:

Hur deklarerar man ett aktiebolag?

Innehållsförteckning:

  1. Hur deklarerar man ett aktiebolag?
  2. När ska ett aktiebolag deklarera?
  3. Hur deklarerar jag mitt företag?
  4. Vad är inkomstdeklaration aktiebolag?
  5. Vad händer om man inte deklarerar aktiebolag?
  6. Vilka skatter betalar ett aktiebolag?
  7. Hur mycket måste man tjäna för att deklarera?
  8. När betalas skatten ut aktiebolag?
  9. När ska slutlig skatt betalas aktiebolag?
  10. Måste man lämna Preliminär inkomstdeklaration aktiebolag?
  11. Vad händer om man inte lämnar in inkomstdeklaration?
  12. Kan man vila ett aktiebolag?
  13. Vad får man göra i ett bolag som ligger i träda?
  14. Måste man ta ut lön i ett aktiebolag?
  15. Får man ta ut pengar från aktiebolag?

Hur deklarerar man ett aktiebolag?

Deklarationen talar om hur mycket pengar du tjänade förra året. Alla privatpersoner ska lämna inkomstdeklaration – varje år. Detsamma gäller företagare. 

Det finns olika blanketter som ska användas beroende på vilken typ av företag du driver. Det finns ganska många olika blanketter att fylla i, men för den som ska deklarera ett företag är det som regel bara en extra blankett att hålla reda på. Det kan vara skönt att veta att i de fallen det krävs speciella deklarationsblanketter, så skickas dessa ut av Skatteverket. 

 Den löpande bokföringen avslutas med förenklat årsbokslut vid omsättning under tre miljoner kronor per år. Vid omsättning över tre miljoner gäller vanligt bokslut. 

 Det finns olika blanketter som ska användas beroende på vilken typ av företag du driver. För enskilda firmor är det blanketten NE som ska lämnas in tillsammans med Inkomstdeklaration 1. Den som har flera verksamheter kan även använda underblanketten NEA. I slutändan räknas resultaten samman på NE-blanketten.

 Inkomstdeklaration 1 gäller även privatpersoner och delägare i handelsbolag. Den här typen av deklaration ska vara inlämnad den 2 maj 2023.

När ska ett aktiebolag deklarera?

Företag och privatpersoner måste varje år göra en inkomstdeklaration. Det finns fyra olika inkomstdeklarationer: Inkomstdeklaration 1, 2, 3 respektive 4. Senast den 2 maj ska inkomstdeklaration 1 vara inskickad för fysiska personer (privatpersoner och enskilda firmor) 2023. För aktiebolag, ekonomiska föreningar, stiftelser, ideella föreningar och handelsbolag – som alla är juridiska personer – beror datumet för deklarationen på företagets eller föreningens räkenskapsår. Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen via Skatteverket.

Om du driver enskild firma ska du få deklarationen mellan den 6 och 10 mars om du har en digital brevlåda, annars kan det dröja till den 15 april. Om du har en digital brevlåda skickas deklarationen dit. Om ditt företag är ett aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, förening eller stiftelse, skickar Skatteverket ut Inkomstdeklaration 2-4 enligt följande (deklarationen skickas några veckor tidigare om företaget har digital brevlåda):

  • Bokslut september till december: deklarationen skickas i slutet av februari

  • Bokslut januari till juni: deklarationen skickas i slutet av september

  • Bokslut juli till augusti: deklarationen skickas i slutet av oktober

Hur deklarerar jag mitt företag?

Det är viktigt att du har vissa kunskaper om företagsskatt eftersom du har en skyldighet att betala in rätt belopp till skatteverket, samt bokföra och deklarera din utgifter och inkomster. För mindre företag finns det normalt sätt inget krav på att du måste ha en revisor, och för att hålla ner kostnaderna väljer många att sköta bokföringen själva eller ta hjälp av någon man känner.  

Vad är inkomstdeklaration aktiebolag?

I den här filmen går Johan igenom vad ett företags inkomstdeklaration innebär. Lär dig deklarera med vår gratis guide Känner du dig osäker inför din deklaration? Vår deklarationsguide är för alla som vill lära sig deklarera, utan att behöva gå en kurs eller utbildning i deklaration. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande... Behöver du också deklarera för ditt företag? Kika på vad vi har att erbjuda här: https://vismaspcs.se/deklarationsprogram vee, eep, eek1, eep

Vad händer om man inte deklarerar aktiebolag?

Har du enskild firma ska din deklaration och NE-bilagan till din inkomstdeklaration vara inne senast den 2 maj 2022. Om du behöver anstånd en kortare tid (längst till den 31 maj) kan du ansöka om det på Mina sidor på skatteverket.se. Om du behöver anstånd längre tid ska du ansöka om det på blankett SKV 2600.

Redovisar du moms helårsvis gäller inte anståndet momsdeklarationen. Den 12 maj är sista dagen att lämna in den.

Vilka skatter betalar ett aktiebolag?

Sidan blev senast uppdaterad: 2022-06-01

På de här sidorna kan du läsa om hur skatt, avgifter och moms fungerar. Du kan också ansöka om F-skatt och anmäla ditt företag för momsregistrering under respektive företagsform. Om du vill räkna ut eller ska betala in din skatt kan du följa länkarna längst ner på sidan.

Hur mycket måste man tjäna för att deklarera?

Varje år ska alla företag deklareras och varje år är nyfikenheten kring skatteåterbäringen stor. Vi har i den här artikeln samlat Skatteverkets datum för årets skatteåterbäring oavsett om du driver enskild firma, aktiebolag, handelsbolag eller en förening.

När du driver enskild firma deklarerar du ditt företag samtidigt som du gör din vanliga inkomstdeklaration som privatperson. Du lägger till en NE-blankett till din vanliga deklaration. Om du driver aktiebolag deklarerar du företaget helt fristående från din privatekonomi och oftast vid en annan tidpunkt. Därför skiljer det sig också åt i tid när du som företagare får din skatteåterbäring.

Datum för skatteåterbäring för dig som driver enskild firma:

  8-9 juni. Du som deklarerar senast den 2 maj, digitalt eller på papper. Datum för kvarskatt och anstånd för enskild firma:

När betalas skatten ut aktiebolag?

Varje år ska alla företag deklareras och varje år är nyfikenheten kring skatteåterbäringen stor. Vi har i den här artikeln samlat Skatteverkets datum för årets skatteåterbäring oavsett om du driver enskild firma, aktiebolag, handelsbolag eller en förening.

När du driver enskild firma deklarerar du ditt företag samtidigt som du gör din vanliga inkomstdeklaration som privatperson. Du lägger till en NE-blankett till din vanliga deklaration. Om du driver aktiebolag deklarerar du företaget helt fristående från din privatekonomi och oftast vid en annan tidpunkt. Därför skiljer det sig också åt i tid när du som företagare får din skatteåterbäring.

Datum för skatteåterbäring för dig som driver enskild firma:

  8-9 juni. Du som deklarerar senast den 2 maj, digitalt eller på papper. Datum för kvarskatt och anstånd för enskild firma:

När ska slutlig skatt betalas aktiebolag?

Missa inga viktiga datum för årets inkomstdeklaration för ditt företag.

För att Skatteverket ska kunna fastställa den slutliga skatten måste alla företag och privatpersoner årligen lämna in en inkomstdeklaration.

Måste man lämna Preliminär inkomstdeklaration aktiebolag?

I den preliminära inkomstdeklarationen ska du ta upp alla inkomster och avdrag som du räknar med att ha under året. Med hjälp av dessa uppgifter kan Skatteverket sedan beräkna din debiterade preliminära skatt. Lämnar du inte in någon preliminär inkomstdeklaration beräknar Skatteverket skatten enligt en schablonmetod.

En preliminär inkomstdeklaration ska lämnas in av den som ansöker om F-skatt, men också av den som redan har F-skatt eller särskild A-skatt och beräknar få ökad inkomst.

Vad händer om man inte lämnar in inkomstdeklaration?

Deklaration är de sammanlagda uppgifter som lämnas in till Skatteverket en gång per år och som är underlag för hur mycket skatt man ska betala. Man kan deklarera bland annat via sms, telefon eller Skatteverkets hemsida eller app. Lämnar man in deklarationen för sent tillkommer en förseningsavgift på 1250 kr.

Deklarationen ska vara inlämnad senast första helgfria vardagen i maj. Detta förutsatt att det inte är en fredag. I så fall skjuts inlämningsdatumet fram till första kommande helgfria vardag efter denna fredag.

Kan man vila ett aktiebolag?

Det finns även ett undantag i 57 kap 5 § inkomstskattelagen som kallas utomståenderegeln. Om utomstående, direkt eller indirekt, i betydande omfattning äger del i företaget och, direkt eller indirekt, har rätt till utdelning, ska en andel anses kvalificerad bara om det finns särskilda skäl. Vid bedömningen ska förhållandena under beskattningsåret och de fem föregående beskattningsåren beaktas.

Med utomstående avses någon som inte själv är eller har varit verksam i betydande omfattning i företaget. Enligt motiven till lagstiftningen ska dessutom en utomstående ha ägt minst 30 procent av aktierna under hela femårsperioden, för att den utomståendes ägande ska anses vara av betydande omfattning.

Här ska således likaså många förutsättningar vara uppfyllda för att utomståenderegeln ska kunna tillämpas. Först ska man avgöra om personen ifråga inte är eller har varit verksam i betydande omfattning i företaget. Vad som är betydande omfattning är som nämnt ovan en fråga som avgörs enligt rättspraxis/motiv till lagstiftningen. Den utomståendes ägande ska dessutom ha varit av betydande omfattning, vilket innebär 30 % ägande under en femårsperiod. Här finns dock speciella situationer i praxis. 

Vad får man göra i ett bolag som ligger i träda?

Ett aktiebolag som inte bedriver någon verksamhet kallas för "vilande".

Det kan finnas flera olika förklaringar till varför ett aktiebolag inte bedriver någon verksamhet, vanligtvis nystartat eller inledning till likvidation.

Vilande har ingen juridisk betydelse, oavsett om ett bolag är vilande eller aktivt kvarstår alltså företagets förpliktelser gentemot Bolagsverket samt Skatteverket.

 Följ denna steg-för-steg guide för att lämna in en digital årsredovisning för vilande bolag: Steg för steg

  • Klicka på Gör min årsredovisning nu! och fyll i uppgifterna eller ladda upp SIE-fil.

  • Resultaträkning: kan lämnas tom, alltså behöver du inte fylla i "0 kr" under varje post.

  • Måste man ta ut lön i ett aktiebolag?

    Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

    Om du äger ett aktiebolag som du även arbetar i (dvs. att du är anställd av aktiebolaget) finns det inget krav att du tar ut lön. Det är inte ovanligt när man startat ett nytt företag att det dröjer innan det finns utrymme att ta ut lön. Skälen kan variera; utgifterna kan vara så stora att det inte finns utrymme att ta ut lön, man kan (till viss del) välja att ta ut en utdelning istället samt man kanske hellre vill att kapitalet ligger kvar i bolaget än att man tar ut det.

    Får man ta ut pengar från aktiebolag?

    Den vanligaste metoden för att ta ut pengar ur ditt aktiebolag är att betala dig själv en lön. Precis likt en anställd i övrigt så kan och bör du som företagsägare ta ut lön från företaget. Lönen är det som avgör hur stor den allmänna pensionen och sjukpenningen blir.

    En lämplig riktlinje är att ta ut en lön upp till den gräns där statlig skatt börjar tas ut, något som varierar varje år och redovisas hos Skatteverket.

    När du har nått den här lönegränsen kan det vara lämpligt att överväga utdelning istället. Det är sant att utdelning vanligtvis är förmånligare skattemässigt än lön, men skillnaden är inte så stor som många tror.