:

Varför har jag fått anstånd med deklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Varför har jag fått anstånd med deklaration?
  2. Hur länge kan man få anstånd med deklaration?
  3. När ska deklarationen vara inne anstånd?
  4. Vad händer om man lämnar in deklarationen för sent?
  5. Hur fungerar anstånd?
  6. Kan man få hjälp med deklarationen?
  7. Hur ansöker man om anstånd?
  8. Hur ansöker man om uppskov?
  9. Kan man få uppskov med Restskatt?
  10. Kan man deklarera i efterhand?
  11. Kan man skicka in deklarationen flera gånger?
  12. Vad krävs för att få uppskov?
  13. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  14. Kan Swedbank hjälpa till med deklaration?
  15. När ansöker man om uppskov?

Varför har jag fått anstånd med deklaration?

Har du enskild firma ska din deklaration och NE-bilagan till din inkomstdeklaration vara inne senast den 2 maj 2022. Om du behöver anstånd en kortare tid (längst till den 31 maj) kan du ansöka om det på Mina sidor på skatteverket.se. Om du behöver anstånd längre tid ska du ansöka om det på blankett SKV 2600.

Redovisar du moms helårsvis gäller inte anståndet momsdeklarationen. Den 12 maj är sista dagen att lämna in den.

Hur länge kan man få anstånd med deklaration?

Förtryckt inkomstdeklaration/alla uppgifter online

Du som senast den 5 mars hade en digital brevlåda (minmyndighetspost.se, Kivra eller liknande) får din deklaration dit i början av mars, som pdf-fil. Om du inte hunnit skaffa digital brevlåda får du din deklaration på papper mellan 15 mars och 15 april.

När ska deklarationen vara inne anstånd?

Är du en enskild näringsidkare kan du få anstånd med att lämna in din deklaration för firman. Det kräver att du går in på Skatteverket och ansöker innan 2 maj (Skatteverket ska alltså ha ansökan hos sig senast detta datum). Det datumet gäller även för övriga som vill ansöka om att få uppskov eller så kallat anstånd med sin deklaration. Det här är värt att notera att det gäller ett korttidsanstånd. Till skillnad från vad vi strax ska gå igenom som rör sig om ett långtidsanstånd.

Vad händer om man lämnar in deklarationen för sent?

För det första, håll dig lugn. Det är mänskligt att göra fel och du är knappast den enda företagaren som glömt bort skattedeklarationen, bland alla hundra andra måsten i ett företag. Det kan finnas giltiga skäl till att du inte hunnit deklarera din årliga moms, därför bör du hjälpa Skatteverket förstå din situation genom att snarast ringa dem på 0771–567 567 och berätta hur det ligger till.

Inkomstdeklaration är inte samma sak som skattedeklaration. Skattedeklaration är den deklaration av moms och arbetsgivaravgifter som svenska näringsidkare månadsvis lämnar till Skatteverket. Inkomstdeklaration , även kallad självdeklaration eller bara deklaration, är en årlig handling där inkomsttagare, privatpersoner och företag, redovisar hur mycket som intjänats under föregående år och hur mycket skatt som ska betalas. Du som vet att du kommer ha en försenad deklaration kan begära uppskov hos Skatteverket: Begära uppskov/anstånd med deklaration  – så gör du

Hur fungerar anstånd?

Möjligheten med anstånd är till för dig som någon enstaka gång får tillfälliga betalningssvårigheter som du inte orsakat själv. Genom en kortare tids anstånd får du tillfälle att skaffa fram pengar genom att till exempel kräva eventuella kunder på betalning eller sälja tillgångar.

Du ansöker genom att fylla i blanketten Ansökan, Anstånd om betalning av skatt pga. tillfälliga betalningssvårigheter.

Kan man få hjälp med deklarationen?

Med hjälp av tjänsten kan du och din redovisningsbyrå deklarera helt digitalt. Ni slipper skicka papper för underskrift vilket underlättar för alla, särskilt för dig som befinner dig utanför Sverige.

Hur ansöker man om anstånd?

Om du inte kan betala kan du ansöka om att få betala mindre (nedsatt betalning) eller inte betala alls (anstånd) under ett år.

Hur ansöker man om uppskov?

Kalkylatorn hjälper dig att räkna ut hur stor del av din vinst du kan skjuta upp och hur mycket som måste beskattas.

Tänk på att vinst + eventuellt gammalt uppskov uppgå till minst 50 000 kr för att uppskov skall kunna göras.

Tänk även på att uppskovstaket är på 3 miljoner kr per bostad. Omden nya bostaden ägs ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

Att göra uppskov betyder att du väntar med att betala vinstskatten på försäljning av en bostad. I stället för att betala in hela skatten direkt kan du skjuta upp det till ett senare tillfälle. Du kan skjuta upp vinsten ända fram tills du dör så länge du uppfyller reglerna för uppskov. Du kan begära uppskov hos Skatteverket när du deklarerar försäljningen av en bostad, vilket alltså blir året efter att du sålt din bostad.

Att göra uppskov innebär inte att du slipper betala skatten utan att du skjuter fram betalningenEtt uppskov räknas alltså som en skatteskuld. Sedan uppskovsräntan togs bort får man dock ha den skatteskulden helt räntefritt vilket såklart är mycket fördelaktigt.

Kan man få uppskov med Restskatt?

De senaste ändringarna innebär att anstånd kan sökas för ytterligare tre månader, april-juni 2022. Sedan tidigare kan tillfälligt anstånd sökas för redovisningsperioder som infallet januari 2020-januari 2021 och oktober-december 2021. Anstånd kan nu sökas för högst tolv i stället för nio redovisningsperioder vardera för dels avdragen preliminär skatt på lön och arbetsgivaravgifter, dels mervärdesskatt som redovisas månadsvis. När det gäller mervärdesskatt som redovisas kvartalsvis ska anstånd kunna beviljas för högst fyra redovisningsperioder. Alla perioder har passerat, men anstånd kan beviljas retroaktivt.  

Kan man deklarera i efterhand?

Om du eller din make inte gjorde några ändringar i skattedeklarationen förblir det beskattningsbeslut, det beskattningsintyg och de giroblanketter för kvarskatt som du fick i våras i kraft. Då får du inte ett nytt beskattningsbeslut per post på hösten.

Kan man skicka in deklarationen flera gånger?

Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.

Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.

Vad krävs för att få uppskov?

När du säljer en bostad med vinst ska du betala 22 procent av vinsten i vinstskatt. Men nu kan du alltså göra uppskov, det vill säga skjuta fram vinsten utan att betala ränta. Du har fortfarande kvar skatteskulden men den kostar dig inget. När man beslutar sig för att göra ett uppskov är det bra att tänka långsiktigt och fundera över vad man kommer att använda pengarna till. Finns det andra lån med hög ränta kan det vara klokt att betala av dem eller få ner amorteringen på sitt bolån.

En fördel med att begära uppskov är förstås att du behöver låna mindre pengar till nästa boende. Du får en mindre belåningsgrad och en bättre privat bostadskalkyl. Man får dock inte glömma att skulden finns kvar och ska betalas tillbaka den dag du checkar ut från bostadsmarknaden.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

En privat sajt med många skattetips och en guldgruva för dem som arbetar aktivt med skatter!

Denna webbplats administreras av Skattepunkten ABSkattepunkten AB ger Dig professionell skatterådgivning

Kan Swedbank hjälpa till med deklaration?

Har du enskild firma ska din deklaration och NE-bilagan till din inkomstdeklaration vara inne senast den 2 maj. Om du behöver anstånd en kortare tid (längst till den 31 maj) kan du ansöka om det på Mina sidor på skatteverket.se. Om du behöver anstånd längre tid ska du ansöka om det på blankett SKV 2600. Din ansökan om anstånd måste Skatteverket ha fått in senast 2 maj.

Förseningsavgiften för en enskild firma är 1 250 kronor. Avgiften fördubblas om du är mer än tre månader sen och tredubblas efter fem månader.

De flesta coronastöd anses vara så kallade näringsbidrag, som är skattepliktiga.

Har du fått stöd ska du ta upp det i deklarationen det beskattningsår då du fick beslut om stödet. Om stödet avser att täcka kostnader som du hade beskattningsår innan, kan du välja om du vill ta upp stödet det året eller det beskattningsår när du fick beslut om stödet. Möjligheten att välja finns för att du ska kunna matcha stödet mot kostnaderna. Avdrag för återbetalning av skattepliktigt coronastöd gör du det räkenskapsår som återbetalningen faktiskt gjordes.

Corona – information för företag, föreningar och offentliga aktörer | Skatteverket

När ansöker man om uppskov?

Helt traktamente gäller varje heldag de första tre månaderna. Som heldag räknas också utresedagen, om du börjar resan före kl 12.00 och hemresedagen, om du kommer hem efter kl 19.00. Halvt traktamente gäller om utresan börjar kl 12.00 eller senare respektive om hemresan avslutas kl 19.00 eller tidigare. Efter tre månader reduceras det skattefria traktamentet. 

Om den anställde arbetar på en och samma ort under längre tid än tre månader måste villkoren för tillfälligt arbete vara uppfyllda för att arbetsgivaren ska kunna betala ut skattefritt traktamente. Det skattefria traktamentet reduceras till 70% av normalbeloppet efter tre månader och till 50% efter två år.