:

När deklarera Bostadsrättsförsäljning?

Innehållsförteckning:

  1. När deklarera Bostadsrättsförsäljning?
  2. Hur mycket skattar man på vinst vid försäljning av bostadsrätt?
  3. Hur räknar jag ut skatten på försäljning av bostadsrätt?
  4. Vad får man dra av vid försäljning av bostadsrätt?
  5. Vilket datum ska man deklarera?
  6. När ska man deklarera första gången?
  7. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  8. När behöver man inte betala vinstskatt?
  9. Vilket datum räknas som försäljningsdatum?
  10. Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?
  11. Får man dra av hela mäklararvodet?
  12. När ska vinstskatt betalas 2023?
  13. Vad händer om man lämnar in deklarationen för sent?
  14. När skall man ha deklarerat?
  15. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

När deklarera Bostadsrättsförsäljning?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Hur mycket skattar man på vinst vid försäljning av bostadsrätt?

Vinsten eller förlusten vid bostadsförsäljningen räknas samman med kapitalinkomster och kapitalutgifter i din deklaration.

Lägg ihop dina kapitalinkomster med dina kapitalvinster och dra bort dina kapitalutgifter och dina kapitalförluster. Då får du antingen ett överskott eller ett underskott av kapital.

Hur räknar jag ut skatten på försäljning av bostadsrätt?

Avdragsgilla kostnader är sådana kostnader som du får räkna bort när du räknar ut vilken vinst/förlust du gjort på bostaden. Spara alltid kvitton och fakturor för avdragsgilla utgifter eftersom skatteverket i efterhand kan begära in underlag för de avdrag du yrkat.

  • Om du gjort en vinst på din bostad kan du alltså minska din skattegrundande vinst med hjälp av dessa avdrag och därmed minska den vinstskatt du skall betala.
  • Om du gjort en förlust på din bostad kan du göra den skattegrundande förlusten ännu större med hjälp av avdragen. Då får du ett större förlustavdrag och kan därmed få tillbaka mer pengar på skatten.

1. Renoveringar/ förbättringarExempel: tapetsering, måla om, byta golv, byta ut vitvaror osv.

Vad får man dra av vid försäljning av bostadsrätt?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Vilket datum ska man deklarera?

5 mars: Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen elektroniskt.

6-10 mars: Du som har digital brevlåda får din deklaration som en pdf-fil dit.

14 mars: Den digitala deklarationen öppnar. Kräver e-legitimation och inloggning på Skatteverkets sajt.

Det viktigaste att tänka på är att vara ute i god tid. Vissa uppgifter, som försäljning av bostad, går att förebereda redan innan Skatteverkets e-tjänster öppnar. Då sparas de på ”mina sidor” och kan hämtas in när det är dags att deklarera.

Det kan vara krångligt att själv räkna ut hur mycket man ska deklarera och vilka avdrag man ska göra.

– Då rekommenderar jag våra e-tjänster, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Det vanligaste avdraget är resor till och från arbetet. I inkomstdeklarationen för 2021 gjorde cirka 780 000 människor reseavdrag med över 21 miljarder kronor, uppger Skatteverket.

– Vi vet att det ofta blir fel när man gör det avdraget, säger Emelie Köhn. 

Viktigt att komma ihåg är att man bara kan göra avdrag om man har resekostnader över 11 000. Ska man göra avdrag för resor med egen bil måste avståndet vara minst fem kilometer och man behöver också göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.

– Om man har fått en deklaration så ska man deklarera, säger Emelie Köhn.

Om man skulle glömma att deklarera skickas det ut en påminnelse om att man ska skicka in en deklaration.

Kommer det ändå inte in någon deklaration till Skatteverket kommer de att besluta om skatten ändå, enligt uppgifter myndigheten fått in från exempelvis banken och arbetsgivaren.

Huruvida man får pengar tillbaka eller inte beror på bland annat på hur mycket skatteavdrag som har gjorts från inkomsterna under året. Ibland är det så enkelt som att den avdragna skatten under året är större än den skatt man slutligen ska betala.

Det kan också vara så att man till exempel redovisar kapitalförluster eller har stora ränteutgifter som man får dra av i kapital.

När ska man deklarera första gången?

  • När kommer min deklaration?
  • Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
  • Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
  • Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens?
  • Hur får jag en pappersdeklaration?
  • Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
  • Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration?
  • Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
  • Vad innebär en schablonintäkt?
  • Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
  • Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
  • Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
  • Varför har jag inte fått några koder?
  • Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra?
  • Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
  • Ska mitt barn lämna in en deklaration?
  • Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
  • Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?  
  • Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket?
  • Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den?
  • Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Om en bostadsrätt anses vara en privatbostadsrätt, näringsbostadsrätt eller oäkta bostadsrätt beror både på den faktiska användningen av bostaden och på egenskaperna hos bostadsföretaget (till exempel bostadsrättsföreningen). Det i sin tur påverkar hur eventuell vinst beskattas och hur du ska deklarera försäljningen.

Med privatbostad menas en bostad vars yta till mer än 50 procent används eller är avsedd att användas av dig som ägare eller dina närstående för permanent boende eller som fritidsbostad. Uppfylls inte kraven är bostaden en så kallad näringsbostadsrätt. Bedömningen av om bostadsrätten är en privatbostad eller inte görs alltid på försäljningsdagen.

En privatbostadsrätt eller näringsbostadsrätt måste vara en del i ett privatbostadsföretag (till exempel en äkta bostadsrättsförening), annars är det en oäkta bostadsrätt, det vill säga en andel i ett oäkta bostadsföretag.

Om du har sålt en privatbostadsrätt kan du använda tjänsten för att beräkna vinst och förlust på din bostadsförsäljning samt hur mycket skatt du behöver betala för din eventuella vinst.

Du räknar ut vinst eller förlust så här:

Försäljningspris- försäljningsutgifter- inköpspris- förbättringsutgifter- kapitaltillskott- andel av inre reparationsfond vid försäljningen+ andel av inre reparationsfond vid köpet+ återföring av uppskovsbelopp= vinst eller förlust

När behöver man inte betala vinstskatt?

Kalkylatorn hjälper dig att räkna ut hur stor del av din vinst du kan skjuta upp och hur mycket som måste beskattas.

Tänk på att vinst + eventuellt gammalt uppskov uppgå till minst 50 000 kr för att uppskov skall kunna göras.

Tänk även på att uppskovstaket är på 3 miljoner kr per bostad. Omden nya bostaden ägs ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

Att göra uppskov betyder att du väntar med att betala vinstskatten på försäljning av en bostad. I stället för att betala in hela skatten direkt kan du skjuta upp det till ett senare tillfälle. Du kan skjuta upp vinsten ända fram tills du dör så länge du uppfyller reglerna för uppskov. Du kan begära uppskov hos Skatteverket när du deklarerar försäljningen av en bostad, vilket alltså blir året efter att du sålt din bostad.

Att göra uppskov innebär inte att du slipper betala skatten utan att du skjuter fram betalningenEtt uppskov räknas alltså som en skatteskuld. Sedan uppskovsräntan togs bort får man dock ha den skatteskulden helt räntefritt vilket såklart är mycket fördelaktigt.

Vilket datum räknas som försäljningsdatum?

Hej! Vi ska köpa en villa för 2 225 000 kr nu i höst och ska sälja vår bostadsrätt i januari. Inköpspriset var 1 400 000 och vi räknar med att få ut kring 2 300 000. Hur ska vi göra för att slippa betala en massa kapitalvinst? Hur mkt bör/kan vi sätta in kontant i huset av vinsten? Och hur mycket bör vi ta i lån? Har ingen stor buffert idag och det är lite som behöver ordnas med huset. När betalar vi kapitalvinsten och hur mkt kommer den att bli ca? Tack på förhand

Hej, Om ni säljer er bostadsrätt för 2,300,000 kr och köpte den för 1,400,000 så kommer kapitalvinsten att vara 900,000. Men utöver att ni får reducera försäljningssumman (2,300,000 kr) med inköpskostnaden så får ni även dra av andra kostnader såsom utgifter för försäljningen av bostadsrätten (t.ex. mäklararvode), kapitaltillskott, förbättringsutgifter m.m. Detta innebär i de flesta fall en ytterligare minskning av kapitalvinsten, men då jag inte har alla era siffror kan jag inte säga något exakt belopp. Av den kapitalvinst som sedan räknats fram efter alla avdrag är endast 2/3 skattepliktigt, vilket innebär en skattepliktig kapitalvinst om ca 600,000 i ert fall (eller mindre, beroende på mäklararvoden m.m.). På denna vinst betalas 30% skatt i inkomstslaget kapital, d.v.s. ungefär 180,000 kr. Försäljningen deklareras vid deklarationstillfället året efter försäljningen (försäljningsdatum på kontraktet är här avgörande, inte när tillträde/frånträde sker). För information om hur och när pengarna skall betalas in så hänvisar jag er till Skatteverket. Ovanstående är utgångspunkten, men eftersom ni frågade efter hur kapitalvinsten kan minimeras så är svaret något mer invecklat. Om ni bott (varit folkbokförda) i er lägenhet i mer än ett år omedelbart innan försäljningsdatumet alternativt under sammanlagt 3 av de senaste 5 åren så kan ni ha rätt till slutligt uppskov med beskattning av kapitalvinsten, eftersom ni köpt en ersättningsbostad. Om ni säljer bostadsrätten i t.ex. januari -07 måste ni dock bosätta er på ersättningsbostaden senast den 2 maj -08 (deklarationstillfället) för att vara berättigade till slutligt uppskov. Innebörden av att beviljas slutligt uppskov är att ni vid försäljningen av bostadsrätten inte beskattas för kapitalvinsten, utan att denna vinst istället ”bakas in” i ersättningsbostaden, och istället beskattas då ersättningsbostaden säljs (om inte slutligt uppskov då begärs och beviljas återigen, i vilket fall beskattning ytterligare skjuts upp). En viktig sak är dock att vid köp av en billigare ersättningsbostad än det som bostadsrätten såldes för så medges endast uppskov med en proportionerlig del, d.v.s. om ersättningsbostaden endast kostade 90% av det som bostadsrätten såldes för, så medges endast uppskov med 90% av kapitalvinsten, medan resten tas upp till beskattning. Dock så får ny-, till- och ombyggnad av det nya huset läggas till på inköpskostnaden i deklarationen, vilket i ert fall med all sannolikhet skulle innebära att inköpskostnaden för det nya huset skulle överstiga försäljningspriset för bostadsrätten. Därmed skulle ni då kunna ha rätt till slutligt uppskov med hela kapitalvinsten. Om ni planerar att göra mer omfattande ny-, till- eller ombyggnationer av huset så kan det vara klokt att söka preliminärt uppskov istället för slutligt uppskov, eftersom ni då får ytterligare ett år på er att göra dessa åtgärder innan uppskovet slutligen registreras som slutligt uppskov. Försäljning av bostadsrätt och ansökan om uppskov deklareras på deklarationsblanketterna K6 och K2 (angående slutligt uppskov). Jag rekommenderar er starkt att hämta ut Skatteverkets broschyr ”Försäljning av bostadsrätt” innan ni bestämmer hur ni skall göra, i vilken allt ovanstående förklaras mer ingående och exemplifierat. Slutligen angående hur stort lån ni bör ta. Detta är svårt för mig att säga utan att veta hur er ekonomi ser ut. Lämpligast är att diskutera detta med en bankrådgivare. Inkomstskattelagen hittar ni http://www.lagen.nu/1999:1229. Lycka till och hör av er om något var oklart! Vänligen

Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?

När du har sålt en bostad ska du deklarera försäljningen. Det gäller alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Här är en guide som innehåller det du behöver veta och göra när du säljer en bostad.

Räkna ut om försäljningen gick med vinst eller förlust genom att använda beräkningshjälpen. Ju fler uppgifter du har om din försäljning, desto mer exakt kommer din beräkning att bli. Du behöver veta vad du köpte din bostad för och vad du sålde den för.

Får man dra av hela mäklararvodet?

Eftersom vi inte är en mäklarfirma så är vi helt oberoende och kan erbjuda tabeller med exempel på normala och rimliga mäklararvoden. Mäklarfirmorna själva kan ej gå ut med prislistor eftersom det skulle störa den enskilda mäklarens möjlighet att sätta priset på sin egen tjänst.

Mäklarnas löner baseras på hur många bostäder de förmedlar varje månad samt hur mycket de tar i provision vid varje försäljning. De mest framgångsrika mäklarna vill såklart tjäna så mycket som möjligt på varje enskild försäljning och offentliga prislistor skulle göra det svårare att ta mycket betalt.

Du som kund vill ju betala så lite som möjligt samtidigt som du vill ha den bästa möjliga mäklartjänsten, så för dig är prisnivåer något som är väldigt viktigt att känna till för att du skall kunna jämföra mäklarnas offerter på ett bra sätt.

Fyll i din adress, värdet på bostaden och välj vilken typ av bostad det gäller så räknar kalkylatorn ut ett normalt arvode åt dig. Kalkylatorn visar även snittpriset (kr/kvm) för den valda bostadstypen i den kommun bostaden ligger i.

Obs, kalkylatorn fungerar som bäst om du anger en adress. Den fungerar inte lika bra om du endast anger en stad eller postort.

Anledningen till att provisionerna är 30-50 % högre för friköpta villor, radhus och fritidshus är att det är mer jobb och ansvar för mäklaren att sälja en friköpt bostad än en bostadsrätt. Att sälja en friköpt bostad är oftast en större process med besiktningar, energideklarationer osv.

Som bostadssäljare kan du få flera olika alternativ på hur mäklarens provsion/arvode skall vara uppbyggt. Mäklaren lämnar vanligtvis följande tre alternativ till dig att välja mellan:

1. Vanlig procentsats innebär att provisionen blir en procentsats på bostadens slutpris. Hur mycket du får betala till mäklaren beror då på bostadens slutpris. Denna variant är bra att välja om du inte känner dig stensäker på din bostads värde.

Exempel: Mäklaren tar 4 % av bostadens slutpris i provision.Om slutpriset på bostaden blir 1 000 000 kr så tar mäklaren 40 000 kr i provision.

När ska vinstskatt betalas 2023?

Du som har sålt med vinst kan betala in vinstskatten direkt efter att du har sålt bostaden om du vill. Skriver du på köpekontraktet under 2022 betalar du så här för att slippa ränta på ditt skattekonto:

Om din kvarskatt blir mer än 30 000 kronor behöver du betala in den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor, så att den är bokförd senast den 13 februari 2023. Betala in resterande belopp så att de är bokförda senast den 3 maj 2023. Om din kvarskatt blir högst 30 000 kr slipper du att betala ränta om inbetalningen är bokförd senast den 3 maj 2023.

Om du sålt din privata bostadsrätt med förlust, är det möjligt att dra av halva förlustsumman. Men denna del slås också ihop med andra inkomster och utgifter av kapital. Om förlusten är större än de övriga vinsterna och inkomsterna får du ett underskott av kapital som du kan göra avdrag för. 

Vad händer om man lämnar in deklarationen för sent?

I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

När skall man ha deklarerat?

  • Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
  • Andra viktiga datum kring deklarationen
  • Skatteregler som påverkar din skatt

Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.

En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.

Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.