:

Vad menas med din del av inköpspriset?

Innehållsförteckning:

  1. Vad menas med din del av inköpspriset?
  2. Vad kan man dra av på övriga utgifter?
  3. Kan man dra av för renovering i deklarationen?
  4. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  5. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  6. Hur räkna ut inköpspris?
  7. Hur mycket kan man dra av för renovering?
  8. Får man dra av för eget arbete?
  9. Kan man dra av hela Mäklararvodet?
  10. Måste man ha kvitton för avdrag?
  11. Får man dra av tvättmaskin?
  12. Måste man köpa en dyrare bostad för att få uppskov?
  13. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  14. Hur mycket får jag behålla vid försäljning?
  15. Hur beräknar man anskaffningsvärdet?

Vad menas med din del av inköpspriset?

Hus:Kontakta lantmäteriet om du söker inköpspris för fastigheter. De har ett register som heter fastighetspris-registret.

Bostadsrätt:Om du söker inköpspriset för en bostadsrätt är det bostadsrättsföreningen som har uppgiften.

Vad kan man dra av på övriga utgifter?

Det här med deklaration och avdrag är ett ständigt återkommande ämne varje vår. För många går mycket på automatik och den tryckta informationen i deklarationen behöver bara dubbelkollas, men det är inte omöjligt att det finns ett antal avdragsgilla kostnader där ute som du inte vet om.

I den här guiden listar vi 18 avdrag du inte får missa – kanske hittar du något som kan spara dig pengar vid nästa självdeklaration.

Kan man dra av för renovering i deklarationen?

– När du har sålt en bostad ska du deklarera försäljningen. Det här gäller alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Försäljningen av en villa redovisas på blankett K5 i deklarationen och försäljning av bostadsrätt på blankett K6. Har du gjort en vinst är skatten alltid 22 procent av vinsten. Har du sålt bostaden med förlust kan det vara bra att veta att 50 procent av förlusten är avdragsgill.

Om försäljningen avser en bostadsrätt i en så kallad oäkta bostadsrättsförening redovisas försäljningen istället på blankett K9 och skatten på vinsten är då 25 procent.

Läs också: Dags att deklarera – 6 saker att ha koll på

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Varje år begär 900 000 personer om att få dra av bilresor till och från jobbet. Många missar att de inte har rätt till avdraget över huvud taget.

– Man måste ha en tidsvinst på två timmar med bil. Det är ett villkor som inte alltid uppfylls. Sen är det väldigt få som har rätt till avdrag för skyddskläder och arbetsplats i hemmet.

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Även om du går plus på en försäljning får du även räkna med en del nödvändiga utgifter i samband med bostadsförsäljningen, bland annat mäklararvodet för bostadsförsäljningen. Förbättringsutgifter och försäljningsutgifter, så som mäklararvode, får du göra avdrag för vid försäljningen av bostaden.

När du sålt en bostad behöver du deklarera detta hos Skatteverket. Innan du skickar iväg din deklaration bör du dock gå igenom vad du har möjlighet att göra avdrag för avseende bostadsförsäljningen. Det är flera kostnader som är avdragsgilla, bland annat många delar som rör mäklaren. Till exempel får du dra av kostnader som:

Hur räkna ut inköpspris?

Försäljningspris, inköpspris, rek pris och moms. Hur ska man tänka för att räkna ut lägsta försäljningspris med vinst om man tar hänsyn till momsen? Hur vet man hur mycket man kan sänka det rekommenderade försäljningspriset med när det anges inkl. moms och inköpspriset är exkl. moms?

Hej undrar om du kan hjälpa mig med en fråga angående moms. Min fråga är när ja köper och säljer med moms hur ska jag räkna på priset så det inte blir att ja förlorar pengar bara för momsen ska betalas när ja redovisar. Tex om ja köper en produkt för inköpspris 1590 exkl moms och rek försäljnings pris 2990 inkl moms, hur mycket kan ja tex dra av på rek priset för att få någon marginal och inte behöver förlora på momsen. Tacksam för tankar och svar.

Hur mycket kan man dra av för renovering?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Får man dra av för eget arbete?

Det här med deklaration och avdrag är ett ständigt återkommande ämne varje vår. För många går mycket på automatik och den tryckta informationen i deklarationen behöver bara dubbelkollas, men det är inte omöjligt att det finns ett antal avdragsgilla kostnader där ute som du inte vet om.

I den här guiden listar vi 18 avdrag du inte får missa – kanske hittar du något som kan spara dig pengar vid nästa självdeklaration.

Kan man dra av hela Mäklararvodet?

Juridik vid dödsfall

Hej, vi är tre syskon som ärvt ett sommarhus. Vi har en jurist som sköter bouppteckningen. Han hävdar att man ska ta med mäklararvode i uträkningen av värdet på huset. Stämmer detta att ta med framtida mäklaravode i uträkningen?

Måste man ha kvitton för avdrag?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Får man dra av tvättmaskin?

Beroende på om du har sålt ett småhus eller en bostadsrätt får du göra avdrag olika långt tillbaka i tiden.

Klicka på flikarna för att se listor med exempel på sådant som räknas som grundförbättringar för småhus respektive bostadsrätt.

Måste man köpa en dyrare bostad för att få uppskov?

I Sverige betalar du vinstskatt på alla bostadsförsäljningar där du får ut mer pengar än du gav för bostaden. Skatten kallas reavinstskatt och är alltid 22 % på privatbostäder.

Om du har för avsikt att köpa en ny bostad kan du ansöka om uppskov på skatten för att istället använda pengarna som kontantinsats till ditt nya bostadsköp. Ju högre kontantinsats du har, desto lägre blir ditt bolån, vilket alltid är positivt.

Du ansöker om uppskov hos Skatteverket. Villkoren för att du ska kunna få uppskov är följande:

  • Uppskovsbeloppet måste vara minst 50 000 kronor.
  • Din sålda bostad och den du köper måste vara en privatbostad i antingen Sverige eller ett EES-land.
  • Din sålda bostad måste ha varit ditt permanentboende och din folkbokföringsadress.
  • Den nya bostaden måste vara köpt året innan eller året efter försäljningen av din tidigare bostad. Om du köper 2023 måste du alltså ha sålt din gamla bostad tidigast 1 januari 2021 och senast 31 december 2024.
  • Du måste ha bott i den gamla bostaden i minst ett år innan du skriver på kontraktet för bostaden du köper. Har du ägt bostaden länge måste du ha bott där i minst tre av de senaste fem åren. Tiden du bor i din gamla bostad innan nästa ägare flyttar in räknas inte.
  • Du måste flytta in i din nya bostad senast 2 maj andra året efter att du sålt din gamla bostad. Säljer du 2023 kan du alltså vänta till 2 maj 2025 med att flytta in.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Kalkylatorn hjälper dig att räkna ut hur stor del av din vinst du kan skjuta upp och hur mycket som måste beskattas.

Tänk på att vinst + eventuellt gammalt uppskov uppgå till minst 50 000 kr för att uppskov skall kunna göras.

Tänk även på att uppskovstaket är på 3 miljoner kr per bostad. Omden nya bostaden ägs ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

Att göra uppskov betyder att du väntar med att betala vinstskatten på försäljning av en bostad. I stället för att betala in hela skatten direkt kan du skjuta upp det till ett senare tillfälle. Du kan skjuta upp vinsten ända fram tills du dör så länge du uppfyller reglerna för uppskov. Du kan begära uppskov hos Skatteverket när du deklarerar försäljningen av en bostad, vilket alltså blir året efter att du sålt din bostad.

Att göra uppskov innebär inte att du slipper betala skatten utan att du skjuter fram betalningenEtt uppskov räknas alltså som en skatteskuld. Sedan uppskovsräntan togs bort får man dock ha den skatteskulden helt räntefritt vilket såklart är mycket fördelaktigt.

Hur mycket får jag behålla vid försäljning?

För att kunna besvara frågan kring hur mycket skatt som ska betalas vid försäljning av ett företag bör begreppet fåmansföretag först redas ut.

Fåmansbolag är ett aktiebolag där maximalt fyra personer eller färre äger mer än 50 % av rösterna inom företaget. Speciella skatteregler gäller för fåmansföretag enligt Skatteverket. Dessa regler gäller för delägarna beskattning, inte själva bolagets. Dessa speciella regler har tagits fram för att delägarna i ett fåmansföretag ska beskattas på liknande sätt som anställda när det kommer till deras inkomster från arbete.

När ett fåmansbolag ska säljas ska vinsten från försäljningen beskattas som en inkomst av tjänst. Denna skattesats för inkomst av tjänst kan uppgå till maximalt 52 %. När skatten ska fastställas vid försäljning av ett fåmansbolag har Skatteverkets blankett K10 en central roll och även gränsbeloppet som avgör hur stor lågbeskattad utdelning som kan tas ut. Om det finns ett gränsbelopp, inklusive ett sparat utdelningsutrymme, enligt blankett K10 ska den vinst som motsvaras av årets gränsbelopp, inklusive sparat utdelningsutrymme, beskattas som kapitalinkomst och inte som inkomst av tjänst. Då blir skattesatsen 20 % istället för de tidigare nämnda 52%. Den resterande vinsten som överstiger gränsbeloppet ska beskattas i inkomstslaget tjänst upp till ett visst takbelopp. Utdelning över takbeloppet beskattas återigen som inkomst av kapital med 30 % enligt Skatteverket.

De så kallade 3:12 reglerna reglerar hur investeringar i ett fåmansbolag ska beskattas. Dessa regler fastställer hur stor del av en avkastning från en utdelning, kapitalvinst eller investering som får benämnas som kapitalinkomst och hur stor del som måste tas upp som inkomst från arbete. Skattesatsintervallet sträcker sig från 36,5 till 62,3 %, med inkluderande bolagsskatt. 3:12 reglerna har en viktig betydelse för näringslivet då ungefär hälften inom privat sektor omfattas av detta regelverk. Små och växande företag är viktiga för ett lands ekonomiska tillväxt. Reglerna avgör hur lönsamma de investeringar som görs i dessa små och växande företag blir.

Initialt var 3:12 reglerna enbart begränsande. Syftet med dem var att ägare som också arbetade i sina bolag inte endast ska ha sin utdelning beskattad utifrån kapitalinkomst utan även tvingas dela upp den i tjänsteinkomst också, vilket har högre beskattningssatser. Sedan år 2006 har regelverket lättats upp lite för att främja sysselsättning och företagande, då det är ett risktagande att driva och äga mindre företag. Kapitalskattesatsen har bland annat sänkts från 30 % till 20 %.

Hur beräknar man anskaffningsvärdet?

Först och främst behöver du veta ditt inköpspris eftersom det är en del av anskaffningsvärdet. Du kan läsa vår artikel om inköpspris där vi går igenom hur du letar fram ditt inköpspris, hur du beräknar ditt inköpspris vid skilsmässa, arv och så vidare.