:

Vad är ett godkänt kassaregister?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är ett godkänt kassaregister?
  2. Hur får man kassaregister?
  3. Var går gränsen för kassaregister?
  4. Vad händer om man inte har kassaregister?
  5. Är Swish ett kassaregister?
  6. När måste man ha ett kassaregister?
  7. Hur lång tid tar det att få kassaregister?
  8. Måste man ha ett kassaregister?
  9. Hur mycket får man tjäna utan kassaregister?
  10. När behöver man inte ha kassaregister?
  11. Vad kostar ett kassaregister?
  12. Måste man anmäla kassaregister?

Vad är ett godkänt kassaregister?

För att du ska kunna välja rätt kassaregister i det stora utbud som finns, är det viktigt att skapa dig en förståelse för vilka krav som finns på ditt register. Ett av kraven är att kassaregistret ska vara certifierat.

Ett certifierat kassaregister ska vara tillverkardeklarerat och dessutom ska det även finnas en certifierad kontrollenhet kopplat till ditt register. Kontrollenheten kan antingen vara en fysisk låda kopplad till ditt kassasystem eller molnbaserad. Om du väljer en molnbaserad kontrollenhet så krävs det en internetuppkoppling för att den ska kunna användas och uppdateras. Tillverkardeklarationen visar att kassaregistret uppfyller de krav som Skatteverket satt upp. Ditt register måste dessutom kunna ge kunden ett kvitto. Därför måste du antingen koppla ihop ditt register med en fysisk kvittoskrivare eller erbjuda kunden ett digitalt kvitto.

Hur får man kassaregister?

Även om ditt företag omfattas av lagen för kassaregister kan du söka om undantag från skyldigheten att ha kassaregister. Oftast handlar det om att företagaren har ett kassaregister men inte uppfyller kraven för certifiering. Skatteverket beviljar endast undantag om företagaren kan försäkra att det finns underlag. Köpet ska därför fortfarande registreras och ett kvitto ska alltid erbjudas.

Var går gränsen för kassaregister?

Om du säljer varor eller tjänster kontant eller mot betalning med kontokort för högst fyra prisbasbelopp inklusive moms under ett räkenskapsår på tolv månader behöver du inte ha ett tillverkardeklarerat kassaregister. Då anses den kontanta försäljningen vara av obetydlig omfattning. Fyra prisbasbelopp för år 2023 är 210 000 kronor (4 × 52 500 kronor). Exempel på kontantförsäljning är betalning med sedlar och mynt, presentkort, kuponger som företaget löser in hos något annat företag och liknande. Som betalning med kontokort räknas betalning med konto- eller kreditkort och andra elektroniska betalningstjänster så som Swish.

Om du inte är skyldig att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister, är du inte heller skyldig att erbjuda kvitto. Men det kan dock vara lämpligt att kunna erbjuda ett kvitto till kunden.

Är kunden en företagare ställer bokföringslagen och momsreglerna krav på underlag i kundens bokföring och avdragsrätt till moms.

Vad händer om man inte har kassaregister?

Företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning ska använda kassaregister med en certifierad kontrollenhet eller ett certifierat kontrollsystem.

Det gäller såväl butiker, tandläkare, frisörer som andra verksamheter. Lagen kräver certifierade kontrollenheter/system, som har certifierats under ackreditering.

Det är kontrollenheten som sitter ansluten till kassaregistret som ska vara certifierad. För varje kassaregister med certifierad kontrollenhet ska det finnas en tillverkardeklaration. I tillverkardeklarationen intygar tillverkaren att kassaregistret med certifierad kontrollenhet är testad och att de fungerar tillsammans.

Är Swish ett kassaregister?

Swish är ett elektroniskt betalningsmedel. Vid betalning med swish gäller därför samma regler som vid betalning med kontokort.

Vad ska användas som verifikation?

När måste man ha ett kassaregister?

Alla företag måste ha ett certifierat kassaregister som registrerar all försäljning för att uppfylla Skatteverkets krav. Undantaget är företag som har en årlig omsättning på mindre än 190 400 kr (inkl. moms).

Hur lång tid tar det att få kassaregister?

Alla företag med en årsomsättning på mer än 190 400 kr måste använda ett kassaregister och registrera det hos Skatteverket. Vissa typer av företag är undantagna från lagen eftersom de erbjuder varor och tjänster från taxibilar, varuautomater och automatiserade affärslokaler. Läs mer på Skatteverkets hemsida. För företag som genomför torg- och marknadshandel har Skatteverket sammanställt ett informationsblad.

Måste man ha ett kassaregister?

Även om ditt företag omfattas av lagen för kassaregister kan du söka om undantag från skyldigheten att ha kassaregister. Oftast handlar det om att företagaren har ett kassaregister men inte uppfyller kraven för certifiering. Skatteverket beviljar endast undantag om företagaren kan försäkra att det finns underlag. Köpet ska därför fortfarande registreras och ett kvitto ska alltid erbjudas.

Hur mycket får man tjäna utan kassaregister?

Alla företag måste ha ett certifierat kassaregister som registrerar all försäljning för att uppfylla Skatteverkets krav. Undantaget är företag som har en årlig omsättning på mindre än 190 400 kr (inkl. moms).

När behöver man inte ha kassaregister?

Alla företag måste ha ett certifierat kassaregister som registrerar all försäljning för att uppfylla Skatteverkets krav. Undantaget är företag som har en årlig omsättning på mindre än 190 400 kr (inkl. moms).

Vad kostar ett kassaregister?

Ett kassaregister passar perfekt för dig som driver ett mindre företag och vill kunna erbjuda dina kunder ett kvitto när du säljer varor och tjänster mot kontant, kort eller Swish betalning. Tydliga dagsrapporter skrivs enkelt ut vid dagens slut så att du får full kontroll över er försäljning och kan räkna kassan. Alla våra kassaregister är godkända enligt Skatteverkets lagen om kassaregister.

Måste man anmäla kassaregister?

Behöver man registrera kassan hos Skatteverket?

Undersök alltid på egen hand de regler som gäller registreringen av kassaregister för er verksamhet. Generellt gäller att samtliga säljande kassor ska anmälas till Skatteverket.