:

Hur slipper man betala trängselskatt?

Innehållsförteckning:

  1. Hur slipper man betala trängselskatt?
  2. Vilka fordon är undantagna från trängselskatt?
  3. När är trängselskatten gratis?
  4. Får man tillbaka trängselskatt?
  5. Vad avgör om man får betala trängselskatt?
  6. Vad avgör vem som ska betala trängselskatt?
  7. När tas inte trängselskatt ut?
  8. Vad avgör att fordon betalar trängselskatt?
  9. Får utländska bilar betala trängselskatt?
  10. Hur många gånger betalar man trängselskatt?
  11. Har jag obetald trängselskatt?
  12. Måste elbilar betala trängselskatt?
  13. Vad händer med trängselskatt vid ägarbyte?
  14. Varför har vi trängselskatt?
  15. Varför infördes trängselskatt?

Hur slipper man betala trängselskatt?

Ansökan kan gälla din egen eller någon annans bil och ska vara undertecknad av den som har parkeringstillståndet. Om du som söker är under 18 år och båda föräldrarna är vårdnadshavare måste bägge föräldrarna skriva under din ansökan.

Tillsammans med ansökan ska du bifoga något som styrker att du har ett parkeringstillstånd, till exempel en kopia på fram- och baksida av tillståndet eller en kopia på kommunens beslut.

Vilka fordon är undantagna från trängselskatt?

Trängselskatt är en avgift som tas ut när en bil kör förbi en betalstation vid en viss tidpunkt. Principen är att det är dyrare att passera under rusningstrafik, till exempel morgnar och eftermiddagar, och billigare under resten av dagen. Systemet finns för närvarande på två platser i Sverige: Stockholm och Göteborg.

När är trängselskatten gratis?

  • Från och med 1 januari 2020 har Transportstyrelsen gjort följande ändringar av trängselskatt i Stockholm innerstad och Essingeleden.
  • Nya tider: Ny tidsperiod 06.00-06.29 har blivit tillagd. Tidigare började trängselskatt först vid kl. 06.30 men nu börjar trängselskatt kl. 06.00. Inga tidsförändringar på övriga tider.
  • Nya belopp: Trängselskatten har blivit dyrare, upp till 33 % dyrare. Trängselskatten är som dyrast vid kl. 07.00-08.29 och 16.00-17.29. I Stockholm innerstad kostar det 45 kr och Essingeleden 40 kr per passering.
  • Trängselskatten anpassas efter säsong: Tidigare var det samma trängselskatt oavsett tid på året. Nu inför man lågsäsong och högsäsong. Högsäsong är 1 mars–dagen före midsommarafton och 15 augusti–30 november. Lågsäsong är övrig tid.
  • Trängselskatt även de fem första vardagarna i juli: Innan var juli månad fri från trängselskatt.
  • Trängselskatt gäller också vissa dagar före helgdag: dagen före långfredagen, dagen före Kristi himmelsfärdsdag, dagen före alla helgons dag, dagen före den 1 maj och dagen före nationaldagen (om de infaller på en vardag utom lördag).

Får man tillbaka trängselskatt?

Reseutgifterna och trängselskatten läggs ihop och avdrag kan göras för trängselskatt som överstiger 11 000 kronor. Men avdraget gäller inte förmånsbilar och i de fall som trängselskatten betalats via avdrag på lön eller kontant. Då skall istället arbetsgivaren minska bilens förmånsvärde med beloppet som du har betalat.

Man kan skattefritt ta ut 18,50 kr/milen för resor i företagets tjänst. Du kan också få skattefri ersättning för trängselskatter, parkeringsavgifter, vägavgifter och liknande som uppkommit på tjänsteresa. 

Du har rätt till pensionsavdrag med 35% av din inkomst som anställd eller inkomst av näringsverksamhet, även om det allmänna avdraget för pensionssparade är avskaffat. Man kan dra av max 10 prisbasbelopp vilket är max 476 000 kronor för inkomståret 2021. Läs mera här.

Glöm inte att fylla i K10-blanketten om du är delägare i ett fåmansbolag när du skall lämna inInkomstdeklaration 1. Om man inte fyller i K10-blanketten kan man gå miste om sparad utdelning. Man måste också lämna in K10 för de år där man inte har någon utdelning.

Om man invetsterat i lite dyrare teknik som kanske en dator och värdet är max ett halvt prisbasbelopp, 23 800 kronor kan hela beloppet dras av direkt oavsett företagsform. Man kan också dra av standardiserade datorprogram direkt. Om man däremot har skapat ett dataprogram enbart för sin egen verksamhet gäller samma princip som för inventarier, vilket är årsvisa avskrivningar. Man kan också dra av mobiltelefonen direkt. Samtalskostnaderna är avdragsgilla som rörelsekostnader.

Vad avgör om man får betala trängselskatt?

I propositionen lämnas ett förslag till en lag om trängselskatt. Lagen är utformad så att den kan tillämpas i olika tätorter, men kommer inledningsvis endast att tillämpas vid passage av vissa angivna betalstationer i Stockholms innerstad. Skatteplikt skall gälla för sådan bil som enligt definition i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, är införd i vägtrafikregistret eller som brukas med stöd av saluvagnslicens.

Skattskyldig är ägaren av bilen. Skattskyldigheten inträder när bil brukas vid passage av en betalstation. Bil, vars ägare är undantagen från skattskyldighet enligt lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, liksom bil som är antecknad som utryckningsfordon i vägtrafikregistret, taxibilar samt buss med en totalvikt av minst 14 ton, omfattas inte av skatteplikt.

Undantag från skatteplikt medges för bil som person, som har beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrade, anger i särskild ansökan, liksom medges för bil med en totalvikt som understiger 14 ton och som används för färdtjänst. Undantag för mindre förorenande bilar, dvs. sådana bilar som är utrustade med teknik för drift med elektricitet, alkohol eller med annan gas än gasol, införs när EG-kommissionen har lämnat ett godkännande om sådan skattelättnad enligt bestämmelserna om statligt stöd.

Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till

Regeringen beslutade den 14 december 2000 att tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté med uppgift att lämna förslag på insatser som förbättrar transportsystemet inom Stockholms län, men också transportmöjligheterna mellan Stockholm och övriga Mälardalen, övriga landet samt internationellt. Kommitténs arbete skulle syfta till att utveckla transportsystemet på ett för regionen och hela landet miljömässigt, socialt och samhällsekonomiskt hållbart sätt (dir. 2000:96). Kommittén antog namnet Stockholmsberedningen.

Sedan regeringen i bl.a. budgetpropositionen för 2002 (prop. 2001/02:1) aviserat ett tilläggsuppdrag till Stockholmsberedningen, med innebörden att utreda frågan om användning av trängselavgifter i trafiken, beslutade regeringen om tilläggsdirektiv den 14 mars 2002 (dir. 2002:3). Enligt direktiven skulle Stockholmsberedningen utreda frågan om hur användning av trängselavgifter i trafiken skulle kunna genomföras. I uppdraget ingick att belysa vilka förutsättningar som skall vara uppfyllda för att det skall vara möjligt att införa ett avgiftssystem. I direktiven refererades till att det i budgetpropositionen för 2002 framhölls att om kommuner eller regioner efter beslut av en ”betydande” majoritet gör framställan om att införa trängselavgifter som ett led i en bredare strategi för att komma till rätta med trafikens trängsel- och miljöproblem, kommer regeringen att bereda frågan. I direktiven framhölls vidare, som bakgrund till uppdraget, att ett sätt att hantera både miljö- och trängselproblem handlar om att påverka efterfrågan på transporter och att det kan ske exempelvis med någon form av trängselavgifter. Det anges vidare att avgiftsintäkterna kan användas till att finansiera kapacitetsförstärkningar inom exempelvis kollektivtrafiken i den aktuella regionen. En delredovisning skulle lämnas senast den 31 december 2002 och uppdraget skulle redovisas senast den 1 juni 2003.

Enligt ytterligare tilläggsdirektiv (dir. 2003:5) förlängdes utredningstiden för delredovisningen av uppdraget om trängselavgifter till senast den 14 mars 2003.

Huvudsyftet med att ta ut pålagor i vägtrafiken är i regel antingen att finansiera infrastrukturåtgärder eller att styra trafiken.

I utlandet har det sedan länge funnits avgiftssystem för finansiering av infrastrukturprojekt som motorvägar, broar och tunnlar. I Sverige är det enligt 29 § väglagen (1971:948) möjligt att finansiera nya vägar med särskilda avgifter. Sådana avgifter tas för närvarande ut för att finansiera den fasta förbindelsen över Öresund.

I Sverige har det endast sparsamt förekommit att avgifter eller skatt tas ut i direkt anslutning till användningen av en väg. Det viktigaste exemplet från senare tid är det avgiftsuttag som sker vid passagen av den fasta förbindelsen över Öresund. Ett system med trängselskatt – som i likhet med t.ex. en vägavgift skall tas ut i direkt anslutning till nyttjandet av vägar inom ett visst område – är således något nytt. Detta innebär att det bör ställas höga krav på att skattesystemet är så enkelt och okomplicerat som möjligt, utan att de förväntade effekterna för den skull uteblir. Nedan behandlas närmare de förutsättningar som bör vara uppfyllda för att en god acceptans av systemet skall uppnås.

Enligt 8 kap. 3 § regeringsformen (RF) meddelas föreskrifter om förhållandet mellan enskilda och det allmänna, som gäller åligganden för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden, genom lag. Sådana föreskrifter är bland andra föreskrifter om skatt till staten och om belastande avgifter, ”tvångsavgifter”.

Enligt 8 kap. 7 § första stycket RF kan regeringen, utan hinder av 3 §, efter bemyndigande i lag genom förordning meddela föreskrifter som avser bl.a. trafik. Det delegeringsbara området omfattar inte föreskrifter om skatt, men väl avgifter.

Vad avgör vem som ska betala trängselskatt?

We process your data to deliver content or advertisements and measure the delivery of such content or advertisements to extract insights about our website. We share this information with our partners on the basis of consent and legitimate interest. You may exercise your right to consent or object to a legitimate interest, based on a specific purpose below or at a partner level in the link under each purpose. These choices will be signaled to our vendors participating in the Transparency and Consent Framework. More information

Always Active

När tas inte trängselskatt ut?

När en skattepliktig bil passerar en betalstation för trängselskatt inträder skattskyldighet.

Det är den som äger bilen vid tillfället då bilen passerar betalstationen som ska betala skatt. Som ägare anses den som är, eller bör vara, upptagen i vägtrafikregistret som ägare för bilen. För en bil som används med stöd av saluvagnslicens, den som har licensen. Som ägare anses även den som är upptagen i ett utländskt register motsvarande vägtrafikregistret eller, om innehavare finns registrerad i det utländska registret, innehavaren.

  • Läs om saluvagnslicens på Transportstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats.

Samtliga passager som görs med en viss bil under en kalendermånad sammanställs av Transportstyrelsen till ett beslut som skickas till den skattskyldige månaden därefter. Först när skattebeslutet är fattat kan du betala in skatten.

Betalningen ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter den månad som skattebeslutet fattades.

Den som är skattskyldig ansvarar för att skatten blir betald i rätt tid även om han eller hon inte får något inbetalningskort från Transportstyrelsen. Om skatten inte betalas i tid tas det ut en tilläggsavgift på 500 kronor.

Vad avgör att fordon betalar trängselskatt?

För de flesta motordrivna fordon måste en speciell fordonsskatt betalas till Transportstyrelsen för att de ska få användas på allmän väg. Om du inte ska använda ett fordon kan du ställa av det, då slipper du betala både fordonsskatt och trafikförsäkring.

Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

Får utländska bilar betala trängselskatt?

Svar på fråga 2019/20:1656 av Sofia Westergren (M)Trängselskatt för utländska fordon

Sofia Westergren har frågat mig om jag avser att vidta åtgärder för att komma tillrätta med Transportstyrelsens hantering av trängselskatten så att alla utländska fordon får betala trängselskatt och att fler obetalda utländska fakturor blir betalda.

Hur många gånger betalar man trängselskatt?

Den 1 januari 2020 förändrades reglerna för trängselskatt i Stockholm, bland annat tas skatten ut en halvtimme tidigare på morgonen. Trängselskatt tas även ut vissa dagar före helgdag och den första veckan i juli. Skattebeloppen har även anpassats efter hög- eller lågsäsong. Här nedanför kan du läsa om de regler och belopp som nu gäller.

Trängselskatt tas ut måndag till fredag, mellan kl 06.00 och 18.29. Det tas inte ut trängselskatt under lördagar, söndagar och helgdagar.

Har jag obetald trängselskatt?

Blipp.se och våra samarbets­partners sparar information på din enhet för att kunna erbjuda anpassad funktionalitet, samla in besöks­statistik och möjliggöra personaliserad marknads­föring. Du väljer vilka typer av cookies som du accepterar utöver de nödvändiga som behövs för att webbplatsen ska fungera.

Besöksstatistik Marknadsföring

Måste elbilar betala trängselskatt?

Om du har ett svenskt parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan du ansöka hos Skatteverket om att undanta ett fordon från trängselskatteplikt. Ansökan kan avse egen eller någon annans bil. Innehav av parkeringstillstånd ska styrkas, detta kan göras t.ex. med kopia på fram- och baksida av parkeringstillståndet eller med kopia på kommunens beslut.

Om det finns synnerliga skäl kan Skatteverket undanta två bilar från skatteplikt för trängselskatt. Synnerliga skäl kan exempelvis vara när det gäller bilar ägda av föräldrar till ett rörelsehindrat barn som bor på skilda håll.

Om ansökan avser underårig och båda föräldrarna är vårdnadshavare måste båda föräldrarna skriva under ansökan

Vad händer med trängselskatt vid ägarbyte?

Skatteskulden som finns stannar hos den som var ägaren av bilen när skatten skulle betalas. Men för dig som ny ägare av bilen innebär det att bilen blir belagd med användningsförbud på grund av den obetalda skatten.

På så sätt påverkas du i allra högst grad även om du inte tar över skulden. För att köpa en bil och sen inte kunna använda den är det ju ingen som vill.

Först och främst kan du försöka att få den tidigare ägaren att betala. Är det en vettig människa kan det lösa sig.

Annars är tyvärr det tråkiga svaret att du får betala. På så sätt är saken ”ur världen” och du kan åter använda bilen du köpte.

Du kan dock, om du orkar, driva det vidare i ett civilmål för att försöka få tillbaka pengarna från den tidigare ägaren.

Varför har vi trängselskatt?

Vad är trängselskatt? Det ska vi avhandla i den här artikeln! Trängselskatten är en skatt eller avgift som tas ut av de som färdas i bil på en väg som är belagd avgiften. Avsikten med trängselskatten är att reducera trafik på vägar som redan har hög trafikbelastning. Eftersom du måste betala varje gång du passerar igenom dessa områden, är syftet att det ska få dig som bilägare att tänka om. I förlängningen kanske välja ett annat transportmedel, eller en annan rutt, för att minska trafiken i dessa högbelastade områden. I den här artikeln ska vi förklara skatten mer ingående och vad som gäller om man ska köra i områden som är belagda med avgiften.

I Sverige har vi infört trängselskatt i Stockholm och Göteborg. Där betalar bilägare en avgift varje gång de passerar en utplacerad betalstation. Syftet med avgiften att använda ekonomiska incitament för att göra bilister medvetna om de kostnader de ålägger varandra när de utnyttjar vägar och infrastruktur. Enkelt uttryckt ska bilister betala för den extra trängsel samt den negativa miljöpåverkan de skapar i och med att de väljer att ta bilen istället för till exempel kollektivtrafik. Detta ska göra bilisterna mer medvetna om sin miljöpåverkan.

Varför infördes trängselskatt?

Betalstation för trängselskatt – Klara Strand. Foto: Mikael Ullén

Indikatorn visar medelvärden per dag (exkl juli) för antalet passager vid betalstationerna för trängselskatt till Stockholms innerstad under helgfria vardagar. Passager vid betalstationen på Essingeleden ingår inte. Från 2005 till augusti 2015 ingår alla passager mellan kl 06.00-19.00, därefter ingår endast passager mellan kl 06.30-18.30. Dessutom ersattes flera betalstationer av nya i anslutning till Norra länken så att det går att passera genom Norra länken utan att betala trängselskatt. Därför är statistiken uppdelad i en period före och en period efter Norra länken.