:

Vad ska man ta upp i en bouppteckning?

Innehållsförteckning:

  1. Vad ska man ta upp i en bouppteckning?
  2. Hur mycket kostar det att göra en bouppteckning?
  3. Hur går det till att göra en bouppteckning?
  4. Får man ta saker ur dödsbo innan bouppteckning?
  5. Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?
  6. Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?
  7. Måste man ange lösöre i bouppteckning?
  8. Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?
  9. Vad sätter man för värde på bohag vid bouppteckning?
  10. När får man pengar efter arvskifte?
  11. Hur vet man när en bouppteckning är klar?
  12. Får man sälja saker innan bouppteckningen är klar?
  13. Måste man ta upp arv i deklarationen?
  14. Hur betalas ett arv ut?
  15. Hur lång tid tar det att få arv efter bouppteckningen?

Vad ska man ta upp i en bouppteckning?

När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder.

En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet.

Det finns särskilda regler för hur en bouppteckning ska gå till. I många fall kan dödsboet göra bouppteckningen själv, men om det känns svårt kan det vara bra att ta hjälp av en person som du har förtroende för. Det går även att anlita en jurist eller begravningsbyrå.

Hur mycket kostar det att göra en bouppteckning?

​​Som ansvariga för bodelningen har dödsbodelägarna även den viktiga uppgiften att se till att en korrekt bouppteckning upprättas. Ni kan antingen hantera den på egen hand, eller anlita någon som sköter den åt er. Det bästa är såklart om den person som är insatt i den avlidnes ekonomi och tillgångar också är den som tar på sig huvudansvaret. Övriga dödsbodelägare kommer sedan att bli kallade till själva bouppteckningen. Det kan exempelvis vara en partner eller en bröstarvinge. 

Man kan även anlita en jurist eller ta hjälp av en begravningsbyrå som i sin tur har en egen jurist eller samarbetar med en juristbyrå. Ytterligare en möjlighet är att överlåta ansvaret till en utomstående person som man har förtroende för. 

Kostnaden för att anlita en jurist som sköter bouppteckningen kan variera en hel del och har främst att göra med vilken jurist du väljer och den tid som krävs för att utföra arbetet. Hur omfattande dödsboets tillgångar och skulder är, har därför stor påverkan. 

Om ett dödsbo har många dödsbodelägare kan det krävas extra tid att fastställa arvsfördelningen, jämfört med om dödsboet endast har en, eller ett par nära arvingar. Det är viktigt att ta hänsyn till dessa faktorer när man bedömer kostnaden för bouppteckningen. En jurist kostar i genomsnitt mellan 1 500–1 600 kronor per timme. 

Hur går det till att göra en bouppteckning?

En bouppteckning måste inte göras av dyra jurister. Enkla fall klarar du lätt själv – och sparar tusenlappar på köpet.

 En person kan ha flera roller i en bouppteckning. Ett barn till den avlidna kan till exempel vara både bouppgivare, döds­bodelägare och ingivare.

Bouppgivare: Den som bäst känner till dödsboet, det vill säga vilka skulder och tillgångar som finns.

Dödsbodelägare: De som ärver direkt från dödsboet.

Får man ta saker ur dödsbo innan bouppteckning?

Hej, tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga kommer vi behöva använda oss av ärvdabalken (ÄB). Där framgår det att en bouppteckning ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Det är vidare dödsbodelägare som förvaltar och företräder dödsboet (18 kap. 1 § ÄB). Dödsbodelägare är exempelvis efterlevande make, legala arvingar och universella testamentstagare.

Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

Med bouppteckning menas den genomgång (förrättning) som dödsbodelägarna gör av den avlidnes och den efterlevandes tillgångar och skulder. Även det dokument man då upprättar kallas bouppteckning.

En registrerad bouppteckning har följande funktion:

Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?

Det finns inte någon sär­skild lag som re­gle­rar vär­de­ring av lösöre vid boupp­teck­ning men det van­li­gas­te är att vär­de­ra ut­i­från mark­nads­vär­de. 

Mark­nads­vär­de är det du skulle få för sa­ker­na om du la ut dem till för­sälj­ning idag. För att få en upp­fatt­ning om vad ex­em­pel­vis en möbel har för mark­nads­vär­de kan du an­vän­da nätet, mark­nads­plat­ser eller titta i bu­ti­ker.

För fram­för allt hus­ge­råd, möbler och andra var­dags­pry­lar från hemmet kan mark­nads­vär­det bli lite väl lågt. Då kan man i boupp­teck­ning istäl­let vär­de­ra lösöre ut­i­från bruks­vär­det, vilket är en mer per­son­lig vär­de­ring som utgår från behov och upp­skatt­ning. Bruks­vär­det för ex­em­pel­vis ett var­dagspors­lin är det fak­tis­ka värdet sett från be­ho­vet av att ha tall­ri­kar att äta på.

Det är ge­ne­rellt svårt att få fram ett exakt mark­nads- eller bruks­vär­de. Dis­ku­te­ra med de andra döds­bo­de­lä­gar­na och försök komma till samsyn. Kom ihåg att vär­de­ring­en aldrig är en exakt summa utan ett un­ge­fär­ligt upp­skat­tat pris. 

Gäller det något av be­ty­dan­de värde kan det vara idé att lägga extra tid på att kika runt vad lik­nan­de saker säljs för på andra­hands­mark­na­den. I vissa fall kan det också vara ak­tu­ellt att ta hjälp av en expert som kan vär­de­ra.

Måste man ange lösöre i bouppteckning?

Det finns inte någon sär­skild lag som re­gle­rar vär­de­ring av lösöre vid boupp­teck­ning men det van­li­gas­te är att vär­de­ra ut­i­från mark­nads­vär­de. 

Mark­nads­vär­de är det du skulle få för sa­ker­na om du la ut dem till för­sälj­ning idag. För att få en upp­fatt­ning om vad ex­em­pel­vis en möbel har för mark­nads­vär­de kan du an­vän­da nätet, mark­nads­plat­ser eller titta i bu­ti­ker.

För fram­för allt hus­ge­råd, möbler och andra var­dags­pry­lar från hemmet kan mark­nads­vär­det bli lite väl lågt. Då kan man i boupp­teck­ning istäl­let vär­de­ra lösöre ut­i­från bruks­vär­det, vilket är en mer per­son­lig vär­de­ring som utgår från behov och upp­skatt­ning. Bruks­vär­det för ex­em­pel­vis ett var­dagspors­lin är det fak­tis­ka värdet sett från be­ho­vet av att ha tall­ri­kar att äta på.

Det är ge­ne­rellt svårt att få fram ett exakt mark­nads- eller bruks­vär­de. Dis­ku­te­ra med de andra döds­bo­de­lä­gar­na och försök komma till samsyn. Kom ihåg att vär­de­ring­en aldrig är en exakt summa utan ett un­ge­fär­ligt upp­skat­tat pris. 

Gäller det något av be­ty­dan­de värde kan det vara idé att lägga extra tid på att kika runt vad lik­nan­de saker säljs för på andra­hands­mark­na­den. I vissa fall kan det också vara ak­tu­ellt att ta hjälp av en expert som kan vär­de­ra.

Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?

När en person bosatt i Sverige avlider ska en bouppteckning upprättas. En bouppteckning är en ekonomisk förteckning över vilka tillgångar och skulder som den avlidne hade den dag hen gick bort. Bouppteckningen fastställer dessutom vilka som är dödsbodelägare och utgör en legitimitetshandling i hanteringen av dödsboet.

Vad sätter man för värde på bohag vid bouppteckning?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid upprättande av bouppteckning ska den dödes tillgångar och skulder tas upp till det värde som förelåg vid tidpunkten för dödsfallet (20 kap. 4 § ärvdabalken). Av lag följer inga särskilda värderingsregler vad gäller värdering utav bohag utan detta görs vanligtvis enligt schablon. Det är möjligt att ta upp hela bohaget som en post i bouppteckningen och värdera samtliga tillgångar till ett gemensamt värde. Utgångspunkten vid värdering av lös egendom är marknadsvärdet, d.v.s. det pris som egendomen hade betingat vid eventuell försäljning på marknaden.

När får man pengar efter arvskifte?

Första steget mot att kunna få ett arv är bouppteckningen. När någon har dött ska man upprätta en bouppteckning. Denna bouppteckning ska registreras hos Skatteverket innan man kan börja avveckla dödsboet. Efter att bouppteckningen registrerats hos Skatteverket kan man påbörja boets avveckling. Vad som sker i denna fas är beroende av hur tillgångarna i dödsboet ser ut. Kanske finns där en fastighet som ska säljas? Eller aktier som ska säljas? En skatteberäkning måste kanske till för säkerställa att man behåller tillräckligt med medel i boet för att betala kommande skulder? Det ser olika ut hur snabbt det går innan ett arv kan betalas ut. Om det finns flera dödsbodelägare behöver ni komma överens om hur ni ska fördela kvarlåtenskapen i ett så kallat arvskifte. Alla dödsbodelägarna behöver godkänna arvskiftet innan arvet kan betalas ut.

Hur vet man när en bouppteckning är klar?

En bouppteckning är en handling där ett dödsbos tillgångar och skulder redovisas. Bouppteckningar har upprättats vid dödsfall (och i vissa fall, när bon måste delas, vid konkurser och äktenskapsskillnader) sedan 1600-talet.

I registret finner du uppgifter om namn på den som bouppteckningen är upprättad efter och anhörigs namn, samt vilket årtal den gjordes. Därutöver framgår personens hemort och vilken häradsrätt som det gäller samt i vilket arkiv och i vilken volym du kan hitta en persons bouppteckning. För en del träffposter finns det även en länk till en digitaliserad bouppteckning. Registret är en sammanslagning av flera olika aktörers registreringar, och kvaliteten på den registrerade informationen kan därför variera.

Får man sälja saker innan bouppteckningen är klar?

Nödvändiga cookies låter dig använda gillisedman.se genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.

Cookies för inställningar låter din webbläsare komma ihåg information som styr hur gillisedman.se fungerar eller visas. T. ex. kontoret du valt eller val gjorda i vår begravningsplanerare.

Måste man ta upp arv i deklarationen?

De inkomster som den döda hade före dödsfallet och eventuella inkomster som dödsboet har haft behöver deklareras av delägarna i dödsboet. Dödsboet behöver deklarera så länge det finns tillgångar som inte har flyttats över till arvingar. Skatteverket skickar en deklarationsblankett till dödsboets adress i början av april.

Hur betalas ett arv ut?

Första steget mot att kunna få ett arv är bouppteckningen. När någon har dött ska man upprätta en bouppteckning. Denna bouppteckning ska registreras hos Skatteverket innan man kan börja avveckla dödsboet. Efter att bouppteckningen registrerats hos Skatteverket kan man påbörja boets avveckling. Vad som sker i denna fas är beroende av hur tillgångarna i dödsboet ser ut. Kanske finns där en fastighet som ska säljas? Eller aktier som ska säljas? En skatteberäkning måste kanske till för säkerställa att man behåller tillräckligt med medel i boet för att betala kommande skulder? Det ser olika ut hur snabbt det går innan ett arv kan betalas ut. Om det finns flera dödsbodelägare behöver ni komma överens om hur ni ska fördela kvarlåtenskapen i ett så kallat arvskifte. Alla dödsbodelägarna behöver godkänna arvskiftet innan arvet kan betalas ut.

Hur lång tid tar det att få arv efter bouppteckningen?

Tillbaka

Hur lång tid tar det innan hela dödsboavvecklingen är klar? Vilka delar måste genomföras innan arvet kan fördelas?