:

Vad är övriga avdragsgilla kostnader?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är övriga avdragsgilla kostnader?
  2. Är övriga personalkostnader avdragsgilla?
  3. Vad ingår i övriga externa kostnader?
  4. Vilka kostnader ingår i övriga kostnader?
  5. Hur bokför man övriga kostnader?
  6. När är en kostnad avdragsgill?
  7. Är arbetslunch avdragsgill?
  8. Vilka är ej avdragsgilla kostnader?
  9. Hur bokför man fora faktura?
  10. Vad bokförs på 6991?
  11. Vad är en ej avdragsgill kostnad?
  12. Vad är avdragsgillt och inte?
  13. Får jag bjuda mina anställda på lunch?
  14. Får man bjuda sina anställda på middag?
  15. Vilka kostnader kan man ta på företaget?

Vad är övriga avdragsgilla kostnader?

Rent matematiskt finns en enkel tumregel att gå efter. Om du placerat i tillgångar som du tror kommer ge högre avkastning än statslåneräntan plus påslaget så har du med fördel tillgångarna på ISK/KF. Det vill säga, om du tror att din portfölj kommer att avkasta mer än 2,94 procent (statslåneräntran + 1 procentenhet) så lönar det sig att ha dina värdepapper på ISK. Det gäller ju även om du investerar i aktier som ligger stilla men där utdelningen överstiger 2,94 procent.

Det gör att ISK inte lämpar sig för tillgångar och värdepapper som förväntas avkasta mindre än så, som korta räntefonder. De passar bättre att ha på en vanlig depå. Där får du dessutom kvitta vinst mot förlust i deklarationen, och sedan skatta 30 procent på det som blir kvar efter kvittning.

Till saken ska dock tilläggas att ISK ju är en bra sparform fortfarande, framför allt för dess enkelhet. Du slipper deklarationskrångel. Men den högre skatten kräver att vi tänker till allt mer kring lågrisksparande.

Är övriga personalkostnader avdragsgilla?

Ett investeringssparkonto (ISK) passar dig som är aktiv i ditt sparande och gör många affärer eftersom du slipper deklarera när du handlar värdepapper och fonder. Du kan ha flera ISK och även spara till barn, i deras namn eller i ditt namn.

Som kund med Investeringssparkonto får du tillgång till våra analyser och marknadsinformation med kurser i realtid. 

Vad ingår i övriga externa kostnader?

När du öppnar ett investeringssparkonto i app eller internetbank ansluts också en värdepapperstjänst och ett fondkonto. Sedan kan du enkelt samla ditt sparande i aktier, fonder och andra värdepapper utan att deklarera varje enskild affär.

Värdepapperstjänst ISK

Vilka kostnader ingår i övriga kostnader?

Semesterlön är den ersättning den anställda får i samband med semesterledigheten. Förenklat ersätter semesterlönen den ordinarie lönen.

Semestertillägg är ett extra tillägg utöver semesterlön då man tillämpar sammalöneregeln.

Det finns två regler att följa vid beräkning av semesterlön - sammalöneregeln eller procentregeln.

Hur bokför man övriga kostnader?

En upplupen intäkt är en intäkt som ditt företag anser som en tillgång innevarande räkenskapsår men som faktureras och betalas av kund först kommande bokföringsår. Upplupna intäkter debiterar ett konto i kontoklass 17.

Detta kan till exempel vara tjänster som utförs löpande men faktureras i efterhand. Om du vill att intäkten ska påverka år 2022 skapar du en verifikation under 2022 där du redovisar den upplupna intäkten. 

När är en kostnad avdragsgill?

Om du har tidsbestämd lön, alltså lön som betalas ut regelbundet, ska skatten dras av enligt allmän tabell. Skatteavdrag på engångsbeloppet ska göras enligt engångstabellen. Om engångsbeloppet betalas ut samtidigt med den tidsbestämda lönen, ska skatten på engångsbeloppet dras av enligt engångstabellen, och skatten på lönen ska dras enligt den allmänna skattetabellen.

Är arbetslunch avdragsgill?

Tack för din fråga!

Frågan om ersättning och ledighet vid semester behandlas i semesterlagen som du hittar här. Enligt semesterlagen har du som anställd rätt till betald semesterledighet, d.v.s att du får ut din ordinarie månadslön under semestern. Utöver detta har du också rätt till ett extra lönetillägg (semestertillägg) under semestern. Sammantaget kallas denna rätt för rätten till semesterlön. Semesterlönen ska betalas ut i samband med semestern (i regel sker detta månaden efter att du tagit ut din semester).

Vilka är ej avdragsgilla kostnader?

Semesterlön är den ersättning den anställda får i samband med semesterledigheten. Förenklat ersätter semesterlönen den ordinarie lönen.

Semestertillägg är ett extra tillägg utöver semesterlön då man tillämpar sammalöneregeln.

Det finns två regler att följa vid beräkning av semesterlön - sammalöneregeln eller procentregeln.

Hur bokför man fora faktura?

Ibland när man har köpt något, kan det hända att man väljer att returnera varan/tjänsten. Har du fått en faktura från leverantören kan du hantera återbetalningen av den, dvs kreditfaktura, på den registrerade leverantörsfakturan i Bokio. Gjorde du däremot ett inköp och mottog ett kvitto på betalningen, kan du göra enligt den här guiden.

Återbetalningen är enklast att hantera genom att bokföra manuellt.

Vad bokförs på 6991?

Ett begrepp som ofta dyker upp i bokföringssammanhang är avdragsgillt. Men vad är det? Vad betyder avdragsgill? Hur vet jag om något är avdragsgillt eller inte?

När du registrerade ditt företag fick du registrera ett område som företaget är verksamt inom. Det området innebär också att ditt företag fick en s.k. SNI-kod. SNI betyder Svensk NäringsIndelning, och är indelad i olika kategorier och undergrupper. Koden innehåller alltid fem siffror, och den kod ditt företag har skall också ge en bild av vilket område företaget är verksamt inom.

Jag tänkte att vi skall börja med att kika på vad avdragsgillt betyder för att börja svara på den frågan.

Avdragsgilla kostnader betyder att du kan dra av den kostnaden från ditt företags resultat. Att du “drar av” något från ditt resultat innebär i sin tur att du gör mindre i vinst, vilket leder till att du betalar mindre skatt. Kanon, kan man tycka!

Men du kan inte dra av vad som helst från ditt resultat. För att något skall vara avdragsgillt behöver kostnaden vara förenlig med företagets verksamhet. 

Kommer du ihåg SNI-koderna vi pratade om i början av artikeln? 

Just det. SNI-koderna beskriver som vi nämnde vad ditt företag skall syssla med. För att du som företagare skall kunna dra av “rätt” kostnader behöver den typen av kostnad kunna “passa in” i din SNI-kod. Även kostnader som som är nödvändiga för att driva verksamheten får tas upp som avdragsgilla. Det kan vara till exempel kontorshyra, elräkning för lokal och så vidare. 

Vad är en ej avdragsgill kostnad?

En ej avdragsgill kostnad är en kostnad som inte får kvittas mot företagets intäkter vid beräkning av skatten, och därför inte sänker den skatt som ska betalas. För att skatten ska bli rätt behöver man göra en justering i skatteberäkning och deklaration, där man lägger till kostnaden till det skattemässiga resultatet.

Det finns ett antal typer av kostnader som inte är avdragsgilla, till exempel: skatter och skattetillägg, vissa typer av representation, vissa kostnader för sjukvårdsförsäkringar, och kostnader för att bilda och registrera företaget. Tyvärr är det inte alltid helt klart vad som är avdragsgillt eller inte, och är man osäker så bör man kolla upp detta med Skatteverket.

Vad är avdragsgillt och inte?

För företagare innebär en avdragsgill kostnad att den får dras av från företagets beskattningsbara resultat. I praktiken innebär det att när en sådan kostnad bokförs minskar vinsten i företaget, vilket i sin tur leder till att skatten blir lägre.

För att få dra av kostnaden, måste den vara nödvändig för verksamheten. Därför är en tjänstebil avdragsgill, men inte kostnaden för att skaffa ett A- eller B-körkort. Att skaffa ett körkort ses som en privat levnadskostnad, även om det är nödvändigt att köra bil för att kunna driva företaget.

Får jag bjuda mina anställda på lunch?

Ta reda på hur mycket skatt du själv betalar på dinskatt.se. Du kan också jämföra hur mycket du hade betalat i skatt på samma lön för alla år ända tillbaka till 1971.

I denna video förklaras hur arbetsgivaravgifter och moms och andra konsumtionsskatter sammanlagt gör att skattebördan överstiger 50 procent för vanliga inkomster:

Får man bjuda sina anställda på middag?

Om du inte fått betalt för alla dagar du arbetat, kan du beräkna lön per dag genom att ta månadslön x 12 / 365 = din lön per dag

Sedan tar du lön per dag x dagar du inte fått lön för = ditt lönekrav

Observera att det finns ett fåtal kollektivavtal där man räknar arbetade dagar och inte 365 dagar för att få fram lön per dag.

Vilka kostnader kan man ta på företaget?

De här avdragen gäller främst för dig som har en enskild näringsverksamhet eller ett handels- eller kommandit­bolag. Alla utgifter som krävs för din verksamhet får du dra av som kostnad.

Inom några områden (till exempel resor och lokalkostnader) finns det begränsningar eller schabloner för hur stort avdrag du får göra. Dina privata kostnader får du aldrig göra avdrag för.