:

Hur räknar man ut arbetsgivaravgiften?

Innehållsförteckning:

  1. Hur räknar man ut arbetsgivaravgiften?
  2. När ska arbetsgivaravgifter betalas till Skatteverket 2023?
  3. Hur mycket är arbetsgivaravgiften 2023?
  4. Hur mycket ska jag betala i arbetsgivaravgift?
  5. När ska jag betala arbetsgivaravgift?
  6. När måste man betala arbetsgivaravgift?
  7. Hur stor del av lönen är arbetsgivaravgift?
  8. Vad är skillnaden mellan sociala avgifter och arbetsgivaravgifter?
  9. Vad kostar det att ta ut 25000 i lön?
  10. När slutar man betala arbetsgivaravgift?
  11. När redovisas arbetsgivaravgifter till Skatteverket?
  12. Vad händer om arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgift?
  13. När behöver man inte betala sociala avgifter?
  14. Vem är skyldig att betala arbetsgivaravgifter?
  15. Hur mycket är arbetsgivaravgifter och sociala avgifter?

Hur räknar man ut arbetsgivaravgiften?

Tabellerna om avgiftsprocentsatser innehåller både avgiftsprocentsatser vid arbete i Sverige och vid utsändning till och från de länder som Sverige har socialförsäkringskonventioner med.

När ska arbetsgivaravgifter betalas till Skatteverket 2023?

Om du säljer din bostad för ett högre belopp än du köpte den för behöver du betala skatt när du deklarerar bostadsförsäljningen. Skatten kallas för (rea)vinstskatt och ligger på 22 % av vinstbeloppet. Uppfyller du vissa krav kan du dock göra uppskov på, det vill säga senarelägga, betalningen till Skatteverket. Här berättar vi vad du behöver veta om att göra uppskov på vinstskatten vid en bostadsförsäljning.

Att göra uppskov innebär att man skjuter upp betalningen av hela eller delar av vinstskatten efter en bostadsförsäljning. Detta kan vara aktuellt om du till exempel behöver använda pengarna till att finansiera ett nytt bostadsköp och nytt bolån. Den del av vinsten som du väljer att skjuta upp beskattningen av kallas för uppskovsbelopp. På detta har du tidigare behövt betala en årlig skatt på 0,5 % men från 31 december 2020 slopas uppskovsräntan.

Hur mycket är arbetsgivaravgiften 2023?

Om du säljer din bostad för ett högre belopp än du köpte den för behöver du betala skatt när du deklarerar bostadsförsäljningen. Skatten kallas för (rea)vinstskatt och ligger på 22 % av vinstbeloppet. Uppfyller du vissa krav kan du dock göra uppskov på, det vill säga senarelägga, betalningen till Skatteverket. Här berättar vi vad du behöver veta om att göra uppskov på vinstskatten vid en bostadsförsäljning.

Att göra uppskov innebär att man skjuter upp betalningen av hela eller delar av vinstskatten efter en bostadsförsäljning. Detta kan vara aktuellt om du till exempel behöver använda pengarna till att finansiera ett nytt bostadsköp och nytt bolån. Den del av vinsten som du väljer att skjuta upp beskattningen av kallas för uppskovsbelopp. På detta har du tidigare behövt betala en årlig skatt på 0,5 % men från 31 december 2020 slopas uppskovsräntan.

Hur mycket ska jag betala i arbetsgivaravgift?

K10-blanketten är en bilaga du som ägare till kvalificerade andelar i ett fåmansbolag lämnar in till Skatteverket tillsammans med din inkomstdeklaration. Ett fåmansbolag är (bland annat) ett aktiebolag eller en ekonomisk förening där fyra eller färre personer äger mer än 50% av rösterna för samtliga andelar i bolaget.

K10-blanketten kan i vissa situationer vara extra komplicerad och kräva att du tar hjälp av experter för att blanketten ska bli rätt ifylld. Exempelvis kan det röra sig om att det har kommit in nya delägare, att någon delägare har lösts ut eller att bolaget har förvärvat ett annat bolag.

Låt våra experter hjälpa dig med din deklaration!

Du som ska fylla i K10-blanketten är ägare till kvalificerade andelar i fåmansbolag. Att det ska vara ”kvalificerade” andelar innebär att du själv, eller närstående, under beskattningsåret eller något av de fem föregående beskattningsåren, ska ha varit ”verksam i betydande omfattning” i bolaget.

En person ska alltid anses verksam i betydande omfattning om hans eller hennes arbetsinsatser har stor betydelse för vinstgenereringen i företaget.

Om du INTE är verksam i betydande omfattning i bolaget (och inte heller någon närstående) är andelarna du äger “okvalificerade”.

Utdelning och vinst vid försäljning av okvalificerade andelar beskattas då med 25%. Observera att det kan finnas situationer då andelarna i bolaget ändå är kvalificerade om du eller närstående är verksam i betydande omfattning i ett annat bolag. 

När ska jag betala arbetsgivaravgift?

Enligt inkomstskattelagen (IL) har den som säljer sin privatbostad under vissa förutsättningar rätt att få uppskov med beskattningen av vinsten på denna bostad. Förutsättningarna för att få uppskov är att

Har säljaren inte bosatt sig i någon ersättningsbostad senast 2 maj året efter försäljningsåret kan han eller hon få preliminärt uppskov.

När måste man betala arbetsgivaravgift?

För fastigheter betalas antingen statlig fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift. I vissa fall kan bägge dessa behöva betalas. Denna situation uppstår exempelvis om en hyresfastighet både har bostäder och lokaler för andra ändamål. För privatpersoner sker det däremot ytterst sällan. 

Det är den juridiska person som står som ägare på fastigheten den första januari som kommer att behöva betala fastighetsskatt eller fastighetsavgift uträknat på taxeringsvärdet föregående år.  Vid flera ägare kommer summan att fördelas på dessa utifrån deras ägarandel. 

Hur stor del av lönen är arbetsgivaravgift?

Vi betalar en stor del av vår lön i skatt. En vanlig lärare eller lastbilschaufför betalar mer än halva sin lön i skatt om man lägger ihop alla skatter och avgifter. Det är mycket pengar. Trots att alla vet att Sverige har bland världens högsta skatter är det få som vet hur mycket de faktiskt betalar. Landets företagare kan göra skillnad och med enkla medel bidra till att höja kunskaperna genom att skriva ut arbetsgivaravgiften på lönebeskedet.

Tre av fyra svenskar underskattar hur mycket de betalar i skatt visar Svenskt Näringslivs undersökningar. Det finns många anledningar till det, men utan tvivel behöver kunskaperna öka. En enkel sak som alla företagare kan göra är att redovisa hur mycket arbetsgivaravgifter man betalar in för de anställda på lönebeskedet varje månad. I dagsläget gör redan fyra av tio företag det. Det borde vara betydligt fler för det är ett enkelt knapptryck bort i de allra flesta lönesystem. 

Vad är skillnaden mellan sociala avgifter och arbetsgivaravgifter?

Denna kalkylator hjälper dig att räkna ut om du uppfyller reglerna för att göra uppskov eller inte.

Om du uppfyller reglerna för slutligt eller preliminärt uppskov kan du använda kalkylatorn nedan för att räkna ut hur stort uppskov du kan göra.

Denna kalkylator räknar ut hur stort uppskov du kan göra och hur mycket du måste betala i skatt om du inte kan skjuta upp hela vinsten.

OBS, tänk på att din vinst + eventuellt gammalt uppskov måste uppgå till minst 50 000 kr för att du skall få göra uppskov.

Tänk även på att taket för uppskov är 3 miljoner kr per bostad. Om du äger din nya bostad ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per bostad.

💡 OBS!Tänk på att skilja på uttrycken ”vinsten” och ”skatten” när du läser denna artikel. När man räknar och deklarerar uppskov är det vinsten man räknar på. Skatten på den vinsten är 22%. Om du vill betala av ditt uppskov i framtiden är det alltså bara skatten (22% av uppskovsbeloppet) som skall betalas.

✔️ Ett uppskov kan man skjuta framför sig så länge man vill och så länge man man inte säljer sin bostad och flyttar till en hyresbostad. Man kan skjuta vinstskatten framåt i tiden ända fram tills man dör, då får dödsboet betala av skatteskulden.

✔️ Man kan göra uppskov hur många gånger man vill så länge man uppfyller kraven. Du kan alltså flytta hur många gånger du vill och ändå skjuta med dig ditt uppskov.

Vad kostar det att ta ut 25000 i lön?

2021-03-30 ⋅ 3 minuters läsning

I slutet på förra året kom beslutet att uppskovsräntan slopas. Det betyder att du som har gjort eller kommer att begära uppskov med att betala vinstskatt vid bostadsförsäljning slipper betala ränta. Det betyder också att du som redan har betalat vinstskatt kan göra omprövning under vissa förutsättningar. Vi reder ut.

När slutar man betala arbetsgivaravgift?

Den som säljer sin bostad med vinst kan välja att betala vinstskatt eller att skjuta upp beskattningen genom så kallat uppskov. Fram tills nu har det nästan alltid varit en dålig affär att skjuta på skatten. Den skatt man har fått betala har varit 2,27%* (vilket har motsvarat en bolåneränta på 3,25% med hänsyn till ränteavdraget) och då har det varit betydligt bättre att låna av banken så länge man får lån.

Nu tas uppskovsräntan bort och det betyder att något som tidigare motsvarade ett superdyrt lån istället blir ett helt gratis lån. Det betyder att du som säljer din bostad med vinst från och med år 2020 alltid bör ansöka om uppskov.

Har du sålt en bostad med vinst 2014-2019 kan du ompröva dina gamla deklarationer och därmed begära uppskov retroaktivt. Man kan nämligen alltid ändra sina gamla deklarationer sex år tillbaka i tiden. Det betyder också att det är bråttom för dig som sålde under 2014. Du behöver ansöka före årsskiftet om du vill söka uppskov retroaktivt. 

För dig som sålde senare finns ingen lika tydlig deadline, men om du använder pengarna du får loss till att amortera på ett bolån eller sätta på ett sparkonto med ränta vill du såklart helst göra det så fort som möjligt. Därför tjänar du mer ju fortare du gör den retroaktiva ändringen.

Ansöker du om uppskov retroaktivt kommer du fortfarande att få betala den höga räntan på åren fram till och med 2020. Därefter blir räntan noll. Det betyder i praktiken att du betalar en engångskostnad nu för att ta ett lån som därefter är gratis. 

När redovisas arbetsgivaravgifter till Skatteverket?

EES-området (Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet) består av de 27 EU-länderna (Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike) samt Island, Liechtenstein och Norge.

Du kan inte få bostadsuppskov om du säljer eller köper en bostad i Storbritannien efter utgången av år 2020.

Vad händer om arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgift?

Inkurans är en ekonomisk redovisningsterm, som betyder ’värdeminskning på grund av ålder eller skada’.

Företag kan göra skatteavdrag för inkurans i varulagret, och man kan säga att en vara är inkurant om den blivit svår att sälja: "Alltför många granar kvar efter jul och man står med ett inkurant barrlager – en veritabel affärsmässig katastrof."

När behöver man inte betala sociala avgifter?

Inkurans i lager uppstår när en artikel börjar närma sig slutet av sin produktlivscykel. Det som händer är att efterfrågan på en artikel sjunker för att slutligen inte längre finnas. När en lagerartikel inte har haft någon efterfrågan under en tid kan man fastställa att produkten övergått till att bli inkurant.

Enkelt sagt kan man säga att inkurans i lagret innebär en värdeminskning då det finns kvar artiklar i lager som inte längre efterfrågas vilket ni behöver ta hänsyn till när lagret värderas.

Inkuranta varor i lagret kan medföra många problem för distribuerande företag. Förutom den direkta huvudvärken att ni kommer behöva ta beslut om vad som ska göras med artiklarna, så är konsekvenser av inkurans i varulager även att;

  • det kostar pengar att ha kvar dessa artiklar i lager i form av lagerhyra, försäkringar och andra relaterade lagerhållningskostnader.
  • det visar sig i balansräkningen i form av bundet kapital som annars skulle kunna användas till investeringar i tillväxt.
  • inkuranta artiklar behöver ofta säljas av till underpris, eller skrivas av helt, vilket påverkar vinstmarginalen negativt och kan även påverka varumärket att rea ut produkter.

Vem är skyldig att betala arbetsgivaravgifter?

Varulager är en omsättningstillgång, vilket innebär att avsikten är att det ska omsättas i verksamheten. För att det ska vara varulager krävs även att något av kriterierna nedan är uppfyllt;

  • Det är färdiga varor där avsikten är en försäljning inom den normala verksamheten
  • Omsättningstillgången är under tillverkning för att bli en färdig vara
  • Omsättningstillgången används vid tillverkningen av en färdig vara eller vid tillhandahållandet av en tjänst

Det finns ett antal rubriker som är vanliga i en balansräkning vad gäller varulager. Det handlar främst om råvaror och förnödenheter, varor under tillverkning, färdiga varor och handelsvaror, pågående arbete för annans räkning samt förskott till leverantörer.

Det finns ett flertal frågor att tänka på vid värdering av varulager. En fråga är om post-för-post-värdering eller kollektiv värdering ska användas. Det är även viktigt att ta hänsyn till lägsta värdets princip. Dessa värderingsfrågor beskrivs närmare nedan.

Huvudregeln är att värdering ska ske post för post - att varje vara i varulagret ska värderas för sig.

Hur mycket är arbetsgivaravgifter och sociala avgifter?

Om du driver en butik eller säljer varor i någon form har du som regel ett lager av produkter. En eller ett par gånger per år brukar en inventering av lagret göras. Detta för att bokföra upp värdet av de produkter man har i lagret som en tillgång i företaget. Lagret måste redovisas i ditt bokslut/deklaration.

Har du däremot lager under 5000kr och bokför enligt K1-regelverket behöver det inte finnas med i ditt bokslut.