:

Hur ändrar man bostadsadress?

Innehållsförteckning:

  1. Hur ändrar man bostadsadress?
  2. Kan man ändra folkbokföringsadress?
  3. Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?
  4. Får man vara skriven på en adress där man inte bor?
  5. Hur mycket kostar det att byta adress?
  6. Vad ska man tänka på när man byter adress?
  7. Hur lång tid tar det att ändra sin folkbokföringsadress?
  8. Måste man ändra adress hos Skatteverket?
  9. Hur lång tid tar det att ändra adress?
  10. Hur länge kan man vara skriven på en adress utan att bo där?
  11. Kan man vara skriven på två adresser?
  12. Hur lång tid tar det att ändra sin adress?
  13. Hur långt innan ska man ändra adress?
  14. Vad kostar adressändring Skatteverket?
  15. När måste man senast göra adressändring?

Hur ändrar man bostadsadress?

Just nu har vi långa handläggningstider för barns flytt. För snabbare handläggning gör flyttanmälan via tjänsten Flyttanmälan. Om du gör flyttanmälan i tjänsten, och barnet har en vårdnadshavare som inte omfattas av anmälan, får den vårdnadshavaren möjlighet att samtycka till barnets flytt via e-legitimation. Samtycke till barnets flytt lämnar hen i tjänsten Lämna samtycke. Glöm inte att informera vårdnadshavaren om att lämna samtycke inom sju dagar. Kompletta anmälningar med samtycke eller båda vårdnadshavarnas underskrift registrerar vi omgående.

Du som har en säker, digital brevlåda för myndighetspost får nu ett meddelande så fort din folkbokföringsadress ändras i vårt register. Tjänsten är gratis och det är ett snabbt och säkert sätt att hålla koll på din adress.

Kan man ändra folkbokföringsadress?

Huvudregeln för var man ska vara skriven är enkel: där man bor där ska man vara folkbokförd. Men det finns gråzoner och ibland är det svårt att veta vad som gäller. Till exempel om du bor tillfälligt på en adress eller på grund av din livssituation bor på flera ställen. Nedan reder vi ut vad som gäller för olika situationer.

Ja det måste man. Huvudregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, alltså där du sover. Om man inte gör någon flyttanmälan eller inte bor på adressen som man har anmält, så kan det vara ett folkbokföringsbrott. Något som kan straffas med böter eller i värsta fall fängelse. Folkbokföringslagen skärptes i juli 2018, tidigare var det inte straffbart att skriva sig på en adress där man inte bor. Om du är osäker på var du ska vara folkbokförd ska du alltid vända dig till Skatteverket för stöd.

Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?

En flyttanmälan ändrar din folkbokföringsadress, vilket påverkar myndighetsutskick. Det kan exempelvis vara från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din bostadsort påverkar ofta din skatt eftersom du betalar kommunalskatt i kommunen där du bor. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Får man vara skriven på en adress där man inte bor?

20 april 2018 kl 10:18 Uppdaterad 13 juli 2021 kl 17:38

Tips & Råd Huvudregeln för var man ska vara skriven är egentligen väldigt enkel – ändå bryter många mot lagen utan att veta om det. Så här gör du rätt och skyddar dig mot bedragare.

Hur mycket kostar det att byta adress?

Just nu har vi långa handläggningstider för barns flytt. För snabbare handläggning gör flyttanmälan via tjänsten Flyttanmälan. Om du gör flyttanmälan i tjänsten, och barnet har en vårdnadshavare som inte omfattas av anmälan, får den vårdnadshavaren möjlighet att samtycka till barnets flytt via e-legitimation. Samtycke till barnets flytt lämnar hen i tjänsten Lämna samtycke. Glöm inte att informera vårdnadshavaren om att lämna samtycke inom sju dagar. Kompletta anmälningar med samtycke eller båda vårdnadshavarnas underskrift registrerar vi omgående.

Du som har en säker, digital brevlåda för myndighetspost får nu ett meddelande så fort din folkbokföringsadress ändras i vårt register. Tjänsten är gratis och det är ett snabbt och säkert sätt att hålla koll på din adress.

Vad ska man tänka på när man byter adress?

Det finns för- och nackdelar både med att anlita flyttfirma och att flytta själv. Att bära och flytta möbler och kartonger själv är tungt, men det blir å andra sidan billigare. Ofta kan du behöva hjälp från vänner eller familj, men tänk då på att fråga i god tid innan och glöm inte bort att ta hand om dem på flyttdagen. Väljer du att styra flytten för egen maskin, behövs sannolikt släp eller flyttbil. Även här gäller det att vara ute i god tid eftersom flyttbilar och släp snabbt blir uppbokade. Tillgänglighet och pris kan du kolla upp hos bensinmackar i närområdet.

Att anlita en flyttfirma är bekvämt, men kostar mer. Det kan vara bra att i god tid ta in offerter och kontrollera att de är tillgängliga ditt flyttdatum. Oftast tar flyttfirman betalt per timme och för antalet personer på plats samt storleken på flyttbil. Vissa erbjuder även uthyrning eller lån av flyttkartonger, samt packning. Glöm inte att kolla upp vad som gäller kring försäkring under flytten, om något skulle gå sönder eller försvinna. Jämför olika erbjudanden för att hitta det som passar dig bäst och tänk på att aldrig betala en flytt innan den gått av stapeln.

Ett gott råd, börja flyttpacka i god tid! Du kan alltid börja med att packa ned de saker som finns i källaren eller på vinden, kläder och skor som inte är i säsong och sådant som du till vardags inte använder. Och samtidigt som du börjar med din packning, ta dig tiden att rensa ut och försök att sälja, skänka och slänga sådant som du inte vill ha med till ditt nästa hem.

Om du anlitar en flyttfirma ingår det i många fall lån av flyttkartonger. Om det inte gör det eller om du valt att flytta på egen hand så är det upp till dig om du vill köpa nya kartonger eller om du vill låna/hyra/köpa begagnade. Grundregeln är att du behöver en flyttlåda per kvadratmeter. Men flytten blir både enklare och säkrare om du inte packar för tungt. Skaffa därför gärna några extra flyttkartonger.

Hur lång tid tar det att ändra sin folkbokföringsadress?

Det finns för- och nackdelar både med att anlita flyttfirma och att flytta själv. Att bära och flytta möbler och kartonger själv är tungt, men det blir å andra sidan billigare. Ofta kan du behöva hjälp från vänner eller familj, men tänk då på att fråga i god tid innan och glöm inte bort att ta hand om dem på flyttdagen. Väljer du att styra flytten för egen maskin, behövs sannolikt släp eller flyttbil. Även här gäller det att vara ute i god tid eftersom flyttbilar och släp snabbt blir uppbokade. Tillgänglighet och pris kan du kolla upp hos bensinmackar i närområdet.

Att anlita en flyttfirma är bekvämt, men kostar mer. Det kan vara bra att i god tid ta in offerter och kontrollera att de är tillgängliga ditt flyttdatum. Oftast tar flyttfirman betalt per timme och för antalet personer på plats samt storleken på flyttbil. Vissa erbjuder även uthyrning eller lån av flyttkartonger, samt packning. Glöm inte att kolla upp vad som gäller kring försäkring under flytten, om något skulle gå sönder eller försvinna. Jämför olika erbjudanden för att hitta det som passar dig bäst och tänk på att aldrig betala en flytt innan den gått av stapeln.

Ett gott råd, börja flyttpacka i god tid! Du kan alltid börja med att packa ned de saker som finns i källaren eller på vinden, kläder och skor som inte är i säsong och sådant som du till vardags inte använder. Och samtidigt som du börjar med din packning, ta dig tiden att rensa ut och försök att sälja, skänka och slänga sådant som du inte vill ha med till ditt nästa hem.

Om du anlitar en flyttfirma ingår det i många fall lån av flyttkartonger. Om det inte gör det eller om du valt att flytta på egen hand så är det upp till dig om du vill köpa nya kartonger eller om du vill låna/hyra/köpa begagnade. Grundregeln är att du behöver en flyttlåda per kvadratmeter. Men flytten blir både enklare och säkrare om du inte packar för tungt. Skaffa därför gärna några extra flyttkartonger.

Måste man ändra adress hos Skatteverket?

När du har gjort flyttanmälan sprider Skatteverket din nya adress till många myndigheter, kommuner och regioner, till exempel:

Hur lång tid tar det att ändra adress?

Vad gäller egentligen kring adressändring vid flytt och hur kan du ta kontroll över var din post hamnar? Det finns olika aktörer som assisterar vid adressändring och flyttanmälan, men vad gör dessa aktörer och hur påverkar detta dig och din flytt? Vi leder dig genom de ringlade labyrinter inom folkbokföring, eftersändning och adressändring!

Få saker är så spännande som att flytta. Som experter på flytthjälp och med många anslutna flyttfirmor pratar vi månatligen med tusentals personer som ska flytta adress och adressändra. De olika boenden man har genom åren, agerar ofta de milstolpar som ramar in livet. Uppväxten i barndomshemmet, flytten hemifrån, första egna lägenheten, ett gemensamt hem att dela med den person som också delar ens liv. Att flytta är spännande och ett startskott för en ny period i livet. Men bara för att man är på väg till något nytt, bör man inte lämna för mycket bakom sig. En av de viktigaste sakerna att få med är posten. Räkningar, kallelser, information från vården, skola etc. skickas ut till folkbokföringsadressen.

Hur länge kan man vara skriven på en adress utan att bo där?

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Det är olagligt att folkboföra sig på fel adress

Kan man vara skriven på två adresser?

Dubbel bosättning innebär att du bor i flera bostäder och att du bor i var och en av dem minst en sjundedel av din tid. Du kan bara vara folkbokförd på en adress. När vi på Skatteverket gör en bedömning av var du ska vara folkbokförd, tittar vi på flera omständigheter i din livssituation. Exempel på sådana omständigheter är:

  • om du bor tillsammans med din familj i någon av bostäderna (Som familj räknas i folkbokföringslagens mening makar, registrerad partner, sambos och barn som fortfarande bor hemma)
  • hur mycket du vistas eller sover i de olika bostäderna
  • var din arbetsplats finns eller var du studerar
  • typ av bostäder, storlek och standard på bostäderna samt om du äger eller hyr dem
  • var du förvarar dina tillhörigheter.

Det är dina vanliga livsförhållanden som ligger till grund för bedömningen. Vi räknar oftast inte in semestervistelser, tjänsteresor eller andra tillfälliga vistelser i vår bedömning.

Hur lång tid tar det att ändra sin adress?

  • Flyttanmälan görs elektroniskt hos Skatteverket. Alternativt kan du skriva ut Skatteverkets flyttanmälansblankett och skicka den per post eller besöka ett servicekontor för att fylla i blanketten.
  • Om du väljer den elektroniska vägen sker registreringen snabbare, i regel samma dag. Per post kan det däremot behövas några arbetsdagar.
  • Anmälan är kostnadsfri och ska göras senast en vecka efter flyttdatum.
  • Om du anmäler i tid gäller din nya adress från och med din inflyttningsdag, om du överskrider tidsgränsen gäller adressen från och med anmälningsdagen.
  • Dina nya adressuppgifter förmedlas härifrån vidare till vissa centrala myndigheter, exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket och Centrala studiestödsnämnden.
  • Därtill får många företag, såsom större banker och försäkringsbolag dina nya uppgifter. Se ändå till att själv kontakta företag, organisationer och privatpersoner, för att meddela dem om din adressändring.

Flyttanmälan ska göras senast en vecka efter flytten och det hela är avgiftsfritt. Gör du anmälan inom den här tidsperioden gäller din nya adress från dagen du flyttade in. Överskrider du tidsgränsen i fråga gäller den nya adressen från och med anmälningsdagen.

Hur långt innan ska man ändra adress?

I Sverige görs en adressändring vanligtvis genom Skatteverket. Via deras webbplats kan privatpersoner skicka in en elektronisk anmälan om sin nya adress med minimal ansträngning. Processen är snabb och enkel, så du kan räkna med att din adress registreras inom någon vecka efter att du skickat in formuläret.

När du ändrar din adress i Sverige är det viktigt att komma ihåg att det är två olika processer som sker: Flyttanmälan och eftersändning av post. Eftersändning innebär att post och andra handlingar som skickas till din gamla adress och vidarebefordras till din nya adress i upp till 12 månader från det att man beställt tjänsten. Anmälan om flytt hos Skatteverket innebär dock att officiella register, t.ex. hos banker och myndigheter, uppdateras med dina nya uppgifter – denna process tar vanligtvis cirka 14 dagar från det att anmälan togs emot. Det är viktigt att notera att denna distinktion finns, annars kan det hända att du går miste om viktiga dokument som skickas till din gamla adress!

Vad kostar adressändring Skatteverket?

Att anmäla en adressändring till Svensk Adressändring AB (SvAAB) är gratis. Däremot är lagring eller eftersändning av post till den nya adressen avgiftsbelagd. Adressändring kan även göras hos skattemyndigheten men dessa uppgifter når inte postoperatörerna.

Det är viktigt att anmäla adressändring när man flyttar. Att anmäla adressändring till Skatteverket (ändring av folkbokföringsadress) kostar ingenting.

När måste man senast göra adressändring?

Adressändring eller flyttanmälan är kopplad till folkbokföringen och är obligatoriskt för dig som byter adress. Förutom att det innebär att viktig post från olika myndigheter anländer till rätt adress påverkar det även var du ska rösta och betala skatt.

Eftersändning av post görs hos Svensk Adressändring AB mot en avgift och är helt frivilligt. Genom att beställa eftersändning säkerställer du att post från privatpersoner, företag och organisationer du har varit i kontakt med kommer till rätt adress efter att du flyttat. Det kan exempelvis vara viktigt för att inte riskera att fakturor förfaller eller att dina uppgifter hamnar i fel händer.

För dig som inte vill betala för eftersändning är det viktigt att du själv meddelar din nya adress till de företag, organisationer och personer som kan tänkas försöka nå dig.