig mycket pengar? Den eventuella tvist som kan uppstå gäller primärt värderingen av fast egendom.