:

Vad är AGI deklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är AGI deklaration?
  2. När ska AGI lämnas in?
  3. Hur deklarera Nettolöneavdrag?
  4. Hur deklarerar man arbetsgivaravgifter?
  5. Varför AGI?
  6. Vilka avdrag kan jag göra på min deklaration?
  7. Vad händer om man inte lämnar in Arbetsgivardeklaration?
  8. Vad krävs för att få f skatt?
  9. Vad är bäst Bruttolöneavdrag eller Nettolöneavdrag?
  10. Vilka avdrag ska man göra i deklarationen?
  11. Får man dra av arbetsgivaravgift?
  12. Hur redovisar man arbetsgivaravgifter?
  13. Kan man se sitt skattekonto?
  14. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  15. Får man dra av för eget arbete?

Vad är AGI deklaration?

En arbetsgivardeklaration är till för dig som har ett företag registrerat som arbetsgivare (Arbetsgivarregistrerat företag). I arbetsgivardeklarationen ingår bruttolön, förmåner, arbetsgivaravgift samt avdragen preliminärskatt. De som appliceras för “utgifter i arbetet” ska även deklarera det i AGI:n.

Arbetsgivardeklarationen ska för de flesta företagen alltid lämnas in den 12:e varje månad (förutom januari och augusti som lämnas in den 17:e i månaden). Men detta varierar beroende på hur mycket ditt företag omsätter. Om ditt företag omsätter mer än 40 mkr så ändras inlämningsdagen från den 12:e till den 26:e varje månad.

Till exempel: Har du betalat ut lön för februari månad ska du skicka in arbetsgivardeklarationen senast den 12 mars (26 mars vid omsättning över 40 mkr).

OBS! Om den 12:e eller 26:e i månaden infaller på en helg eller röd dag ska rapportering ske nästkommande vardag.

När ska AGI lämnas in?

En arbetsgivardeklaration är till för dig som har ett företag registrerat som arbetsgivare (Arbetsgivarregistrerat företag). I arbetsgivardeklarationen ingår bruttolön, förmåner, arbetsgivaravgift samt avdragen preliminärskatt. De som appliceras för “utgifter i arbetet” ska även deklarera det i AGI:n.

Arbetsgivardeklarationen ska för de flesta företagen alltid lämnas in den 12:e varje månad (förutom januari och augusti som lämnas in den 17:e i månaden). Men detta varierar beroende på hur mycket ditt företag omsätter. Om ditt företag omsätter mer än 40 mkr så ändras inlämningsdagen från den 12:e till den 26:e varje månad.

Till exempel: Har du betalat ut lön för februari månad ska du skicka in arbetsgivardeklarationen senast den 12 mars (26 mars vid omsättning över 40 mkr).

OBS! Om den 12:e eller 26:e i månaden infaller på en helg eller röd dag ska rapportering ske nästkommande vardag.

Hur deklarera Nettolöneavdrag?

När en anställd (även i sitt eget aktiebolag) får en skattepliktig förmån ska den beskattas av den anställde och företaget ska betala arbetsgivaravgifter på förmånen. Men det finns ett annat sätt att hantera det som kan vara fördelaktigt på många sätt. Om du redan har koll på hur förmåner funkar kan du direkt hoppa ned till avsnittet om nettolöneavdrag.

Denna post gäller endast anställda/ägare i aktiebolag och i viss mån anställda i enskilda firmor och handelsbolag (dock inte ägare i EF/HB).

En förmån är enkelt uttryckt någonting du får eller får tillgång till av din arbetsgivare, som inte är pengar. Det allra vanligaste är t ex gymkort och bilförmån, men det kan röra allt ifrån fri bostad och tillgång till fjällstuga till fria måltider.

En förmån kan vara skattefri eller skattepliktig. För skattefria förmåner uppstår ingen effekt alls – mottagaren skattar inte på förmånen och arbetsgivaren betalar inga arbetsgivaravgifter. Kostnaden är också oftast avdragsgill för arbetsgivaren. Ett av de vanligaste exemplen på skattefria och avdragsgilla förmåner är gymkort.

Sedan har vi förmåner som är skattepliktiga för mottagaren och avdragsgilla för arbetsgivaren, det absolut vanligaste exemplet är bilförmån. Detta är vad vi kommer att diskutera nedan.

Hur deklarerar man arbetsgivaravgifter?

En del i varje månads lönekörning är att skapa och skicka in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket. Genom arbetsgivardeklarationen redovisas arbetsgivaravgifter och den dragna preliminärskatten.

Från och med januari 2019, och för vissa arbetsgivare redan juli 2018, gäller nya regler för arbetsgivardeklarationen. Förändringen innebär att den som är arbetsgivarregistrerad ska redovisa utbetalningar och gjorda skatteavdrag per person varje månad. Detta kallas arbetsgivardeklaration på individnivå.

Varför AGI?

Mina arbetsdagar som Team Manager är väldigt olika varandra, ofta vet jag inte riktigt hur dagen kommer att se ut när jag kommer till kontoret. Det är en del möten, både interna och med våra kunder samt uppföljning av dessa. Men i huvudsak så leder och fördelar jag arbetet i mitt team. Mitt team består av ca 10 st lönekonsulter som först och främst arbetar i ett av våra lönesystem, Agda. I mitt team har vi ca 60 st kunder som vi gör lön åt.

Från att tidigare lämnat in kontrolluppgifter till Skatteverket en gång per år så görs det nu en gång per månad. Tidigare har arbetsgivaren lämnat in en arbetsgivardeklaration varje månad, det som lämnas in nu med AGI är samma uppgifter men på individnivå. Den största skillnaden för den anställde blir om det av någon anledning skulle bli fel på lönen och att pengar måste betalas tillbaka. Tidigare har vi korrigerat det som blivit fel och den anställde har kunnat betala tillbaka ett nettobelopp men sedan AGI kom så måste den anställde betala tillbaka bruttobeloppet vid eventuell skuld. Detta då skatten redan blivit rapporterad på skattekontot.

Vilka avdrag kan jag göra på min deklaration?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Vad händer om man inte lämnar in Arbetsgivardeklaration?

För det första, håll dig lugn. Det är mänskligt att göra fel och du är knappast den enda företagaren som glömt bort skattedeklarationen, bland alla hundra andra måsten i ett företag. Det kan finnas giltiga skäl till att du inte hunnit deklarera din årliga moms, därför bör du hjälpa Skatteverket förstå din situation genom att snarast ringa dem på 0771–567 567 och berätta hur det ligger till.

Inkomstdeklaration är inte samma sak som skattedeklaration. Skattedeklaration är den deklaration av moms och arbetsgivaravgifter som svenska näringsidkare månadsvis lämnar till Skatteverket. Inkomstdeklaration , även kallad självdeklaration eller bara deklaration, är en årlig handling där inkomsttagare, privatpersoner och företag, redovisar hur mycket som intjänats under föregående år och hur mycket skatt som ska betalas. Du som vet att du kommer ha en försenad deklaration kan begära uppskov hos Skatteverket: Begära uppskov/anstånd med deklaration  – så gör du

Vad krävs för att få f skatt?

Du som bedriver eller har för avsikt att bedriva näringsverksamhet kan bli godkänd för F-skatt. Näringsverksamhet kan bedrivas av fysisk person (enskild näringsverksamhet) eller av juridisk person, till exempel ett aktiebolag, handelsbolag eller en ekonomisk förening. Ett godkännande för F-skatt innebär att det är företagaren själv som ansvarar för att betala skatter och socialavgifter (egenavgifter) på ersättning för utfört arbete.

För att du ska kunna bli godkänd för F-skattsedel krävs att du:

Vad är bäst Bruttolöneavdrag eller Nettolöneavdrag?

Det vanliga upplägget kring förmånsbil är att företaget betalar en bil åt en verksam ägare eller en anställd, som då förmånsbeskattas enligt bilens förmånsvärde och företaget betalar tillhörande arbetsgivaravgifter. I och med de senaste årens regelförändringar som syftar till att göra förmånsbilar mer likt kostnaden för ett privat ägande, kan man dock fråga sig om en förmånsbil fortfarande är förmånligt. Det finns även andra aspekter som kan vara värda att tänka på om du funderar på att ta ut en förmånsbil i ditt bolag.

Att ta ut tillräcklig lön i sitt företag är något som premieras av beslutsfattare. Det visar sig i att löneunderlaget är en viktig komponent i beräkningen av möjlighet till lågbeskattad utdelning enligt 3:12 – reglerna, men spelar även roll för SGI (sjukpenningsgrundande inkomst).

Det är en god idé att som företagare ta ut tillräcklig lön om det finns möjlighet till det. Funderar du på att plocka ut en förmånsbil bör du därför överväga att göra ett nettolöneavdrag istället för att redovisa bilförmån. Ett nettolöneavdrag innebär att du som verksam ägare eller anställd betalar för förmånen med beskattade pengar genom ett avdrag på nettolönen.

Det fördelaktiga med nettolöneavdrag är att medan förmåner inte räknas som lön, kan ett nettolöneavdrag användas för att öka löneunderlaget. Detta görs genom att bruttolönen ökas med värdet av förmånen, innan ett avdrag sedan görs på nettolönen. Ett ökat löneunderlag är till fördel i beräkningen av lågbeskattad utdelning på K10:an. Samtidigt som det kan ha en positiv inverkan på SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Nettolöneavdrag kan alltså vara att föredra framför bilförmån, om du inte redan har tagit ut tillräcklig lön för beräkningen av lågbeskattad utdelning samt SGI.

En tjänstebil ses normalt som en skattepliktig förmån, vilken ska beskattas. Undantaget gäller endast om privat användning sker i ringa omfattning. Föreligger dispositionsrätt till bilen är Skatteverkets utgångspunkt att privat användning förekommer. Bevisbördan för användning till ringa omfattning ligger då hos användaren av tjänstebilen. För att visa att bilen endast används privat i ringa omfattning används vanligen en körjournal där alla resor noggrant antecknas.

Enligt Skatteverket avses med ringa omfattning att bilen används privat vid högst tio tillfällen per år och med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För att tjänstebilen inte ska tolkas som en skattepliktig förmån behöver båda förutsättningarna vara uppfyllda. Viktigt att komma ihåg är även att resor till och från jobbet vanligen är att betrakta som privatresor, varför de tio tillfällena fort riskerar att överskridas.

Vilka avdrag ska man göra i deklarationen?

– Förra året befarade vi ändrade fåmansföretagsregler, men de har vi inte sett till ännu. Det kan mycket väl bero på det ändrade världsläget och det faktum att vi ännu inte helt har sluppit pandemin. Det hindrar emellertid inte att ägare av fåmansföretag behöver förbereda sig på att fundera över om inte reglerna kommer att bli hårdare vad gäller beskattningen av utdelning. Fortfarande är skattesatsen 20 procent på belopp motsvarande det s.k. gränsbeloppet och på all annan utdelning är skattesatsen samma som för lön i inkomst av tjänst. Vi får se vad som händer det närmaste året.

– Det allra bästa är att själv försöka få tid att sätta sig in i den egna ekonomin och hur man kan planera för en rimlig skatt på de egna inkomsterna. För många företagare med lite enklare förhållanden går det alldeles utmärkt att använda Visma eEkonomi tillsammans med deklarationstillvalet.

– Den företagare som inte tycker sig ha tid med detta kan få många tips genom att anlita en duktig skatterådgivare istället. Det brukar alltid finnas pengar att tjäna på att gå igenom sin egen och företagets skattesituation minst en gång om året.

Får man dra av arbetsgivaravgift?

Barn och ungdomar som inte fyllt 13 år får i stort sett inte jobba alls. Vissa undantag finns för bl a lättare arbete i familjens jordbruk och hobbyförsäljning av t ex majblommor. Det går också att få tillstånd från Arbetsmiljöverket för att jobba som skådespelare, statist och liknande.

Ungdomar i åldern 13–15 år får under skollovet arbeta högst 7 timmar/dag och högst 35 timmar/ vecka. Arbetet får inte börja före kl 06.00 och inte sluta senare än kl 20.00. De ska ha ledigt minst 14 timmar i sträck per dygn (nattvila), och 36 timmar i sträck varje vecka, helst på helgen (veckovila). De ska också vara lediga minst fyra veckor i sträck på sommaren. Arbetet ska vara enkelt och ofarligt och föräldrarna ska ha gett sitt tillstånd till arbetet.

Hur redovisar man arbetsgivaravgifter?

Alla företag har ett skattekonto hos Skatteverket där transaktioner registreras. Att bokföra det kan vara krångligt. Här är mina tips på hur du ska göra.

Skattekontot kan jämföras med ett bankkonto – alla poster ska konteras och bokföras löpande. Du ska kunna stämma av saldot i bokföringen mot saldot på skattekontot hos Skatteverket. Du bokför skattekontot efter ett skattekontoutdrag som du kan få per post, men mer troligt är att du loggar in på Skatteverkets hemsida och skriver ut det själv.

Kan man se sitt skattekonto?

Nej, en enskild firma är en fysisk person och utgår ifrån ditt personnummer. Det innebär att skattekontot är desamma som för dig som privatperson.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

Arbetsgivaren måste enligt lag dra skatt från din lön. Du betalar skatt om du tjänar 20 008 kronor eller mer under år 2020. Skatten beräknas då på hela beloppet, inte bara den del som överstiger gränsvärdet på 20 008 kr.

Får man dra av för eget arbete?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.