:

Hur lång tid tar det för en bouppteckning att bli klar?

Innehållsförteckning:

  1. Hur lång tid tar det för en bouppteckning att bli klar?
  2. Hur beräknar man lösöre vid bouppteckning?
  3. Hur mycket kostar det att göra en bouppteckning?
  4. Hur lång tid tar det för Skatteverket att godkänna en bouppteckning?
  5. När får man pengar efter bouppteckning?
  6. Hur betalas ett arv ut?
  7. Hur mycket är mitt lösöre värt?
  8. Hur värderar man lösöre i ett dödsbo?
  9. Får man röra dödsbo innan bouppteckning?
  10. Hur får man ut pengar efter bouppteckning?
  11. Får man ta saker ur dödsbo innan bouppteckning?
  12. Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?
  13. Hur mycket betalar man i skatt på arv?
  14. Hur länge kan ett dödsbo betala räkningar?
  15. Måste man deklarera ett arv?

Hur lång tid tar det för en bouppteckning att bli klar?

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvskifte finns i Ärvdabalken (1958:637).

Hur beräknar man lösöre vid bouppteckning?

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att förstå vad lösöre är, är det viktigt att först veta att all egendom som inte är fast egendom betraktas som lös egendom (se 1 kap. 1 § jordabalken motsatsvis). Begreppet lös egendom har alltså en mycket vid definition. Den vida definitionen har gjort det nödvändigt att dela in lös egendom i ytterligare underkategorier: lösöre, pengar, värdepapper och andra immateriella tillgångar. Till underkategorin lösöre räknas alla lösa saker som inte är pengar, värdepapper eller andra immateriella tillgångar. Porslin räknas alltså som lösöre. Husgeråd, möbler, kläder, smycken, datorer, bilar, vapen och tavlor är andra exempel på lösören.

Hur mycket kostar det att göra en bouppteckning?

​​Som ansvariga för bodelningen har dödsbodelägarna även den viktiga uppgiften att se till att en korrekt bouppteckning upprättas. Ni kan antingen hantera den på egen hand, eller anlita någon som sköter den åt er. Det bästa är såklart om den person som är insatt i den avlidnes ekonomi och tillgångar också är den som tar på sig huvudansvaret. Övriga dödsbodelägare kommer sedan att bli kallade till själva bouppteckningen. Det kan exempelvis vara en partner eller en bröstarvinge. 

Man kan även anlita en jurist eller ta hjälp av en begravningsbyrå som i sin tur har en egen jurist eller samarbetar med en juristbyrå. Ytterligare en möjlighet är att överlåta ansvaret till en utomstående person som man har förtroende för. 

Kostnaden för att anlita en jurist som sköter bouppteckningen kan variera en hel del och har främst att göra med vilken jurist du väljer och den tid som krävs för att utföra arbetet. Hur omfattande dödsboets tillgångar och skulder är, har därför stor påverkan. 

Om ett dödsbo har många dödsbodelägare kan det krävas extra tid att fastställa arvsfördelningen, jämfört med om dödsboet endast har en, eller ett par nära arvingar. Det är viktigt att ta hänsyn till dessa faktorer när man bedömer kostnaden för bouppteckningen. En jurist kostar i genomsnitt mellan 1 500–1 600 kronor per timme. 

Hur lång tid tar det för Skatteverket att godkänna en bouppteckning?

En bouppteckning kan göras privat. Då ska en av er efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet.

Bouppgivaren ska också utse två utomstående förrättningsmän. Det är två personer som inte på grund av lag eller testamente har rätt till att ärva den avlidna. Förrättningsmännen intygar att allt har blivit riktigt antecknat och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

Om ni har bett någon utomstående förvalta dödsboet, exempelvis en boutredningsman eller en testamentsexekutor kan inte samma person agera som förrättningsman.

När får man pengar efter bouppteckning?

Tillbaka

Hur lång tid tar det innan hela dödsboavvecklingen är klar? Vilka delar måste genomföras innan arvet kan fördelas?

Hur betalas ett arv ut?

Första steget mot att arv kan be­ta­las ut är att göra en boupp­teck­ning. En boupp­teck­ning är en skrift­lig hand­ling som visar den av­lid­nes till­gång­ar och skul­der. Av boupp­teck­ning­en fram­går det också vilka som är döds­bo­de­lä­ga­re och ar­ving­ar.

Boupp­teck­ning och arv­skif­te är alltså nära knutna till varand­ra. Efter att boupp­teck­ning­en har re­gi­stre­rats hos Skat­te­ver­ket kan den an­vän­das för att visa vem som har rätt att fö­re­trä­da döds­bo­et och göra det som be­hö­ver göras innan arv kan be­ta­las ut.

En boupp­teck­ning ska upp­rät­tas inom 3 må­na­der från döds­fal­let. 

Vid arv­skif­te be­hö­ver du göra en arv­skif­tes­hand­ling. Det är ett ju­ri­diskt do­ku­ment där det står vem som ärver vad efter att någon har gått bort. Arv­skif­tes­hand­ling­en an­vänds sen som en slags le­gi­ti­ma­tion eller bevis för att till ex­em­pel banken ska kunna betala ut pengar från den av­lid­nes bank­kon­ton till ar­ving­ar­na. 

Om det endast är du som är döds­bo­de­lä­ga­re be­hö­ver du inte göra något arv­skif­te. Till­gång­ar­na över­går då direkt till dig när boupp­teck­ning­en har re­gi­stre­rats hos Skat­te­ver­ket. Vid ett en­mans­döds­bo räcker det alltså med att bara göra en boupp­teck­ning. 

👍 Arv­skif­te eller arv­skif­tes­hand­ling be­hö­ver inte re­gi­stre­ras hos Skat­te­ver­ket.

Hur mycket är mitt lösöre värt?

Lösöre är saker, prylar och egendom som du har hemma. Det som räknas som lösöre är alla de föremål som du skulle ta med dig om du flyttar och som inte permanent sitter fast i bostaden. Här är några exempel:

De flesta försäkringstagare hos Hedvig hör av sig för att ett visst föremål har kommit bort eller blivit skadat. Det vi gör då är att vi ställer några frågor om föremålet, och den ersättning du får kommer att motsvara föremålets värde innan det försvann eller skadan skedde. I ett sådant fall är det ganska enkelt att ta reda på hur mycket ägodelen var värd. Men om ditt hem skulle börja brinna och alla dina ägodelar förstörs behöver vi få det sammanlagda värdet av lösöret för att kunna ersätta dig.

Hur värderar man lösöre i ett dödsbo?

Juridik vid dödsfall

Värdering av lösöret behöver göras för en slutlig bouppteckning eftersom nu båda föräldrarna är döda. Huset har tyvärr tömts på allt lösöre och det jag har att förhålla mig till är försäkringsvärdet. Det godtar inte Skatteverket i bouppteckning utan det ska vara marknads- eller bruksvärdet. Förstår att inga schabloner finns att förhålla sig till. Hur kan man få fram en värdering? Bilder på konstföremålen finns och familjebilder där inredningen framgår.

Får man röra dödsbo innan bouppteckning?

Hej, tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga kommer vi behöva använda oss av ärvdabalken (ÄB). Där framgår det att en bouppteckning ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Det är vidare dödsbodelägare som förvaltar och företräder dödsboet (18 kap. 1 § ÄB). Dödsbodelägare är exempelvis efterlevande make, legala arvingar och universella testamentstagare.

Hur får man ut pengar efter bouppteckning?

Har den avlidna haft tillgångar i banken i form av pengar görs en överföring till dödsbodelägarna. Om det har varit andra tillgångar, exempelvis aktier eller liknande kan dödsbodelägarna välja att sälja aktierna eller fördela aktierna så som de är. Har den avlidna placerat pengar i fondkonto eller ISK behöver du som dödsbodelägare även öppna sådana konton.

För att banken ska kunna göra en utbetalning av arvskifte och fördela pengarna, värdepapper m.m. till dödsbodelägarna behöver du boka tid och besöka ett bankkontor. Du måste även ta med dig vissa handlingar.

Får man ta saker ur dödsbo innan bouppteckning?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bouppteckning och arvsskifte finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?

Vi ska strax kika på de olika stegen för hur man avvecklar ett dödsbo, men innan vi gör det så finns det en sak som är bra att känna till. Ni som dödsbodelägare kan göra i princip vad som helst – så länge som ni är överens.

De steg som anges nedan motsvarar alltså inte en turordning som måste följas. Det finns dock två saker som ni bara kan göra i en viss ordning och det är följande:

  • Vad gäller bostad (fastighet och bostadsrätt, inte hyresrätt) så kan den nya ägaren inte få tillträde förrän bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket. Däremot är det möjligt att tömma bostaden och lägga ut den för försäljning innan bouppteckningen är registrerad. Det är alltså bara själva tillträdet som måste vänta.
  • Vad gäller bankmedel så kan ingen få tillgång till dessa förrän bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket.

Det första som kan vara bra att ta tag i är att säga upp olika typer av avtal. Detta för att slippa extra kostnader. Vanliga avtal att hålla koll på är följande:

  • Värt att känna till är att en månads uppsägningstid gäller vid dödsfall för hyreslägenheter, under förutsättning att ni säger upp lägenheten inom en månad från dödsdagen.
  • IT och telefoni.
  • El, vatten och värme. Dessa ska dock sägas upp till avflyttningsdagen. Detta för att det ska vara möjligt att städa m.m.

Hur mycket betalar man i skatt på arv?

Arvsskatt är en skatt på arv som fortfarande finns i flera länder runt om i världen. I Sverige är arvsskatten avskaffad sedan den 1 januari 2005. Redan den 1 januari 2004 avskaffades beskattning av arv till en efterlevande make eller sambo. 

Arvsskatten avskaffades i Sverige tillsammans med gåvoskatten, som du kan läsa mer om här. Fram till avskaffandet hade både arvsskatten och gåvoskatten fått hård kritik, bland annat på grund av att den inte uppfattades som rättvis. Dessutom var arvsskatten kostsam att administrera.

I systemet för beräkning arvsskatt som gällde fram till 2004 delades arvtagarna in i olika skatteklasser med utgångspunkt i släktskapet eller relation till den avlidne. I den första klassen räknades den avlidnes make, sambo, barnbarn, styvbarn, i vissa fall fosterbarn och make eller sambo till barn. 

Till den andra klassen räknades föräldrar, syskon och syskonbarn. Till den tredje och sista klassen räknades bland annat kommuner, stiftelser eller föreningar. Ett avdrag gjordes på beloppet som skulle beskattas, med utgångspunkt i vilken skatteklass arvtagaren räknades i. Avdraget var störst för den första klassen och lägst för den tredje. Efter avdraget gick mellan 10 och 30 % till arvsskatten.  

Hur länge kan ett dödsbo betala räkningar?

Juridik vid dödsfall

Hejsan! Min svärfar lämnade oss igår och jag och min sambo har haft han om hans ekonomi sista månaderna. Vi bor i samma fastighet och har hjälpt han att betala räkningar och dylikt. Har pratat med en advokatfirma som ska hjälpa oss med bouppteckning men vi skulle få landa lite i allt detta innan vi bokade en tid. Jag undrar nu hur det skulle fungera ifall det ex kommer en räkning som är till min svärfar och han har gått bort. Har vi tillåtelse att betala det med hans pengar? Vad får och får vi inte göra? Då det är tre bröder inblandade så vill vi inte göra något fel.  

Måste man deklarera ett arv?

De inkomster som den döda hade före dödsfallet och eventuella inkomster som dödsboet har haft behöver deklareras av delägarna i dödsboet. Dödsboet behöver deklarera så länge det finns tillgångar som inte har flyttats över till arvingar. Skatteverket skickar en deklarationsblankett till dödsboets adress i början av april.