:

Hur registrerar man en anställd?

Innehållsförteckning:

  1. Hur registrerar man en anställd?
  2. Vem ska vara registrerad som arbetsgivare?
  3. Vad innebär det att vara registrerad som arbetsgivare?
  4. Hur lång tid registrera arbetsgivare?
  5. Måste man registrera anställda?
  6. Är jag registrerad som arbetsgivare?
  7. Hur vet man om man är registrerad som arbetsgivare?
  8. Vad kostar det att ha en anställd per timme?
  9. Kan man se om någon är anställd?
  10. Är mitt företag registrerat?
  11. Vad kostar en lön på 25000?
  12. Vad kostar en anställd Skatteverket?
  13. Vad händer om man anställer en person utan arbetstillstånd?
  14. Kan man vara anställd utan anställningsavtal?
  15. Vad händer om man inte registrerar sitt företag?

Hur registrerar man en anställd?

Verksamt.se är en samling av e-tjänster från olika myndigheter, bland andra Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Skatteverket och Tillväxtverket, som kan komma till användning för dig som vill starta eget företag eller som redan är företagare.

Här finns också mängder av information, så som tips, råd, intervjuer, checklistor och en riktigt matig databas med svar på vanliga frågor.

Men viktigast av allt och antagligen varför du ens har klickat fram den här artikeln från första början: Det är hit du vänder dig för att registrera företag!

För att göra guiden så lättförståelig som möjligt har vi tagit hjälp av ett äkta Verksamt-proffs som har spenderat otaliga timmar i processen! Längs vägen kommer hon att flika in med sina tips kring hur du ska tänka.

– Jag är egen företagare sedan 20 år tillbaka och arbetar med verksamhets- och affärsutveckling samt som rådgivare på NyföretagarCentrum Jönköping. Jag är civilekonom och har arbetat med ekonomi och som controller men gillar att även få arbeta med människor och hjälpa dem utveckla sina idéer och sitt företagande.

Vem ska vara registrerad som arbetsgivare?

När du anställer för första gången ska du registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket. Det gör du enklast via e-tjänsten här på verksamt.se.

Varje månad ska du sedan redovisa uppgifter om utbetalda löner och förmåner, avdragen inkomstskatt samt arbetsgivaravgifter för dina anställda till Skatteverket. Du redovisar uppgifterna i en arbetsgivardeklaration

Vad innebär det att vara registrerad som arbetsgivare?

När du är registrerad som arbetsgivare kan du lämna arbetsgivardeklarationer i tjänsten Arbetsgivardeklaration på Mina sidor.

Du kan även lämna på blanketter. Du skriver ut en huvuduppgift per redovisningsperiod och har du betalat ut lön eller gett ut förmåner ska du också skriva ut en individuppgift per betalningsmottagare.

Hur lång tid registrera arbetsgivare?

Från och med den 1 juni är möjligheten att lämna intresseanmälan om att bli certifierad arbetsgivare stängd. Du som redan är en certifierad arbetsgivare kommer att få information om hur avvecklingen av certifieringssystemet kommer att gå till. Arbetsgivare som redan är certifierade kan fortsatt lämna in anmälningar om att representera nya underföretag.

Måste man registrera anställda?

För att kunna anställa personal måste du vara en arbetsgivare. Och att vara arbetsgivare är förknippat med flera skyldigheter.

Några av dem är till exempel att betala arbetsgivaravgifter, att lämna en arbetsgivardeklaration samt att redovisa skatt till Skatteverket. För att kunna göra det måste du först registrera dig som arbetsgivare.

För att kunna anställa personal måste du vara en arbetsgivare. Och att vara arbetsgivare är förknippat med flera skyldigheter.

Några av dem är till exempel att betala arbetsgivaravgifter, att lämna en arbetsgivardeklaration samt att redovisa skatt till Skatteverket. För att kunna göra det måste du först registrera dig som arbetsgivare.

Är jag registrerad som arbetsgivare?

Prenumerera

När det ska betalas ut ersättning för utfört arbete (lön) så måste företaget vara registrerat som arbetsgivare. Hur kan man se om ett företag är registrerat som arbetsgivare?

Hur vet man om man är registrerad som arbetsgivare?

Om du ska betala ut ersättning för arbete behöver du i regel först registrera dig som arbetsgivare. Här hittar du information om när du ska registrera dig, hur du gör och vad som händer efter att du registrerat dig som arbetsgivare.

Vad kostar det att ha en anställd per timme?

Det är inte bara lönen för din anställde som kostar varje månad. I Sverige betalar du som arbetsgivare även för andra kostnader som sociala avgifter och semesterlön. Andra kostnader som också kan förekomma är: 

Det finns två olika kategorier för att räkna ut sociala avgifter. Den ena kategorin är den lagstadgade arbetsgivaravgiften och den andra kategorin är de andra avtalade sociala avgifterna som till exempel försäkring. Här nedan går vi igenom vilka kostnader du behöver ta med för att beräkna lönekostnad för en anställd och en förklaring till vad de olika kostnaderna innebär. Detta är ett grundexempel på hur man räknar ut vad en anställd kostar per månad. Det finns andra kostnader som kan tillkomma. 

Kan man se om någon är anställd?

När du anställer för första gången ska du registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket. Det gör du enklast via e-tjänsten här på verksamt.se.

Varje månad ska du sedan redovisa uppgifter om utbetalda löner och förmåner, avdragen inkomstskatt samt arbetsgivaravgifter för dina anställda till Skatteverket. Du redovisar uppgifterna i en arbetsgivardeklaration

Är mitt företag registrerat?

Verklig huvudman. Är ditt företag registrerat i Bolagsverkets register för verkliga huvudmän? Lagen som reglerar detta; Lagen om registrering av verkliga huvudmän, gäller sedan 1 augusti 2017. Vi noterar emellanåt att det ännu saknas registrering av verklig huvudman hos Bolagsverket.

Bolagsverket förklarar det såhär: ”En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar exempelvis ett företag eller en förening. En verklig huvudman kan också vara den eller de personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem.”

Vad kostar en lön på 25000?

Vad kostar en anställd? Den frågan får vi ofta. Att anställa sin första anställda kan vara ett stort steg. Det innebär mycket ansvar och det gäller att man vet vad det innebär. Att anställa en person är som sagt ett stor ansvar men det kan också vara det absolut bästa du gör. För att minska tröskeln lite så ska vi här gå igenom själva kostnaden för en anställd. Då har du i alla fall svar på en av frågorna.

Det första man tänker på är såklart själva lönen. Bruttolön är ett begrepp som beskriver den anställdes lön inklusive skatt. Exakt vad denna bruttolön blir avgör du och den anställde och såklart marknaden i stort. Vad bruttolönen ska bli är en förhandling mellan dig och den anställde. Förhandlingen ska förhoppningsvis sluta med att du som arbetsgivare känner att du betalar för det värde den anställde ger, och den anställde ska känna att den blir värderad för sin insats.

Vad kostar en anställd Skatteverket?

En anställning är en investering som ska hjälpa ditt företag att växa. Men du som arbetsgivare måste ju också ha koll på utgifterna och de är framförallt bruttolönen, arbetsgivaravgiften och semestern. Det kan också vara:

  • Mobil
  • Dator
  • Surf
  • Kontorsarbetsplats
  • Verktyg
  • Tjänstebil
  • Utbildning
  • Viss sjukfrånvaro
  • Löneprogram
  • Räkna in en engångskostnad för själva rekryteringen med annons, administration och produktionsbortfall. 
  • Övriga förmåner? (Gymkort, förhöjd ersättning vid föräldraledigheter, städhjälp?)

Säg att du vill anställa en 27-åring för 25 000 i månaden, en fast anställning med vanlig semester. Du ska betala lön, arbetsgivaravgifter, semestertillägg och tjänstepensionskostnad. Du börjar med att räkna ut årslönen och sedan månadskostnad.

Så här räknar du ut månadskostnaden:25 000 (månadslön) x 12 (månader) = 300 000 kr (årslön)25 000 (månadslön) x 0,43 % (semestertillägg) x 25 (semesterdagar) = 2688 kr (semestertillägg)300 000 (årslön) + 2688 (semestertillägg) = 302 688 x 31,42 % (arbetsgivaravgift) = 95 105 kr (arbetsgivaravgifter)302 688 (årslön + semestertillägg) x 5 % (av lön tjänstepension/avtalspension) = 15 134 kr (tjänstepension/avtalspension)

Vad händer om man anställer en person utan arbetstillstånd?

En anställning är en investering som ska hjälpa ditt företag att växa. Men du som arbetsgivare måste ju också ha koll på utgifterna och de är framförallt bruttolönen, arbetsgivaravgiften och semestern. Det kan också vara:

  • Mobil
  • Dator
  • Surf
  • Kontorsarbetsplats
  • Verktyg
  • Tjänstebil
  • Utbildning
  • Viss sjukfrånvaro
  • Löneprogram
  • Räkna in en engångskostnad för själva rekryteringen med annons, administration och produktionsbortfall. 
  • Övriga förmåner? (Gymkort, förhöjd ersättning vid föräldraledigheter, städhjälp?)

Säg att du vill anställa en 27-åring för 25 000 i månaden, en fast anställning med vanlig semester. Du ska betala lön, arbetsgivaravgifter, semestertillägg och tjänstepensionskostnad. Du börjar med att räkna ut årslönen och sedan månadskostnad.

Så här räknar du ut månadskostnaden:25 000 (månadslön) x 12 (månader) = 300 000 kr (årslön)25 000 (månadslön) x 0,43 % (semestertillägg) x 25 (semesterdagar) = 2688 kr (semestertillägg)300 000 (årslön) + 2688 (semestertillägg) = 302 688 x 31,42 % (arbetsgivaravgift) = 95 105 kr (arbetsgivaravgifter)302 688 (årslön + semestertillägg) x 5 % (av lön tjänstepension/avtalspension) = 15 134 kr (tjänstepension/avtalspension)

Kan man vara anställd utan anställningsavtal?

Av flera skäl är det dock klokt att ingå anställningsavtal skriftligen. Bland annat för att det är en fördel om det blir en tvist om avtalets innehåll att ni har skrivit ner vad som gäller. Dessutom är anställningsavtal på heltid om inget annat avtalats, så om det är en deltidsanställning ska vara noga med att ha det dokumenterat. 

Vad händer om man inte registrerar sitt företag?

Du ska registrera din näringsverksamhet hos Bolagsverket eller Skatteverket, eller i vissa fall hos båda beroende på vilken bolagsform verksamheten har. Näringsverksamhet kan bedrivas i olika former. De vanligaste är enskild firma och aktiebolag, men vanligt förekommande är även handelsbolag, kommanditbolag, stiftelser och ekonomiska föreningar.

Ibland måste du söka tillstånd för din verksamhet. Var tillstånd ska sökas beror på vilken verksamhet det rör. Som exempel kan nämnas att alkoholtillstånd söks hos kommunen och tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik (taxirörelse) söks hos Transportstyrelsen.