:

Hur räknar man ut Drivmedelsförmån?

Innehållsförteckning:

  1. Hur räknar man ut Drivmedelsförmån?
  2. Är det förmånligt med Drivmedelsförmån?
  3. Är det värt att ha förmånsbil 2023?
  4. Varför räknas Drivmedelsförmån upp med 1 2?
  5. Vem betalar drivmedel för förmånsbil?
  6. Vem betalar bensin förmånsbil?
  7. När lönar det sig att ha förmånsbil?
  8. Kan man ha förmånsbil utan att ta ut lön?
  9. Får familjemedlemmar köra förmånsbil?
  10. Får min fru köra min förmånsbil?
  11. Varför är förmånsbil så dyrt?
  12. Är det lönt att ha förmånsbil?
  13. Vad är bäst förmånsbil eller tjänstebil?

Hur räknar man ut Drivmedelsförmån?

En körjournal är ett bra sätt för den anställda att visa hur förmånsbilen har använts, så att hen bara beskattas för drivmedel som används till privat körning.

Är det förmånligt med Drivmedelsförmån?

Att betala förmånsvärde för sin bil är ganska enkelt. Men hur ska man egentligen göra med drivmedlet? Nu reder vi ut detta.

Det är roligt att vi har ett samhälle där så många vill göra rätt. Jag får samtal varje vecka där folk försöker reda ut hur de ska hantera drivmedlet för sina förmånsbilar. Och det är inte helt lätt. Det finns en rad olika alternativ, och nu ska vi reda ut för och nackdelar med dessa. 

Är det värt att ha förmånsbil 2023?

Varför uppdateras inte förmånsvärden för tjänstebilar?

  • Bilförmån
    • Varför uppdateras inte förmånsvärden för tjänstebilar?
    • Varför är bilförmånsvärden för 2023 högre än föregående år?
    • När ansöker man om justerat bilförmånsvärde?
    • Var lägger jag in justerat bilförmånsvärde?
    • Kan jag betala ut förmån utan att betala ut lön?

Varför räknas Drivmedelsförmån upp med 1 2?

Det vanliga upplägget kring förmånsbil är att företaget betalar en bil åt en verksam ägare eller en anställd, som då förmånsbeskattas enligt bilens förmånsvärde och företaget betalar tillhörande arbetsgivaravgifter. I och med de senaste årens regelförändringar som syftar till att göra förmånsbilar mer likt kostnaden för ett privat ägande, kan man dock fråga sig om en förmånsbil fortfarande är förmånligt. Det finns även andra aspekter som kan vara värda att tänka på om du funderar på att ta ut en förmånsbil i ditt bolag.

Att ta ut tillräcklig lön i sitt företag är något som premieras av beslutsfattare. Det visar sig i att löneunderlaget är en viktig komponent i beräkningen av möjlighet till lågbeskattad utdelning enligt 3:12 – reglerna, men spelar även roll för SGI (sjukpenningsgrundande inkomst).

Det är en god idé att som företagare ta ut tillräcklig lön om det finns möjlighet till det. Funderar du på att plocka ut en förmånsbil bör du därför överväga att göra ett nettolöneavdrag istället för att redovisa bilförmån. Ett nettolöneavdrag innebär att du som verksam ägare eller anställd betalar för förmånen med beskattade pengar genom ett avdrag på nettolönen.

Det fördelaktiga med nettolöneavdrag är att medan förmåner inte räknas som lön, kan ett nettolöneavdrag användas för att öka löneunderlaget. Detta görs genom att bruttolönen ökas med värdet av förmånen, innan ett avdrag sedan görs på nettolönen. Ett ökat löneunderlag är till fördel i beräkningen av lågbeskattad utdelning på K10:an. Samtidigt som det kan ha en positiv inverkan på SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Nettolöneavdrag kan alltså vara att föredra framför bilförmån, om du inte redan har tagit ut tillräcklig lön för beräkningen av lågbeskattad utdelning samt SGI.

En tjänstebil ses normalt som en skattepliktig förmån, vilken ska beskattas. Undantaget gäller endast om privat användning sker i ringa omfattning. Föreligger dispositionsrätt till bilen är Skatteverkets utgångspunkt att privat användning förekommer. Bevisbördan för användning till ringa omfattning ligger då hos användaren av tjänstebilen. För att visa att bilen endast används privat i ringa omfattning används vanligen en körjournal där alla resor noggrant antecknas.

Enligt Skatteverket avses med ringa omfattning att bilen används privat vid högst tio tillfällen per år och med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För att tjänstebilen inte ska tolkas som en skattepliktig förmån behöver båda förutsättningarna vara uppfyllda. Viktigt att komma ihåg är även att resor till och från jobbet vanligen är att betrakta som privatresor, varför de tio tillfällena fort riskerar att överskridas.

Vem betalar drivmedel för förmånsbil?

En körjournal är ett bra sätt för dig att visa hur du använt din förmånsbil så att du bara beskattas för det drivmedel som används till privat körning. Kan du inte visa hur bilen har använts så ska du beskattas för allt drivmedel som har använts till förmånsbilen under inkomståret.

Vem betalar bensin förmånsbil?

Det vanliga upplägget kring förmånsbil är att företaget betalar en bil åt en verksam ägare eller en anställd, som då förmånsbeskattas enligt bilens förmånsvärde och företaget betalar tillhörande arbetsgivaravgifter. I och med de senaste årens regelförändringar som syftar till att göra förmånsbilar mer likt kostnaden för ett privat ägande, kan man dock fråga sig om en förmånsbil fortfarande är förmånligt. Det finns även andra aspekter som kan vara värda att tänka på om du funderar på att ta ut en förmånsbil i ditt bolag.

Att ta ut tillräcklig lön i sitt företag är något som premieras av beslutsfattare. Det visar sig i att löneunderlaget är en viktig komponent i beräkningen av möjlighet till lågbeskattad utdelning enligt 3:12 – reglerna, men spelar även roll för SGI (sjukpenningsgrundande inkomst).

Det är en god idé att som företagare ta ut tillräcklig lön om det finns möjlighet till det. Funderar du på att plocka ut en förmånsbil bör du därför överväga att göra ett nettolöneavdrag istället för att redovisa bilförmån. Ett nettolöneavdrag innebär att du som verksam ägare eller anställd betalar för förmånen med beskattade pengar genom ett avdrag på nettolönen.

Det fördelaktiga med nettolöneavdrag är att medan förmåner inte räknas som lön, kan ett nettolöneavdrag användas för att öka löneunderlaget. Detta görs genom att bruttolönen ökas med värdet av förmånen, innan ett avdrag sedan görs på nettolönen. Ett ökat löneunderlag är till fördel i beräkningen av lågbeskattad utdelning på K10:an. Samtidigt som det kan ha en positiv inverkan på SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Nettolöneavdrag kan alltså vara att föredra framför bilförmån, om du inte redan har tagit ut tillräcklig lön för beräkningen av lågbeskattad utdelning samt SGI.

En tjänstebil ses normalt som en skattepliktig förmån, vilken ska beskattas. Undantaget gäller endast om privat användning sker i ringa omfattning. Föreligger dispositionsrätt till bilen är Skatteverkets utgångspunkt att privat användning förekommer. Bevisbördan för användning till ringa omfattning ligger då hos användaren av tjänstebilen. För att visa att bilen endast används privat i ringa omfattning används vanligen en körjournal där alla resor noggrant antecknas.

Enligt Skatteverket avses med ringa omfattning att bilen används privat vid högst tio tillfällen per år och med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För att tjänstebilen inte ska tolkas som en skattepliktig förmån behöver båda förutsättningarna vara uppfyllda. Viktigt att komma ihåg är även att resor till och från jobbet vanligen är att betrakta som privatresor, varför de tio tillfällena fort riskerar att överskridas.

När lönar det sig att ha förmånsbil?

Blev erbjuden ett jobb idag som skulle innebära en löneökning med ungefär 7000:- i månaden samt en förmånsbil, jobbet är som utesäljare så kommer köra mycket och långt. Jag räknar inte med att använda bilen privat annat än att lämna barnen på dagis kanske. Behöver detta redovisas då om dagis i princip ligger på utmed vägen? Kan ni snillen som har koll på det mesta bara förklara det här med förmånsbil för mig, blir det en kostnad på flera tusen varje månad så kanske jag inte ens tjänar på att byta jobb?

dec '21

Kan man ha förmånsbil utan att ta ut lön?

Förmåner värderas i regel enligt sitt marknadsvärde, alltså till det pris som den anställda skulle fått betala på orten om denne köpt varan eller tjänsten för egna pengar.

Det finns vissa förmåner som värderas schablonmässigt, till exempel bilförmån och kostförmån, och andra som är skattefria, till exempel friskvårdsförmån.

Får familjemedlemmar köra förmånsbil?

-  lör 27 jul 2013, 10:47 #773453

Detta styrs helt av arbetsgivaren och står i det avtal du skrivit på. I princip omöjligt för oss att ge dig några råd annat än hur "det brukar" vara. Min erfarenhet är att det är inga problem att låna ut bilen enstaka tillfällen till i princip vem som helst, och regelbundet till familjen.

Får min fru köra min förmånsbil?

En företagsbil kan underlätta många moment i arbetslivet, både för företaget och för dig som är anställd.  

Under 2018 fanns det cirka 300 000 tjänstebilar registrerade i Sverige. Det är många som anser att tjänstebilen är en nödvändighet för att klara jobbet och hålla kontakten med kunder såväl som leverantörer.

Varför är förmånsbil så dyrt?

Det här året inleddes med några rejäla råsopar mot bilägarna, framför allt mot de som har en tjänstebil, eller förmånsbil som det heter rent skattetekniskt. Att nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar och laddbara bilar försvinner hann ju inte mer än träda i kraft, förrän nästa höjning aviserades till 1 juli.

Tanken är att man ska utjämna skillnaden mellan att äga en bil privat och att nyttja den ägd eller leasad via sitt företag. Det handlar alltså om en rättvisereform! Eller…? Fler skattekronor blir det.

Är det lönt att ha förmånsbil?

Om arbetsgivaren låter dig använda en tjänstebil privat kallas det förmånsbil.  Att du själv får använda bilen privat räknas som en förmån och du som förare betalar inkomstskatt för förmånen. Håll reda på hur mycket du kör i tjänsten och privat. Tänk på att reglera i avtal vad som ska gälla om du får använda tjänstebilen även för privat bruk.

Arbetsgivaren är ytterst ansvarig för din arbetsmiljö när du använder bilen i tjänsten.

Vad är bäst förmånsbil eller tjänstebil?

Senast förra veckan fick jag frågan från en företagare som stod i begrepp att köpa ny bil. Hon ville veta vad som skulle vara mest fördelaktigast. Att köpa bilen privat eller i företaget? En enkel fråga kan tyckas men där det inte alltid finns ett enkelt svar. Som med mycket annat finns det flera saker att ta hänsyn till. Med privatbil betalar du själv alla kostnader förknippat med bilen privat. Det vill säga inköp av bilen, skatt, försäkring och reparation och underhåll. Med tjänstebil är det företaget som köper eller leasar bilen och som också står för alla kostnader förknippat med den. Tjänstebilen används uteslutande för körning i tjänsten men om du använder tjänstebilen även för privat körning, mer än tio tillfällen per år eller mer än 100 mil, ska du förmånsbeskattas. Därmed blir tjänstebilen en förmånsbil.

Drivmedlet för förmånsbilen kan du välja att betala privat och då får du ta ut milersättning för de mil du kör i tjänsten. Det andra alternativet är att företaget betalar allt drivmedel men då ska du också förmånsbeskattas med 120% av marknadsvärdet av drivmedlet för de mil du kör privat. Detta avskräcker många och de väljer istället att själv betala drivmedlet och ta ut milersättning för de mil de kör i tjänsten. Om förmånsbil eller privatbil är mest fördelaktigt för just dig beror bland annat på vilken bil det är och hur många mil du kör privat och i företaget. Det är svårt att säga ett exakt milantal när de olika alternativen är mest fördelaktiga, men generellt kan man säga att ju mer du kör desto mer fördelaktigt är det med förmånsbil. Tanken med förmånsbeskattning är att det ska vara kostnadsneutralt om man kör ”normalt” antal mil (ca 1500 mil totalt) per år. Det vill säga att det ska kosta lika mycket om du väljer privatbil eller förmånsbil. Införandet av Bonus Malus under 2018 gör också att fordonsskatten numera räknas in när man beräknar förmånsvärdet. Dock gäller det bara bilar som registrerats efter 1 juli 2018.